Class Notes (834,986)
Canada (508,846)
Brock University (12,083)
Joe Larose (15)
Lecture 3

Lecture 3 (September 19).docx

3 Pages
44 Views
Unlock Document

Department
Religious Studies
Course
RELIGST 2I03
Professor
Joe Larose
Semester
Fall

Description
Lecture 3 (Wednesday, September 19, 2012) – Renunciation Debate: Late Vedic/Early Sources Late Vedic/Early Brahmanic Religion ­ Time period covering about 1000 – 500 BCE  ­ The Aryans settled the Gangetic plain and stopped migrating  ­ Previously blurred categories hardened  ­ New religious concepts emerged  ­ Alternate religious groups emerged (for which we have literary evidence and material remains)  Aryan Settlement By c500 BCE ­ The entire gangetic plane has been settled ­ We have cities of archeological remains by 400 to 600 BCE Previously Blurred Categories Hardened ­ By c500 BCE social categories rigidly stratified into four classes: brahmana, ksatriya, vaisya, sudra  (priest, pastoralist/merchant, serf)  ­ There is no more ambiguity ­ This social reality is also reflected in the texts produced during this time  New Religious Concepts Emerged ­ Rebirth is unknown to the early Vedic period, but later Vedic texts begin to express the idea that one is  born again and again  ­ Side note: There are layers to the scriptures (the Veda) (these are considered to be sruti, which are  revealed texts) 1. 1500 – 800  ▯Veda (Rg, Sama, Yajur, Athurva) 2. 1000 – 500  ▯Brahmanas Aranyankas  3. 800 – 500  ▯Upanisads (more speculative/philosophical) ­ This endless cycle of death and rebirth is called samsara ­ Samsara encompasses the ‘heavens’ of the Vedic gods – that is, even heaven was an impermanent  state ­ Some Upanisads started to express dissatisfaction with Vedic religious gods  ­ By the late Vedic period questions began to arise regarding the efficiency of sacrifice as a means for  spiritual welfare  1 ­ “The fools who delight in this sacrificial ritual as the highest spiritual good go again and again  through the cycle of old age and death” (Mundaka Upanisad) ­ Karma was reinterpreted to include the totality of one’s actions, not specifically ritual actions  ­ That is, the concern for proper ritual action developed a moral dimension: ­ “A man turns into something good by good action, and into something bad by bad action”  (Brhadaranyak Upanisad)  ­ Also emerging during late Vedic times is the idea that the mundane world could be transcended, that  one was not ‘stuck’ forever in the endless round of rebirths  ­ This release from samsara is called moksa (this is would Buddhists would call nirvana)  ­ One of the things that caused these new concepts to emerge was urbanization (they were able to  support a literate class)  ­ Attaining release from samsara is achieved not 
More Less

Related notes for RELIGST 2I03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit