Class Notes (834,049)
Canada (508,296)
Brock University (12,083)
Joe Larose (15)
Lecture 15

Lecture 15 (November 12).docx

4 Pages
129 Views
Unlock Document

Department
Religious Studies
Course
RELIGST 2I03
Professor
Joe Larose
Semester
Fall

Description
Lecture 15 (Monday, November 12, 2012) – Introduction to Jainism: The Life of Mahavira  Speaking Historically ­ Speaking historically, it was founded in the fifth century BCE as a renunciant tradition that offered its  own solution to the problem of samsara  ­ Mahavira is the historical figure, who found it (his name translates to “Great Hero”) th ­ He’s thought to have lived in 5  century BCE th ­ If we go back to the 8  century, Parsva is the traditional figure that became before Mahavira and it is  possible that he was historical as well, but Mahavira is the first confirmed historical figure ­ Mahavira is a little bit older than the Buddha and he is even mentioned in Buddhist texts (490 – 410)  ­ Whereas the Buddha lived 80 years, Mahavira lived 70 years ­ Like Buddhism, we are starting in northeastern India and flourished on the Gagetic plain during the  founder’s lifetime ­ Like Buddhism, Jainism spread throughout the Indian subcontinent in the centuries following the  death of the historical founder  ­ During this time of expansion, two major schools developed after disagreements over doctrine and  practice 1. Svetambra (white – clothed) Jains (western India – Gujurat, Rajistan)  2. Digambara (sky – clothed/nothing) Jains (south India)  ­ They disagree over women’s ability to achieve moksha, Syetambra nuns believe they can achieve full  knowledge and Digambara nuns believe that they should be good and they can be reborn as a man  ­ They also disagree over some other aspects (i.e. status of Mahavira after he achieved enlightenment) ­ Jainism has its own solution to the problem of samsara ­ Did not spread outside of India in any significant way, unlike Buddhism  ­ It was always numerically smaller even though it produced similar amounts of texts and doctrines as  Buddhism ­ Unlike Buddhism, it didn’t disappear from India  ­ It is a living, continuous tradition with a 2500 year history  Speaking Traditionally ­ Jainism founded or re – introduced into the world by Vardhamana Mahavira, the last of the 24 Jinas  (conquerors) of our current world age  1 Lecture 15 (Monday, November 12, 2012) – Introduction to Jainism: The Life of Mahavira  ­ The Jains are much more systematic than Hindus  ­ They understand that time is going through a huge cycle that is divided into two 1. Descending part of the cycle 2. Ascending part of the cycle ­ Each of the cycles are divided into 6 sections  ­ The sections of the descending part of the cycle are (basically the quality of life is descending)  1. Happy, Happy 2. Happy st ­ 1  Jina/Tirthankara  3. Happy – sad  4. Sad – happy ­ 24  Jina 5. Sad 6. Sad, sad  ­ We are in four periods of misery before we get the appearance of 24 tirthankaras again (goes into  ascending part of the cycle)  ­ When you are in the happier sections, you have no worries about salvation  ­ These periods are of an incredible duration ­ From the 1  to 24  Jina, spiritual salvation is possible ­ This is what is meant by things are more systematic  ­ The Jinas also called Tirthankaras (“Ford – makers”) in the Jain tradition  ­ Like the oth
More Less

Related notes for RELIGST 2I03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit