Class Notes (786,419)
Canada (482,179)
Music (241)
MUSC 102 (70)
Kip Pegley (24)
Lecture 3

Week 3.docx

7 Pages
71 Views
Unlock Document

School
Queen's University
Department
Music
Course
MUSC 102
Professor
Kip Pegley
Semester
Fall

Description
Week 3 – January 20, 2014 The Classic Era  Listening: Pergolesi, La Serva Padrona, Duet from Act I (on Moodle); Haydn, Fourth Movement  from String Quartet Op. 33, No. 2 in E­flat Major; Mozart, First Movement from Symphony No.  40 in G Minor  Reading: Chapter 7, pp. 115­137.  ­Made Baroque pieces more dramatic by adding more solos – control, changing tempo,  dynamics, etc. ­Led to a style known as monody ­The basso continuo is the group of people in the background that are playing – able to watch the  soloist, allows the soloist to be much more dramatic ­This was homophony ­There was also some polyphony – more imitation  ­Johan Sebastian Bach – one of the most well­known Baroque composers ­More dramatic, but also more carefully controlled ­The most controlled form of polyphony is the fugue  • Example of a Bach fugue (visual representation on YouTube)  • Fugue is the form; the overall texture is polyphonic  ­Counterpoint is when all these notes are going against one another • From the Latin punctus contra punctus  o The relationship of the notes is contrapuntal  ­Heaviness of the Baroque taken over by the lightness/airiness of the Classical period • To make it more appealing to the masses 1) The “Enlightenment” a) Definition • Rationality, individualism, the refinement of culture, increasing secularism, focus more  on humans rather than spirituality, COFFEE  • Comedy was a favourite form of expression o Ideally suited to this rational, critical, and optimistic period • Switch from the seriousness of the Baroque to the comedy of the Classical • Much more for the average person – ideas being spread • Voltaire – right to dissent, Rousseau – simplicity, spontaneity, the expression of feeling • The French Encyclopedia – a weapon against superstition, prejudice, arbitrary authority –  people have access to this! • Classical/Rococo style in art o Decorative, sensuous, playful o Favoured by the court and the aristocracy o Elegant, richly ornamented rooms  S shaped curve is basic to this style b) Freemasonry  • Freemasons = secret society of people coming together for mutual support and social  charity, to better the lives of the general population • Unlike the aristocracy, freemasons cut across class  o Classes starting to mix o Still dominated by men  c) Effects of the Enlightenment on Music:  i. Music publishing  • Accessibility to the masses • Out of aristocracy, the salons, and churches – more public • More people demanding to learn how to play – music publishing business takes off o Producing sheet music for the average person to be able to play at home ii. Characteristics of the new classical style  • More playful, more simplistic • Light, airy • Comic • Middle class more prominent  o More public concerts  • Composers: o More self­employed o Not just employed by the church or wealthy patrons  • Haydn worked for the Esterhazy family in Austria o Wrote a lot of music every week o As composers became more self­employed, they could write longer pieces Changes from the Baroque to the Classical Baroque Classical • Harpsichord • Piano­forte • Polyphonic • Homophonic  • Emotional intensity • Lighter emotions • Complex harmonies • Simpler harmonies • Basso continuo • No basso continuo – becomes much  more about the orchestra • The phrases change! o 2 and 4 bar phrases o E.g. pg. 118 (bah, bum bah, bum bum bum bum bum bah! [echo]) • Harmony becomes really simple o Slow chord progression • Accompaniment  o Gets really simple, light o Shifts to accommodate amateur players  o E.g. “walking base” (example on pg. 119)  Easy steps (d, e flat, f, d, e flat, f, g, e flat, f…) o E.g. “Alberti base” (example on pg. 119)  Accompanying chords broken up (arpeggios) • Certain new genres: string quartet, symphony, opera (especially opera “buffa” – lighter,  fun), chamber music o All the major genres are secular  Summary of Changes brought about by the Enlightenment (Freemasons; rise of middle class;  public concert halls; more accessible musical genres; a new classical style)  2) Opera (Pergolesi, La Serva Padrona, Duet from Act I)  a) Opera “buffa”  • Opera started to be criticized as too heavy at the end of the Baroque period o Stories too heavy • Opera started to become lighter – comedic opera or “buffa” b) Characteristics of classical opera buffa  • Stories lighter, and the style shifted as well • La Serva Padrona o Two singers, harpsichord, and strings  Usually a harpsichord is Baroque – this is an exception o Quite short! (4:23) o Serpina (translates as “the little serpent”), the maid, wants Uberto, the master of  the house and a bachelor, to marry her o Concerns about class barriers – this opera is not only about comedy, but also  about being able to break down class barriers  A lesson about how class is starting to break down • Features: o Simple music  o Relatable characters o Amusing plots • La Serva Padrona (listening, and *watching*) o Word painting:   0:38 Uberto says “flying” performs a melisma (one syllable, many notes –  like flying)  1:28 chromatic line when Uberto is talking about deception  2:16 when Uberto says “you’re wrong” his voice drops, becomes very  authoritative o It’s about class, everyday lives, optimism, hope ­chamber music • Still music meant to be performed o In small salons, but also in homes, everyday living rooms! o Music for smaller, more intimate spaces • Until about 1775, the keyboard that most people were playing was the harpsichord – it  changes over to the piano­forte  o Important!  • Mozart composes for the piano  o  walking base, easy baseline, one instrument up top, everything else  easy and simple in the background  • String quartets developed in the mid­eighteenth century o Two vi
More Less

Related notes for MUSC 102

Log In


OR

Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit