Class Notes (839,398)
Canada (511,327)
Brock University (12,137)
Lecture 2

Lecture 2 (January 16).docx

8 Pages
35 Views

Department
Religious Studies
Course Code
RELIGST 2N03
Professor
Sherry Smith

This preview shows pages 1,2 and half of page 3. Sign up to view the full 8 pages of the document.
Description
Lecture 2 (Wednesday, January 16, 2013) – Perspectives on Death: Cultural and Historical Teaching Assistant Information ­ Josee Oliphant ­ Email: [email protected] ­ Office location: KTH 213 ­ Office hours: Wednesdays 6­7 pm Review: Changing Attitudes Toward Death ­ The word “death” in the English language has negative connotations ­ Death is an important aspect of the human experience but is relegated to the periphery of our lives ­ On the one hand the subject of death is taboo yet on the other hand is often a theme in various forms  of mass media, especially entertainment ­ Mass media rarely adds to our understanding of death  ­ Death of the other is public – death of the self is private  ­ Contemporary views of death: Philippe Aries vs. Tony Walter ­ Aries argues for a historical progression in Western society away from a tame acceptance of death to a  denial of death, while Walters claims that Western society is undergoing a revival of interest in death  and dying ­ Facing Death: Confronting End of Life Choices ~ various accounts of critically and/or terminally ill  people facing death in the ICU at Mt. Sinai Hospital in NYC ~ various responses to end of life  decisions – facing death involves the patient, family, medical officials  Thanatology Thanatology = the study of death ­ Greek mythology Thanatos was the personification of death, the twin brother of Hypnos (sleep)  ­ It was documented in the mid­1800s  ­ Death is a universal human experience ­ From learning about other cultures, we can learn more about our own  Example  ▯hanging coffins in Indonesia ­ They are on the side of the cliff and they are placed in bark ­ They are used for babies and young children and individuals who can’t afford a proper funeral ­ What would happen is that the bodies would disintegrate and the body parts would fall to the bottom 1 Lecture 2 (Wednesday, January 16, 2013) – Perspectives on Death: Cultural and Historical ­ Culture is not defined simply by ethnicity, culture is defined by many other groups Example  ▯Roman Catholics – Italians are different than other ethnic groups ­ The meanings that people attach to cultural identities vary  ­ By examining other ideas and customs in other cultures, we stop making judgments about others Traditional Cultures Death = status change ­ It is a transition from the world of the living to the world of the death ­ Human concerns for the dead precedes history Example  ▯a cave in Atapuerca in Northern Spain –  Sima de los Huesos ­ The first funerary evidence  ­ Beginning in 1997, an excavation team found 300 bones that date 300 000  ­ Found 28 – 30 skeletons (it was a mortuary site)  ­ A competing theory states that there is a lack of small bones (so it may have been washed there by  natural causes)  Example  ▯Europe – Upper Paleolithic Period – intentional burials ­ The bones have manufactured objects, personal effects, and other graves ­ The bodies are stained with a red ocor and are in a fetal position (represents rebirth possibly or a  sleeping position)  ­ Some of these bodies were tied in that position ­ There are grave items that people believed were useful from the journey from the land of the living to  the land of the dead Example  ▯double grave at Schipluiden ­ Present day Nederlands ­ Either people were buried together or they were dug up and buried on top ­ How we tell which is which is how the bones lie ­ Single burial  ▯they were buried simultaneous, overlapping bones can show signs of decomposition  ­ Can distinguish males from females because females have larger hip bones  Example  ▯lovers of Valdaro ­ When archaeologistse were digging in Valdaro in Italy, they found this burial 2 Lecture 2 (Wednesday, January 16, 2013) – Perspectives on Death: Cultural and Historical ­ The pair were huddled close together face­to­face and their arms and legs are intertwined  ­ Dates to the Neolithic period (5000­4000 BC) ­ This is a unique burial  ­ After an examination of the bones, the man and the woman were no older than 20 and they were 5”2  inches  ­ 25 miles south of Valdaro is Verona where Romeo and Juliet took place Example  ▯Burial of Teviec  ­ Two women wearing shell necklaces in a hole ­ In France ­ There are many significant findings at the site 60 – 70 years ago ­ They died violently but they were given an eloquent funeral  ­ They also were decorated with antlers  Causes of Death ­ Traditional societies embrace an ecological orientation with regards to understanding the causes of the  death Example  ▯moon or wind, personal characteristics  ­ Socioeconomic ­ Psychosocial ­ Natural or supernatural factors Example  ▯was it possible that the person offended the ancestors or neglected to carry out rituals for the   dead Senufo Funeral  ­ There’s a lot of people in the community ­ They wear masks that are intended to be scary ­ They have a funeral celebration ­ From the Ivory Coast ­ The masks symbolize a mystical animal ­ The dancing and the masks cause the evil spirits to be driven out 3 Lecture 2 (Wednesday, January 16, 2013) – Perspectives on Death: Cultural and Historical ­ It also is done so the ancestors warm and welcome the deceased  Example  ▯when a child dies, the whole community helps because they are all disturbed  Power of the Dead Ancestor worship = a term sometimes used to describe customs that can be more accurately described  as reverence for the dead and a sense of communion between the living and the dead Shaman = a visionary who projects his or her consciousness to the supernatural realm and acts as  intermediary between the worlds of the living and the dead Necromancy = from the Greek, meaning “corpse­prophecy,” a way of contacting the dead through  shamanistic rites and bringing back messages to benefit the living ­ Through necromancy and Shamanism, the dead can be kept away from the community ­ They sustain family loyalties and maintain bonds even after death  Names of the Dead Name avoidance = practice of refraining from using the name of deceased persons to avoid disturbing  the living  Example  ▯might refer to that person as “this one,” or by exceptional characteristics, or his or her own  relationship to the speaker only ­ Customs of name avoidance continue over to the modern era, for example, by Indigenous peoples Example  ▯they may even change their name if it is the same as that of the deceased ­ Some cultures may do the opposite and name their children after someone who has died ­ Sometimes this is done to ensure that the soul of the deceased is
More Less
Unlock Document

Only pages 1,2 and half of page 3 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit