Class Notes (838,541)
Canada (510,933)
CLST 330 (15)
Lecture

CLST 330 – March 18th.docx

14 Pages
91 Views
Unlock Document

Department
Classical Studies
Course
CLST 330
Professor
Fabio Colivicchi
Semester
Winter

Description
Week 10 Lecture 1 03/28/2014 CLST 330 – March 18th Sparta – An Exceptional Polis? We have by far the most information on Athens, but other cities were extremely important as well Other cities rose and fell from prominence throughout antiquity Sparta was the other great polis of Greece Information about the Spartans is much more sparse and never by Spartans themselves Athenians wrote about themselves, histories of the city, and left many inscriptions behind The Spartans didn’t produce anything like this  Even when it comes to archaeology, the Spartans didn’t produce nearly as much material as the Athenians  Sparta also has the additional problem of what historians call the “Spartan Mirage” We aren’t sure how much info we have on the Spartans is actually reliable and how much is fabricated by  either the Spartans themselves or by the people who wrote about them Spartans considered themselves to be exceptional, and this view was shared by many other Greeks of their  time The fact that they had been exceptional in the golden age of Greece is also shared by later historians Stories about the Spartans, sayings of Spartan women, amazing facts, etc. have spread and shaped a  certain idea about the city  To what degree what Sparta unique, and to what degree was it a normal polis? All Greek polis were different from each other even if they shared some traits Sparta is at the foot of a mountain range in the middle of a river valley (CHECK THIS) Other than in a few areas where there are sanctuaries, mostly Roman buildings have been excavated there Sparta ended up as a bit of a museum and amusement park to rich Romans Romans read about them and were intrigued – they would reenact some of the passage rituals of the  Spartans in a tourist way  Rebuilt for Roman visitors  th Sparta: group of villages which probably arose in the 10  century BC Funerary evidence tells us this about historical Sparta At least 4 villages Lacedaemon: already mentioned in Mycenaean tablets, the name was used starting from the end of the 8   th century BC to mean the city and the territory controlled by the city  Another name for Sparta – place name even earlier than the birth of the city  Political name – territory and site of city – area and Spartan authority  Mythical Origins: Like any other Greek city, Spartans had mythical origins that they were very proud of Just like Athenians were proud of always being from Greece – no migration – true Greeks According to Spartan myth, Hercules helped the king of Sparta recover his kingdom  Either Hercules or his descendants can claim the throne because the king didn’t have sons The kingdom instead went to Menelaus, and then to Orestes The descendants of Hercules who had been exiled returned with the Dorians (population of central Greece)  to claim what was theirs and take possession of the kingdom The Spartans are thus Dorians and descendants of Hercules who had true rights to the kingdom  Laconia Almost 3 times larger than Attica  Largest Greek polis territory by far Four villages very close to one another, and another village 5 km south (Amyklai) City built the “old way” Not laid out in a plan that lacked empty spaces – a bit more scattered Still had political unification without physical unification  The Spartans were able to take control of the neighboring region of Messenia  What made Sparta different was the stable conquest of another territory on top of their already large  territory Already large polis became larger so it could not function like a normal polis This is the origin of the Spartan exception  How many Messenian Wars? We don’t know how many wars there were – information on this conquest is sparse Some fragments of Tyrtaeus mention the victory of king Theopompus and the “fathers of our father” during  a 20 year conflict against the Messenians, who were finally forced to abandon Mount Ithome and their lands If he meant 2 generations ago, it could be 8  century However, it could have been a figure of speech to mean “a long time ago” The poems of Tyrtaeus appear to make reference to an ongoing war, that is also thought to be against the  Messenians However, poet is not explicit about the identity of the enemy  It could be just a regular Spartan war against neighboring people Not clear how serious this war is – he could be discussing military ethic and what it means to be a good  Spartan citizen and solider th 5  century historians know only of one Spartan was of conquest and one revolt after the earthquake of 464  BC Asked Athenians for help There was a Helot revolt  The rebirth of Messene in 369 th There was another war that was the pure invention of the 4  century BC They knew that the Spartans had not been able to fight at Marathon or even attend because of a religious  festival This wasn’t an acceptable excuse, so they invented an even bigger conflict with the Helots that kept the  Spartans away There were one or two Messenian wars, but we honestly don’t know Chronology is debated as well Traditional View: The conquest of Laconia and Messenia shaped the destiny of Sparta Large enslaved population that was kept under control at all times This caused problems that other poleis didn’t have to face – worry The need for an effective army always ready to react against any revolt Revisionist View: This view is gaining momentum  The Spartans institution is not as exceptional as we have heard Traditional view said that institution of Sparta developed over a much longer time and didn’t remain unique  and exceptional since the 8  century  There was no mass enslavement of the defeated and total dominance of a warrior elite of conquerors Helots and other inferior groups became inferior with the defined status not from the 8  century, but later  and because of other internal factors Social dynamics rather than war View of Helots as descendants of defeated foreigners was a reconstruction of later period when Spartans  had to justify the inferior status of slaves  Spartans therefore had the right to rule over them – used as an excuse to keep the groups separate  Modern theories on Spartan land property: 1. All land was public, divided into a fixed number of lots, which were assigned to the Spartiatae The lots could not be divided and were inherited by just the first­born son The state took back the lot when a Spartiata died and assigned it to the legitimate heir Cons: we know of richer and poorer Spartiatae  How can this possibly happen if everything is public and lots of land are standardized and assigned by the  state?  There was a strong idea of almighty state at the center of Spartan mentality Decided that no property should be private, so they owned it all and assigned it to Spartans  Citizens could focus on the military instead and just be soldiers while Helots took care of land and make  money to support the army  State manages and controls everything – this idea was popular in Eastern Europe – compared to Soviet  Russia  Many sport teams in Eastern Europe named after Sparta 2. All land was private and could be divided and left to the sons and daughters, and even given as a gift This would explain the wealth difference The tradition on the lot which could not be divided is a late invention Cons: the are relatively early and reliable sources (FIND REST IN PPT) 3. Land was private and could be divided and left to sons and daughters, but the right to inherit it was under  public control Just sons who were born the “right way” had this right A part of the land may have been public Land had to go to the right people Spartan Society: Full rights citizens (Spartiatae) – also called homoioi (peers) – equals Reside in central town of Sparta Perioikoi – (dwellers round about) Free people but had no political rights Could manage local businesses and have local councils and institutions, but had to obey Sparta when it  came to larger decisions Were considered Lacedaemonians like the Spartans (part of the state), and their cults and festivals were  very similar to those of Sparta, and fought in army with the Spartans Mirrored Spartans a lot and were connected with them by a cycle of festivals The towns of the Periokoi were not political communities, but they were part of the larger state Only citizens with full rights of Sparta constituted a political community, and their decisions were binding on  all Lacedaemonians The origins of the dependence of the periokoi on Sparta are not clear The status, like that of Helots, was not simply the result of Dpric invasion and/or repopulation of Laconia,  and not all periokoi acquired their status in the same way Greek aristocratic regime worked like this a lot – there was an elite class and then lower status people  serving in countryside and doing everything that a citizen was required to do without any input in political  matters The relation between Spartans and perioikoi was not much different from Athenian elite and lower classes  (before Solon) Helots (heilotai) – servants working in countryside Traditional View: Helotism was born, in distant past, by mass enslavement of a conquered population that  remained on its own lan
More Less

Related notes for CLST 330

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit