Class Notes (836,414)
Canada (509,777)
Art (530)
FAH337H1 (20)
all (5)
Lecture

FAH337_5.docx

5 Pages
52 Views
Unlock Document

Department
Art
Course
FAH337H1
Professor
All Professors
Semester
Winter

Description
FAH337 _5 February 3  The Paragone (Comparison; competition) among the arts  Idea of the paragone, means comparison  Elements of comparison in competition Idea of competition crepe into the comparison of different art forms and mediums  Art criticism – early 16  century  Sense of competthion in mediums, superiority? (sculpture/painting…) Artists in the 15  century already begun to explore the  ­ Alberti: treatise  ­ Embryotic sense of visual comparison Andrea Mantegna  ­ Praise and the approvals in a chapels and the envy it evoked by his master Squarcione ­ Criticized Mantegna for imitating to closely to sculptures  ­ Classical sculptures , developing a style that was very hard and lifestyle, lapidary   Mantegna studies from life models, but continues to look to antique models  St. Sebastian c1480 o Scene of the martyrdom of st. Sebastian, martyred by shot throught by arrows o Body type:  o A type for artists to show his knowledge of the human forms and skills to paint male nude o Heroic nude  o Well versed in the principles of classical architecture, proved in his painting: architectural  detailing o Cleverly placed fragement of classical sculpture   Transcribing a fragment of antique sculpture   Viual draw to the base of the feet  Placed the feet of the sculpture and the flesh, juxtaposing sculpture and flesh  Showing clearly just how good he is on one hand, rendering believable stone, and  the other , flesh human  o The arrows shows the vulnerability of flesh, especially the one above his knees   Samson and Delilah o Grisaille, and monochrome  o Biblical story as subject, some are classical subject o Plays with the idea of the painter to capture material effects and the appearance of  diiferent types of materials o Trying to emulate camios, a type of carving of stone, marble or gray stone that is used as  a relief carving  o Ability of painting to show illusionistic sculpture and suggestion of space o Placed against an exotic stone  o Making a contrast/justaposition of different materials color / monochrome; flatness of the  color background / depth and monochrome foreground   Baptism of Christ, del Verrocchio and da Vinci Leonardo da vinci   ­ Embrionyic theory in painting  ­ Painting and poetry  ­ Comparison of painting to sculpture as well  o Kneeling angel:   Students who surpassed the master  Study of nature, translate into imitation of art   Effects of light on different types of surfaces (angel’s hair)   Minutes effects of lights and shadow  Shading of flesh, not planar like verrochio’s, everything has a smooth transition  (jaw line)…really no solid lines (like nature)  o Repainted the surface of Christ, distinc difference taking place  o Hard linear style (verrochio and botocelli) vs his soft  Portrait of Ginevra de’ Bence  o Traces of water damage > cut down  o Borrowing the gesture of the hand (crossing of hands and holding flower)  o Back of the painting: imitating another surface with paint : a slab of porphyry, expensive  antique material  o Extra elements of meaning, such as the background and communicate more than a  sculpture ever could  Play on words, genevra, halo of juniper bush, strategic placement  Scrolls: beauty adorns virtue   Idea of beauty, external quality, idea of virtue, character, internal quality  Relative merits between painting and virtue  • How much words fail the poet in descirinb beauty   Triying to combine the two modes of exiting for the sitter  Portraiture: suppose to communicate a sense of personality, a mind behind the  face, emotions (the motions of the minds)   Painting has color, sculpture does not ^ projects flesh and clothes  Portrait of Giovanna Tornabuoni, Ghirlandaio  o Translates statuesque presence into painted portrait  o Juxtapositions:  Plays off painting ability to add colors   Blonde hair compared against actualy gold (clothing)  Red ruby compared against flush  Skin tone against pearls  o Communicating personality  Does not make eye contact   Uses words, to communicate the ideas bwtween outer beauty and inner virtue  “art if only you could portray mores and sprit, there would be no more beautiful  picture on earth”  • Ironic, because its saying painting cannot portray the inner virtue • Painting in the end that relies on poetry, failure of painting   Madonna of the Rocks o Steram, water and reflection of the water  o Amzing background, rock formation o Different elemetns of the natural elements o Tied together through the new approach of using light,shadow and colour   Adoration of the Magi o Underlying sketch , unfished o Hacking in different elements of the natural world, battling horses, ancient ruin in  perspective > ambition o Building up from the start, the highlights of the shadows, not in an individual space o Lights and shadow to pick out important gesture  o Individual actors brought together by dark shadow ­ Chiaschuro o Define individual elements and to tie together moutiple componenets to tie together o Compositional device  o Not found in Florentine painting, or previous generation o Date of Maddonna of the Rocks and Adoration of the Magi o Chiascuro has an impact of the color o Emerge out of darkness  o Fundamental level, chromatically and compositionally ti
More Less

Related notes for FAH337H1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit