Class Notes (836,052)
Canada (509,597)
Music (898)
MUSIC 1AA3 (137)
Lecture

(VI)Mozart and the Symphony

3 Pages
116 Views
Unlock Document

Department
Music
Course
MUSIC 1AA3
Professor
Lara Housez
Semester
Winter

Description
Mozart and the Symphony Lecture VI January 21 2014 Wolfgang Amadeus Mozart (1756­1791) • Austrian composer  • Born into a musical family • “Wunderkind”: by age 12 he had written 3 operas, 6 symphonies, and 100 other  works • Toured Europe to meet composers and perform  • 1781: with no steady employment, he went to Vienna, Austria in the hopes of  supporting himself by performing on the piano, selling his compositions, and  giving piano lessons • 1782­90: successful years writing operas, concertos, and symphonies, but always  in debt • 1791: Mozart becomes morbidly depressed, composes the Requiem Mass, dies,  and is buried in an unmarked pauper’s grave in Vienna  Maria Anna (“Nannerl”) Mozart (1751­1829)  • Also a child prodigy on keyboard • Eventually stopped traveling with father and brother  Sonata Form • A musical structure that was new in the classical era. It allows for the  presentation, development, and resolution of multiple themes within a single  movement, often the first mvts. Of symphonies, sonatas, and string quartets • Sonata form provides a versatile framework for creating drama without words • AKA: 1  movement form or sonata allegro form • Expansion of rounded binary form Conventions of Sonata Form • In the exposition, there is always a modulation (change in key) from a primary to a  secondary key area • The first binary section is always repeated; the second one may or may not be  repeated • There is always a departure from these harmonic areas in the development • The development moves through various keys and rarely settles on any one of  them for very long • There is always a return to the primary key area in the recapitulation • The sequence of themes in the recapitulation usually follows the sequence of  themes as presented in the exposition • The recapitulation stays in the tonic throughout • Sonata form mvts. Often end with a brief coda (the Italian word for “tail”, and it  brings the mvt. To a close after the recapitulation) Drama of Sonata Form Sonata Form Musical Drama The Wizard of Oz Exposition The themes of the  In the opening black and  movement are “exposed” white section, we meet all  the major characters of the 
More Less

Related notes for MUSIC 1AA3

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit