Class Notes (838,387)
Canada (510,873)
Criminology (2,472)
CRM3317 (35)
Lecture

Folk Heroes or Folk Devils.docx

17 Pages
118 Views
Unlock Document

Department
Criminology
Course
CRM3317
Professor
Kate Fletcher
Semester
Winter

Description
Folk Heroes or Folk Devils? The portrayal of outlaws versus criminals • Folk heroes o Bank robbers that rip up mortgage papers  Helping out the little people • Why are there certain crimes that we say aren’t that bad because of the context and the person  that did it and other people are the devils? Worshipping Heroes • In Ancient Greece: A “god” in human form o Struggle with external forces and frailty of humanity o Heroes constructed as the human embodiment of idealized values  Express values most culturally approved of  Success, loyalty, individualism, courage, strength, etc  Context changes how much emphasis we put on these • Outlaw heroes – break the law but still heroes o Robin Hood – remains valuable motif in contemporary society  Robs the rich and gives to the poor o Resisting authority o Outlaw heroes have to have style or something about you that can be spun into your style  Your charisma, how you hold yourself  Becomes part of your legend Myths representing reality • These people become part of folklore • Folklore – expressive culture comprising popular traditions of a subculture o Culture that express our values  Stories, songs, dance, legends, jokes o Ideology – myths that society lives by  Come to accept them as natural, true concepts about the world  Accept as common sense  Reinforce things that form the basis of society • What constitutes femininity, how we should live our lives • Emphasize the American dream • Why have these people escaped the “othering” process? o Psychological o Cultural o Sociological Psychological Explanations • “Wish fulfillment” o Vicarious release of aggression, rebellion • Modern life is restricting, alienating • Look to these criminal types, law breakers as heroic because they refuse to submit to authority,  tyranny • Escape our mundane existence • Safety valve – psychological release, riskless risk • But most of these stories reinforce that they get away with it for a while but then they are killed or  dying alone, broke o Lose their style o The law wins in the end, authority wins o Neat and tidy way for people to release while reinforcing people not to actually do this o Just be thrilled by watching it, don’t do it • Doesn’t really explain why we choose to valorize certain criminals and not others Cultural Explanations • Attempt to account for how certain people are expressions of cultural values o Embody widely admired traits • Stories around them usually tell a rationalization for their crimes • Doesn’t explain why certain criminals are “othered” and others become heroes o you can say Paul Bernardo has valued masculine traits but we don’t consider him a hero o depends on intended victims are  don’t mind if bank is victimized o physical attributes affect it too   wouldn’t see the marginalized person being the hero • masculine traits are valued  o self­made/ independent o aggressive – willing to do what it takes o intelligent o ability to “outdo” others • style – mode of being that communicates things about an individual o image o bearing o argot o yes they killed people but they did it with style o mechanisms to distinguish oneself • fail to question the reality of the representation Sociological Explanations • Why do certain heroic criminals appear in certain time periods? • Interpretation of character and deeds affected by social conditions o Allows certain criminals to be heroic in certain periods of time o How we interpret them is affected by social context o At certain time, certain crimes aren’t even considered illegal • Is there political unrest, famine, lots of poor and wealthy? • Women who kill children are especially shown as villians Economic Depression • Societal strain – increases visibility of injustice and corruption • Looking for extra­legal symbolic champions • Heroic criminal = political symbol (product of culture) under structural conditions No Heroes Here – Folk Devils • opposite of heroic criminal – outsiders, devils • Also reconfirms ideals, norms, mores of society o Through myths o Myths indicate to us how society is structured o Reconfirming common sense o Highlighting moral boundaries of society – what we are willing to tolerate • Figures of moral panics Moral Panics • Cohen – Folk Devils and Moral Panics (1972) • Public panic / anxiety around certain behaviours o Out of proportion to its actual threat • Short­lived but recurring o Always moral panics about teenage sexuality and pregnancy, just take different forms as  context has changed • Emotive language and imagery frequently accompany moral panics o Epidemics o predators • often there are some case studies o specific examples we can draw from to get peoples support o define the law (Megans law) • Statistics  o Why people believe it to be out of control o Often recurrent in the media • Demonization o Done by folk devils o Media is constructing the moral panics to define these devils • Media­generated or directed o High media involvement in a moral panic Deviant “Others” (folk devils) • “spoiled/ stigmatized identities” – cause of deviance • Means to maintaining idealized self o Only identified by that attribute, not a whole person anymore • Have a pathology, something wrong with them • Exist on spectrum of deviance o Stigmatized others on one side – do not necessarily represent an immediate threat  Slowly eroding social fabric  Parasitic to society  Their lifestyle drain society  In the past they would be seen as disadvantaged, now they are seen as  dangerous  Homeless, druggy, people on welfare  Why we have Ontario’s Safe Streets Act o “exceptional” others on the other side – pose immediate threat  Evil outsiders  Serial killers, sex offenders  Share nothing in common with them  Often times seem like the rest of us at the same time as maintaining secret  lifestyle that show how evil they are  Pedophile, terrorists  Show certain images of these people as a way of framing the person “Theory of the Subject” • Why do we want to watch shows like jail or biggest loser where we see people at their worst • “populist punitiveness” • The crimes we punish the most are the crimes we feel we are more likely to commit  o Put them onto a scapegoat o The reason we hate sex crimes so much is because we recognize we can partake in that –  we sexualize kids, we find childlike characteristics sexy in women • Sense of inferiority o Need the scapegoats to make us feel better about ourselves • Sadism/ desire to humiliate • Cult of celebrity o Have parasitic relationships with celebrities o They live the aspirational lifestyles o They reinforce our inferiority o To feel superior we relish when they fall o Want to humiliate them o Really want to other people • Part of this comes from jealousy and admiration for the criminal • Guilt – role in the creation of crime o Feel guilt for our own sexual desires  What we are attracted to, what we want to engage in o When you are a mother and frustrated that your baby won’t stop crying and you have a  desire to shake the baby you realize the dark part of you o You project this on other people and say the mother that did shake her baby is a horrible  mother and needs to be punished • Rampant consumerism o People alienated because they don’t share in the economic prosperity o Can’t be successful o See them as flawed o Your wealth is defined by the things you are able to consume • Cult of individualism (“igeneration”) o Never known a world without internet o Problems with authority o Difficulty taking direction o 81% of 18­25 say getting rich is their generations life goal o Second is being famous o When this doesn’t happen people are alienated, frustrated, cant attain things that they are  told they can attain • Not supposed to sexualize children but sexualize children in magazines and want women to look  like children o Ironic that the people that become folk devils are the ones that actually act on these things The body as a gender­making machine • Traditional conceptualizations • Sex – gender – sexuality • Gender = display of essential sex(ual) natures o Attributes specific to men or women (Femininity vs masculinity) o Femininity reflects women’s biological features  Women more nurturing because they can make babies o See men as automatically more aggressive  o Folk devils don’t fulfil these Gender as performative • Being a gendered person – the product of social “doings” • It is not something one is, it is something one does in interaction with othe
More Less

Related notes for CRM3317

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit