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CMN3105 (63)
Lecture

CMN 3105 Lecture #1.docx

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Department
Communication
Course Code
CMN3105
Professor
Stuart Chambers

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Description
CMN 3105:Lecture #1 Sept 10 2013  Media Ethics­ philosophical Ethics and Media Bias  Political pundits, columnists, tv shows­ what founds their discussions? Their ideas do not come out of a  vacuum, it comes from somewhere.  Philosophers and ethicists try to answer questions concerning the “good life”  normative positions that are  felt to enhance a particular version of the good. This is why philosophical ethics is referred to as “ought talk”  Other positions may appear equally attractive or valuable­ this is the foundation of ethics­ competing  positions.  Ethics beging when elements of a moral system collide, or when two or more parties lay claim to the truth  about what constitutes the good. Ethics does not involve commands or duties in the way that moral systems  do.  Finding the higher truth.  Ethical solution is found that balances competing interests such as those pertaining to the  Janice Kennedy­ argument­  columnists are not about dictating or finding the truth, or being objective and  scientific­ it encourages debates. journalists, political pundits, or personalities­play a crucial role in ethical deliberation  1. Deontology: First approach: normative positions that reinforce a specific foundational premise, and their arguments  conflict with other voices within their genre. Definition: protecting the social good  deontological approach (deontology comes from the Greek  deon , meaning duty, and one’s duty is to obey  specific commands) media spokespeople are no different than philosophers.  What is considered ‘right’ is not to be defined in terms of the ‘good’ produced by a given behaviour, and  deontologists reject the idea that the ‘good’ is given priority over the ‘right.’ No matter what the outcome is­ it is  intrinsically wrong ­ feminists will agree on one issue­ feminists on  prostitution.  deontologists, certain behaviours are considered "intrinsically wrong" no matter what good results from a  particular behaviour, act, or arrangement. specific actions are wrong because of the sorts of things they are. assigns more weight to our avoidance of wrongdoing­ violation of the rules­ wrong in and of itself  the ‘right’ is, in actuality, prior to the good­deontological constraints Clear Example: One can never intentionally hasten death, and the columnist would justify intractable  suffering by explaining that, from a communitarian or utilitarian perspective, prolonged suffering serves the  "greater good." The duty to obey the constraint is what matters Reading: David Warren= deontologist in his article­ gay marriage is wrong based on two influences­  Anglican and orthodox roman Catholicism. Gay marriage cannot be right.  Deontology: “what is natural: and it is a question deeper than law. It may be argued for instance that  homosexual unions are natural among the apes.­ It is natural for lower species but higher and superior  species do not engage in this behaviour, if you do­ you must be apart of the lower and inferior class.  heavily influenced by deontology, which is essentially a principle­based ethical approach, certain acts,  behaviours, or family arrangements (i.e., assisted suicide, euthanasia, prostitution, polygamy) are wrong in  principle no matter what the consequences or outcome. deontologists are referred to as absolutists because they do not compromise on specific duties  deontologists not want a debate concerning an interpretation on matters of duty. 2. Sanctity of life Ethos:  Second Approach: would base their position on the sanctity of life ethos. posit specific normative assumptions, such as stewardship (one's life is a "loan from God"), the  transcendent meaning of suffering (higher purpose to suffering), and the "slippery slope" (a danger to the  community is inevitable is euthanasia were decriminalized) as the basis of supporting the social, as  opposed to the individual, good. main foundational principle (the sanctity doctrine) identifying foundational principles and their complementary normative positions is the basis of media  literacy **One's philosophico­ethical foundations dictate one's normative assumptions and together they dictate  one's ethical position▯normative assumptions shape ones reality  more convincing the rhetoric, the more likely the public is to believe that a moral stance is equivalent to a  considered and justified ethical position when, in fact, the two are not the same.  IMPORTANT: Rhetoric  may sound eloquent without possessing much substance. 3. Teleologists:  teleologists (or consequentialists) reject the idea that there are special kinds of acts or behaviours that are  right or wrong in and of themselves. Teleologists (from  telos , Greek for ‘goal’) and consequentialists  believe that 'r
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