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Lecture 7

GEOG 210 Lecture 7 Notes

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Department
Geography
Course
GEOG 210
Professor
Jon Unruh
Semester
Winter

Description
GEOG 210 Tuesday January 28, 2014 Lecture 7 Culture and Identity  • Culture and landscape often interact ▯ usually one is an ingredient of the other  • Cultural identity is the (feeling of) belonging to a group or culture • Definition­ identity of an individual, influenced by belonging to a group or  culture­ KNOW • Common habits, characteristics and ideas may be clear markers of a shared  cultural identity, but it is also determined by difference:  ▯We feel we belong to a group, and a group defines itself by noticing and  highlighting differences with other groups and cultures  • Seeing a certain group doing or having a certain set of behaviors and you can say  they belong to a certain culture group • Fashion, food, behavior, language  • Marker ▯ accent, way someone dresses—sometimes they are subtle and sometimes   they are obvious  • Idea of how we define one culture group versus another is defined by difference • Seeing that one set of people is different from another by a set of difference ▯ seeing how these culture groups interact • We can minimize them or maximize them to point out differences in culture  groups  Constructing Cultural Identity  • People who feel they belong to the same culture rely on a common set of norms ▯ ut the awareness of such  common codes is possible only by confrontation with  their absence, namely, confrontation with other cultures norms­ the way people come together and behave—different from rules and laws,  much looser, can change quicker—recognized between people and generally  unspoken • Idea of confrontation of codes can be fairly important­ can be very mundane­  food, dress, etc. • In other words: if you think you’re the only existing culture e.g. Living on an  island in the ocean) do you see yourself as a culture? • Thus cultural self­definition implies a continuous contract between cultures  • Confrontation between groups—ex. 2 groups confront each other over land  dispute—armed conflict—how you interact with different culture groups becomes  very important • Such contact are not relations of equality, since they never exist in an isolated  form • When groups interact it seems like there is some type of inequality there • Inequality in specific features  • To say one culture group is more advanced than other is a problem ▯ There is  variation between culture groups • The complex web of relationships created by the interaction of:  a) Political b) Economic c) Scientific  d) Cultural Relations • Turns any relation between two cultures into what can seem to be an unequal one • Unequal—ability to engage in linguistics, to have agriculture—compare ourselves  to other culture groups  • The idea of identity and culture groups could lead to a rich cultural experience  and interaction • Also the source of confrontation • For example, there is frequently a dominant cultural practice ▯ there is a bit of a  competition ▯ example—architecture on a Church in Russia and a Power Station in   Denmark—comparing power technology to architecture ▯ exist in culture groups  because they can be compared and contrasted  • Within a culture or cultural practice, there is an awareness of a common identity • This means that  a) There has also been a striving toward preservation of this identity b) Toward self preservation of the culture  • Type A▯Purposeful striving ▯ constructing monuments for example • Thought to be a public good and to favor the cultural identity­ none of us like to  see our own cultural identity threatened • Sports can also be part of this ‘striving’—the way we conduct sports, the way in  which they relate to our history and culture  • The shared conventions on which identity is based, are often assumed and  unnoticed a) The basic rules and meaning underlying the production of identity are taken  for granted  b) This structured set of presuppositions are what we call ‘doxa’­ KNOW • Type B ▯ we are not really conscience of it—the way people dress, live, behave • Unspoken rules or norms—doxa­ it is a tool to be used for a better way • You can purposely study a groups doxa but we are not conscience of it  Responses of Cultural Identity to the “Other” • Every culture is continually forced to determine its position(s) toward ‘other’  cultural elements, in order to preserve or redefine its identity  • There is constant forcing between cultural groups  • Nomadic pastoralism is one of the most heavily influenced cultures by outside  elements  • What are the elements of culture and how to do these elements interact with  culture? • When element A arrives in culture group B this is what may happen • Responses to Cultural Elements— KNOW • In one framework, there are four basic reactions to ‘other’ (outside) cultural  elements  a) Imperialist b) Trans­cultural c) Defensive  d) Defective  1. A reaction in which otherness is denied and transformed may be called  imperialist. The underlying assumption is that your culture group is better  than the other  2. A reaction in which ‘otherness’ is acknowledged but still transformed may be  called defensive ▯taking your cultural element and changing it—example,  Chinese food in Toronto—sign in English  3. A trans­cultural reaction neither radically opposes itself to other cultures (or  cultural features) nor refuses their intrusion ▯all cultural elements are equal­  the element comes in and it arr
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