Class Notes (783,221)
Canada (480,539)
Religion (238)
RLGA02H3 (152)
David Perley (141)
Lecture

RLGA02 L10.docx

7 Pages
79 Views
Unlock Document

School
University of Toronto Scarborough
Department
Religion
Course
RLGA02H3
Professor
David Perley
Semester
Fall

Description
RLGA02 L10 Slide 1 Slide 2 • Mysticism  o There is no rigorous meaning to this word o Mystics may be the ones who seek union with the define o There are trying to get direct or immediate access to the divine o Sometimes mystics are radicals  o Maybe mystics are a little aloof and living in the clouds o In the 19  century­ it was used as a negative word o Then around the turn of the century in North America it was used as an  expert  o Some may connect the word with ideas of magic o Sufism has got its own word o We do not need to worry of this word • Sufism o If someone who is raised in Islamic background, may have one of 2 ideas  Perhaps something positive or something as an add­on o Add­ons are innovation o Some may look at Sufism and say it is an authentic part of our culture and  some may see it as not part of our culture o May call it the “Heart of Islam”  The Sufi’s are the experts of spirituality and they are the most  disciplined  Every Muslim is seeking to relate to god and they are fully  committed o They trace their tradition to part of the prophetic time o Sufi interpretation is that god is embedded everywhere in the world but we  are to asleep to realize it o If we are asleep we are not aware of the connections with the divine o The Sufi goal is waking up th o We only see evidence of Sufism in the 9  century o Found in both Sunni and Shi’a tradition and contrasts to the more serious  version o Sufi’s take Muhammad as the model o Muhammad simply becomes the model and the most perfect Sufi o  You have gods and prophets and Wallis  ▯who are friends of gods (almost  like saints) o all Muslims look to Muhammed as the model o the whole idea of the heavenly ascension take as very significant  Night journey prototype o Some trace the word sufi to “wool” ▯ asceticism (athletes in a spiritual  context)  May have worn rough wool Slide 3 • There is a double pronged idea in Sufism • Fana and baqa which is annihilation and subsistence • Water is ourselves and the selfish components of us o What we like and don’t like o The idea of Sufism is that god is the only thing that exists and everything  else that we think exists is an illusion o The sufi’s think of pouring out of the pitcher (we remove all of ourselves  from the vessel) o The only thing that can replace us is the subsistence and being of the  divine o Through meditation and contemplation try to empty myself out of   selfishness (step 1) o Then become full of the divine (step 2) o A lot of these traditions have this superstition of the self • It is same to the idea of Brahman is an impersonal notion • God is a being that is everywhere but there is still a relation with this being • All­hallaj was executed for his views (he was too radical and was charged with  heresy and executed) o Al­hallaj goes to visit a friend o Friend answers and asks who is there o He responds with I am Al­haqq  (the reality or the truth) o It is a joke but a very spiritual joke • God is typically described as Al­haqq o This is a characteristic of god , god is the truth o The very notion of reality is that god is that reality of the real or the truth o He himself Al­hallaj doesn’t exist because there is only god o He is claiming an identity with the divine o He is associating himself to much with god, but to a some he may be too  radical o One way to  talk about the Path of Love  Is Rumi who is the expert on the Path of love and we might  contrast this with another Sufi that may say the way to come into  contact with the divine is through knowledge  Some may say through the mind and intellect and some may say  through love  o Sufism relies on the relationship between the master student relationship o Student has to give up to the master o Master has all these activities for the student o In  the sufi tradition, the master has to fool the student into realization o But the student has to be willing to surrender to the master o Why might that be an issue to a traditional Muslim?  The word Islam itself gets at the idea of submitting to something  greater  If the student is doing that to the master, that might be problematic  in some socio­political view points  If there is a government ruling and someone says, I have power  over this person, it could be a problem  From a sufi viewpoint • They need the authority to do the journey • Rumi ▯ o  In the first decade of the 90s he was the highest selling poet in North  America  o Sufism can be a cultural access point between traditions o The west has this fixation on tradition o Sufism is something that was gobbled up by western culture a long time  ago o Islamic scholars of the west were interested in the Sufi’s o The mevlevi ▯ still exist today  We are probably most familiar with them today s the whirling  dervishes  Each of the sufi’s has one hand pointed toward the heaven and one  hand to the ground  Symbolically like a conduit and they are trying to reabsorb energy  And they are revolving in a circle • Key practice in Sufism is Dhikr o The idea of remembering god o God is everywhere according to them (Sufis) o It is the idea of remembering god everywhere o With the Sufis we are not paying attention to the divine and the fact that  god is responsible for everything Slide 4 Slide 5 • Slide 6 • Ibn Arabi o The idea that god is utterly transcending that we cannot relate to o He sends down commands  o In a traditional sense in monotheistic traditions like Islam o We are dissimilar to us o We are completely different o We are made of the dust of the earth and god is not o On the other hand ▯ god formed us between his hands o We are connected to god  o Sufis are caught in the middle  Wanting to say we are similar to the divine but not too similar like  Al Hallaj  A mystic like Ibn Arabi is straddling the line between similarity  and difference • Sufi’s have this expression of seeing with two eyes • One way is to see god as transcendent and this being that is beyond us • There is also this othe
More Less

Related notes for RLGA02H3

Log In


OR

Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit