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Lecture 2

Individual and Society-Week 2 Reading-Play, the game and the generalized other.docx

2 Pages
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Department
Sociology
Course
SOC 3410
Professor
Mervyn Horgan
Semester
Winter

Description
Individual and Society: Week 2 Reading Play, the Game, and the Generalized other ­ social conditions under which self arises as an object: language, play and game ­ mind arises is social process of communication and can not be understood apart from the process ­ pure play attitude can be found in the place of children ­ difference between play and game is that in play the child must have a similar attitude of all the  other players in the game, this is how they organize themselves into a unit (i.e. in basketball all of a  players acts revolves around what he thinks the play of others are, with this comes the ‘other’ which  is an organization of the attitudes of those involved in the same process) ­ organized community or social group which gives to the individual his unity of self may be called  the ‘generalized other’.  The attitude of the generalized other is the attitude of the whole community ­ it is the form of generalized other that influences the behaviour of the individuals involved in it and  carrying it on ­ Mead’s account of the social emergence of the self is developed further  through an elucidation of three forms of inter­subjective  activity: language, play, and the game. These forms of “symbolic interaction” (that is, social interactions that take place via shared symbols  such as words, definitions, roles, gestures, rituals, etc.) are the major paradigms in Mead’s theory  of socialization and are the basic social processes that render the reflexive objectification of the self  possible Language, as we have seen, is communication via “significant symbols,” and it is through  significant communication that the individual is able to take the attitudes of others toward herself.  Language is not only a “necessary mechanism” of mind, but also the primary social foundation of  the self: ­  These social or group attitudes are brought within the individual's field of direct experience, and  are included as elements in the structure or constitution of his self, in the same way that the  attitudes of particular other individuals are; and the individual arrives at them, or succeeds in taking  them, by means of further organizing, and then generalizing, the attit
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