Class Notes (835,489)
Canada (509,211)
POL2103 (176)
Lecture

POL 2103 Lecture #14.docx

21 Pages
63 Views
Unlock Document

Department
Political Science
Course
POL2103
Professor
Ivaylo Grouev
Semester
Fall

Description
POL 2103: Lecture #14  Nov 30th 2012  International Relations and the search for a Post 89 World Order: In search of new narratives in the Post Cold War era (re) definition of set of terms/lexicon    warfare, conflict , insurgency (war on terror)  International law (aggressive war, war of self­defense, humanitarian intervention, humanitarian access)    state sovereignty  (inviolability of state borders)  enemy POW  victory  torture  civil liberty /human rights  Which text is going to be the new “Article X”?  Who is going to be the next:  George Kennan – policy of containment  Henry Kissinger – rapprochement with China  Zbigniew Brzezinski – end of the Cold War (Poland, Afghanistan) How new security concerns, trends, issues are going to defined and “framed”  Which are them are going to be prevalent/dominant in the XXI century  Post War IR discussions: F. Fukuyama:   Claim of “The End of History” liberal democracy and market capitalism have prevailed  future politics will devolve around resolving routine economic and technical problems What we may be witnessing is not just the end of the Cold War, or the passing of a  particular period of postwar history, but the end of history as such: that is, the end point  of mankind's ideological evolution and the universalization of Western liberal democracy  as the final form of human government. This is not to say that there will no longer be  events to fill the pages of Foreign Affair's yearly summaries of international relations, for  the victory of liberalism has occurred primarily in the realm of ideas or consciousness  and is as yet incomplete in the real or material world. But there are powerful reasons for  believing that it is the ideal that will govern the material world in the long run. To  understand how this is so, we must first consider some theoretical issues concerning  the nature of historical change.  “End of history"? Hegel and Marx  Hegel ­ first historicist philosopher  understood human history as a coherent, evolutionary  process.  Hegel saw this evolution as one of the gradual unfolding of human reason, leading eventually to the  expansion of freedom  in the world.  Marx ­ economically grounded theory means of production change as human societies evolved from pre­human  hunter­gatherer  agricultural  industrial   theory of modernisation – not clear idea about its ultimate objective.  Intellectual “dead end” of three main  ideologies of the 19­20 centuries:   1) Fascism 1945 2) Communism/socialism 1991 3) Nationalism – still work in progress  4) Variation of # 3 ­ Religious fundamentalism   rising The end of history will be a ry sad time.  The struggle for recognition, the willingness to risk one’s life  for a purely abstract goal, the worldwide ideological struggle that called forth daring, courage, imagination,  and idealism, will be replaced by onomic calculation, the endless solving of technical problems, environmental concerns, and the tisfaction of  sophisticated consumer demands.   In the posthistorical period there will be er art nor philosophy , just the perpetual caretaking of  the museum of human history.  I can feel in myself, and see in others around me, a erful nostalgia for the time when  history existed.  Such nostalgia, in fact, will continue to fuel competition and conflict even in the post­ historical world for some time to come. Even though I recognize its inevitability, I have the most  ambivalent feelings  for the civilization that has been created in Europe since 1945, with its north  Atlantic and Asian offshoots. Perhaps this very prospect of centuries of boredom at the end of history will  serve to get history started once again. “End of History” revisited:  “….The other won't notice that man has been  denatured, domesticated, and  despoiled.  They will not notice that man's savage instincts have given way to tame  civility. Men will occupy themselves mainly with the  pursuit of animal comforts.   There will be no men willing to die for a god, an idea, or a flag.  Men will no longer  be willing to rush naked into battle and headlong to their death.  Peace and happiness will prevail: but how dreadful it will all be.”  Source: Shadia Drury, 2006   you may consult  http://www.youtube.com/watch?v=vZWJETpfbzM&feature=related  http://www.youtube.com/watch?v=qtcUPiX09a4 What does it mean to be:   Denatured  Domesticated Despoiled Some references… How this process may affect  the so called “human nature”  in a sociological context of modernity?  Is this process the ultimate objective  of an “utopian” society based exclusively  on members with Beta character? Who is going to be then the agency of change?  What are the implications of the end of history for international relations?  Conclusion  The claim of the “End of history” suggests:  a) radical social and political change has reached its dialectical conclusion  b) economic context ­ globalization of neo­liberal capitalism  c) status quo ­ problematic social relations to remain d) limited capacity for producing social justice  “The Coming Anarchy”: “How scarcity, crime,  overpopulation, tribalism,  and disease are rapidly  destroying the social fabric  of our planet.   (The Atlantic Monthly, Feb.1994) Kaplan: Kaplan predicts catastrophe (s).  Kaplan looks at the bursting slums, the export of timber and oil, the erosion of soil and civil order, and sees  Nigeria breaking into ethnic violence a la Bosnia.  Kaplan sees Somalia­like chaos engulfing the whole of West Africa. “West Africa is becoming the symbol of worldwide  demographic, environmental, and  societal stress , in which criminal anarchy emerges as the real " strategic" danger.   Disease, overpopulation, unprovoked crime, scarcity of resources, refugee migrations,  the increasing erosion of nation­states and international borders, and the empowerment  of private armies, security firms, and international drug cartels are now most tellingly  demonstrated through a West African prism. West Africa provides an appropriate introduction to the issues, often extremely  unpleasant to discuss, that  will soon confront our civilization.   To remap the political earth the way it will be a few decades hence—as I intend to do in  this article—I find I must begin with West Africa.” He looks not only at Africa but also at … India, Pakistan, and Bangladesh ­­ 1130 million people now, 28 million more next year, 1865 million  expected by the year 2025 ­­ and sees "ecological time bombs."  "Future wars will be those of communal survival, aggravated or, in many cases, caused by environmental  scarcity. These wars will be sub­national, meaning that it will be hard for states and local governments to  protect their own citizens....  This is how many states will ultimately die."  To understand the events of the next fifty years, then, one must understand ironmental scarcity,  cultural and racial clash, geographic destiny, and the transformation of war.   The order in which I have named these is not accidental.  Each concept except the first relies partly on the one or ones before it, meaning that  the last two  new approaches to mapmaking and to warfare—are the most  important. They are also the least understood. I will now look at each idea, drawing upon the work of specialists and  also my own travel experiences in various parts of the globe besides Africa, in order to fill in the blanks of a  new political atlas. “We are entering a  bifurcated world.  Part of the globe is inhabited by Hegel's and  Fukuyama's Last Man, healthy, well fed, and pampered by technology. The other, larger,  part is inhabited by Hobbes's First Man, condemned to a life that is "poor, nasty, brutish,  and short." Although both parts will be threatened by environmental stress,  the Last  Man will be able to master it; the First Man will not.”   Last footnote ­ besides India, Pakistan, Bangladesh  Sri Lanka there is a New Political atlas of… Canada  This and many other factors will make the United States less of a nation than it is today,  even as it gains territory following the peaceful dissolution of Canada. Quebec, based  on the bedrock of Roman Catholicism and Francophone ethnicity, could yet turn out to  be North America's most cohesive and crime­free nation­state. (It may be a smaller  Quebec, though, since aboriginal peoples may lop off northern parts of the province.) "Patriotism" will become increasingly regional as people in Alberta and Montana  discover that they have far more in common with each other than they do with Ottawa or  Washington, and Spanish­speakers in the Southwest discover a greater commonality  with Mexico City.   Huntington: Samuel Huntington  1927­ 2008  Professor in Political Science  Harvard University &  Columbia University Wrote many texts “The Clash Of Civilizations and the Remaking of  World Order” (1996) Huntington polemicizes against  Fukuyama’s “one world: euphoria and harmony” For Huntington, the future holds  a series of clashes between “the West and the Rest.”  Huntington rejects a number of models of contemporary history:  a “realist” model  that nation­states are primary players on the world scene who will continue to form  alliances and coalitions that will play themselves out in various conflicts.  a “chaos” model  that detects no discernible order or structure.  Huntington asserts that the contemporary world is articulated into eting civilizations  that are  based on  irreconcilably different cultures and religions.  For Huntington, culture  provides unifying and integrating principles of order and cohesion, and from  dominant cultural formations emerge civilizations that are likely to come into conflict with each other. Candidates for thiscultural clash  are Islamic countries, China, Russia, and the West.  It is my hypothesis that the fundamental source of conflict in this new world will not be  primarily ideological or primarily economic. The great divisions among humankind and  the dominating source of conflict will be  cultural.   Nation states will remain the most powerful actors in world affairs, but the principal  conflicts of global politics will occur between nations and groups of  different  civilizations.   The clash of civilizations will  dominate  global politics.  The fault lines between civilizations will be the battle lines of the future .  “In Eurasia the great historic fault lines between civilizations are once more aflame.  This  is particularly true along the boundaries of the crescent­shaped Islamic bloc of  nations, from the bulge of Africa to central Asia.   Violence also occurs between Muslims, on the one hand, and Orthodox Serbs in the  Balkans, Jews in Israel, Hindus in India, Buddhists in Burma and Catholics in the  Philippines.   slam has bloody borders.”    “The fundamental problem for the West  is not Islamic fundamentalism.  It is Islam, a different civilization  whose people are convinced of the superiority of  their culture and are obsessed with the inferiority of their power.” Religion in Huntington’s model is perhaps the central force that motivates and mobilizes people and is thus  the core of civilization. Huntington’s model seems to have some purchase in the currently emerging global encounter with  terrorism, and is becoming a new dominant conservative ideology.   It tends to overly ogenize both Islam and the West,  as well as the other civilizations he  depicts.  Huntington’s binary model of inexorable conflict between the West and Islam is lytically  problematic.  Furthermore, Islam itself is a contested terrain.  Concluding remarks:  “In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the  universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is  dangerous . . .  Imperialism is the necessary logical consequence of universalism”. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order , p. 310.  Huntington’s contribution and the  East­West dichotomy:  “Distinct social and political factors” operating in Western and Eastern Europe created rent  concepts of nationalism :  one grounded in a liberal understanding of citizens' rights,  the other in messianic notions of the will of a people.  The first is a product of faith in the rational progress towards justice and freedom;  The second an understanding of history in romanticist and evolutionist terms, seeing the possession of a  homeland  (Volkslaat)  as the precondition for national fulfillment.  Robert Kaplan ­ a particularly good example of the “relaxed” jargon dominating the mass media, ere a  new ethnic mythology was invented  to account for the ethnic violence after the break­up of  Yugoslavia.  Trivial generalizations and clichés on  the dark nature of the Balkans the European gunpowder cake, irrevocable animosity and  “ethnic hatred and enmities” of centuries  from “a distant tribal past” – led to the impression that the civil war in Bosnia and Herzegovina was  ethnic “business as usual the onl”, nown way of life in the Balkans. Failed nomination for membership to the National Academy of Science (Huntington was twice rejected)  Huntington “Political Order in Changing Societies” (1968) Used pseudo­mathematical arguments  Unscientific methodological framework  ... a type of language which gives the illusion of science without any of its  substance. Source: Serge Lang  "Academia, Journalism, and Politics: A Case Study: The Huntington  Case"  1998  Critique:  Essentialist discourse   Trivializing ethnic nationalism  Policies mostly driven by ethno­centrism  Legitimizing dismantling of multi­ethnic states (Yugoslavia, Serbia)   B.Barber:  Benjamin R. Barber  is Whitman Professor  of Political Science and  director of the Whitman  Center at Rutgers  University and the author  of many books including  Strong Democracy  (1984),  An Aristocracy of Everyone   (1992), and Jihad Versus McWorld   (Times Books, 1995).  Barber captures both the sameness and conflicting elements of  globalization .  Barber divides the world into  modernizing, standardizing, Westernizing, and secular  forces of  globalization controlled by multinational corporations, opposed to pre­modern,  fundamentalist, and tribalizing forces at war with the West and modernity.  Just beyond the horizon of current events lie two possible political futures — h bleak, neither   democratic.   The first is a retribalization of large swaths of humankind by war and bloodshed: a threatened  Lebanonization of national states in which ulture is pitted against culture,  people against people,  tribe against tribe—a Jihad in the name of a hundred narrowly conceived faiths against every kind of  interdependence, every kind of artificial social cooperation and civic mutuality.  The second is being borne in on us by  the onrush of economic and ecological forces that demand  integration and uniformity  and that  mesmerize the  world with fast music, fast computers,  and fast food—with MTV, Macintosh, and McDonald's, pressing nations into one commercially  homogenous global network : one McWorld tied together by technology, ecology,  communications, and commerce. The planet is alling precipitantly apart AND  coming reluctantly together  at the very same  moment. These two tendencies are sometimes visible in the same countries at the same instant: thus Yugoslavia,  clamoring just recently to join the New Europe, is exploding into fragments ;  India is trying to live up to its reputation as the world's largest integral democracy while powerful new  fundamentalist parties like the Hindu nationalist Bharatiya Janata Party, along with nationalist assassins,  are imperiling its hard­won unity.  States are breaking up or joining up: the Soviet Union has disappeared almost overnight, its parts forming  new unions with one another or with like­minded nationalities in neighboring states.  The old interwar national state based on territory and political sovereignty looks  to be a mere transitional development. Four imperatives make up the dynamic of McWorld:  a market imperative, a resource  imperative, an information­technology imperative, and an ecological imperative.   By shrink
More Less

Related notes for POL2103

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit