Class Notes (837,445)
Canada (510,273)
Art (530)
FAH337H1 (20)
Lecture

FAH377 Week 12

6 Pages
125 Views
Unlock Document

Department
Art
Course
FAH337H1
Professor
Betsy Bennett Purvis
Semester
Winter

Description
March 24, 2014 FAH337 Week 12  Art, Honor and Competition in Medicean Florence Changes in Florentine Government  1513: Return of the Medici 1527: Final Return of the Florentine Republic 1530: Florence becomes a Duchy  1569: Florence becomes a Grand Duchy Hung and burned as a hieratic –Savonarola?  1527 soldiers sack city of Rome Medici granted status as rulers by the holy roman emperor.  City of Florence as a republic is over.  Duke Alessandro de Medici Did not hesitate to use violence to impose his rule, he lasted 7 years and was assassinated by his  cousin.  His other cousin Cosimo later became grand duke of Tuscany.  Baccio Bandinelli, St. Peter, ca. 1515, Florence, Cathedral First commission given by Medici. Series of Apostles had originally been given to  Michelangelo, and was suppose to go around the drum of the cathedral. Michelangelo  only did one. Surpasses legacy left behind by young Michelangelo in Florence.  Borrows pose with very little modification from Donatellos St. Mark, trying to show  how he can rival and surpass Donatello. Copies too slavishly. Thick neck and bulging  eyes, aesthetic aspects that he labeled as having been copied from classic sculptures.  Baccio Bandinelli, Orpheus and Cerberus, before 1520, Florence, Medici­ Riccardi Palace Tamed 3 headed dog Cerberus next to him. Captured antique character. Made to  replace bronze David by Donatello. Character appropriated by the Medici (like  Hercules) to symbolize their strength. Traditionally a mascot of Florence, the  Medici’s using it for themselves. Heroic victor who is crafty and cunning. Baccio Bandinelli, copy of the Laocoon, 1520s, Florence, Uffizi  Purpose of the copy was both competition and honour of being given opportunity to make a  copy of one of the greatest works in antiquity. Described, as having been made by one marble  1 March 24, 2014 block was a lie was made out of five pieces. If the original was one piece Bandinelli would have  had to do it in the same way. This copy is of marble there were plans to make it out of bronze,  and to send copies around to other states/kings but because of death of a pope and running out of  money didn’t. Sign base of work in Latin “Baccio Bandinelli, Florentine, Knight of St. James  was making this” was given honour of a knight for making this.  Michelangelo, Pieta`, St. Peter’s, Rome, 1498 Sealed Michelangelo’s fate. Added his signature across the  band/ sash of Virgin Mary. “Michelangelo Florentine was  making this.” Referring unusual mode of signing a work of art  that was done by a great sculpture from antiquity. The joke of  the verb tense was to say if this is it incomplete imagine how  it would look when it was completed.  Baccio Bandinelli, Hercules and Cacus, 1525­34, Florence,  Piazza della Signoria This commission was bounced back and forth from Michelangelo  to Bandinelli. Narrative. Hercules defeating monster Cacus,  comes from Labours of Heracles where he had to bring a heard of  cattle to Olympus, he’s resting and Cacus steals half the heard  and takes them to his cave, Heracles finds him and kills him.  Dispenser of justice. Toned down, tamer rendition. Other images  show Heracles bashing his head with a club. Commission  coming from the Medici. Meant to be seen in comparison to and  in competition with Michelangelo’s David. Paired on either side  of the doorway. Was received badly. One figure triumphing over  another. A lot of speculation that he received help using  drawings left behind by Leonardo in another person’s studio.  Bandinelli used several pieces of marble over 10 pieces to make  this. Tried to emulate Michelangelo’s way of depicting the  human body. Parody shows that he doesn’t understand how the body is put together, bulging eyes  used to express emotion looks bizarre. overwhelming muscles that are just lumped all over the  place. Michelangelo, David, 1501­04, Florence, Accademia   Made from a block of marble that was left exposed outside and was thus a  weak and challenging block to work with. This makes David even more of an  accomplishment. Smaller than statue of Hercules. One figure, Baccio uses two.  Michelangelo would take big commissions and send the money back to his  family to revive their nobility – status, history and nobility of their families was  huge 2 March 24, 2014 Baccio Bandinelli, Self­Portrait, 1529­30, Boston, Isabella Stewart Gardner  Museum  ppl thought it was a portrait of Michelangelo but it is a self portrait of Bandinelli.  Presenting different composition of his Hercules statue. Celebrating himself as a  gentleman artist through the clothing and accessory he is wearing.  Pendant around  his neck shows the honour of being a member of the Order of Santiago. Court artist  to the Medici, eager to promote idea that he comes from a noble family puts him in competition  with Michelangelo’s family who was noble but had lost all their money. Levelling a challenge to  Michelangelo idea of design vs. Venation colore. He is a master of sculpture because he won the  commission and in the painting takes jab at Michelangelo as a draftsmen. Baccio Bandinelli, Funeral Monument to Giovanni delle Bande Nere, begun  1541, made for the nave of the church of San Lorenzo Clemency theme. Part of series of monuments that speak to under history of Medici  family. Unfinished meant to be a funerary monument who was the father of the  next duke of Florence Cosimo. Dude was a mercenary soldier. Monument to father  who had been a great protector. Father being shown in the guise of a roman  emperor all the armour he wears is antique style. Nonthreatening image as a ruler seated. Right  outside church of San Lorenzo originally planned to be inside the Nave of the church of San  Lorenzo. Relief of Giovanni delle Bande Nere showing clemency to prisoners of war  Shows unfinished nature of project. Style harkens back to roman monuments  like triumphal arches or columns. Narrative story that outlines moment of  victory. Prisoners of war brought to Nere who offers clemency, victorious and  powerful but who also is more interested in idea of justice and compassion.  Recasting of the Medici in a very favourable light Michelangelo,  effigy of Duke Giuliano de’Medici from the New 
More Less

Related notes for FAH337H1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit