Class Notes (838,689)
Canada (511,049)
Art (530)
FAH337H1 (20)
Lecture

FAH377 WEEK 8 .docx

10 Pages
144 Views
Unlock Document

Department
Art
Course
FAH337H1
Professor
Betsy Bennett Purvis
Semester
Winter

Description
February 24, 2014 FAH377 WEEK 8 Leonardo, Michelangelo, and Raphael in Florence: imitation and rivalry Leonardo, Virgin and Child with St. Anne and St. John the  Baptist (Burlington House Cartoon), c.1500 (possibly a later  copy or reworking), London, National Gallery 1481­83 goes t Milan spends 20yrs as court artist. 1499 French  over runs city of Milan becomes French territory, Leonardo  leaves goes back home to Florence. This drawing is one of the  first works he does when he returns. Virgin holding baby Jesus to  her left is St Anne her bother, baby interacting with St. John the  Baptist. Burlington House Cartoon, got name from place it was  exhibited. The drawing was one of the first works of art we know  of to be placed on public exhibition. Housed in church of  Annunziata. Personal and physiologically complex, unique  invention injects new life into devotional art. Composition­  awkward grouping before used to be St. Anne largest then  descended size to virgin and baby here he is breaking the tradition of that composition. Sitting  half on lap of St. Anne, baby Jesus reaching out to touch Johns chin blessing him. Drawing in  white and black chalk true study of chiaroscuro, blending the two together to create forms that  are highly 3D. Interacting and exchanging gestures. Changing what it means to paint sets him  apart. Developed this style from Last Supper. Florence at the time hadn’t seen works like this,  drawing was placed on display in church courtyard. Artistry of the drawing outshines devotion.  Never turns into altarpiece. Anne was an important patron saint of the Florentine Republic, one  associated with the defeat of tyrants ever since the regime of the Duke of Athens collapsed on  her feast day. Anne’s pointing gesture signals her understanding of the union of the human with  the divine. Virgins head too small for body. The battle of Anghiaris is a bellicose version of this  contemporary cartoon or the cartoon is a pacific version of the battle. SS. Annunziata, designed by Leon Battista Alberti,  th 1469­1481 (redecorated in the 17  C) Structure is renaissance not more baroque.   Reminiscent to Brunelleschi’s work. Back piece of  altarpiece was supposed to have a crucifixion scene.  Front was suppose to have a subject related to virgin  Mary originally Filipino Lippi had commission but  when Leonardo came back Vasari says that Lippi  conceded the commission to Leonardo and supposedly  the previous drawing mentioned was suppose to be the  design for the front of the altarpiece.  Filippino Lippi and Pietro Perugino, Descent from the Cross, back side of  Annunziata altarpiece 1500­02 and 1504­1507 February 24, 2014 Started the backside of the altarpiece from around 1500­02. Leaves project dies, commission  handed over to Pietro Perugino who finishes backside and also paints the front side Pietro Perugino, Assumption of the Virgin, front side of the  Annunziata Altarpiece, c.1506­1507 Hasn’t really evolved his style, been painting almost 25 years  now. Ppl were disappointed because it didn’t surprise them  wasn’t new it was the same as any other work Perugino did.  This was one of his last commissions, lived another 20 years.  Leonardo, Madonna and Child with St. Anne, c.1506­08,  Paris,  Louvre John the Baptist has been replaced with a lamb., this enabled him to unify the  figures more compactly into the pyramid that he had favoured. Compositional  formula is still there breaks up static.  For 8 years stayed in Florence.  Michelangelo Returned to Florence by 1498, in 1506 called back to work for the Pope and  his tomb. Rivalry btw Michelangelo and Leonardo.  February 24, 2014 The Salone del Cinquecento (The Room of  the 500) in Palazzo Vecchio Added to town hall of Florence. Paintings  from 2  half of 16thc of Vasari. Space is  awkward built during reign of savorolla.  Went up so fast said “angels” must be  keeping it standing. Want a colossal battle  scenf rom 1440’s defining moment of  Florence would have been on the right  foreground.  Leonardo first one to land painting in there,  only a year later Michelangelo was commissioned to make painting.  Artist unknown, the “Tavola Doria (16th C  copy of Leonardo’s “Capture of the Flag”  from the Battle of Anghiari scene in the  Palazzo Vecchio Commissioned for the Sala del Gran  Consiglio, the signoria meant to  commemorate the Florentine victory over the  Milanese.  Foot soldiers and cavalry were  meant to be represented. Worked on this for  several years after a year of completing what  he did it began to fall apart and was covered  over. Although the figures were intertwined,  each reveals individuality in facial expression.  Ornamental details of the armour and weapons as well as anecdotal details of combat embellish  the narrative. Leonardo’s battle would have been far more decorative than Michelangelo’s and  more painterly. Represents the capture of the Mianese flag. We know from copies what they  planed. This is a small scale copy of a dramatic moment in great battle of Anghiari. Highly  emotional and dramatic. Two groups of soldiers, screaming turning and twisting in battle.  Bottom soldier about to plunge dagger into neck of opponent. More likely looked like this than  Rubens.   Peter Paul Rubens, copy after Leonardo da  Vinci’s Battle of Anghiari, early 17th c copy  Florentine cavalry troops battle furiously.  Recognized artistic merit. Very likely Reuben is  embellishing parts. This drawing is considered the  best surviving record of Leonardo’s original  painting, although it must be a copy of a copy  since Leonardo’s work was no longer visible at the  time Rubens arrived in Florence. Drawings hint  that setting would have included an elaborate river  landscape: the most extraordinary aspect of the  February 24, 2014 fresco might have been the range of coloristic and atmospheric effects that Leonardo planned. N  his notebook he wrote of a battlefield where the air was thick with smoke and dust, and where  the predominant colors in the dusky light were the fiery red of the torches and of human blood  pounded into mud. All of this would have been rendered through films of transparent paint that  would have unified the figures and integrated them with their landscape. The effect of this  emphasis on setting and atmosphere could not be more different from that planned by  Michelangelo, whose sculptural figures were to be clearly visible, painted in the bright colors of  true fresco.  Leonardo adorned both his Florentines and his mercenaries with fantastical armor that imitates  the body parts of animals.  Leonardo, drawings for the Battle of  Anghiari, 1503­4, Venice, Accademia  Begins with end of the story. Foot soldiers top  left, dynamism and power. Right side figure runs  into scene. Study of natural world comes into  play. Old many probably study for enemy  whereas the youthful man would be a Florentine  soldier.  Perugino, the battle of love and chastity,  1503 Produced for a female patron Isabella, much  smaller scale, meant to go in her personal  study, she wasn’t impressed wasn’t dynamic  enough didn’t have enough figures. Not able to  or not willing to keep up with art at the time.  Aristotle da Sangallo, copy of  Michelangelo’s Battle of Cascina, c.1542 Was commissioned for the same room in which  Leonardo’s battle of Anghiari was to be displayed  February 24, 2014 thus in competition, whoever was better could get another commission. Got his commission a  year after Leonardo’s. Michelangelo was very secretive didn’t like ppl looking at his work before  it was done. Successful sculptor inexperienced painter. Composition of individual bodies, most  nude and struggling with themselves. Created a sculpture garden. Records an event that occurred  the day before the battle. Chose to focus on moment before battle began. The troops decide to take off their clothes and go  into the water for a swim, general teaches them a lesson by sounding the alarm as they rush to  clothe and arm themselves. Episode appealed to Michelangelo for the opportunity it presented to  strip figures in a variety of poses Copy 3 times removed, this is a testament to a way of how  these images changed painting. Michelangelo didn’t need live studio models; he worked on his  cartoon in a hospital on cadavers for dissection. Michelangelo designed a relief like composition  of muscular naked figures, which he spread across and above the surface rather than setting  within pictorial depth. Background does not distract from figures, each studied independently,  and a body of drawings in a variety of graphic media provides a better indication of how the  original might have looked rather than this copy. Michelangelo, study of Battle of Cascina, ca. 1503,  and 
More Less

Related notes for FAH337H1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit