Class Notes (810,552)
Canada (494,146)
Art (524)
FAH337H1 (20)

FAH337 Week 9

10 Pages
Unlock Document

University of Toronto St. George
Betsy Bennett Purvis

March 03, 2014 FAH337 Rivalry and Imitation Week 9 Competition and the New Cult of the Artist in Rome 1506­08 Michelangelo leaves Florence goes to Rome. Raphael, Portrait of Pope Julius II, ca. 1512/ Gustavo Tognetti,  reconstruction from 1899 of the appearance of the Sistine Chapel  ca. 1483 Person behind commission was Pope Sixtus the 4  Uncle  of Julius the II dynastic familial connection. Sistine  Chapel major site of patronage he is eager to return to  and add his own mark to. Interested in Michelangelo  creating and carving his tomb. Brought Raphael to Rome  and Bramante to begin work on rebuilding Constantine  church old St. Peters. To launch project of St Peters we  see today.  Suppose to be freestanding monument with  40 life­sized people originally planned to be in St Peters but ended up in a tiny church.  Out of five statues on the monument only one is by Michelangelo, thought this project  that he was obsessed with would seal his fate. Got a painting commission out of this  (fresco in Sistine chapel). Was trained originally in a painter’s workshop with Gerlandio.  Print is a reconstruction from similar structures that existed at that time that the ceiling of  the chapel when Michelangelo got the commission was decorated in a sumptuous way.  Field of blue ultramarine with gold stars. After noticing a large crack in 1504 in the vault  providing an occasion for repainting and modernization Michelangelo says Pope  originally had a plan for subject matter of 12 apostles Michelangelo thought it was a poor  subject. Supposedly pope said do whatever you feel is appropriate.  Michelangelo, Sistine Ceiling, general  view with vault frescos, 39x13.7 m., ca.  1508­12, Vatican Vasari says Michelangelo “used no rule of  perspectives in foreshadowing, nor is there  any fixed point of view, but he  accommodated the compartments to the  figures rather than the figures to the  compartments. The frequent shifts in  orientation, level of illusion, and scale – including, for example, nudes that appear  at once to sit gravely on pedestals and to  defy the gravity of the vault over our  heads, and that hold medallions bigger than the fictive marble figures below them makes  this extremely dense, dizzying and disorienting cuz theirs a lot going on and the way he  separated the images. Uses fictive painted architecture then in the main field creates  framework that is hard to tell what he envisioned. Painting on scaffolding bending over  backward while painting figures larger than he was. Studied male nudes to render female  ones, paint dripped on face. Rectilinear structure goes up and connects across or are we  1 March 03, 2014 suppose to imagine curved barrel bolt cuz of perched figures? On ceilings central axis a  series of 9 narrative scenes shows events from the Book of Genesis narrative starts over  the altar with God separating light and darkness, creating the sun and moon, and  separating the sea and sky. They continue with a triad of scenes treating the creation of  Adam and Eve, their temptation and disobedience, and their exile from Paradise, and  conclude with three episodes representing the tragic and violent course of history after  the Fall of Man. The final scene shows the Drunkenness of Noah, mocked by one of his  sons, who will in turn be punished for his transgression. Scene of flood and Noah’s ark is  not in right place cuz it needs a large space so sacrifice of Noah is placed first. Giving us  prequel to Mosses? Idea of sacrifice. Eucharist and new covenant established in last three  Noah stories. Playing with connection of old and New Testament. Worked backwards in  time.  The poses become more elaborate as they get closer to the altar wall. The colours become  less natural more brilliant more self consciously artificial and ornamental. Instead of  modeling by changing the tone of a given hue, Michelangelo now produces a sense of  light and shade by juxtaposing contrasting colours: a green turns red in the shadows, a red  becomes orange in the highlights.    Small narrative panels framed by ignudi with medallions featuring stories of the  Maccabees and Prophets and Sybils Nude figures holding gilded bronze medallions that tell story of old testament. Flanking  that underneath are figures of Old Testament prophets and classical sibyls. Prophets and  sibyls not shown with scrolls instead their poses and gestures was enough to show the  importance of their prophecies.  Large narrative panels framed by fictive bronze statues and the ancestors of Christ Flanked with bronze statues tucked over triangular shaped field, pictures of ancestors of  Christ.  2 March 03, 2014 Mammoth project completed in short 4­year period, scaffolding done one half at a time so  chapel could remain functional. Technical difficulties with fresco painting leads us to  believe didn’t have much experience with it. Not familiar with some materials used in  fresco painting ex lime plaster which hardens wall and holds pigments mixed with river  sand filled with quartz. In Rome use volcanic rock ground up into powder as filler instead  of river sand interacts with water differently use different amount of plaster. Ran into  problems mold was growing on plaster, had to chip parts off that weren’t drying right.  Chunk of Sistine chapel fell during earthquake shows weak spot. Learning process for  him in terms of handling the material. Flat images, everything pushed up to surface,  shallow compositions, looks like relief carving painting with the mind of a sculpture  coloured relief. Middle panel when you stand at floor level you lose a lot of detail, largely  illegible didn’t think abt the distance viewers were looking at it from. Anatomy is the  focus instead of nature.  Use of colour, localized. Distinguishes him from Leonardo who thought about tonal unity  and blending colours and reflecting off of one another. Leonardo breaks away from what  his master did as a painter but Michelangelo stays very faithful to it using bright pure  colours.  Michelangelo, Fall and expulsion of Adam and Eve from Garden of Eden;   colori cangianti (=changeable colors) Painting during second phase, thinking again like a sculpture figure are becoming  larger in scale, doing different things in colour shown in unusual body of the snake.  Using colour to actually model the figure.  Michelangelo, The Creation of Adam and Eve Figures looser more free and accustomed to  working on a large scale and more dynamic. Here  Adam is echoed in Noah, the figure of fallen  mankind.  Adam raises himself to consciousness,  receiving an animating energy from God’s right  hand (Gods other hand caresses a child, the future  Christ) The Creation of the Sun and Moon and the Creation of the Earth 3 March 03, 2014 On one part god flies diagonal pushing two objects as separates them. Not interested in  landscape. Experimental god creates moon and turn around and moons us.  The Separation of Light from Dark In early paintings patches are small as he moves along patches get larger relies  less on preparatory cartoons. By this fresco just winging it, inventive poses  makes it look effortless.  Prophets from first half to ceiling Frontal figures. Static colours are localized.  Colours aren’t interacting with one another  to create a sense of 3 Dimensionality.  Zachariah furthest from the altar looks over  his book.    Later Prophets Figures  get almost twice as large, poses  dynamic  on right is a nice contrast. Leaning  back  foreshortened figure turning and  looking  up. On the left cloth turns from  yellow  in highlights to green in shadows.  Green and purple on the  right. The body of Jonah on the  right is the most  technically difficult of the figures  recedes in space as the  vault curves outward. He himself  looks up ecstatically at  the image of God separating Light  and Darkness on the vault above.  Michelangelo, Delphic Sibyl and Libian Sibyl Sophistication of figure poses themselves. In 4 years  learned a lot.  Delphic Sibyl her blond hair flutters in the air as she opens her  mouth to speak. The Libyan Sibyl exerts herself with her  massive book, her body a counterpoint of turning shoulders,  hips and knees.  Michelangelo, Ignudi 4 March 03, 2014 Uses lessons of classical sculpture in Rome. Excavation of Lacoon Greek sculpture and  Belvedere torso probably Heracles all that remains is torso. Michelangelo took muscular  torso and added arms and legs.  Michelangelo, the Prophet Isaiah / Raphael,  The  prophet Isaiah, 1511­12, Rome,  Sant’Agostino  In year  1509 Raphael lands in Rome home town in  Urbino  like Bromante who helped Raphael get his foot  in the  door with Julius to paint the Stanza rooms in the  Pope  private suite apartments.  Stanza della Segnatura, Vatican Palace, commissioned by Julius II from  Raphael, 1508­11. But originally a team of artists, including Lotto,  Bramantino and Sodoma, worked for the Pope Was suppose to be part of a team of artists who were going to work on painting three  different rooms. In Julius’ own day this space served as a papal library with books below  large frescoes. Raphael’s paintings on each wall, along with the corresponding vault  above, visualized the four major areas of learning represented: Theology, Philosophy,  Poetry, and Law. What was most radical about his scheme was its separation of the  allegorical figures from the portraits, so that the portraits now dominate the invention.  Must have been aware of Sistine Chapel ceiling since although conceive his ceiling as a  series of fictive mosaics, the arrangement of the compartments is close in conception to  the scheme of Michelangelo considered and then abandoned.  5 March 03, 2014 Raphael, Disputation of the Holy Sacrament, 1508­9, Stanza della  Segnatura Painting across from school of Athens. Painted from top to bott
More Less

Related notes for FAH337H1

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.