Class Notes (837,435)
Canada (510,273)
Fashion (414)
FSN 223 (64)
benbarry (38)
Lecture 5

Lecture 5 week 5.docx

7 Pages
150 Views
Unlock Document

Department
Fashion
Course
FSN 223
Professor
benbarry
Semester
Winter

Description
Lecture 5 Challenge and Change The Big Four: Paris, Milan, NYC and London Tokyo added to this list  Becomes the Big Five Paris: The Fashion Capital Home of haute couture Highest quality one­off garment for individual, specific clients Iconic Houses: Chanel, Dior, YSL Paris Haute Couture Created the fashion system we know Showing fashion to buyers – specific dressmakers to buyers. Designers are known as dressmakers and tailors  Haute couture is what made them famous Charles Worth: Father of Haute Couture – House of Worth  He was British – haute couture is not innately French Worth innovated fashion: 1. Design 2. Role of the designer 3. The Fashion Business Model Innovation 1: Design Combining historic costume and new design elements Careful attention to fit, craftsmanship and tailoring. Tailor made for specific clients.  Luxurious and exotic textiles and trimming.  Innovation 2: The Role of the Designer Gender: - Women’s clothing design was female dominated in mid 19  century - Established women’s wear design as a career for men Dictating design - Client’s voice in design was diminished - Dressmaker went from servant to master (director of fashion design) Innovation 3: The Fashion Business Model Distinct lines for distinct markets - elite line – custom - Second­tier line for a wider, less wealthy clientele (diffusion line) First marketing/promotion - Salons instead of home visits - Presented design on models - Fashion shows - PR­ Models attended events (horse races); precursor to red carpet. Parisian Federation of High Fashion Trade Union – established in 1868 by Worth  1. Protect designers from being copied 2. Create distinction between couture and ready­to­wear 3. Promote French designs overseas Only the best designers part of this group.  - 1930 – organized calendar of fashion shows fro foreign buyers and journalists - Established a haute couture school Today “Haute Couture” is protected by law. Union coordinates shows, runs the Paris couture school and regulates eligibility for  “couture” label: 1. Must design made­to­order with more than one fitting 2. Present a collection twice a year in Paris 3. 35 looks per collection Is Haute Couture still Viable? - New Fashion Business Strategy - Declining Customer Base - Increased competition - Efficient Financial Managmeent New Fashion Business Strategy - Development of diffusion lines and licensing brand for global products  (fragrances, sunglasses, etc.) - 1997 – Couture accounted for 6% of total fashion sales - Number of houses dropping o 1946: 106 couture hosues o 2004: 10 couture houses - High profile houses leaving Declining customer base - 2000 customers and only 200 are regular customers - Client not located in Europe  o in US, Middle East and Asia - Clients are no longer buying but borrowing outfits for Oscars, etc. - Creates brand awareness value Increased competition - Mass brands copy couture designs, so how do we justify couture prices? - Current focus on the brand more than the design - The hyper visible logo is the status symbol. - But is this a good strategy for luxury brands? - Is couture needed for this “logo­splash” branding? Efficient Financial Management - Independent fashion houses now managed by powerful corporations - Bernard Arnault, Chairman/CEO of LVMH (Pucci, Dior, Louis Vuitton, Fendi,  Celine, Marc Jacobs, Donna Karan) - 15  richest man in the world - Indie houses need manufacturing, marketing and distribution of a conglomerate Shift from design to business In this new business order, fashion houses have to balance… - Profit margins - Iconic or must­have items - Critical acclaim from media - Profile of designer as celebrity With this new focus on business, couture is being written off.  Do we need to get back to design? Design thinking – new idea Design thinking: is a way of understanding human needs and creating new solutions  using the tools and mind sets of designers Origins in the mid­20  century - Herbert A. Simons The Scieneces of the Artificial (1969) - Robert McKim’s Experiences Design thinking of Stanford university - The ideas of design thinking were expanded by Stanford’s Rolf Faste and David  Kelley - Design thinking is now an integral to Standard design Program’s curriculum - In 1991, David Kelley adapted the idea for business ith IDEO, a design and  consultancy film Resistance, fear and the evil’s advocate - Unleash urgent optimism – the epic win is possible and worth trying now! - Embrace your failures – own your failure t learn from it and disempower the  “creativity scar” - Let go of comparison and fear – if you are concerned about how you measure  up, you won’t perform the risk taking and trailblazing Mindsets of design thinking Focus on human values - Empathy for the people you are designing for and feedback from these users in  fundamental to good design Show Don’t Tell - Communicate your vision in an impactful and meaningful way by creating  experiences, using illustrative visual and telling good stories.  Craft Clarity - Produce a coherent vision out of messy problems (wicked problems). Frame it in  a way to inspire others and to fuel ideation Embrace Experimentation - Prototyping is not simply a way to validate your idea; it is an integral part of your  innovation process. We build to think and learn Be Mindful of Process - Know where you are in the design process, what methods ato u
More Less

Related notes for FSN 223

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit