Class Notes (834,260)
Canada (508,446)
Brock University (12,083)
Lecture

Lectures (Part 1).docx

47 Pages
73 Views
Unlock Document

Department
Religious Studies
Course
RELIGST 2N03
Professor
Sherry Smith
Semester
Winter

Description
Lecture 1: Introduction Changing Attitudes Toward Death Introduction ­ Leading cause of death in US  ▯heart disease ­ Leading cause of death in Canada  ▯cancer ­ How many people have been placed in cryonic suspension  ▯100, and 0 have survived  Fear of Dying Exercise Pain – 6 Losing my mind ­ 10 Being dependent on others ­ 7 Leaving loved ones behind – 7  Being buried alive – 8  Non­existence – 8 Being incomplete – 6  Going to hell – 1  Dying alone – 9 Others depend on me – 3  Dying as a result of murder or other crime – 9 Dying as a result of natural disaster or accident – 8 Changing Attitudes Toward Death ­ Connotations for dead in the English language are as if there is no where else to go ­ Do we consciously or unconsciously related to death as something to avoid or does death capture our  attention as something worthy of deliberate thought? Taboo or Not Taboo? ­ In Western society, the topic of death is often characterized as taboo Taboo = something that we don’t talk of  ­ However, mass media makes death highly visible Example  ▯9/11 attacks 1 ­ Death is often the theme in media and entertainment as well ­ This interest in death and dying makes it the pornstar of popular culture ­ Very seldom do images in the mass media discuss coping methods with death ­ Images of death rarely add to understanding of death ­ Lack of themes in entertainment media = ‘an impoverishment of death symbolism’  ­ There’s even death in the animal kingdom and children’s cartoons  ­ Considered as a whole the lack of stories dealing with death and bereavement in positive ways is  characterized as an impoverishment of death symbolism in the popular media  ­ Death always seems to happen to people elsewhere  ­ The death of the other is in the public eye, whereas the death of the self is very private  ­ The process of death and dying in western society is extremely privatized and it is at the margins of  social life ­ They die in the hands of medical professionals ­ Funeral rituals in North America and Europe is in the hands of specialists, the whole funeral sphere is  segregated from normal social interaction A Problem of Meaning ­ Peter Berger and Anthony Giddens state death presents a problem of meaning for all societies ­ Death calls into question basic assumptions about social life ­ Societies attempt to avoid or deny the basic fact of human mortality and at the same time attempt to  explain that fact in a meaningful way ­ Berger – one key role of religion is to provide a sense of meaning in the face of a lack of meaning  ­ Many religious systems try to provide meaningful systems in which death can be understood  ­ Death is also terrifying because it marks the end of the experience in the body and the uncertainty of  what happens when one dies Contemporary Views of Death: Philippe Aries ­ Wrote “The Hour of Our Death” ­ He used historical records to chart western ideas of death  ­ He says there are 5 patterns of death 1. Tame death 2 ­ In western history death was not always denied, beginning around the 11  century it was accepted as a  familiar occurrence ­ It was not feared and it was natural ­ Death was not personal, it was a social affair where family and social community where present at the  death bed, the wake, and the funeral  ­ Death wasn’t desired, but it was accepted without rebellion ­ When people thought of death it was a sleep ­ The tame death had a lot of positives Tame death = one that is regarded as the opposite of a wild force beyond our control and subject to  human domination ­ People who believed in the tame death knew they were dying and they prepared themselves for it by  dealing with unfinished business Example  ▯those in the hospital for a long time  2. Death of the self ­ This model arose in the 11  century among the elite of the society ­ Replaced the tame death in the 7  century ­ People started to become individualistic rather than collectivist as they were before ­ People became more scared of a decaying corpse  ­ Notions about the separation of the body and soul were developed at this time ­ When discussing the death of the self, Aries is referring to what happens after death rather than  internal thoughts  Example  ▯seen greatly among the Judeo­Christian individuals ­ People looked at past events and dwelled more and considered whether their actions and decisions  throughout their lives was honourable 3. Remote and imminent death ­ During the 16  – 18  centuries, important transitions took place with regards to western attitudes  towards death ­ This is the model where people really began to fear death ­ As the topic of death became discussable it was both beautiful and frightening (remote and imminent) ­ This was done to maintain a fragile control 4. Death of the other ­ This is related to the loss of social and professional relationships that occur when someone dies 3 ­ This model emerged between the 18  and 20  centuries ­ Death is seen as an intolerable separation not only from the body but also from the soul and the social  relationships that they had with regards to this model ­ Although death ends a life, it does not end the relationship that individuals have with others because  the memories are still there  Example  ▯memorial markers, tombstones, pictures, videos, shared discussions all enable us to live in  the collective consciousness of others when we die  5. Invisible death or death denied  ­ In the 20  century, a new attitude towards death and dying emerged ­ It was structured around the medicalization of western society in general ­ Rather than die at home, North Americans and Europeans will die in hospitals  ­ The denial of death distances the person from his/her own death process ­ It causes a prolonged mourning rather than a thoughtful loss  ­ What he does is outline a historical progression from the 11  century to the 20  century  Contemporary Views of Death: Tony Walter ­ He discusses the three cultural responses to death 1. Traditional 2. Modern 3. Neo­modern  Traditional Modern Neo­modern Bodily Context Death quick and  Death hidden  Death prolonged  frequent  (cancer/elderly) (HIV/AIDS/elderly) (plague/children) Social context Community  Public Versus Private  Private becomes public  (personhood) (family) (relationships) Authority  Religion (Church) Medicine (Hospital) Self (Hostice/pallette of  care) ­ Aries says were denying it, Walter says were facing it  ­ The revival has to due with the ‘cult of individualism’ ­ The dying are choosing how they want to die (i.e. euthanasia)  Facing Death (Movie) 4 ­ The ICU is at the apex of life and death ­ They have a lot of technologies that prelong life, but they don’t cure the disease  ­ Today, more Americans die in hospitals than anywhere else ­ Essentially you can support any body system for years, that suspended animation state can go on  forever  ­ There is a lot of money spent of end­of­life care ­ There is a lot of pressure to reduce that money  ­ 30% of all care is ‘waste’ ­ 95% of the patients cannot communicate, so decisions are made by their family members or what is  stated in their proxies  ­ This causes a burden for everyone else because now they have to make life and death decisions  ­ These are decisions about whether people are going to be alive or not and it also involves whether  they will live in a condition they want to live in or not  ­ However the family situation plays a role because you have to address the issues with them since they  are in a very fragile emotional state  ­ The way progress is made and the way advances occur can only be determined by pushing everything  to the very edge  ­ A bone marrow transplant is one of the most expensive and drastic procedures in oncology  ­ It involves a lot of radiation  ­ There is a lot of uncertainty that you have to deal with as a doctor, you can cure someone or risk  amplifying suffering  ­ The uncertainty is the most disturbing part of the decision­making ­ When there is no chance of getting better, all you can do is hope for a good death ­ The doctors just try to add on to the quality of life  ­ The better intensive care gets the more people will be on life support for years ­ There is this cultured expectation that there is something more  ­ It’s not just the person who is dying, but the family and the doctors  Lecture 2: Perspectives on Death­Cultural and Historical Teaching Assistant Information ­ Josee Oliphant ­ Email: [email protected] 5 ­ Office location: KTH 213 ­ Office hours: Wednesdays 6­7 pm Review: Changing Attitudes Toward Death ­ The word “death” in the English language has negative connotations ­ Death is an important aspect of the human experience but is relegated to the periphery of our lives ­ On the one hand the subject of death is taboo yet on the other hand is often a theme in various forms  of mass media, especially entertainment ­ Mass media rarely adds to our understanding of death  ­ Death of the other is public – death of the self is private  ­ Contemporary views of death: Philippe Aries vs. Tony Walter ­ Aries argues for a historical progression in Western society away from a tame acceptance of death to a  denial of death, while Walters claims that Western society is undergoing a revival of interest in death  and dying ­ Facing Death: Confronting End of Life Choices ~ various accounts of critically and/or terminally ill  people facing death in the ICU at Mt. Sinai Hospital in NYC ~ various responses to end of life  decisions – facing death involves the patient, family, medical officials  Thanatology Thanatology = the study of death ­ Greek mythology Thanatos was the personification of death, the twin brother of Hypnos (sleep)  ­ It was documented in the mid­1800s  ­ Death is a universal human experience ­ From learning about other cultures, we can learn more about our own  Example  ▯hanging coffins in Indonesia ­ They are on the side of the cliff and they are placed in bark ­ They are used for babies and young children and individuals who can’t afford a proper funeral ­ What would happen is that the bodies would disintegrate and the body parts would fall to the bottom ­ Culture is not defined simply by ethnicity, culture is defined by many other groups Example  ▯Roman Catholics – Italians are different than other ethnic groups ­ The meanings that people attach to cultural identities vary  6 ­ By examining other ideas and customs in other cultures, we stop making judgments about others Traditional Cultures Death = status change ­ It is a transition from the world of the living to the world of the death ­ Human concerns for the dead precedes history Example  ▯a cave in Atapuerca in Northern Spain –  Sima de los Huesos ­ The first funerary evidence  ­ Beginning in 1997, an excavation team found 300 bones that date 300 000  ­ Found 28 – 30 skeletons (it was a mortuary site)  ­ A competing theory states that there is a lack of small bones (so it may have been washed there by  natural causes)  Example  ▯Europe – Upper Paleolithic Period – intentional burials ­ The bones have manufactured objects, personal effects, and other graves ­ The bodies are stained with a red ocor and are in a fetal position (represents rebirth possibly or a  sleeping position)  ­ Some of these bodies were tied in that position ­ There are grave items that people believed were useful from the journey from the land of the living to  the land of the dead Example  ▯double grave at Schipluiden ­ Present day Nederlands ­ Either people were buried together or they were dug up and buried on top ­ How we tell which is which is how the bones lie ­ Single burial  ▯they were buried simultaneous, overlapping bones can show signs of decomposition  ­ Can distinguish males from females because females have larger hip bones  Example  ▯lovers of Valdaro ­ When archaeologistse were digging in Valdaro in Italy, they found this burial ­ The pair were huddled close together face­to­face and their arms and legs are intertwined  ­ Dates to the Neolithic period (5000­4000 BC) ­ This is a unique burial  7 ­ After an examination of the bones, the man and the woman were no older than 20 and they were 5”2  inches  ­ 25 miles south of Valdaro is Verona where Romeo and Juliet took place Example  ▯Burial of Teviec  ­ Two women wearing shell necklaces in a hole ­ In France ­ There are many significant findings at the site 60 – 70 years ago ­ They died violently but they were given an eloquent funeral  ­ They also were decorated with antlers  Causes of Death ­ Traditional societies embrace an ecological orientation with regards to understanding the causes of the  death Example  ▯moon or wind, personal characteristics  ­ Socioeconomic ­ Psychosocial ­ Natural or supernatural factors Example  ▯was it possible that the person offended the ancestors or neglected to carry out rituals for the   dead Senufo Funeral  ­ There’s a lot of people in the community ­ They wear masks that are intended to be scary ­ They have a funeral celebration ­ From the Ivory Coast ­ The masks symbolize a mystical animal ­ The dancing and the masks cause the evil spirits to be driven out ­ It also is done so the ancestors warm and welcome the deceased  Example  ▯when a child dies, the whole community helps because they are all disturbed  Power of the Dead 8 Ancestor worship = a term sometimes used to describe customs that can be more accurately described  as reverence for the dead and a sense of communion between the living and the dead Shaman = a visionary who projects his or her consciousness to the supernatural realm and acts as  intermediary between the worlds of the living and the dead Necromancy = from the Greek, meaning “corpse­prophecy,” a way of contacting the dead through  shamanistic rites and bringing back messages to benefit the living ­ Through necromancy and Shamanism, the dead can be kept away from the community ­ They sustain family loyalties and maintain bonds even after death  Names of the Dead Name avoidance = practice of refraining from using the name of deceased persons to avoid disturbing  the living  Example  ▯might refer to that person as “this one,” or by exceptional characteristics, or his or her own  relationship to the speaker only ­ Customs of name avoidance continue over to the modern era, for example, by Indigenous peoples Example  ▯they may even change their name if it is the same as that of the deceased ­ Some cultures may do the opposite and name their children after someone who has died ­ Sometimes this is done to ensure that the soul of the deceased is reincarnated  ­ Name avoidance in modern societies is done to avoid painful memories  Western Culture ­ 5  – 16  centuries – universe bound together by natural and divine law  ­ Influenced by Christianity ­ Death – collective destiny of humanity – everyone dies – “asleep” ­ Just because the body dies does not mean the body is dead  ­ With this type of faith, where there was a belief that they would be resurrected after time, they did not  fear death  ­ Collective destiny to emphasis on destiny of individual ­ Death was seen to be an ordinary experience th ­ 20  century – major turning point, which was WWI (1914­1918) because it demonstrated the  importance of technology in every aspect of our lives ­ Brought forth healthcare technologies 9 ­ Dying had become a private event (was communal and public before) ­ The death bed moved from the home to the hospital  ­ Communal signs of mourning also disappeared ­ Became the invisible death or the death denied  Changing Attitudes ­ Dying and the death bed scene  ­ Burial customs and memorialization of dead  ­ The typical Christian death according to Aries: the individual is facing east towards Jerusalem and  their arms are crossed over their chest, the dying person is expressing sadness and there is a discrete  recollection of beloved things, family and friends gathered around the deathbed, the dying person  would seek forgiveness for all the wrongdoings that they have done during their lifetime, prayers were  given after forgiveness of sins, with the completion of these customary rites nothing was left to do, so  the person would then wait to die ­ Dying was something that was public according to this  ­ The person in the deathbed was accompanied by family and friends and it was thought that if it was a  sudden death, it was a bad death because you didn’t have time to prepare for things ­ One of the changes that occurred was in the 12  century, when the individuals destiny was the  afterlife ­ It was thought that asides from family and friends there were also angels and demons who were  fighting for your soul ­ By the mid­20  century, technology and new processes had changed death  ­ People may be hooked to respirators  ­ What’s suggested by this is that the moment of dying has lost its value because of these technologies  (30% of care is considered waste)  st ­ In the 21  century we see another change, we see more technologies that are challenging dying  persons and their families to find meaning in the last moments of life  Burial Customs ­ Reveal transforming attitudes towards death ­ In the Roman era, graves were situated on the outskirts ­ If someone was buried in the town, it was considered a special privilege ­ With the rise of Christianity, burial customs began to change ­ They adapted the idea that martyrs had a special place 10 ­ The idea that the saints of the Church could help individuals avoid hell and sins ­ People believed being buried near a saint or a martyr had positive effects ­ Churches were built near or over martyrs’ graves ­ Ordinary people then started to be buried in Churchyards ­ The state of the dead was linked to the dead and the Church ­ Being buried in a sacred place had merits Charnel house = an arcade or gallery, usually associated with a church or cathedral, where the bones of  the dead were kept after being removed from common graves  Ossuary = a chest, building, well, or site made to serve as the final resting place of human skeletal  remains  Catacomb = an underground cemetery consisting of chambers or tunnels with recesses for graves  Memorializing The Dead ­ 12  century – grave markers  ­ A desire emerged to preserve a person being buried in a particular spot  ­ Occurred due to individualism  Effigy Effigy = image or representation of the deceased person ­ Reflected bonds by perpetuating their memory  ­ Over time, this memorialization became extremely important ­ By the 1800s, secular ideas competed and took place in cemeteries that were not necessarily  associated with the church ­ Today most cemeteries do not encourage effigies because they don’t want things to interrupt the flat  look to cemeteries ­ You find less statues, lights, flowers, and candles (not necessarily with Catholics) Memories of Marie­Therese (Badone) ­ Located in northwestern France  ­ Spent 13 months and did a lot of her research  ­ Devotedly Roman Catholic area 11 ­ She’s giving you a different world view, something not too exotic and close to us  ­ La Feuilee, France (chain of hills, a harsh landscape) ­ According to local legend, this area has always been haunted by death  ­ Good death – forewarning  ­ Marie­Therese talked of her husband’s death as a bad death because it was not forewarned ­ In Brittany, widows isolate themselves in order to avoid talking to people and mentioning their  spouse’s name which make them sad ­ Name avoidance ­ Le Fete des Morts (Nov 1/2) – Catholic festival (population increases, time of remembering, cleaning  and decorating of graves) ­ The elderly accept their own deaths as a part of a natural order  ­ Many women will organize the rituals that will take place after their own death  ­ Families mark the first year of their loved ones’ death  ­ Jubile des Morts – bones would be dug up and placed in an ossuary   ­ People readily accept euthanasia but not cremation because it ruins the relationship between the living  and the dead  Ankou ­ Death personified Ankou = carries away the souls of the dying, soul collector ­ Celtic origins ­ When you hear it, it is believed a person in the house is going to die Breton = one of the Celtic family languages, related to Welsh, Gaelic Youdik = entrance to Hell ­ This turbulent pool of water is believed to be the entrance to Hell  ­ Male and wears a black robe and has a large hat that conceals his face, no one living has seen his face,  for if they did they would die ­ His eye sockets burn an eerie light because they are taken by an angel who was angry when the ankou  took a life of a good person  ­ Always preceded by a cold gust of wind  12 Lecture 3: Medicalized Death Review ­ Examined various cultural/historical perspectives of death beginning with traditional cultures ­ Death no an end/change of social status ­ Concern for dead predates written history (Atapuerca) ­ Cause of death – ecological orientation (seen and unseen aspects) ­ Power of the dead – dead are often allies (shamans, necromancy)  ­ Names of dead – name avoidance  ­ Examined various cultural/historical perspectives of death in Western culture ­ Universe bound together by natural and divine law (400’s influenced by Christianity) ­ Death as collective destiny of humankind – not an end ­ Changing perspective influenced by emphasis of individual ­ WWI – major turning point – technology – “medicalization of death and dying” ­ Dying and the deathbed scene – dying was public event (5  century) ­ Emphasis on individual and destiny in afterlife – angels/demons battle for soul (approximately 12   th century)  ­ Emphasis from dying person to survivors (immortality and reunion)  th ­ Rituals of dying overtaken by technological process (mid 20  century) st ­ Technological process challenged by initiatives in end of life care – hospices/pallative care (21   century)  ­ Burial customs ­ Graves situated on outskirts of villages beginning in Roman times – burial within settlements special ­ Christian Martyrs powerful – both martyrs and saints helped avoid sin and hell ­ Charnal houses/ossuaries/effigies/catacombs ­ Badone reading  A World Without Death ­ General consequences of a world without death 1. Overcrowding 2. Enforced birth control 13 3. New relationship laws 4. Conservative society 5. Impact on economic structure 6. Changed moral beliefs and practices 7. Radical changes in death aspects 8. Ecological issues ­ Personal consequences of a world without death 1. Organization of life 2. Free from “fear of death” 3. Extension of personal relationships 4. Ideas about purpose and meaning might change  ­ Individual and societal patterns of functioning are connected with death one way or another (the main  point)  Example  ▯think about enforced birth control, if no one dies, then no one can be born ­ Causing more abortions  ­ Such technologies would be reserved for the elite  Defining Death  ­ At first the definition may seem obvious, the person is dead and the body is disposed of ­ As soon as we ask what it means to be dead, this simple definition unravels and becomes quite  complex ­ In the comic, death means that the living thing is no longer moving  ­ Sometimes mistaken death happened, so people were buried with poles attached to attention devices  that would let others know if they were buried alive Death as Symbolic Construction Symbol = any object, act, even, person, idea, narrative that conveys meaning ­ Anthropologist Clifford Geertz and sociologist Peter Berger argue that all human societies use  symbols to create or construct meaningful understandings of the world ­ Geertz  ▯religions are systems of symbols that provide a meaningful orientation for the believer ­ Shape believers’ interpretation of life experiences, including death 14 ­ These interpretations or definitions are human constructs embedded in words, concepts, and ways of  thinking available in particular societies at particular historical moments ­ Thus, definitions of death vary within Western society and cross­culturally  Changing Definitions of Death in the West th ­ Over latter half of 20  century, definition of death in our society has changed as a result of changes in  biomedical technologies ­ The major turning point in history was WWI, which brought forth the technologies in death and dying  ­ Biomedicine plays key role in defining death in our society, separating it from life  Conventional Signs of Death Brain death = irreversible cessation of all functions of the entire brain, including the brain stem Clinical death = determined on the basis of either the cessation of heartbeat and breathing or the criteria  for establishing brain death Cellular death = the death of cells and tissues of the body, which occurs as a progressive breakdown of  metabolic processes, resulting in irreversible deterioration of the affected systems and organs of the  body ­ We die because our cells die ­ Without oxygen, cells vary in their survival potential * Be able to distinguish between these for midterms  Advanced Signs of Death ­ Lack of eye reflexes Algor mortis = the fall of body temperature Livor mortis = purple/red discolouration as the parts of the body settle Rigor mortis = rigidity of the muscles  ­ In a biological sense, death is a sensation of life that is due to metabolic processes, some parts of the  body stop functioning but others can be alive with technologies (for organ donation)  Robert Veatch ­ “Death means a complete change in the status of a living entity characterized by the irreversible loss  of those characteristics that are essentially significant to it.” ­ The first level is defining death 15 ­ This quote encompasses all living things ­ It can also be metaphorical (relate to society and institutions) ­ The second level is what is so significant about life that its loss is coined death (see next section), so  there is some sort of loss ­ The third level is where we should look for some sort of change ­ The fourth level is what tests or criteria are applied  Approaches to the Definition and Determination of Death 1. Irreversible loss of flow of vital fluids  ­ With this understanding of death one looks to the heart, blood systems, lungs, and respiratory tracts as  the locus of death ­ To see if one is dead, they would look at the breathing, feel the pulse, and hear the heartbeat ECG = records the heart’s electrical heart activity ­ It is adequate for defining death in most instances today  2. Irreversible loss of the soul from the body ­ Used for many cultures around the world ­ As long as the soul is present, the person is alive ­ May have loss of flow of vital fluids, but with this approach they are still considered alive because the  soul is still there ­ The body can biologically die, but is not dead because the soul is still there  ­ Neither the locus or the existence of the soul has not been scientifically established, but the belief is  that it may be associated with the breathing and respiration  ­ 1907  ▯Duncan McDougal placed 6 people on a sensitive scale to determine whether any weight loss  occurred at the exact moment that they died ­ He determined that there was a loss of 1­2 ounces at the times of death ­ There was a follow up experiment done on dogs that had no weight loss ­ So it is believed that the soul is lost in humans and that dogs don’t have any souls  ­ In western biomedicine, this approach is irrelevant  3. Irreversible loss of the capacity for bodily integration ­ According to Jay Rosenberg, death is the loss of centropic capacity or ability, the loss of an  individual’s power to do something ­ More sophisticated because it doesn’t refer to the typical physiological signs in the body 16 ­ The determination of death would occur when the organism doesn’t have the capacity for bodily  integration ­ The locus for this is the central nervous system, or more specifically the brain  ­ See next section 4. Irreversible loss of the capacity for consciousness or soul integration ­ For a person to be fully human, the biological functions of life must function along with the social  aspects of life  ­ Interaction with the environment and other human beings The Harvard Criteria  1. Lack of receptivity and response to external stimuli 2. Absence of spontaneous muscular movement and spontaneous breathing 3. Absence of observable reflexes, including brain and spinal reflexes 4. Absence of brain activity, as signified by a flat electroencephalogram (EEG) EEG = records the electrical impulses in the brain  ­ For the normal brain, it is of peaks and values ­ For a person on a respirator, it is a flat line ­ They do not do this on individuals with hypothermia or those on drugs Uniform Determination of Death Act ­ An individual who has sustained either 1. Irreversible cessation of circulatory and respiratory functions 2. Irreversible cessation of all functions of the entire brain, including the brain stem, is dead ­ A determination of death should be made in accordance with accepted medical standards ­ Not in Canada, only in US Neurological Determination of Death in Canada 1. Irreversible loss of the capacity for consciousness 2. Irreversible loss of brainstem function including the capacity to breathe ­ Mirrors Uniform Determination of Death Act, 1981 17 Brain Death Determination in Canada: Minimum Clinical Criterion ­ Established etiology ­ Deep unresponsive coma ­ Absent brainstem reflexes ­ Absent respiratory efforts in apnea testing  Apnea = defined as the inability of the patient to breathe unaided Example  ▯with no life support systems ­ Confirmation by 2 physicians, who do not have association with transplant recipient ­ Can do it at the same time or one after the other  Organ and Tissue Donation and Transplantation: Legislative and Legal Framework ­ Canadian publication June 2009 1. Determination of death ­ Most jurisdictions place certain restrictions on the determination of death of an organ or tissue donor,  including the number of physicians who must pronounce the death, and their non­involvement in the  case of the transplant recipient 2. Definition of death  ­ The legislation of some jurisdictions specifies when death occurs ­ In most jurisdictions, legislation specifies that death must be determined in accordance with  acceptance medical practice ­ In contrast, in Manitoba, legislation specifies that death occurs “at the time at which irreversible  cessation of all that person’s brain function occurs,” while in PEI, legislation notes that death “includes  brain death” The Suicide Tourist (Film)  ­ Takes place in Dignitas (in Zurich, Switzerland), which was founded by Ludwig Minelli ­ It’s about Craig Ewert, who was an American citizen with Lew­Garrett’s disease  ­ His wife is Irish Catholic and he is Agnostic ­ Follows his life over 4 days ­ Dignitas is like the travel agency for the afterlife ­ They take them to an apartment and poison the person 18 ­ Ludwig Minelli founded and runs Dignitas, he believes that the right to die should be a legal right to  everyone  ­ You can only watch so much of yourself drain away before you can say this is an empty shell ­ Dignitas has facilitated over 1000 deaths  ­ Assisted suicide is legal in Switzerland and it is the only country that allows outsiders to come in for  this too (suicide tourism)  ­ He says he’s not tired of living, but he is tired of the disease, he would continue to live if he could but  he can’t cause of the disease   ­ What may look peaceful from the outside does not necessarily reflect the internal mental state of the  person ­ The way he sees it is that if he doesn’t go through with this he will go through more suffering and put  his family through more and end up with the same result  ­ You need a doctor’s note to go along with the Dignitas procedure ­ For the procedure, the individual has to drink a prepared drug that will make them sleep forever  essentially ­ The person making this drug is a retired social worker  ­ After the individual has died, the person performing the procedure has to call the police and notify  them of the suicide  ­ The Dignitas clinic Zurich between 1988 – 2000 has helped 1000 people commit suicide ­ Suicide deaths has increased 11% since then ­ It has been legal in Zurich since 1942 ­ While it is legal in other countries, Switzerland is the only one that allows outsiders to come in ­ It is performed by someone who is not associated with the suicide (no personal connections) ­ Assisted­suicide is legal in 4 countries: Switzerland, Luxemburg, Belgium, and Netherlands  ­ In the US, it is legal in 3 states: Oregon, Washington, and Montana Lecture 4: The Ideology of Rescue and the Hospice Alternative  Review 1. Soul from body ­ Used in many cultures ­ Criteria  ▯presence or absence of soul ­ Neither locus or existence of soul has been scientifically established 19 ­ Study  ▯1907 by Duncan MacDougall 2. Capacity for bodily integration ­ Jay Rosenberg  ▯irreversible and permanent loss of an organism’s power to do something, body  cannot regulate its own functioning ­ Locus is considered the CNS (central nervous system) ­ Harvard Criteria (1968)  ▯four essential criteria for brain damage a) Lack of receptivity and response to external stimuli b) Absence of spontaneous muscular movement and breathing c) Absence of observable reflexes d) Absence of brain activity (flat EEG: electroencephalogram – measures electrical brain impulses) ­ If we didn’t have this criteria, we’d be perceived as killing somebody by taking their organs out 4. Capacity for social interaction or consciousness ­ For a person to be truly human, not only must certain biological processes function, BUT ALSO the  social dimension of life must be present  Death and Dying in Anxious America (Nancy Scheper­Hughes) ­ Americans spend more money on end­of­life care and deferring death but are more anxious and  distrustful of institutions and professions charged with the care of the elderly, terminally ill and dying ­ Death in America has been transformed into a treatable condition ­ When death is seen as technological failure, the evidence (dead body) is disposed of quickly Vulture capitalism = bio­piracy of the dead (the selling of the dead’s bones or organs) ­ She also incorporates previous fieldwork that she did in Ireland, she says there is no mystery to death  and that it is a naturally occurrence ­ A happy death was a death attended by families and friends ­ Ireland – “good death” ­ “Happy Valley” vignette  ▯her parents in the nursing home, doesn’t describe them as pleasant, do not  need to be “zones of social neglect and abandonment” (families don’t come visit anymore)  Senescence Senescence = the aging of body parts ­ Nenna Chappell (1992)  ▯labeled this as the medicalization of death 20 ­ Considers dying to be a normal physiological event at the end of their life Helen Stanton Chapple ­ “Ideology of recue” in ICU  ▯arises from the veneration of technology, individualism, equality and  heroism which allows its country to think that all the citizens are treated equally ­ The biggest failure of bioethics is that they don’t challenge the ideology of rescue in the hospital  ­ We rescue because death is unnatural and social contaminating ­ Wrote an ethnography for “No Place For Dying”  ­ Dying happens in the shadows: “death should happen with as little dying as possible”  ­ This can and should be changed according to her ­ Did her field work in two hospitals: Catholic hospital and teaching hospital ­ “Ritual of intensification” – compares with Arnold Van Gennep  ▯when patients remain alive but they  do not improve no matter what they do, so then there is a doubling of the physician’s procedure to bring  the people back  ­ Patient’s should not be labeled as dying unless if every bodily system is done ­ The worst part of the ritual of intensification is the end of it, when the ritual is closed down ­ The professional suffering becomes the patient’s suffering  ­ According to Chapple, this is both death construction and death management  ­ Not all scholars see the ICU as public space, some see it as private space  ­ Chapple sees it as public space ­ She does this for a reason because she wants to describe the ritual of intensification as a damaged  ritual and in order to do so, it must be in a public space  ­ Rights of passage that occur during important life transitions  1. The rights of separation ­ Move people apart from society 2. The rights of transition ­ Enact the transformation 3. The rights of incorporation ­ To bring them back into society into his/her own position  ­ Instead of progressing as a ritual, it is going backwards and separating the person  21 ­ As people transfer through this ritual, their status changes and what she would like to see is that the  person dying as a pilgrim or give them a spiritual status of some sort  Sharon Kaufman ­ Anthropologist  ­ Examines how time and death are structured within ICU units ­ Interested in patients in the threshold between life and death, referred to the grey zone ­ Although many people complain about technological interventions at the end of life, they still ask for  it when it is required ­ Although patients want to control how death happens, a decision must be made when death is near ­ Doctors are then caught between fulfilling patients’ preferences even though most of the time they  don’t know what they want  ­ Health care professionals rarely speak about death until it is imminent  ­ Previously, death used to arrive at its own time and families waited for it ­ It was in the 1980s when there was more choice with regards to death because of advances in  technology  ­ There was no longer a death watch, but rather patients had to be provided with billable treatments  ­ We shouldn’t focus on choice, but we should see death as natural Key Issues ­ People must acknowledge their own rules with regards to how death occurs in our societies  ­ Death is perceived as a failure of medicine ­ The ICU is seen as a place of last chances ­ Many people do not completely communicate their preferences to family members or significant ones  ­ Although most Canadians say they want to die at home, 69% will die in the hospital  ­ Intensive care beds are expensive ($1 000 000 a year per bed)  ­ This is a huge burden and it does endanger our health care system  The Hospice Alternative ­ WHO defines palliative care as: “…an approach that improves the quality of life of patients and their  families facing the problems associated with life­threatening illness, through the prevention and relief  22 of suffering by means of early identification and impeccable assessment and treatment of pain and  other problems, physical, psychosocial, and spiritual” ­ There are four obvious places to die 1. Hospital 2. Nursing home ­ Stepping stone to death  ­ Not equipped for dealing with death either ­ Most often people are taken to the hospital where they die ­ Chronic care settings structured around needs of the old 3. Home 4. Palliative care/hospice ­ They are used interchangeably  ­ They are basically the same thing with slight differences Palliative = means “lessen pain without hope of care”  Hospice = healthcare delivery system in which the patient opts out for treatment of the illness  ­ The distinction between the two is that the hospital­based palliative care can admit patients who are  still receive curative care  ­ 4 700 programs provide care for 1.4 million people, 40% of US deaths that year ­ 1970s  ▯cancer patients made up the largest portion of hospice care ­ Today they count for less than half ­ Majority of people today have chronic disease ­ Instead of a cure, there is an emphasis of care and instead of extending life, it is the quality of life that  is important  ­ Instead of emphasizing cure, hospice care manages symptoms and makes the dying person as  comfortable as possible and i
More Less

Related notes for RELIGST 2N03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit