Class Notes (835,494)
Canada (509,211)
Psychology (5,217)
PSYCH 3BA3 (54)
Lecture

2 Lecture Notes (Positive States of Mind and Being) - Jan 9, 10, 14, 16, 21, 23, 24,28 - PSYCH 3BA3.docx
Premium

20 Pages
110 Views
Unlock Document

Department
Psychology
Course
PSYCH 3BA3
Professor
Aadil Merali Juma
Semester
Winter

Description
LECTURE 2 PSYCH 3BA3 Positive States of Mind and Being January 9, 10, 14, 16, 21, 23, 24, 28 2014 East vs. West − Material world unpleasant; to be transcended o Agreed upon by both traditions  o Misery, sin o Goal should be to transcend and rise above unpleasantness, in order to achieve the “good life” o West – transcendence mostly after death  From the Christian tradition  Little opportunity in the world, until death  Mostly, the good life cannot be lived until death (small exceptions)  Religion and philosophy was very separate – philosophers and theologians had very separate thoughts o East – transcendence possible during life   Afterlife did not have much emphasis   No difference between philosophy and religion; eg/ Buddhist philosophy is the Buddhist religion  − Philosophy and religion separate in West, intertwined in the East − East says more about psychology; fused and largely inseparable  o Hinduism is not only religious – also a psychology o Buddhism is very big in human psychology; human thought, meditation are apart of psychology − Fate more in our hands in Eastern thought o West – largely under the influence of Christianity, we see our fate and ability to transcend circumstances is out of our hands, but the gift of  God o East – fate and psychology is seen to be in our hands; there are things we can do; not under control of all­seeing, all­knowing power; we  can alter our circumstances as we live them  Reason why Buddhist has made its way to the West; it is about change − Hedonia vs. Eudaimonia present in both o Views of human happiness o Hedonic Tradition – repeated in Western psychology and philosophy; we live to experience pleasure (subjective emotional experience) o Eudaimonia Tradition – comes from Aristotle; we live to experience fulfillment, self development, sense of oneness with the world around  us; seen in East and West  Much more apparent in the East than Hedonic  Aristippus and Hedonism − Our ultimate goal is pleasure  − Present pleasures should not be deferred for the sake of future pleasures o Freud’s idea of the id − We should control, not be controlled by, our pleasures  o Rationally pursue pleasure o Freud’s idea of the ego – constrains the id  − Pleasure includes mental pleasure, love, friendship, moral contentment; virtuous conduct, music etc o Freud discusses this in sublimation – redirect needs into socially acceptable objects o Modern – only think about sensual pleasures Aristotle and the Good Life − Happiness, the Good Life, is pursued for its own sake and cannot be improved − Eudaimonia – life of virtue; good life is the end of all things − Moral Virtue – subordinate sensual appetites to reason  o Acquired by practice, not part of human nature   Can become morally virtuous by behaviour in a moral virtuous way; by practice  May behave in moral virtuous way and not enjoy it; but once it is practiced, it becomes a common practice that is enjoyed;  repetitive experience leads us to become morally virtuous − Intellectual Virtue – wisdom, understanding  1 LECTURE 2 PSYCH 3BA3 o Knowing how things work, how to apply knowledge, how the world really is  o Acquired by teaching; we learn to have wisdom through teaching o Schools were founded to teach these things  o Academics stems from Plato’s school Hinduism (East) − The goal of life is ultimate self­knowledge and self­betterment  o About psychology; to know self completely; to fulfill set of talents, abilities and skills – same as Humanist ideas − Worlds oldest religious tradition; people do not know when it began − Out of Hinduism did Buddhism came  − Partial understanding and good works improves our position when reincarnated o Seldom come to full understanding of ourselves in a given life o If full self understanding is not achieved, we are born again in another life – good and bad deeds determines the form that one is  reincarnated as o Good karma – actions that improve status in next life  − We lose touch with our true Self due to involvement with our physical self and its search for happiness  o Similar to Maslow – we cant reach self­actualization until we rise above D­motives  o Leave aside lusts of the body in order to reach self­understanding  − Be achieving awareness of our true Self and ultimate reality (Brahman), we are liberated from unhappiness and reincarnation Confucianism (East) − Chinese; Confucian is Latinized version of founder’s name − Must attain virtue and morality − Five virtues central to a moral life (each related to other people, not selves): o Humanity – benevolence, charity, love  o Propriety – sensitivity to others; etiquette; respecting traditions that others expect, melding to expectations of others   Western focuses heavily on independence; not being concerned about what others think  Eastern traditions are very concerned with groups; how do we relate to others o Duty – appropriate treatment of others  How do we meet the roles given by society? o Wisdom  Not the same as knowledge – is the application of knowledge to the solution of problems; the correct understanding of how  things are (world, people)  Important for self understanding  Education is highly valued in Chinese Societies  o Honesty  Accepting responsibility for what one does; dealing with others openly and honestly − Not as strong regarding self development – emphasizes contribution to society, which is what self development is to Confucians  Taoism (East) − Impacts on Humanists, Maslow  − Striving is vain and counterproductive  o Maslow took from this – don’t want to be working with things, want to work with the natural flow  − One should follow the natural flow of events and be spontaneous in ones actions (wu­wei) − Naturalness and spontaneity in life is the most important goal; humanity, justice, temperance, and propriety must be practiced without effort  o Maslow discussed effortlessness, doing something without working at it; natural and spontaneous actions – have to work to get to the point  of effortlessness, but eventually should come to be natural − “Without form there is no desire; without desire there is tranquility. In this way, all things should be at peace” o Limit desire of physical things  ▯can relax if not constantly lusting and wanting thing − Problem is the desire of physical things, not the actual physical thing o Echoes Western religions – Christianity; the lust for money is the root of all evil Buddhism 2 LECTURE 2 PSYCH 3BA3 − Has had the greatest impact on western thinking, psychology and practices (i.e. mindful meditation) − Most influential in the West o Maslow  Brought Buddhist and Eastern ideas into his theories o Dalai Lama   14th  High profile in the West  Leader of Tibetan Buddhist; exiled from Tibet to Northern India  Meets with Political leaders and scientists; has an interest in Western neuroscience   Mindfulness – how much neuroscience has been focused on this phenomenon; how does the brain change when we do mindful  meditation   − Ignore non­Western Language o In promoting ideas, languages were used that were not considered scientific in the West  − Siddhartha Gautama; 6t century BCE o Buddha = enlightened one; became Buddha later in life o Almost the same time as other religious figures arose o Son of a royal family, was not allowed to leave the grounds to avoid the woes of life o Came of age to take over control, he went on a trip, he saw pain, suffering, disease, dirt and was horrified – could not imagine how these  things could exist  o Left his inheritance to try to come to understanding of why the woes of life occurred o While meditating under a tree, he became enlightened and went on to teach what life is all about o Sprang from the Hindu tradition – much of Buddhism reflects Hinduism  − Buddha as a cognitive psychologist  o Spoke of human psychology as the way we think and feel about the world o The good life in terms of ways we think − Human problems arise from the was we think – precursor to Bandura and Mischel  − Buddhist practices like cognitive therapy  o I.e. mindful meditation o Changes in the way we think, interpret things around us o Have been incorporated into cognitive therapies  − Eight­Fold Path = “Middle Way” between indulgence and asceticism; like Aristotle  − The Nature of “Things” o Fixed, unchanging things are an illusion:  Sensation vs. perception  There is nothing that is fixed in the world; some things change quickly or slowly  Fixed self is an illusion – we are constantly changing  o Everything is a changing and ephemeral process: Bandura and Mischel o Everything interconnected in a web of cause and conditions   The butterfly effects in chaos theory  • Chaos theory; butterfly theory – butterfly flaps its wings, half way across the world tornado occurs, but would not  have, had the butterfly not flapped its wings   Our presence here is conditioned   Things we do now, has a tremendous impact  − Buddhism and Physics o There is no fixed, unchanging center that we call the self – constantly shifting o Quantum Theory – matter does not exist until observed  Buddhism corresponds well with quantum physics – objects do not exist until we object them  • He presence of any small (microscopic) object – there are only probabilities of objects; only when we observe the  objet does it appear  • Objects can appear out of no where, randomly out of the vacuum, then vanish quickly – counter intuitive to how we  see the macro world, however, it is the basis of many electronic devices  3 LECTURE 2 PSYCH 3BA3  Many books: • Tibetan Buddhism and Modern Physics”  • Zen Buddhism and Modern Physics • The Quantum and the Lotus: Where Science and Buddhism Meet • Buddhist Theory of Causation and Einstein’s Theory of Relativity • The Tao of Physics  − Four Noble Truths o Life is filled with suffering  Christian, Judaism, other religions share this outlook – earth is suffering; illness, poverty, depravation, death o Suffering is caused by ignorance of reality, and our attachment and craving  Not caused by external events (what happens to us), but internal events   Caused by the belief that things we can obtain can rid of suffering  Eg/ Sex is not suffering; suffering is our lust and craving for sex o Suffering can be ended by overcoming ignorance  o Relief from suffering comes through the Eightfold path − Eightfold Path 1. Right View – to see and understand things as they really are   Accurate perception of reality 2. Right Intention – commitment to mental and ethical self­improvement  Maslow – Self­Development; directing talents toward goal 3. Right Speech – truthful, gentle; speak only when necessary  Don’t use speech to harm others; don’t be slanderous, don’t say bad things 4. Right Action – kind, compassionate, honest, respect goods of others  Behaving the way our speech is going  Do no harm; do good  5. Right Livelihood – earn a righteousness, peaceful living  6. Right Effort – work toward wholesome states of mind  Good positive thoughts  ▯good actions  ▯good consequences for everyone  Very “other­directed”; outside­directed; derive own happiness by helping others  7. Right Mindfulness – see things and concepts clearly; be aware   Be aware of the present; live in the moment   Non­evaluative; have thoughts and feelings in the present moment; experiences; do not place a value on them (good or bad)  Mindfulness Mediation trains awareness of thought without evaluating them, then let them leave the mind and let it go  Just be aware, notice it as it comes and goes  View (long lasting, generic understanding of how things are) vs. mindfulness (constant current state of awareness) 8.  Right contemplation or meditation – concentration on wholesome thoughts and actions  Focusing thoughts and ideas on a particular topic, emotion, attribute, and staying with it  Compassionate Meditation – tries to instill compassion; objectless (general; world)  Mindful Meditation  • More prevalent in Western culture  − Four Functions of Meditation 1. Focusing   Focusing attention on one thing or idea  2. Developing mindfulness  Deliberate, attentive awareness  Body mindfulness – tension or lack of tension in muscles, body; aware of individual pieces of the body, aware of all parts of the  body simultaneously • First implementation of meditation in the West was used in medicine – mindfulness stress reduction for those with  chronic pain (post surgery, cancer) – meditation reduced pain; focus on and notice pain and its influence decreases  Feeling mindfulness  4 LECTURE 2 PSYCH 3BA3 • Do not try to change feelings (rid of feelings if negative, or keep if positive) – but to be aware that they are emerging  Thought mindfulness • Notice that thoughts are there, notice them, and allow them to move on 3. Desensitizing Oneself   There are things that bother us (eg/ phobias) – mediation asks that we think about these things; they will lose their power to  bother us  • Similar to “flooding Western technique used for phobias and OCD  4. Seeking Understanding   Levels of understanding; things as they are, 4 levels of truths, self understanding/awareness/acceptance  − Nirvana –  o The Good Life on earth (focus of Buddhist psychology); how to be the best you are here are now  o Perfect understanding after death (psychology doesn’t care about this aspect) − Universal Virtues o Loving kindness (maitri)  Care and concern for others, sharing others feelings, understanding o Compassion (karuna)  Similar to Karl Rogers regarding “unconditional positive regard o Altruistic Joy (mudita)  Revel in any positivity found; sharing positive feelings of others; feel happy when something good happens to someone else o Equanimity (upeksa)  Not being disturbed by anything; taking everything as it comes to you; rolling with the flow; accepting things as they are  Rogers talks about this; the rollercoaster of life, ups and downs, dealing with them, not being thrown off  The things that happen in life doesn’t matter – it is the attitude   Have to cultivate; does not come naturally − Dalai Lama  o Big figure in Buddhism and relationship with the west o Books  How to See Yourself as You Really Are  The Art of Happiness  The Path to Tranquility  Destructive Emotions: How We Can Overcome Them  Practicing Compassion in Everyday Life  Healing Anger: The Power of Patience from a Buddhist Perspective  How to Practice: The Way to a Meaningful Life  Maslow − Two different mindsets; ways of looking at the world, ways of guiding behaviour  − Deficiency motivation; D­cognition/perception o Lust and desire – keeps us from seeing things the way they are (similar to Buddhism) o Motivated by needs that you are deficient of – food, love and belonging, esteem  o Active, narrow, purposive, striving o Certain way of looking at the world in a way that is not beneficial o Constantly in search for contact with items and situations that meet these deficiency motives o Only interested in searching for things that fulfill these immediate needs o Buddhist attachment  Lust and desire is the reason for all suffering; not the actual object, but the desire to meet those needs  Similar to Maslow – not a healthy way to live o Once able to meet D­motives – can leave D­motive hierarchy behind and go toward B­cognition (different mindset) − Self­actualization; B­cognition: o Rising above these desires, leaving behind attachments (similar to Buddhism) o Highest possible state  5 LECTURE 2 PSYCH 3BA3 o More purely expressive o Highest motive is to be unmotivated; to be as you are; not to be striving; purely yourself o Individual is not being driven from behind by some felt need – rather, pulled toward a future and the world due to values  o B­cognition mindset is opposite of D­cognition (things in the environment relevant to needs); B­cognition is more open (not guided by  need, but by positive values) o Passive, broad awareness  Stillness, opening, without frenetic activity − Self­Actualization o Intrinsic growth of what is already in the organism or more accurately, of what is the organism itself o Development then proceeds from within rather than without, and paradoxically the highest motive is to be unmotivated and non­striving,  that is to behave purely expressively  o A musician must make music, an artist must paint, a poet must write, if he is to be at peace with himself o What a man can be, he must be; this is the need we may call self­actualization – it refers to mans desire for fulfillment, namely to the  tendency for him to become actually in what he is potentially: to become everything that one is capable of becoming  o Full realization of ones inner potential, full experiencing of what one is (not what ones potential is) − The Self­Actualizing Person o Accurate perception of reality  Buddhist right view (eight fold path; must see the world as it is, not as what we think it is)  Tend to impose our categories on the world, rather than experiencing it as it is   Mindfulness – explicitly non­judgmental/evaluative  o Acceptance – broad acceptance of self and the world as it is  Buddhist equanimity – taking and accepting things as they are; without judgment  Spontaneity – behaving purple expressively; in an unmotivated way; marked by simplicity and naturalness, lack of artificiality;  without self consciousness  Problem­centered – focused on activities, missions, goals outside of themselves; as opposed to ego­centered; task or problem to  fulfill outside themselves • Buddhist right action – doing the right thing; helps others, do no harm at the least, at best help others and improve  others lives o Comfort with solitude – comfortable being alone, self sufficient; have tools to handle it appropriately; be solitary without harm to self or  discomfort; like solitude and privacy to a greater degree than the average person o Autonomy   “The greatest action is not conforming with the worlds ways”  Choose own paths and goals; resistant to enculturation; do not follow the herd, decide what they should do for themselves based  on inner feelings and values   Not depended on the real world, culture or extrinsic satisfactions for their ultimate pleasure – depends on own development and  own potentials/resources  o Fresh appreciation – childlike (not childish); seeing, interacting the world as children do; capacity to appreciate the basic goods of nature  freshly, even with ecstasy; regular moments of life can be thrilling (occasionally)  Buddhist right mindfulness – was of looking at the world o Human kinship   Buddhist compassion, loving­kindness   Deep feeling of identification, sympathy and affection or human beings in general; feel kinship as if all members of human race  are members f a family; genuinely want to help human race  Dalai lama – compassionate meditation; not to feel compassion for a particular person, but to feel genuine worldwide  compassion for the world  o Humility and respect  “The greatest patience is humility”  Can be and are friendly with anyone; seems unaware of differences (race, socioeconomic class etc); aware of how little they  know; honest and humble around those who can teach them knowledge or skill they do not know  o Deep interpersonal relationships  Individuals have few, deep interpersonal relationships   Can only have close relationship with a small number of people; not possible for large number of people  Deeper and more profound interpersonal relationships; not deeper than children’s relationships  o Peak experiences (B­cognition) – intense, brief, unexpected moments of intense B­cognition; passive openness to world around us 6 LECTURE 2 PSYCH 3BA3  Buddhist right view, right mindfulness   Object­oriented peak experiences – particular object (painting, sunset, loved one) is the focus of attention; presence and  involvement with object produces peak experience  Philosophical or religious peak experiences – comes not from an object, but a transformation of mind (mystical in religious peak  experiences); contemplating the world  Many of us have had peak experiences – can have them even if not self­actualized  Limitless horizons  More helpless yet empowered  Wonder, awe; something wonderful and valuable has happened  o Relapse can occur from being self­actualized; eg/ if a need is no longer fulfilled  − Peak Experiences  o Wholeness and universality  Object­related peak experiences – seems that everything with significance in the world is captured within this one object  Philosophical peak experiences – seems that individual is a part of a giant world; whole of the world is seen as a unity, single  rich live entity • Love and aesthetic experience – one small part of the world seems as though it is all of the world  Drug experiences can trigger these experiences and feelings o Full absorption – when there is B­cognition, the thing being paid attention to, is fully and completely attended to; absorbed in the moment,  object, person etc; expect richness of detail and awareness of object  Similar to notion of mindfulness – being fully aware of things that are happening in the moment o Richness of perception o Sense of human irrelevance  Individuals tend to look at the world in relation to themselves – ego­related D­cognition  Look at nature as if it were there in itself and for itself; nature as its own being and end­ness, rather than something to be used –  B­cognition allows us to see more truly the nature of the object truly in itself   Similar to Buddhist Right mindfulness, right view – seeing reality as it is; not in a human­derived category  o Ego transcendent perception  In the normal perception of self actualizing people, and more occasional peak experiences of average people – peak experience  can be ego transcending, self forgetful, unmotivated, impersonal, desire­less, object centered rather than self­centered; so  absorbed and poured into the object that the self disappears; fusion of what was two into a new and larger whole; complete  involvement into activity or object that one is engaged in o Spatial, temporal disorientation  Typical aspect of peak experience; common  A loss of placing in time and space; no longer have a sense of being in a particular place or that it is a particular time; passage of  time is distorted  Event goes by quickly, rushes, contraction of time by OR seems to last forever, dilation of time  Disorientation of time and space; in these moments, person is outside of time and space, subjectively o Always a positive experience  The whole of being is only neutral or good; evil comes from not seeing the world as it is (not seeing the world whole and  unified; seeing it as a self­centered point of view) • Like Buddhism – suffering is caused by ignorance of reality, and our attachment and craving, not the object  True understanding leads to charity kindliness, compassion  Maslow thought, initially, that certain drugs may assist people having these peak experiences – problem is that sometimes drug  trips are not good; peak experiences are always positive   Peak experience is intrinsically valid; perfect; complete; needs nothing else; reacted to with wonder, awe, reverence; sacred   Something that individuals want to repeat; never a bad experience  o Provides a different view of reality  Peak experience gives a different view of reality  More absolute, less relative; timeless and space­less, unmotivated and detached from interest of man – but perceived as being  “out there”, perceptions of reality independent of man o Passive rather than active  D­cognition – active searching for things relevant to our needs  B­cognition – quiet, still, passive, openness 7 LECTURE 2 PSYCH 3BA3  Passive and receptive than active – not completely so  Desire­less awareness; choice­less awareness; undemanding, contemplative, humble, not interfering, receiving rather than taking  Let the percept be itself   Free­floating attention – selfless, attentive, dreamy, patient, gazing, surrendering and submitting to experience (Freud)  Angle to take in psychiatry   Childlike quality – children perceive the world; as the ego grows stronger it begins to categorize  o Experienced as awesome, wonderful  The emotional response in reaction to peak experience is that of awe, wonder, awe, reverence   Experience has a piercing quality that brings tears, laughter – may be paradoxically akin to pain  ▯desirable pain, sweet   St. Teresa of Avila – in a rapturous state; angel was piercing heart with a lightning bolt; facial expression was rapturous and  beautiful • Seen in context of religious as a union with God o Compassion  In the peak experience, we are more fully experiencing compassion and love for all things in the entire world  Buddhism – Dalai Lama most favorite forms of mediation is compassionate meditation; feel objectless compassion for the  world, not for a particular being  o Falling away of negative emotions  Disappearing of negative emotions  Complete loss of fear, anxiety, inhibition, defense, control  Give up renunciation, restraint  Cannot have a bad feeling, making it always a positive event  o Peak Experiences – the individual; personal changes and adaptations during peak experience; relate to integration, unity and wholeness of  the individual  More integrated  • Individual becomes more integrated and individual • Paradox – person experiences self more fully, yet there is a loss of ego/self  More spontaneous • More expressive; instead of self­conscious, not caring how people will react to behaviour o Self­Consciousness – basing behaviour on what people will think  • Do not ask what other people will think; simply behave as they feel they should  More effortless, more natural • More courageous and powerful • Doing things in a way that doesn’t feel like work or effort • Buddhism and Taoism – being easy, spontaneous, simply behaving and being   More fully functioning • Rogers • More fully functioning in peak experience; working to full capacity; drawing on strengths and positives of psyche  More in charge • Paradox – above “powerless, less able to influence world”; yet at the same time feels more in charge of own life, to  make choices, source to make decisions, rather than being driven by society and pressures • More powerful and more powerless • The world is how it is, cannot change that – but can make all decisions and choices of own life  More creative • Invariably more creative • Does not imply hit songs, TV scripts etc – means that in every area of life, find different ways to do things  More unique and individual • Paradox – more unique individual, separate entity vs. not dwelling on individuality, identify with the world, universe  More ego­less, at one with the world • More able to fuse with the world, with what was formerly non­self 8 LECTURE 2 PSYCH 3BA3 • Creator becomes one with work; mother becomes one with the child; singer becomes one with music o Peak experience transforms individual in everyday life for a period of time; but returns to regular life when peak experience ends – what is  the experience after peak experience has faded? o Peak Experiences – afterwards   Remove neurotic symptoms   Change self­awareness • See selves more clearly, fully, honestly openly • Different view of who we are – persists for sometime after peak experience • Period of time that we are elevated and improved as the after affected  Change views of others, relationships • More tolerant, accepting, compassionate (B­values) – persists for some period of time after peak experience   Creativity released • Creativity is potentiated during peak experience (heighted access to resources) – remains for some time; greater access  to the resources within us that make us creative   Wants to repeat experience • Want to experience enriching, rewarding experience again  Life seems more worthwhile • More valuable, meaningful • See things differently that makes them more desirable and positive − Maslow’s B­Values o Self actualized individual is Not motivated by needs – risen above D­motivation; not pushed from behind by needs, but drawn into the  world by values o Wholeness – integration, simplicity, dichotomy transcendence   Borrowed from Jung and Buddhism  Jung – self as an archetype of instinct for wanting wholeness, simplicity, balance, complementarity  Dichotomy Transcendence – humans have a strong tendency to dichotomize things (see things as 2 categories; right/wrong,  good/bad etc); reality is not only in two categories, there are various shades and degrees; rise above tendency to dichotomize and  see complex richness in existence  o Perfection – necessity, rightness, completeness  Rightness, things as they should be; translate this into justice,   Rightness and correctness of when people get what they deserve o Justice 
More Less

Related notes for PSYCH 3BA3

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit