Class Notes (835,108)
Canada (508,934)
PSCI 2301 (77)
Lecture

Aristotle Lectures

15 Pages
85 Views
Unlock Document

Department
Political Science
Course
PSCI 2301
Professor
Kathlean Fitzpatrick
Semester
Fall

Description
Book 1 ­2 10/21/2013 Background Aristotle: 1. Aristotle is a student of Plato­trained in medicine (practical and empirical) a. Similar areas of investigation; different approach b. Centered around human beings (biology, human science) c. Politics is the master science because it understood Ethics or the Good Life d. Practical action to produce the best life for human beings 2. Ontology­Beings and becoming­growth, maturity, decay (cycle of time) a. Rational and directed action b. Deals with things as they are in this world c. Plato had an ideal world and a real world (concepts vs. real) d. Understands things as a whole e. Beings and become: always in motion f. Process of growth g. Decay/corruption 3. Essence and substance; The “what” of a think (necessity vs. contingency) a. Blueprint or genetic code/organization b. Potential to actual c. Substance = necessary d. Essence = unnecessary  e. Substance of essence, the definition of a thing, that which is necessary, not contingent, the  what of a thing, its nature 1 4. Rationality and Unity of the Cosmos, categories, logic, and structure of system of being a. Aristotle’s Natural Physics i. Man is composed of necessary and free things ii. Private and the public iii. Telos – everything aims at its good (perfection/completion of everything) iv. Ethics is the science of human happiness and fulfillment v. Politics is a branch of ethics (secured to promote human happiness) 5. Mas as tripartite  a. Reason/theoria/intellect, knowledge, science/happiness  Emotion/praxis/ethics, politic, virtue/good life Appetite/techne/nutrition, growth, reproduction/satisfaction b. Aristotle is into plurality and difference i. Everything has its own good, so every part of the soul has its own good Book 1: The Nature of the State 1. Man is by nature a social and political animal a. We exist in community, we by nature political and living together we must cultivate the common  good to have a harmonious life 2. Telos – everything aims at its good (perfection/completion of everything) a. Purpose of something b. Function c. All things aim to fulfill those functions (fulfill its potential) 3. State is by nature and highest form of human association 4. Public/private destination; equality of freedoms vs. authority and necessity 2 a. Household: private realm: production of wealth i. Shielded ii. Private realm of the household iii. Family and the master slave iv. By nature, necessary v. Producing food and having children b. The village i. Association of several households for the purpose of division of labour and exchange in  satisfaction of basic needs (carpenters, farmers, brick layers, etc.): market ii. “Kinship” large extended family, tribal (clans) iii. Pre­political level: often ruled by a king, chief, who acts much like a father 1. Hereditary iv. Actualize fundamentals of human nature c. State is the final form of this development i. By nature and is highest form of human association (final) ii. Purpose to which all other things are striving iii. Telos iv. Determines the relation of all other parts (subordinate parts to the other realm) 5. Patriarchal rules of master over women, children and slaves (production and reproduction) a. Patriarchal household i. Man rules women, slaves and children through his authority  ii. Because he is recognized as the most rational one 3 iii. Women have emotions, children, unpredictable iv. Children are rational and potential citizens but they still developing v. Slaves are tools 6. Polis­space for human compacts of rational deliberations, moral actions and exercise of virtue a. Creates public sphere for rational deliberation, moral actions b. Freedom of choice c. More than just compulsion of instinct d. Polis is the highest form of association – telos i. Allows man to have happiness on all 3 levels e. The Polis and Politics i. Actual, practical experience ii. Can’t be just by simply thinking about it­exercise the potentials 7. Statesmanship­ruling and being ruled in turn­citizenship and rule of law among equals a. Pre­political level: often ruled by a king, chief, who acts much like a father b. Hereditary c. Limits of Household Management (self interest and economics) i. Public/private distinction ii. Contained in a private sphere (sexual and material) Book 2: Critique of Ideal States: starts at common and goes to the “best” 1. Subject common opinion to rational analysis (logos and speech) 4 2. Critique of Plato­the practical impossibility of extreme unity a. Suffering from extreme unity (single household­guardians all live together as family) b. Philosopher kings = father knows best 3. State is a plurality of parts “not a household/family” a. Each part of the state has a conception 4. Happiness requires private (self) interest (limited and directed to common good) a. Politics “art” of prudence and justice, sharing for the common good b. Able to exercise intellectual ability (science, math) and practical ability (virtue, justice,  temperance) c. Public is for a common purpose/contributions to the whole i. Statesmanship (practical wisdom) 5. Private family biological attachment and care of kingship (love 6. Limits to Sharing: Privacy and private interest 1. Private property, more effort and responsibility, necessary means to virtue 2. Private interests ruled and directed by good and the whole (Law and Justice) a. Human beings would need to erase their selfishness to live in unity b. Humans are by nature physical: no pure mind c. Family and property are building blocks that need to be in place You cannot control biological needs 5 Book 3 ­ 4 10/21/2013 Recap: 1. Man is by nature a social and political animal: “essence” = reason and speech man actualizes potential  – capacity/activity 2. The city is by nature; aim=good life. Self­sufficiency and completeness = happiness  3. Division between public/private, necessity = produce/private­choice=virtues activity. Human ­> speaking  and acting on useful/harmful, just/unjust 4. Household management­Authority of master over unequals (women, children and slaves): natural  superiority 5. Politics (public)­authority of statesman over equals (citizens who are rules and rule in turn): consent  and sharing in government _____________________________________________________________ Political Definitions/Institutions Claims to Rule 1. City (polis) – association or partnership aiming a self­sufficiency and the good life a. Intended for members to live well (good and complete life) b. Choice and intention c. Capacity for reason and speech on the harmful/useful and just/unjust 2. Regime (constitution) – arrangement and distribution of offices; the authoritative element and the aim  (end) to which the association if formed 3. Citizen – one who participates (in the constitution) in deliberation and judging in the regime: in ruling  office even if they are just voting (functional not natal): rules and ruled in turn 4. Political Institutions (Divisions of Powers) or branches of government a. Legislative – assembly – deliberating and deciding  b. Executive – officials and administrative ­ act and enforce c. Judicial – judges and juries – scrutinize and lawsuits 5. Political justice = “sharing” in common good _____________________________________________________________ Typology of Regimes                           Constitutions   /  Deviations One Kinship Tyranny Few Aristocracy Oligarchy 6 Book 3 ­ 4 10/21/2013 Many Polity Democracy                         (Common good)   (Self interest) Political Justice = “sharing’ offices and honors Balance, Accommodation, Stability                     Few         Middle Class         Many (property/wealth)                ^                     (freedom and equality) Virtue = mean ­> avoiding extremes Balancing partial claims to rule 7 Book 3 ­ 4 10/21/2013 _____________________________________________________________ Rank of Regimes in Theory: agreeing with Plato despite himself (reason) 1. Kingship – superhuman (wisdom and virtue) a. Rule by one for the common good b. 4 types of kings: permanent generalship, hereditary (barbarian type, family), heroic (greatest  man ruled, the heroes) and absolute (key variables are concentration of power and rule of law  over willing subjects) c. Philosopher king = not real = ideal 2. Aristocracy – Rule of the best for the best: rule by few a. Best in theory b. Rule based on political virtue; prudence and justice, knowledge and experience c. Good man and good citizen are identified d. Form of oligarchy (rule of few); only few have leisure for education and virtue e. Many are excluded
More Less

Related notes for PSCI 2301

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit