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September 18 notes.docx

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Department
Psychology
Course
PSYCO239
Professor
Angela Brkich
Semester
Fall

Description
September 18, RELIGIONS OF THE ANCIENT WORLD ­ think of it not as christianity or judaism, but as christianities and judaisms ­ when you read "all christians/jews do this", that is not true. there are so many  different kinds. ­ none of the ancient peoples had a single word equivalent to "religion" ­ comes from religio (latin) ­ some claim comes from religare (to bind) as in the unbreakable bond between  humans and gods ­ others claim it is derived from relegere (to go over again), as in meticulous  repetition of a ritual ­ these two notions complimentary ­ the community sought to ensure the continuing support of its gods by faithfully  adhering to ancestral customs. ­ people followed the gods of their fathers in order to be included in part of the  cultus / culture. it doesnt matter if you believed in it, it was part of your identity  and culture and family. ­ this idea of faith or personal conviction is incredibly modern. it wasn't something  the ancients thought about. ­ the ancients did not have a word for homosexuality ­ a roman grammariant of the second centruy CE defined religion against  superstition *superstition was irrational behavious. this could include intentional disregard of  standard state practices (not seen as believe being wrong, but as not fitting with  your culture). it could include improper pursuit of secret knowledge, placation of  gods, based on fear of their malevolence rather than trust in their beneficence, or  overly emotional engagement with a particular god. (*****but of course one person's superstition is another person's religion) ­ if you didn't believe in your states beliefs, people must wonder not "does he not  believe" but rather, "does he plan on overthrowing the state?" ­when christians co­opted the term religio in the fourth century ce, they redefinited  religion to refer solely to their own 'true' faith in a single god. they then reclassified  the old trads as false ­ not religion but superstition. GLEN: ­ when we think of religion now, in the modern world, both how it is practiced in  the present and the past, do we think in these terms of religio, religare, or religere? ­ superstition... where does that begin and "religion" end? ­ one person's religion is another's superstition TB: ­ geographically, antiquity encompassed only the vast territory centred on south  western asia, souther europe, and n africa. ­ the varied landscape suported 3 basic typs of communities: 1 desert or highland pastoralists tending herds 2 agriculturalists in rural villages 3 and concentrated urban centres ­ over time, communities were organized on incrementally larger scales: urban  states, territorial states, and eventually universal states/empires ­ the end of antiquity was marked by ... ­ earliest historically documented civ was that of the sumerian people of southern  mesopotamia ­ there, identity was a matter of PLACE; one became a mesopotamian by moving  into the region between the tigris and euphrates ­ in the later empires, such as the greeks, one was a greek wherever greeks lived. ­ by the roman empire's time, identitiy was classified as citizenship ­ at the heart of every empire was a constellation of cities *urbanites considered themselves superior to rural dwellers (paganus in latin) *it was th association of the rural with cultural inferiority that would eventually  lead the triumphant christian church to disparage the practitioners of traditional  religions as unsophisticated, uneducated 'pagans' (similar to our "white trash",  considered barbarians, disgusting, uncivilized, violent, etc) ­ most in this time could not read or write ­ romans conquering other places would not disparage their gods but would send  their priests to pray to the gods of the land they conquered saying that they had  conquered their people but that they would offer them supplication and carry off  the sacred items of those gods to a priest i
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