Class Notes (839,150)
Canada (511,218)
Music (194)
MUSI 1002 (43)
Lecture

Lecture Notes from Each Class

19 Pages
82 Views

Department
Music
Course Code
MUSI 1002
Professor
Alyssa Woods

This preview shows pages 1,2,3,4. Sign up to view the full 19 pages of the document.
Description
Issues in Popular Music MUSI1002A Alyssa Woods Textbooks:  th 1) Shuker, Roy. Understanding Popular Music Culture, 4  edition. New   York:  Routledge, 2012. 2) Brackett, David, editor. The Pop, Rock and Soul Reader: Histories and Debates, 3  d edition. New York: Oxford Univeristy Press, 2013. Gradings: Midterm (Oct 16): 30% Final Paper (Nov. 20 ): 30% Final Exam (TBA): 40% Popular Music Criticism: ­Journalistic Writings: Reviews, Magazine Articles, Interviews. ­Academic/ Scholarly writing: Books and articles from unique  disciplines (ie: musicology, sociology, media studies etc…) What is Popular Music? ­Commercialized ­Status as a commodity (music created for commercial use). ­Mass appeal! ­Often defined by what It’s not (ie: NOT classical/art, NOT jazz…) ­The idea of “popular music” itself and the separation of genres doesn’t necessarily exist  everywhere. ­Time period, social and cultural context, and geographical location have an effect.  Timbre: Colour of a musical sound, the quality that distinguishes one instrument from  another (eg: piano vs saxophone). Intensity: The loudness of a musical sound Pitch: We hear as wave vibrations. When a sound vibrates at a specific frequency, then it  has a definite pitch. We identify rapidly vibrating sounds as high pitches and slower  vibrations. Duration: How long a sound lasts. Instrumentation: The range of timbres in a performance, instruments used. Dynamics: Volume levels, levels of gradation. Texture: Various relationships among parts (each voice or instrument is a part). Reading No.1: ­Advertisers use so much popular music in their ads ­Advertisers find that music is a great way to be relevant with consumers across the  globe. ­Before, no one liked to have their music used commercially, but more and more artists  realize it’s a great way now to get noticed. ­Horkheimer was convinced that the culture industry was crucial to the domination of  capitalism.  ­Adorno was obsessed with popular music and it’s culture. “On Popular Music” was one  of his greatest success’s.  ­Adorno’s critical analysis of Popular Music: popular music was not serious music  because it was standardized and pseudo­individualized.  ­To Adorno, classical music was serious music because of it’s detail.  ­Advertisers often use certain songs with special lyrics to draw attention (ie: “in the  navy” by the village people being used in an Old Navy commercial). ­Adorno defined what made popular music not serious music was standardization.  Standardization: the melody and lyric are constructed within a definite pattern or  structural form.” ­Popular Music must meet two demands: provoking attention from listener and to be  “natural Music” to the untrained listener.  ­Popular music becomes popular through mainly radio. Adorno hated radio because it did  not broadcast “serious music”. Radio made listeners believe they where listening to the  most greatest music.  ­To become a hit, a song must have one detail which makes it completely unique but  must have every other aspect of a conventional normal song.  ­the use of a “plug” of a song in an ad is similar to selling a product in an ad.  ­Adorno says that a producer of popular music must write a song that is impressive  enough to be remember but well known enough to be able to reach the listener at all. ­Ads contain popular music but popular music also contain ads. (Ie: Nikki Minaj sings  about Michael Kors). *Citation styles: CHICAGO or APA. Also, NUMBER PAGES. For papers.  Theodor Adorno (1903­1969) ­Member of Frankfurt School. ­Colleagues: Horkheimer, Marcus, Habermas. ­Studied critical theory ­Marxist understand of society (an economic and social system where class struggle is a  central element. Antithesis of capitalism), criticized capitalism and its’ inequalities.  The Culture Industry (coined by Adorno). ­Made up of economic institutions that employ modes of production ­It produces forms of culture that are commodities and items. (Entertainment industry).  (Culture= pop music, art, television, film, literature etc…) ­According to Adorno, the commodification of these cultural products leads to  standardization of these products.  ­Standardization, he said, leads to passivity in consumers.  ­Culture is produced to be bought, and sold and companies “make culture” to make  money. ­Mass production= lack of critical thought (ie popular music). Standardization: ­Popular music is standardized in several ways: 1) a  number of types that are immediately recognizable (ie: certain Genres). 2) a small number of structures (ie: chord progressions, rhythms etc) 3) a small number of particular components to each song that are interchangeable.  (ie: lyrical themes, instrumentations, melodies etc…) Tin Pan Alley (20’s­30’s) was a music house which made older songs for musicals and  broadway shows etc… All the biggest Jazz musicians did all their recording/producing there. Pseudo­Individualization ­The type of variation that exists between standardized products.  (songs sound different  but have the same basic structure. Appearance of uniqueness). ­Surface changes ­They do not alter the basic structure of something. Serious VS Popular Music. (Equated with High VS Low culture). Differences include: degree of standardization (ie: art music was not standardized where  as pop was standardized), level of complexity, market context (art music was NOT  market oriented but Pop Music WAS). Role of The Listener ­The average pop listener, according to Adorno, was caught up in a standardized routine  set of responses.  ­The pleasure derived is superficial and false. Controlled by the industrial apparatus.  ­Individuals who enjoy pop are corrupted and are open to the domination of the  industrialized, capitalist society.  Reading 2: Technology, The Dawn of Modern Popular Music and the “King of Jazz” ­Before 1920’s, pop music= sheet music and live performance. ­In the 1920’s, we could start listening to radio and records.  ­Recording studios used to change instrumentation often (ie: double basses, tubas etc). ­Drums with other musical instruments playing, didn’t make good music ­Records where unforgiving items and would have to be made time and time again in  order to perfect the song. ­Orchestra became more popular on recordings. ­Dance styles and types of music came in quickly and out quickly too. th Monday, Sept 16    Class (Advertising)   Allan’s Premise: ­The use of popular music in ads is growing. Companies attempt to  reach a wider audience with music. Musicians seem more willing to have their music  used for commercial purposes (to gain money or exposure).  Songs Played In Class: ­My Addidas­ Run­DMC ­Rum and Coca Cola­ The Andrews Sisters ­Pass the Courvoisier­ Bustra Rhymes ft. Diddy, Pharrell ­Bugatti­ Ace Hood ­Versace­ Migos ­Circus­ Britney Spears ­We Are Who We Are­ Ke$ha ­On The Floor­ JlO Pitbull ­Thrift Shop­ Macklemore ­Royals­ Lorde ­Apple Commercial for iPod Nano (Feist) ­Trying to link the status of the product to their own personal success. th Wednesday, Sept 18    Class    ­Ads can focus more on a particular artist (ie: Justin timberlake) rather than an actual  song. ­Sometimes, when the only sound to an ad is music, it helps the audience focus on the  message. ­Connection between biographies of artists and the product (ie: Eminem in the Chrysler  commercial).  ­Plugging popular music in ads on radio and television is getting more and more  prominent. Advertising is also being used in songs (ie: Tom Ford­ Jay Z). ­We also see Art Music very frequently in ads. Probably almost as much as popular  music. Tin Pan Alley: An area in Manhattan around 28  street where much of the sheet music  for popular vaudeville tunes of the early 20  century were written. Sheet music was very  easy to mass produce. ­Between 1890 and 1909 sales of sheet music almost tripled. One song was about 25  cents, which equals 5­15 dollars in our time.  ­Some people (Song Pluggers) where hired to go to department stores during the day and  vaudeville theaters at night and try to convince people and performers to buy the new  music pieces which would result in more sheet music sales. ­Irving Berlin was the most prolific of he Tin Pan Alley Composers. He wrote “God Bless  America” and “White Christmas”. Other Tin Pan Alley Writers include: George and Ida  Gershwin, Cole Porter, Richard Rogers. Technology and mass dissemination ­78 rpm records represented the beginning of the transition from written to recorded  music. ­Sales decreased form 106 million to 6 million in the depression. ­the transition from sheet music to records forced some orchestras to change their  compositions because they didn’t sound great on record compared to when you heard it  live (Paul Whiteman and Mary Margaret McBride). Whiteman’s Ambassador Orchestra  achieved unprecedented commercial success.  ­Guy Lombardo was a successful orchestra leader from Canada. ­The recording industry back then, provided absolutely no room for mistakes.  ­Music was being mass distributed for the first time. Monday September 23, 2013 (Industry and Commercialization) Readings: Shuker Chapter 1 and Short Brackett Reading  The Music Industry Consists of sound recording companies who develop and market artists and music. Other industries include: Publishing, Music Retail, Music Press, Music Hardware, Sound  Recording, Tours and Concerts, Merchandising, Royalties and Rights.  Major Labels: Universal Music Group, Sony/BMG, AOL Time Warner. Concentration: The ownership of popular music production is concentrated in the  hands of a small number of companies. Vertical Integration: Where concentration of the music and media industries lead  to control of the total production flow, from raw materials to wholesale.  Some critics have observed that periods of concentration have produced a lot of  similar music.  Some have observed that this has lead to bursts of creativity by the public.  ­Innovation is therefore linked to indie labels ­A cycle of innovations and consolidation (indie label releases new sound  and then major labels “steal it” and indie labels have to find a new sound  and the major labels take it again etc…). This framework has been argued against. ­Music production is more complicated ­Webs and networks operating within the music industry.  ­Interconnections between large and small companies. Income from Rights ­Copyright (intellectual property right). 1) Performing Rights For the use of musical material collected on behalf of writers and  publishers when music is performed or broadcasted. 2) Public Performance Rights Paid for the privilege of broadcasting of playing the actual recording I public. 3) Mechanical Rights Paid to the copyright holder every time a particular song or piece of  music is recorded.  Trademark ­Provides a legal shield around a name, slogan, shape or character image, in conjunction  with product licensing. Makes it possible for the original owner to transfer this sign to  others for a limited period of time in exchange for royalties.  Branding ­The forging of links of image and perception between a range of products. ­Images are transferable between different media. Ie: Jessica Simpson (clothing line, perfume, proactive spokeswoman) 50 Cent (g­unit, video games, movie). Reading 3: Music Industry and Record Companies (Shuker Ch.1) ­Ever since the 90’s there has been a drop in record sales because of internet. ­Mass Medium driven by capitalism (maximum profit). ­The Cultural Industries are companies which sell goods and products which mass market  and help perpetuate a certain culture. ­Horizontal Integration is when a large company wants to buy out another equally sizzed  company. ­Vertical Integration is when a company owns different steps in the music process (ie:  recording AND distribution).  ­4 main qualities of the recording industry: high concentration of markets, vertical  integration of firms, global operation and dependence on copyright rules. ­Universal is the largest music company, then in second place it’s Live Nation. Music Industry Fight Against Rock n Roll : Historical Context ­What influcenced rock n roll? ­Swing jazz ­the blues ­country blues ­rhythm and blues ­ragtime ­Some early parings of “rock” and “roll” ­“The camp Meeting Jubilee” (1912) > “We’ve been rocking n rolling all night  long…” ­Trixie Smith, “My man Rocks Me” (1922) ­Chick Webb and Ella Fitzgerald “Rock It For Me” (1937)  The term “rock n roll” used to describe the style form 1956 onwards. Popular Films: “Don’t Knock The Rock”, “Rock ,Rock Rock” and “Mister Rock and  Roll.” Alan Freed coined the term “Rock n Roll” Rock n Roll got it’s start by promoters who neatly packaged it. (Alan Freed, DJ Dewey,  Sam Philips). Brackett, “The Music Industry Fight Against Rock n Roll” ­Emergence of rock n roll in the 1950s ­ASCAP v.s. BMI (old v.s. new) ­Payola= the practice of paying Disk Jockeys in order to get them to play certain artists or  songs. ­“Teen Pop” in late 50s/early 60s. Designed to please both teenagers and politicians  (cleaned up rock n roll). ­Dick Clark promoted teen pop a lot. ­what effect does the music industry have in shaping public taste? ­Is the promotion of certain artists and restriction of others political? ­who has control of current radio programming? Production and Technology ­Production and Consumption ­How does technology affect the ways in which music is made and delivered to  audiences? “The history of music is, in part, one of a shift form oral performance to notation,  then to music being recorded and stored, and disseminated using various mediums  of sound transmissions.” –Shuker 2023, 26 Sound Production:  ­Positive and negative aspects of/reactions to technological advancements  in sound recording: ­Pianoforte replacing harpsichord ­19  C Brass band instruments ­Microphone in the 1920s ­Electric guitar in the 50s ­Moog synthesizer (60s­80s) ­MIDI – Musical Instrumental Digital Interface (80s) Sound Recording ­new recording technologies have opened up creative possibilities that  have led to the emergence of new genres. Music as a “thing” (commodity) Sound Reproduction and Dissemination: Developments in sound systems correspond to  how, when and where we listen to music.  Introduction to Electronic Dance Music ­The rise of 1990s electronic dance music begins with the fall of disco ­DJs developed a number of techniques to create new music. ­The DJ became central to the dance­music experience. Larry Levan and the Paradise Garage ­While disco was still popular, Larry Leven establish himself as one of NY’s top dance  DJS ­As disco faded, Levan developed his own approach to re­working and combining  records. ­This NY approach to dance music was often called “Garage” House ­House music was developed at a Chicago dance club called the Warehouse. ­Frankie Knuckles brought Levan’s techniques with him to Chicago (c 1977). ­By the early 1980s the Chicago sound was developing (later called House Music) ­House takes disco’s use of a prominent bass/kick drum on every beat ­Heavy electronic synthesizer baseline.  Ie: Pump Up The Jam by Technetronic  Reading: Electronica Is In The House ­Mid 1980s, DJs and producers in Detroit including Derrick May, Juan Atkins and Kevin  Saunderson produced recordings that sought to extend the futuristic techno sound of  European Groups. (Hence > Techno).  ­Techno moved at faster tempo than house. ­Electronic music rapidly split in numerous directions, one of which being raves  often involving drug use of MDMA and ecstasy.  ­Djs produced sounds which appealed to people in a high state of mind. ­Jungle music started really attracting attention. It developed out of hardcore and the  tempo was very fast (often at 160 bpm). Sampled dance hall reggae drum patterns. Slow  moving bass lines, sustained synth parts. Often known as the British Gangsta Rap. ­By the end of 1995, after the term “jungle” was debated, the term “drum n bass”  replaced “jungle” because it had less racist connotations.  ­“electronica” was another new term that emerged in the 1996­97 time.   October 7    , 2013.  ­Midterm:  A Mulitple Choice/Fill in the Blank with Word Blank.         B True/False         C Definition (standardization, payola, branding, concentration, vertical  integration…)         D Short Answer. Techno Music ­The Belleville Three (DJs) began producing a refined, futuristic and sonically  sophisticated version of dance music that many called “Detroit House”.  ­Now referred to as “Techno” ­ie: Juan Atkin’s “No UFO’s” (1985).  Jungle/Drum and Bass ­Emerged in early 1990s, fast tempo, broken beat­drums; tracks often used ragga  (subgenre of reggae) vocals. ­ie: Goldie “Angel” (1995).  Electronica ­Subgenre includes wide range of contemporary electronic music designed for a wide  range of uses. ­Music is not always intended for dancing (unlike most other types of EDM). ­ie: Moby “Natural Blues”.  ­Became really big towards end of 1990s.  “Historia Electronica Preface” Simon Reynolds (2001) ­He lays out parameters that define a “field of Possibility” within which electronic dance  music exists.  ­Sub­categories: 
More Less
Unlock Document

Only pages 1,2,3,4 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit