Class Notes (838,057)
Canada (510,632)
Sociology (765)
SOCI 350 (24)
Lecture

Soci 350B.docx

82 Pages
275 Views
Unlock Document

Department
Sociology
Course
SOCI 350
Professor
Erica Mc Collum
Semester
Fall

Description
Soci 350B 09/17/2013 September 17, 2013 Marx Historical Context: Waning on feudalism and rise of capitalism 9  – 15  century was dominated by the feudal system in Europe  Production based in agriculture, land and property Social relations based in traditional obligations and landed property Land used for economic livelihood Guilds People did not move beyond their born social status Born a peasant, die a peasant Privatized land was allowed to be bought, sold, and rented Customary rights that tie people to each other and to the land was dissolved Creation of labour force Restricted licenses and sized of shops to keep it small Guilds lost their hold on the production of crafts Craft production was changed from an individual job to a labour force Arrival of capitalism culminating in the 1800s, with increasing division of labour and industrialization Obligations were  broken when people were removed from their lands, making it able to be bought and sold Labour force instead of skilled craftspeople  Ideas of individual rights took hold Replacing traits of obligation with individualism Now individuals in competition with each other Karl Marx 1818­1883 German middle class family Core Classical theorists, but not connected to sociology during his lifetime Philosopher and Political Economist Ideas too radical for general society General View Concern: explaining large historical trends and actions of classes of actors Focus on individual action Historical processes Classes People viewed in terms of relatively rational classes of actors wconflicting  interests Opposite: Actions driven by culture and ideas Reality is shaped and can be understood in terms of material  conditions as opposed to the ideal Physical actions of people Not through ideas and culture Hegel  ▯ Materialism and Idealism Human existence in terms of a process Social world is always changing and moving towards final end of emancipation Social progress happens in terms of these stages Stages of consciousness People move from one stage to the next in terms of dialectic, as contradictions and resolutions are made Conditions of one stage are formed in the prior stage  Stages bases around progression around ideas and human consciousness, humans are moving towards  ultimate truth. ‘Spirit’ and Truth  Everyday experience shaped by consciousness  In line with idealism People more concerned with reason, justice, and morality If you got these concepts right, you could move humanity forward Marx turns Hegel right side up Idealism Understand that the focus is on ideas and consciousness and that they shape reality Ideas, culture, the subjective Shapes physical relations and idea of everyday life Materialism What is important is objective physical reality Environment we live in, products we make etc. shape our consciousness  Not the other way around Focus: Objective Material world that we can touch and see that shape consciousness  Marx Start with the physical world to explain consciousness People are active creators of their existence  What we do is who we are Our practices shape who we are as a society and as individuals Production as the foundation of Materialist Theory of History Production is an essential human activity Serves basic needs of clothing food and shelter Part of our human essence Human are creative beings who can produce We can think about what to create and we create it, separates us from animals WHAT we produce and HOW we produce it Means of production Physical things people put together in order to produce Tools, factories, raw materials, land etc. Forces of production Means of production and also the KNOW HOW to produce Technology, knowledge, skills Relations of Production Social relations people enter into to produce Human production and creation is understood as a social process As forces of production advance they change the requirements of social organization Example: Move from feudal system to capital system Example: The internet Work from home, don’t need to interact as much, or through different means Totality of relations of production implies economic structure and comprise of society as a whole Mode of production Forces of production and relations of production The character of a historical age is based on the way people produce Combination of means and forces of production Definite form of activity of these individuals, definite form of expressing their life, definite mode of life on  their part Marx’s Theory of History Forces of production develop overtime that condition particular relations of production Creates how we act and view every stage of life.  Transitions through stages of history or modes of production. Conditions to transcend one stage are  developed in previous, until humans reach the final stage of emancipation. Increasing division of labour­ Increased alienation Men become increasingly individualized with the increasing division of labour Economic Base and Superstructure Forces of economic production and the associated social relations form the economic structure Basis of society Social institutions such as political and legal structure, religion, education system along with associated  values and dominant ideas or “forms of social consciousness” arise from the economic structures  Men’s social existence determines their consciousness.  Mode of production, ruling ideas and ideology Ideas are expressions of material reality and relations of production Ideas of a particular time serve the interests of the ruling class but are represented as neutral Perception of reality can be filtered through these ideas Ideology masked to serve purposes of everybody, but really only serves the ruling class Alienation – 4 processes Key role of production Provides people with their material needs Species­being Distinguishes us from animals Increasing division of labor, increased separation from the products of labour Work loses its creative, self­affirming creative character 1) From the product Products are embodied or objectified labour but they are separated from the control of the laborer Put themselves in it Instead of creating something that serves their own needs, they are alienated from it and someone else  controls what they are producing Products and the labour process itself becomes something alien, as a power “independent of the producer”  2) The act of production Means to an end, instead of an end in itself Work as a forced act, as activity not belonging to the worker Not fulfilling work 3) Species­being Conscious life activity is part of man’s species being. Labour becomes a physical act instead of conscious  creative act People are disconnected from their productive creative capacity but also from their connection to humanity 4) Man from man Capitalism encourages self­interest and competition, isolating men from each other and pitting them against  each other Instead of working together for a common goal Fellow man in general, as the products of his labour serve to benefit another class Alienates men from their own class Key concepts: Idealism vs Materialism Marxist theory of history Means, mode, force, of production relate Basis of superstructure 4 aspects of alienation Durkheim 09/17/2013 October 1, 2013 Background and theoretical perspectives of Durkheim Durkeim’s conception of society and the role of sociology Social facts Social Solidarity and the division of labour The collective consciousness Mechanical and Organic solidarity Anomie Theoretical Perspective Concerned with collective analysis, focusing on explanation at the societal or community level Action guided by collective or cultural constraints and habits more than rational Not belief in rational actors Rather that society shapes who we are and what we do Positivist, discovering laws, correlations and objectively measuring social phenomena Influential in functionalism, positivism and cultural sociology Tries to understand society by medicine and biology Key works The Division of Labour in Society – 1893 The Rules of the Sociological Method – 1895 Durkheim 09/17/2013 Suicide – 1897 The Elementary Forms of the Religious Life – 1912 View of Society Society is Sui Generis Something in itself More than the sum of its parts Biological organism are made up of similar molecules but are very different beings = just like society Existence beyond the individuals It exists prior to the individual instead of being created by autonomous actors People are shaped by society by the time they become a part of society They are a product of society Collective consciousness What holds society together Shared values and beliefs of a society Vision for the Discipline of Sociology RULES OF THE SOCIOLOGICAL METHOD – 1895 Positivism and objective science Truth of the world discovered through senses Start with observations and then move to concepts and theory Sociology as a distinct field with a distinct focus – that of studying social facts Intent to study social facts Durkheim 09/17/2013 Social Facts “Manners of acting, thinking and feeling external to the individual, which are invested with a coercive power  by virtue of which they exercise control of him” Durkheim 2012 Independent and external existence Independent of any individual Cannot study social facts at the individual level They have Coercive power – constraints that assert themselves when people try to resist They shape and pattern social action They become known when people try to resist Example: Your decision to go to university Feel like own decision, but actually because you always assumed you would go because that’s what people  do, perhaps due to higher SES, and if you don’t you may feel certain constraints. Wouldn’t have same  support from family. Feel judged by not going to university Not impossible to resist social facts, but you definitely feel the resistance if you do Independent from any individual It is a condition of the group repeated in individuals because it imposes itself upon them. It is in each part  because it is in the whole, but far from being in the whole because it is in the parts. This is supremely  evident in those beliefs and practice which are handed down to us ready and fashioned by previous  generations Resistant to change Cannot be changed by the will of any single individual Degrees of consolidation Some facts are very crystallized, exist before people are born into society, and after they are gone Long term existence due to norms etc. Also less crystallized facts, only engulf people for a short period of time before leaving “A social fact is any way of acting, whether fixed or not, capable of exerting over the individual an external  constraint or which is general over the whole of a given society whilst having an existence of its own,  independent of its individual manifestation.” Durkheim 2010? Money as a social fact:  Everyone has an understanding of the value of money Durkheim 09/17/2013 Eve if you decide to not acknowledge money and create your own system, it will not be accepted by the rest  of the population Marriage: Social expectation that people will get married Standard life transition Those who don’t marry will not meet societal standards and be judged  Becoming less of a social fact and becoming less constraining Belief and roles of what marriage is and represents is also changing (example role of woman in marriage) Racial segregation in Detroit: Social organization Expected to live in certain areas If you move to a different racial community, you will be harassed, judged etc.  You cannot singlehandedly change this Vancouver Riots Social current, uncrystalized social fact Some people are penalized for their acts in the riots Even good people and good Samaritans got swept up to do things they would have never done.  People resisting the current were physically harmed Feeling the resistance Helps to define sociology as its own science Cannot be confused with organic phenomena, nor with physical phenomena, which have no existence save  in and through individual consciousness. Thus they constitute a new species and to them must be  exclusively assigned the term social Objectivity and ascendancy over the individual Not have to depend on subjective consciousness Durkheim 09/17/2013 Observing Social Facts Social facts as things (so they can be observed empirically): 1) Systematically discard all preconceptions We can not have insight to own motivations so how can we understand society? Must difference ourselves  from our assumptions 2) Subject matter must include phenomena defined beforehand by certain common external characteristics,  and all phenomena which correspond to this definition must be so included Be objective and systematic in the way you define the phenomena you are studying Ex. Crime ▯ anything that provokes punishment Assisted suicide Stay true to the way you define concepts  3) Observe social facts in a form isolated from the individual manifestations Statistics Way of isolating what is happening Collective representations, such as religion etc. Explanation of Social facts Study the cause that produces the social fact and the function that it fulfills separately. Determine the cause  first and then the effect You cannot explain social phenomenon by the function it serves (separates from functionalism) Things do have a function, but its function does not explain how it came into existence “The determining causes of a social fact must be sought among antecedent social facts and not among the  states of the individual consciousness Social nature that people cannot bring social facts about by their own will and motivation The function of a social fact must always be sought in the relationship that it bears to some social end.” Cannot control how these social facts arise Social prescriptions of an objective Sociology Durkheim 09/17/2013 Sociology not just the science of cause and effect. Moral purpose of sociology. Certain patterns appropriate  for different societies.  Objective empirical science (Durkheim)  Bringing in normative ideas about the way society should be poses a problem for Durkheim Looks towards medicine and society Normal Pathological Confirmation Certain patterns are good for certain types of society Normal: Common things in a society Found across similar types of society  Pathological Things are rarely found across society Or only for brief periods In individuals or units How to confirm something is normal: The general character of the phenomenon is related to the general  characteristics of collective life (the present society) Division of labour­ 1893 Thesis dissertation Demonstrates Durkheim’s approach to sociology What social question is Durkheim concerned with in this book? Explain how social solidarity can continue as division of labour increases. How can we hold society together when we all become separated (have different values etc) Issue of division of labour and increasing individualism Durkheim 09/17/2013 Durkheim has a more positive view of individualism than de Tocqueville Division of Labour and Morality Division of labour ▯ Increasing individualism What produces morality and social cohesion, as similarities, along the strong shared values and beliefs  decline Mechanical Solidarity and Collective Consciousness Mechanical Solidarity Strong Collective consciousness Totality of beliefs and sentiments common to the average member of a society forms a determinant system  with a life of its own. 2 Consciousness exists in people Mechanical makes people individual and distinct Collective consciousness makes people similar Mechanical Solidarity High collective conscience Low division of labour Solidarity based on similarity, people have common action and a common  will. Pre­modern societies In societies where this solidarity is developed the individual does not belong to himself: he is literally a thing  at the disposal of society (Durkheim 2012) Organic Solidarity Weaker conscious collective but it still exists (Cult of the individual) – part of modern collective consciousness Respect and value of individuals  Durkheim 09/17/2013 High division of labour Solidarity based on mutual interdependence How you each play a role in positive production of society Division of Labour and Durkheim’s Sociology Making the intangibility of the collective consciousness tangible through law as its representative Objectively observed Characteristic of law that changes with forms of collective consciousness and solidarity is the type of  sanctions Penal law – collective conscience, mechanical solidarity Tradition or pre­modern society Law is more often used to penalize people for breaking the law Loss of life or loss of freedoms Their transgressions is an attack on the solidarity of the community When people act outside of the collective consciousness, the is an attack on society and deserve to be  punished Restitutive – Restorative, contractuaorganic solidarity Focus on bringing back balance between the relationship Putting right what was out of bounds Restorative justice Seeking cooperation Causes of the division of labour Herbert Spencer and Adam Smith – Division of Labour a result of a desire to increase efficiency and well­ being (happiness) of people Utilitarian view Problems with this argument: Durkheim 09/17/2013 There is a limit to happiness, therefore the division of labour would have arrived at its limit some time ago Looked at suicide rates and how they have increased in Europe, i.e. division of labour was decreasing  happiness. Disappearance of segmentary societies that are homogenous and separated both physically and culturally  Smaller pre­modern societies Increased population density and increased volume. “The division of labour varies in direct proportion to the  volume and density of societies…”  Allows interaction and exchange of different people and social units Reduces conflict When people have their own function and own occupation (instead of all doing the same thing) conflict is  reduced  Anomic Division of Labour –  Pathologies  of the Division of Labour  Anomie Norms, habits, and values that ground people to society Division of labour happens faster than norms or moral order that helps support organic solidarity Regular or repetitive interaction turns in to a habit and expectation. Regulates relations between units and  produces harmony Durkheim recognizes that there is a lack of regulation in France that represents this anomic form of the  division of labour Contractual Law ­ Does need some sort of morality in society. Still need norms and values Contracts will constantly be undermined.  Pathologies of the Division of Labour Rapid or excessive division of labour New regulations don’t have a chance to form Forced form of the division of labour Durkheim 09/17/2013 Organic solidarity occurs when people follow their natural talents and go into their areas, however soci qal  distinction does not allow people to enter those areas. They are blocked off for those classes etc. Inequality – Relations unilaterally imposed One group setting the rules for how classes are interdependent Owners of means of production have a lot more say as to how interactions occur with workers Unilateral decision making Key Points Durkheim’s theoretical approach Durkheim’s vision for sociology Social facts Collective consciousness Mechanical and Organic Solidarity Pt. 2 Overview Suicide Society, morality and the Elementary Forms of Religious life Definition of religion Explanation of elementary forms and their relation to society Function of religion What causes suicide? Durkheim 09/17/2013 Personal reason? Events, predispositions Rates of suicides across different times Deducts that there is a social element Demonstrating the need to look at social facts – the social (not psychological) causes Comparative method – correlative statistics State of social environments that causes different rates of suicides among different groups Suicide Regulation and integration impacting rates of suicide Moral order Four kinds of suicide Egoistic Suicide Weakened social bonds, Increased Individualism Bonding relationships Higher suicide rates amongst Protestants than Catholics Unmarried than married Less attachment = Less affect on people if you take your life A connection to a community gives life new meaning Anomic Suicide Lack of regulation Durkheim 09/17/2013 Norms More industrialized, more modernized nations If we don’t have norms regulating expectations, we are unhappy Society limits expectations Allows us to be happy in the life we are limited in Financial booms and busts deregulation society, destabilize expectations Industry and commerce vs agriculture Part of the occupation involve endless pursuit of desire (industry and commerce) Altruistic Suicide (opposite of egoistic) Strong social bonds and integration, low individuality Duty or for the good of society More associated with traditional society when the individual is almost non existent.  *Still, there are modern forms Example: Suicide because of dead spouse Modern example: Suicide bombers (for a greater cause) Fatalistic Suicide Overregulation Too much control over behavior  Integration Too high – Altruistic Durkheim 09/17/2013 Too Low – Egoistic  Regulation Too high – Fatalistic Too Low – Anomic   Elementary Forms of Religion Increased focus on culture and meaning Continued themes How community cohesion and morality is reproduced and ensured Society is sui genesis or a supra­individual force that acts on its members Key focus: not focus on individual but society How to define religion? God? The Supernatural? This is the usual assumption Durkheim’s approach to observing social facts A shared distinctive characteristic Distinction from the sacred and profane The Sacred and Profane Every religion has sacred objects, places, actions that bring people out of the everyday world and into the  realm of the spiritual and revered Churches, clothing, symbols, ceremonies etc. Approached with awe and an attitude of respect Sacred Special, revered, extraordinary,  That in which is separated from everyday life Durkheim 09/17/2013 Nothing inherently sacred, gains sacred stats through practices Profane Everyday life, mundane ordinary Two distinct and separate realms Explaining Religion Essential features (inherent in all forms) Modern religion as too complex Won’t work to provide essential features Can’t tell what the core elements are and what isn’t, too much happening Industrial vs indigenous societies and complexity Australian totemism holds essential basic elements of all religions – simples forms Australian Totemism and the elementary forms of religion Clans and totems Most basic form of religion Segmented homogenous societies Shared kinship based on name or totem Sign of a particular clan or group Nothing intrinsically sacred Three sacred categories of objects in totemism Totems themselves Anything represented Clan members Durkheim 09/17/2013 All of them represent society – society is sacred Society as Sacred The totem as a symbol of the group or society Religion not an illusion or out of touch ideal but expresses a reality Totem reflecting the power of society Representation of society as a force superior transcendent and dominant over the individual Durkheim: Society is a powerful supra­individual force that shapes actions Function Moral life  – upholds and reaffirms moral life and collective ideals that hold the community together Upholds collective consciousness Mechanical solidarity – how people stay committed to the community they are in  Stays true to the values Keeps individuals away from individual, self focused life Two consciousness – the sacred and profane Individual is comprised of two aspects Individual states and personality Common shared value Where there is more of one, there is less of another Profane: self action, egoistic needs, meeting needs of hunger or thirst Sacred: collective consciousness, morality, higher and greater than yourself, brings yourself out of  everyday self interest and action How is this function achieved? Durkheim 09/17/2013 Sacred symbols Represent and continually remind people of the community and the shared ideals of this community Ritual Effervescence Reminds people of significance of sacred symbols When people gather together – gives people a feeling of being a part of something greater than themselves Sacred Symbols Represents something other than itself and elicits shared representations and meanings Keep collective identity  Help ideals endure Two aspects of morality Constraint/ authority Commitment/ desirability Rituals Reproduces and creates sacred symbols Acts that express sacred meaning Often done as a collective Worship of social life, Strengthens and reaffirms the social Through common actions, reaffirms the meanings of sacred symbols Religion Unified system of beliefs and practices relative to sacred things  Durkheim 09/17/2013 Religious practice continues outside of traditional religion Moral of community Collective practice Rebinds people to their community Sociology of Knowledge How do we know what we know and conceptualize the world around us? Society creates categories of understanding How is society implicated? Categories of perception, religious ideas Out of the rhythm of social life, comes our category of time Religion was a way to understand the world and relate things to one another Social organization creates categories of perceptions Social organization culture and perception The world in terms of autonomous objects or the world in terms of relationships Self Test Framed line task Religion and society Helps recreate solidarity and the moral order Sacred symbols and rituals – defining and reaffirming collective ideals Sanctity and moral force of society Categories of perception Weber 09/17/2013 October 22, 2013 Weber 09/17/2013 Methodology Sociology and interpretation Objectivity in the social science Ideal types Protestant Ethic The spirit of Capitalism The protestant ethic Modern capitalism Theoretical perspective Individuaand  Collective focus Durkheim: just Collective Weber: Historical outcomes and subjective social action Ideal and material, both have a causal role in history Cultural and interpretive focus Dominant: Cultural and explaining the subjective Focus on understanding specific outcomes Instead of focusing on laws How specific things came to be in history Ideas can be effected forces on the impact of how history has unfolded Weber 09/17/2013 Methodology Social science vs natural science and the role of sociology Objectivity in the social sciences Objectivity in the social sciences Value­ladennes of science Ideal types Social Science vs Natural Science and the Role of Sociology Social science in sociology Not an extension of natural science Human history and action is too complex Too many factors why people act Creating trans­historical laws is not realistic Humans think and understand context – affects how they act Social science: Important to understand subjective Sociology – Focus on meaningful action Verstehen ▯ understanding Understanding motivation behind human action Sociology ▯ a science of concerning itself with the interpretive understanding of social action and thereby  with a casual explanation of its course and consequences (Weber) Causality ▯ probability instead of social laws World is too complex Still a role for generalization and law, but explanations and causality capture uniqueness of human history Sociologists should still strive for objectivity Verifiable through scientific method Social Science and Objectivity Weber 09/17/2013 Objectivity is impossible, but should still strive towards objectivity Role of social science is not provide the ultimate path to a good society Irreducibly competing ideals Cannot solve ethical issue through science, empirical methods Realm of politics and ethics – not social science Role of value judgments – Means not ends Science can help us achieve practical ends but not tell us which ends are the right ones Not what we ought to strive for Through logic social scientists can talk about possible means towards ends, and whether these ends are  capable of being met Critique at Marx: Socialism ▯ Social scientists can not say whether we should strive for socialism, however  can discuss the means to achieve these ends Economic difficulties, force, more bureaucratic  state ▯ are these means right in order to achieve the end  (socialism) Scientific choices and Values Kant ▯ we cannot know true reality – it is too complex Cannot demonstrate reality in its truest form Mind plays an active role in the production of knowledge Example: Illusions ▯ 3 or 4 sticks, faces and lamp Perception test ▯ basketball players and gorilla Focus on one thing at the expense of others Cannot focus on every detail in reality, can only focus on certain things Limits of science, our values and presuppositions play a role in the development of knowledge Must choose what to study and the narrow of focus What do we consider important to describe in relation to other things? Weber 09/17/2013 Ideal Type Weber, 2012: 274 quote ▯ online and in chapter Pure/Ideal Type ▯ Abstraction from similar social phenomena to highlight the core elements Common features that are important Importance: Aids in empirical research and explanation of historical outcomes Argument: Making explicit what is already done in social scientific explanation What is not: An ideal in the normative sense Description or hypothesis Represents a pure idea ▯ not an ideal The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism How did modern capitalism arise? Ideas had a large role to play in how capitalism came about Role of ideas to enable the move away from traditionalism Not an inevitable process Many different factors come together Not JUST ideas Material structure as well Affect each other Highlights the complexity of human history Spirit of Capitalism Benjamin Franklin Quotes Weber 09/17/2013 Values and ethics represented: Reliable, hard working, integrity Aspects of an upstanding citizen Not being frivolous, saving because it can reproduces exponentially All these things cause the accumulation of wealth as an ethos Good people do, as a duty Not through any means. By hard work, discipline, diligence Rational calculation Not just honest (etc) because they are good things, they have a utility in accumulation Acquisition and work as ends in themselves Desire to work and be good at your job is something to strive for in itself Not just: earn enough to serve needs Relating religious ideas and capitalism Protestants are more likely to be: Business leaders and owners of capital In higher skilled labour More technically trained personnel of modern organizations Devlope economic rationalism Particularly efficient at excelling in location  Due to inequality Socialized in a certain way through religious beliefs to make them better capitalists Centers of western capitalism predominantly protestant Weber 09/17/2013 The protestant reformation and asceticism Breaking away from the catholic church and bringing the practice of religion into everyday life To understand this relationship, must go back to 16  century Protestant church breaking away from catholic church Brought practice of religion into everyday life Christian: Priest Protestant: Everyday life, not dependent on priests In all worldy acts ▯ must act accordingly Acting good all the time Historical proves of disenchantment Moves into rationalism Focus on worldy acts and acts instead of ritual Highlighted ascetic acts Self denial of worldly pleasures The world and the actions you commit are for god, not your own pleasures The calling The way people serve god instead of themselves ▯ work for god in the calling or vocation Any position you hold you do to your absolute best ability Key aspect of Weber’s argument Ascetic Protestantism Quote ▯ (Weber, 2001:104) Calvinism Weber 09/17/2013 Predestination Allows capitalism we have to come about  You cannot do anything to get into heaven God knows the future, he know who will be saved or damned before you are born Predestined to get into heaven or not Nothing you can do about it Cannot know god’s purpose or what god wills Strain for follwers Important for people to be elected into heaven, but there’s nothing they can do Solution Confidence that you are elect Demonstrate election through everyday acts Asceticism The calling Act as an elect If you do not act religiously, than you must not be elect Focus all energy on calling and succeeding at whatever they do Collection of goods justified in terms of divine providence, sign of the chose/elect The Capitalist spirit and the move from traditionalism to rationalized capitalism Work to serve ones needs vs acquisition as a virtue in its own sake Workers Disciplined work force Weber 09/17/2013 Entrepreneurs Regulated capital investors Example: people in agriculture trying to piece rate Motivate people to work harder Raise prize of piece rate Expect people to work harder But worked less because they could make more in less time Every moment that goes by ▯ there is more money to be made Modern Capitalism Religious foundations not needed for the spirit of capitalism to continue Dominance Accumulation something we do ourselves not just to suit our needs Example: Ultimat Vodka Summary Methodology of Weber Verstehen Objectivity Ideal type Calvinism The protestant ethic The road to modern capitalism Weber 09/17/2013 October 29, 2013 Overview Ideal types Power Domination and Types of legitimate Authority Traditional Charismatic Legal Bureaucracy Ideal Types (examples) Communism Empirical examples from history – accentuate important features to their logical extreme to construct a pure  general type Purifying these extremes State control Redistribution of wealth Low inequality  Not the ideal of communism as the political ideal people hoped to work towards IDEALS are NOT ideal types Green technology Uptake in modern western countries with left of centre governments Extrapolating essential features Weber 09/17/2013 Power Definition: “The chance of a man or a number of men to realize their own will in a social action even against  the resistance of other who are participating in the action” Distribution of Power 3 ways that power Is distributed in a political community Separate spheres but influence each other 1. Class Peoples’ life chances on the market Based in materials and services they have to sell on market How valuable your skills are on the market Marked by what people own and produce 2. Status Social honour and/or respect people have Styles of life Particular ways of acting Consumption habits New vs old money Rise to status 3. Party Collective force among classes Can seek to change legal sphere Can be outside class Formed in service of status groups Weber 09/17/2013 Or across both status and class interests Example: environmental organizations Power and Domination Power Realize ones own will even against resistance from others Domination “The probability that certain commands (or all commands) will be obeyed by a given group of persons.” Implies a minimal voluntary compliance, whereas pre power does not Ideal Types of Legitimate Domination Traditional Sanctity of age old rules Charismatic Devoting of sanctity of an individual person Special characteristics that someone has  Rational Belief of legitimacy enacted by rules Certain People have authority based on rules Types of Legitimate Domination Authority based in belief Sanctity of tradition, legitimacy of rules and law Composition of belief is often not pure Weber 09/17/2013 Organization of system of authority Traditional Authority Legitimacy: The sanctity of age old rules and traditions and the authority one has on the basis of these  rules People are obeyed because they are recognized as powerful by traditions and lineage Focused on personal relations Loyalty is to the actually person Not to rules or position people may hold as the staff of the organization Relation of staff to authority: Personal relation of loyalty and reward Rules and practices based in tradition, habit, precedence Staff interests are attached to master/ruler  Example: staff were given things such as land and money Obedience of subjects Tradition and Discretion Charismatic Authority Legitimacy based in belief of extraordinary, supernatural, or exemplary power or skills of the leader Trust in abilities Focused on personal attributes of the leader Not the position they fill Revolutionary forces – subjective They change traditional authority structures Change the way people think and their values Weber 09/17/2013 Through changed values and thinking, outside structures are changed No formal hierarchy, administrative staff, specialized training, or salary Irrational, no formal rules Not so much rule based No stable structured rules Problem with stability and change of leadership Example: People in Cuba will change now with Castro’s death Example: Death of Steve Jobs Somewhat temporary ▯ will change into Traditional or Rational authority Rational/Legal Authority Legitimacy based in acceptance of rules Established on the grounds of efficiency and rationality Valid because they are practical, efficient or created to accomplish a goal Can exist in democracy or dictatorship Changes society in terms of the outside and eventually impacts peoples’ subjectivities Rationalizes the world Impersonal Not following a specific person Duty is to the organization and role in organization Obey someone because their role is superior to yours Staff positions are interchangeable Doesn’t matter who is in the role, as long as it is carried out in a similar way Relation of staff to authority: Weber 09/17/2013 Superior and subordinate Duty to position Obedience of population Legally established impersonal order that everyone is subject to Conduct guided by relatively stable rules Rules are known by everyone and applied equally Rule of law Purest type: Bureaucracy Characteristics of Bureaucracy Fairness, calculability and efficiency through specialization and abstract rules Management based on written documents and formal impersonal rules Hierarchy and channels of appeal Most efficient is the monocratic form Monocratic ▯ one person in charge at the very top Clear levels of authority leading up to that one person Basic channels of appeal going to that person Positions filled on the basis of competition and merit Instead of being based on relationships Hired because they are the best person for the job Specialized divisions Roles are explicitly separated and defined No redundancies No overlap Weber 09/17/2013 Clear understanding of what your role is “The fully developed bureaucratic apparatus compares with other organizations exactly as does the  machine with the non mechanical modes of production. Precision, speed, unambiguity, knowledge of the  files, continuity, discretion unity, strict subordination, reduction of friction and of material and personal costs­  …” Fully developed in the Modern State Prevalent in the modern world Management of large population and complex systems in an efficient way Public and private sectors Bureaucracies exist without democracy Do not need legal rational authority Mass democracy with its demands for equality leads to Bureaucracy Bureaucracy and Market Economies Efficient, specialized knowledge, predictable, impersonal QUOTE Problems of Bureaucracy and Rationality Rationalization has become so unavoidable and dominant Not necessarily a good thing Creates new elite groups Specialists, experts etc. Limits freedom and creativity Bound by rules of position ▯ lack freedom and creativity to move outside that role Formal and substantive rationality Behaviour based on how people rule Weber 09/17/2013 Trying to achieve broader values and goals Democracy values often lie in freedom Interactions b
More Less

Related notes for SOCI 350

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit