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POLI 2P93 (9)
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Wednesday February 12th 2014 2p93.docx

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Department
Political Science
Course Code
POLI 2P93
Professor
Jason Sykes

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Description
Wednesday February 12  2014th Poli 2p93: John Stuart Mill: Contrast Himself to older writings which: ­ focused on a contest between rulers and classes of subjects  ­ where rulers were in a “necessarily antagonistic position” to the people they ruled ­ “Men ceased to think it necessity of nature that their governors should be an  independent power, opposed to interest to themselves” ­ we have evolved we have modernized  ­ critique of hobbes and locke  Slide 2: ­ be their tenants or delegates, revovable at their pleasure… that way alone.. could  they have complete security with  ­ governance should fear their people  Slide 3: ­ self gov’t and the power of the people over themselves, do not express the true  state of the case ­ critique of self government  ­ does not show the true state of what that would be  Slide 4: ­ the people who exercise power, are not the ones it is exercised over  ­ self gov’t is not the gov’t of each by himself, but of each by all the rest  ­ not the will of the people who select our gov’t but who ever has the loudest voice  ­ will of the most active  ­ the will of the ppl.. means the will of the most numerous or the most active part of  the people ­ what impact does the wealthy have ­ what impact does the media have  Slide 5: ­ the ppl consequently may desire to oppress a part of their number and precautions  are needed the limitation loses none of its importance when the holders of power  are regularly accountable to the community  ­ oppress who they do not agree with  ­ this is why we have consitutions ­ why we put limits on the power of gov’t Slide 6:  ­ the object of this essay is to assert one simple principle.. the sole end for which  mankind are warranted … interfering with the liberty of action of any of their  number, is self protection  ­ prevent harm from others  Slide 7: ­ his own good either physical or moral, is not sufficient warrant he cannot be  compelled because it will be better for him make him happier be wise or even  right  ­ I cannot force you to do something even if I know it is better for you  Slide 8:  ­ the only part of the conduct of anyone for which he is amenable to society is that  which concerns others.  In the part which merely concerns himself, his  independence is of right absolute over himself, over his own body and mind the  individual is sovere ­ you can do what you want because it is your body and up to you  ­ you can only protect yourself (war on drugs) Slide 9: ­ we are not speaking of children those who are still in a state of require being taken  care of by others, must be protected against their own actions as well as against  external injury ­ you can get emancipated ­ individual liberty does not apply to all people  Slide 10:  ­ despotism is a legitimate mode of government in dealing with barbrains, provided  the end be their improvement … but as soon as mankind have attained the  capacity of being guided to their own improvement by conviction or persuasion,  compulsion is justifiable only for the security of other  ­ each rely on reason in order to join civil society  ­ authoritarianism is not permitted… representative of peoples interests  Slide 11: ­ it is porper to state that I forgo any advantages which could be derived to my  argument from the idea ­ man should improve over time  ­ abstract right has nothing to do with this  Slide 12:  Slide 13: ­ to perform certain acts of individual beneficial such as saving a fellow –creatures  life  interposing to protect ­ society has a right to punish you  Slide 15: ­ first – inward domain of consciousness, liberty, of thought, feeling, absolute  freedom from opinion and sentiment on all sujects  ­ Second – liberty of tastes and pursuits: living life to suit ourseleves, doing what  we like so long as we don’t hurt others, even if they think us wrong  ­ Third –  Slide 16: ­ no society in which these liberties are not, on the whole respected, is free,  whatever may be its form of government; and none is completely free in which  they do not exist absolute and unqualified  ­ we are not really free ­ ban on freedom  Slide 17: ­ of individuality as on of the elements of well being  ­ no one pretends actions should be as free as opinions, even opinions lose their  immunity when, their expression (is) a positive instigation to some mischievous  act  Slide 18:  ­ where not the persons own character, but the traditions or customs of other people  are the rule of conduct, there is wanting one of the principle ingredients of human  happiness and quite the chief ingredient of individual social process  ­ if something imposes it values on others it is limiting others and social progress ­ photo ID, visually IDing people  Slide 19: ­ the end of man, prescribed by the dictates of reason and not suggested by vague  and transient desires is the highest and most harmonious development of his  powers to a complete consistent whole  ­ self development and self determination  ­ separate from society  Slide 20: ­ the individuality of power and development freedom and variety of situations  (from which comes) individual vigor and manifold diversity originally  ­ how can we progress if we have no originality  Slide 21:  ­ it is possible that (man) might be guided in some good path and kept out of harms  way without any of these things  ­ but what will be his comparative worth as a human being? It really is of  importance not only what men do but also what manner of men they are that do it  ­ debate – use of your faculties makes you better Slide 22: ­ among the works of man which human life is rightly employed in perfecting and  beautifying the first in importance surely is man himself  ­ critiques society  Slide 23: ­ on i
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