Class Notes (837,485)
Canada (510,274)
Brock University (12,132)
Lecture 2

Lecture 2 (June 20).docx

7 Pages
37 Views
Unlock Document

Department
Religious Studies
Course
RELIGST 3C03
Professor
Liyakat Takim
Semester
Spring

Description
Lecture 2 (Wednesday, June 20, 2012) – Colonialism and the Muslim Response: Afghani & Abduh Three Parts of Islamic History (Modern World) Deism = arose in Europe, god is like a watch maker (it runs by itself), everything runs on its own  ­ Human beings had more power over their fate ­ Such ideas also led to the Industrial Revolution  ­ It empowered on human beings because there was more focus on machines  ­ This gave greater power to Europe and Europe became more power than the Muslim land ­ Islamic history can be divided into 3 parts 1. Classical period – 570 B.C.E. – 1258 B.C.E.  ­ Muhammad was born  ­ The history of Islam ­ 1258 is when the Monghals and took over Baghdad ­ We had the four caliphs  ­ Ummaya Dynasty  ­ Abbasi Dynasty  2. Medieval ages – 1258 – 1798 B.C.E. ­ The period of the Ottoman, Saafawitz, and Moghul empire ­ The awakening in Europe ­ Decline of the religions 3. Modern world – 1798 B.C.E. – Present  ­ Napoleon invades Egypt  ­ This starts the period of colonization of the Muslim world  ­ He starts with the normal Muslim prayer and says that Muslim leaders are idiots ­ This was the beginning encroachment of the Europeans to the Muslim world ­ Even before Napoleon’s entrance in Egypt, Europe felt the need to know Islam better  ­ Gradually, they realized that Muslims were more advanced than them and they started translating the  Qur’an  Orientalism = eastern Asian ­ There was a need to study the Muslim world by the Europeans  ­ European scholars focused on studying Islam through their own lenses 1 Lecture 2 (Wednesday, June 20, 2012) – Colonialism and the Muslim Response: Afghani & Abduh ­ There were a lot of biases because of this ­ Orientalism started out with textual studies, they studied the western translations of the Muslim texts ­ They studied particular regions and made generalizations, which were also biased  ­ This orientalism was flawed with a sense of arrogance, they thought they were civilizing the Muslims  Eurocentricism = what was proper was what was going on in Europe only  ­ They were not to be only civilized, but also Christianized  ­ Christianity conflicted in Islam because they were both evangelizing, they both want to universalize  ­ Orientalism went in hand with missionary activities Medieval Ages ­ In the Medieval Ages, we see Russia defeat the Turks ­ The Islamic empire was declining  ­ The British got involved too ­ In 1798, Napoleon was in Egypt  ­ This was a major blow to Muslims because soon Napoleon left by the British, who bombarded and  took over Egypt in 1888 ­ This started a colonization of the Muslim ­ William coca – colized the Muslim world, so they had to live like them and eat like them and act like  them  ­ Became very materialistic  ­ Smith complains that it was an attack on Arab dignity and pride  ­ The power of the Ottoman empire was very great, and they had to try and destroy that as much as they  can  ­ Arabs were fighting against Turks, Muslims against Muslims, led by the British General Lawrence  (Lawrence of Arabia)  ­ He defeated the Turks   Response of Muslims ­ The first Muslim thinker was Jamal Al – Din Afghani ­ In the Muslim world, you are named by the place you are born in  2 Lecture 2 (Wednesday, June 20, 2012) – Colonialism and the Muslim Response: Afghani & Abduh ­ He was a very unusual person (18  – early 19  century) ­ He was concerned about the encouragement of Europe into the Muslim land (colonialism)  ­ They wondered what happened because at one point Muslims were superior in many senses to the  western world (where did they go wrong?) Things To Work On ­ There are three main areas that Muslims need to work on 1. The idea about history ­ Muslims tend to romanticize history ­ They look back rather than forward  2. Need for change ­ In the sense of orthodoxy and conservativism ­ Change is seen as a threat to the status quo ­ The key element here is that of bid’a Bid’a = innovation ­ There is a fear of bid’a, anything that challenges the faith or new challenges bid’a  ­ They have to overcome their fear of change 3. Need to distinguish the change in Islamic law Shari’a = the devine law, the law that is in the Qur’an and the practices of the prophet Muhammad Fiqh = human understanding of that law ­ The media misguides us about these concepts ­ For Muslims, we can’t change the Shar’ia but we can change the Fiqh ­ Fiqh was drawn up by human beings ­ When we use the term Islamic law, we are mixing up the two ­ The changes come about by Fiqh  Example  ▯suppose you have a husband who has gone away, she has to wait 120 years to get married  again  ­ These were laws that were formed in a particular form of history  ­ It was totally unfair on the women  3 Lecture 2 (Wednesday, June 20, 2012) – Colonialism and the Muslim Response: Afghani & Abduh ­ Unfortunately even today Muslims are fear of change of law even today because of Orthodoxy  ­ There is a need for change for women and minorities  Jamal Al – Din Afghani ­ 1839 – 1897 ­ His speeches suggested that he was Shii’a  ­ Educated in the Shii’a city of Najaf, Afghanistan ­ Afghani was a prolific speaker ­ He moved around a lot, and created trouble for others ­ He was the first Islamic reformist  ­ He went to India during the Indian mutiny Indian mutiny = when the British were in India, but India rejected British rule ­ They massacred innocent Indians because of the rejection of the British rule ­ Realized how Europeans had gotten a strong hold on the Muslim world ­ He didn’t talk of Muslim unity, he talked of Muslim – Hindu unity  ­ He was always kept under observation, especially by the British ­ When he went to Istanbul, he talked of the importance of philosophy in Islamic thinking  ­ Islamic philosophy was seen as a threat to faith, so it was banned (especially for Sunnis)  ­ He talked of reasoning and how we didn’t need god to help us to reason  Ash’ari = thinking of predominant Sunnis, believe that good and evil are known by what th
More Less

Related notes for RELIGST 3C03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit