Class Notes (838,400)
Canada (510,881)
THTRFLM 1T03 (114)
Lecture

Morgan Myles Introduction To The Course Theatre 1T03.docx

14 Pages
112 Views
Unlock Document

Department
Theatre & Film Studies
Course
THTRFLM 1T03
Professor
Peter Cockett
Semester
Fall

Description
Morgan Myles Introduction To The Course Theatre 1T03  Analytic Process (ODA) Observation, description, analysis ­ Description – find the nouns and adjectives ­ Association ­ Meaning ­ Argument Representation When one thing is taken to indicate another Presentational Style The choice to make he audience alert to the process of representation (theatricality)  Realism and the Audience The aim of realism is to make the world on stage or on screen look as much like the audience’s  world as possible. The problem with realism is that its an illusion, meanings become given and it  hides the fact that reality too is a social construction.   Our Key Process – The story behind the process (DASMS)  Describe – Nouns and adjectives­what specific things do I see?  Associate – What associations do they raise?  Select Meanings – Relating these observations to each other and to the work of art as a  whole, which ones are important? This stage is about selecting the meanings that make  most sense of the theatrical or cinematic moment.  Synthesize to Create Argument – What are the creators of this work of art  communicating about their story through these production choices? This stage is about  relating the specific meanings to the broader context of the piece and the culture in which  it was created and which it is being produced.  Select Production Elements (SCLSA)  Set   Costume  Lighting  Sound Outreach   Acting Style  Select Set and Costume Variables (SLCTB)  Style  Line and Shape  Color  Texture and Pattern  Balance Some Functions of Sets Establish interpretive frame though which the action should be read Define Locations (UCGC) ­ Utility ­ Class ­ Gender ­ Culture Create Possible patterns of movement ­ Entrances and exits ­ Significant blocking Create Moods Ibsen’s ghosts had different sets and the mood changed in each different play.  Some Functions of Costume ­ Positions actors/characters in relation to audience ­ Establish period, location ­ Clarify the social expectations of the fictional world ­ Establish relationship of characters to fictional environment  • Groupings of characters in relation to each other • Characters in relation to set Select Lighting Variables Distribution  ­ Direction ­ Shape and size ­ Quality (sharp/diffuse) ­ Character (Texture, patterns) Intensity  ­ Relative Brightness Movement ­ Duration of changes ­ Movement of onstage lights Color ­ Or lack of it  Focus attention  Create perspective on action  Establish mood  Contribute to rhythm   Change location  Select Sound Variables 3 Main types of sound ­ Speech ­ Music ­ Noise (sound effects) Acoustic properties to manipulate  ­ Volume – loud – quiet ­ Pitch – high – low ­ Length – sustained – staccato ­ Attack – hard – soft ­ Pace – fast – slow ­ Rhythm – regular, irregular, different time schemes ­ Melody – A tune or not a tune ­ Harmony – In harmony on or atonal/discordant  Some functions of sound  ­ Establish mood/interpretive frame ­ Controlling the rhythm of the play ­ Directing/diffusing attention ­ Clarifying/developing action and environment Central Tools for Outreach ­ Posters ­ Press Releases ­ Media Advertising (web, newspaper, radio, TV) ­ Excerpts or trailers ­ Lobby displays ­ Program notes These can use text, imagery, sound etc. to fulfill their objects  Some functions of outreach ­ Providing the audience with tools to understand why we think a work of art is important  ­ Suggesting an interpretive frame for the piece.  Select Acting Variables Relationship with Audience ­ Address directly or pretend they are not there? Blocking ­ Location on stage and in relation to others/objects  ­ Patterns of motion  Vocal Delivery ­ Pitch ­ Timbre ­ Loudness ­ Rhythm and Speed Gesture and Movement ­ Everyday (naturalism) or stylized? ­ Speed of movement ­ Range and direction od motion ­ Quality of movement  Some functions of acting  ­ Indicating character and relationships ­ Establishing environment (including social conventions) ­ Developing and conveying action ­ Creating a mood ­ Establishing a per
More Less

Related notes for THTRFLM 1T03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit