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Department
Religion
Course
RLGA02H3
Professor
David Perley
Semester
Fall

Description
RLGAO2 L5 Slide 1 • Eschatology • Refer to my socio notebook • Apocalyptic traditions ▯what are these people concerned about? o Revelation, “unveiling” and a vision • When we say apocalyptic traditions maybe we can say visionary traditions • Apocalyptic traditions ▯ Book of Daniel • By the 3  century BCE there are no Kings How did he make a connection btw king and Messiah? o Messiah “anointed one” ▯ “ cosmic savior from sin” o Anointed one ▯ that is a  special designation • Injustice ▯in general the visions of these  apocalyptic people were a vision of a  messiah o Some one who will reward the obedient and punish the wicked • Even in the apocalyptic traditions • There is this impending moment in time that some kingly feature is going to  come and get rid of an evil • Key Destruction idea in this tradition • 2 ­ Century BCE (Maccabean revolt) ▯ reclaim the Kingdom for a small period  of way o Messianic hopes ▯may have identified  Judah’s family as messiahs o but now that they are dead they are hoping for someone to come • For the majority of Jews the impending messiah never really comes so they  revise their tradition to stop worrying about a messiah and is not so apocalyptic • We are small communities that are the disciples of Jews (Jesus dies around 33 ce) • Jewish apocalyptic sect that hopes for a messiah to come  • Christians see this as a pivotal moment in history • Most Jews when they see references to messiahs in the Hebrew bible, but  Christians read their messiahs into their traditions • Back readinge ▯ ach  tradition reads what happened in the past and tries to make  sense of it in terms of their traditions today • As Christianity develops he is not just a kingly ruler but a cosmic savior  • Christ is the Hebrew translation of messiah • Apocalyptic ▯ REPENT! NOW! (there­ is this idea of death and destruction as  punishment) o Repent your ways so you will be ready when god comes and changes  from one era to the next o If I am on the side of good the reward is ▯ life o As Christianity develops ▯ it  expands • There is this idea that there is not a lot of time left • It was a tradition that didn’t see a lot of things going on • Why do I want to repent for my sins?­ I want to be presentable • And as this continues it becomes a hope of eternal life (where god and I hang  out) • Reward of proper obedience becomes a substantial reward for heaven and hell • Sometimes eternal life becomes referenced as paradise • Sometimes in the Hebrew Bible there is gehenna (shadow) o Way better to live and to have progeny • In Christianity, it is not just about life and death but my actions will determine  whether I go to heaven/hell (permanent life) • Paradise ▯ heaven is not just something that Christians and Muslims made up • As these traditions developed  ▯ paradise is something that exists that is cut off  from us • Early Christianity talks about repenting because the messiah will come o But it also becomes a concern (Where are you going to spend rest of  time?) • Eschatology ▯end times  o Once the world is over in the future o Where we go one way or the other (up or down) • Messiah changes it meanings from JEWISH tradition to Christian Tradition • The apocalyptic idea of repenting and that we go on to heaven • The key thing here is that apocalyptic tradition since the 3  century are about  lessons being learned Slide 2 • By the time of Jesus there is a lot of anti­roman sentiment • The Romans let people protest with the signs o They would sent people to come and arrest and kill those people • By 70 CE we have these early Christians  • This apocalyptic sentiment in Judaism is representative of the lamentation  “God please help us out” • Jews hoping for kingly, military person to kick Roman’s out of Israel • He was not exceptional at the time (preacher­ Jesus) • It was the Roman’s who chose crucifixion as their form of execution • Jesus is a historical being but he is interpreted in such a special way • As historians we cannot accept the stuff in the gospels because they are stories • We may not be able to know exactly about Jesus and what he did • As historians we infer things ▯ that he must have been a troublemaker o Perceived as some kind of threat • Why is it helpful to think of Jesus as a Mosaic? o Even at the very earliest of times, want to think of Jesus as a Mosaic o Different communities said different thngs o We have these 4 gospels (4 perspectives)  3­4 different people looking at Jesus from different perspectives  and they gather with other people and share perspectivies • The Gospels­ historians say are not eye­witness accounts • Mathew, Mark, Luke and John o The others of the gospels were the gospels of Mathew, mark, luke and  John • Since these are not eyewitness accounts  • Stain glasses (they used lead to fuse the pieces of glass together) • There is no lead or framework to talk about Jesus • Imagine that the pieces are melted together but the Gospel of John and the Gospel  of Mark (overlap and repeat stories that the other gospels say) • Why have 4 versions of a book but not one? • There is this paranoia ▯ did we miss something? • Peter doesn’t make it because he does not talk about the resurrection  • How can we make sense of the Gospel as the word of god? • What was the revelation in the Christian 
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