Class Notes (808,753)
Canada (493,377)
Biology (2,220)
BIO120H1 (1,171)
Lecture 5

week 5 notes larkin .doc wgs367

19 Pages
Unlock Document

University of Toronto St. George
June Larkin

06/02/2014 02:04:00 ←  z­ The Egg and The Sperm: How Science has constructecd A Romance Based on Sterotypical  Male­Female Roles by Emily Martin : ← ­ culture shapes how biological scientists describe what they discover about the natural worlte d  ← ­ the picture of egg and sperm drawn in popular as well as scientific accounts of reproductive  biology relies on stereotypes central to our cultural definitions of male and female  ← ­ the stereoptypes suggest that female biological processes are less worthy than male but that  women are less worth than men  ← ­ this article ocouses on gender sterotypes hidden within the scientfic langugae of bioogy  ← ­ the author states that it has power harming us and exposing it will lose it­ i refute that becaue we  women reinforce ­ perfermonace makes internalized  ← ­ maor scientific textbooks make male repro and female organs as a system for the production of  valuable substances such as eggs and sperms  ← ­ in the case of women the monthly cycle is described as being designed to produce eggs and  prepare them for a suitable place for them to be fertilized and grwon = all to make babies  ← ­ medical texts describe mensturation as the "debris" of the uterine lining, the result of necrosis or  death of a tisse  ← ­ women repro is seen as dying and failed production and the sperm is the mechanism that allows  the trasformation of the spermitid  ← ­ the medical view sees the process of making sperm as a remarkable process and valuable unlike  the female  ← ­ one could argue that mensturation and spematognesis are not anagous processes and thus  should not be exected to elcit the same kind of reponse  ← ­ the proper female analogy to spermatognesis , biologically is ovulation yet ovulation does not  merit enthusiasim and this text ← ­ textbook states that stress that all of the ovorian follicles contain ova already present at birth far  different than sperm that are being produced and instead shit on the shelf slowly degenerating and aging  like overstoked inventory ' ← ­ women have 400 germ cells destined to reach maturinty during her active productive life and all  the others degenerate at somepoint in their development so that a few remain at the time she reached  menopause at approximately 50 years of age ­ see how this description sets up between male and female  where the male  who continuously produces fresh germ cells and the female who has stockpiled germ celld  and the female who has stockpiled germ cells by birth and is faced with degenration  ← ­ to avoid negative connatations that some ppl assocviate with the female reproductive system ,  scientists could begin to describe the male and female processes as hogous  ← ­ texts have casted female processes in a negative light due to the text celebrating sperm  production because it is continuous from puberty to senescence, while they protray egg production as  unferior because it is finished at birth making the female seem unproductive and others text saying that it is  she who is wasteful  ← ­ the author of a beset selling text states that "ogensesis is wasteful" (14) stating that seven million  egg gem cells in the female embryo come to degenarate in the ovary and of those that do not become eggs  ,  ←  other degenrate so that at birth only 2 million eggs remain , and few at menopause and yet it is still  a mystery why so many eggs are formed only to die in the ovaries  ← ­ the real mystery is why the male's vast production of sperm is not seen as wastefu;l , assuming  that a man produced 100 million sperm a day ( estimate) during an average production life of 60 years he  would produce over two trillion sperm in his lifetime  ← ­ assuming that a women "ripens" (14) one egg per month over the course of her 40 year  reproductive life she would total 500 eggs in her lifetime  ← ­ but the word waste" (14) implies that an excess , too much produced  ← ­ assuming two or three babies for every baby a woman produces , she wastes only two hundred  eggs but for every baby a man produces he wastes more than one trillion sperm  ← ­ how is it that positive images are denied to the bodies of women? ­ a look at language ­ in this  case scientific language  ← ­ take the egg and the sperm and see how "femminenly" the egg behaves and how masculinity" the  sperm ­ the egg is seen as large and passive due to not moving , but is passively transporte and is  transported along the fallopian tube  while the sperm are small "streamlined" (15) and active delivering their  genes to the egg ­ they are active to the develiopmental program of the egg and movments that are strong  due theit tails and with the force of ejaculation they can propel the semen into the depest recesses of the  vagina and in order to do this they need fuel to be able to penetrate the egg  ← ­ the egg coat, which is a protective barrier is called "vestiments" (15) a term that is used for sacred  , religious dress, and the egg is said to have a "corona" a crown and is the queen to the sperm's king ­ and  the egg is passive meaning that it depends on the sperm for rescue  ← ­ Gerald Schatten and Helen Schatte see the egg's role to that of "sleeping beauty" ( 15) waiting to  br brought to life , and sperm on the otherhand have a mission which is move through female genital in goal  of the ovum  ← ­ in scientific terms when the egg is relased from the ovary , an egg will die within hours unless  recued by a sperm ­ the wording stresses the fragility and the dependency of the egg  even though the  same text sates that the sperm also luve for only a few hours  ← ­ the sperm has "executing decision" (15) having autonomy and has the decision to penetrate or  leave it  ← ­ in scientific papers the electron micograph sees the sperm "a prtrait of the sperm" and they are  too tiny to see with the naked eue unlike the egg but this langage assoaciates protrait with power, wealth,  and significance but eggs have micrographs pr pictures ← ­ the more common picture the egg is "damsel in distress" (16) sheilded by her sacred garments ,  and a sperm  a heroic warrior to the rescue  ← ­ while facts of bio may not always be constructed in cutural terms  i would argue that in this case  they are as the differences between egg and sperm are emphasize and the parallels between cultural  stereotypes of male and female ehaviour and the character of egg and sperm all point to this conclusion  ← ­ as new understading of egg and sperm come , text gender imagery is being revised , but new  research is far from escaping the streotypical representations of egg and sperm , simply replicating it in a  different form from the text book gender imageru  ← ­ the persistance of this iamge is what Ludwik Flek terms "the self ­contained" (16) nature of  scientific thought ­ it is the interaction of whar is already known , what remans to be learned to show  harmony which is nothing but illusion which is secure within a given style of thought  ← ­ we need to understand the way in which the cultural content in scientific descriptions changes as  bio discoveries unfold and if that cultral contet is entrenched or easily changed ← ­ new reearch has shown that unlike medicals previous assumption of the sperm being forceful  penetrators and instead are weak and is sideway force than forward ­ the egg and the sperm stick together  because of adhesive molecules on the surface of each and trap the sperm and it wiggles side to side , and  its tail is mechnaical force is weak meaning the tail thus it cannot break even one chemical bond thus this is  why the digestive enzymes are released by the sperm sofetning the zona  ­ thus why author saying sperm  is a waster whn in fact there needs to be more to penetrate since they are weak  ← ­ even with the new discovery the researchers continue to wirte papers as if sperm is the active  patrty who attacks and enters the egg but the only difference now was that the sperm was seen performing  these actions weak  ← ­ 1987 after three years researchers reconceptualizef the process to give the egg a more active  role and described the zona as a aggressive sperm catcher having adhesive molecules but even with these  reconceptualization there is still a reinforcment of hierachal imagery of older accounts but now women seen  as larger more active being a cultural stereotype of dangerous and aggressive threat ­ these images who  victimize men are wide spread in western literature and culture  ← ­ new data did not elimanate gender stereotyped in their descrioptions of the egg and sperm  instead scientists describe the egg and sperm in different damaging language  ← ­ what about anothet model ? The cybernetic model­ feedbck loops, felxible adaptation to change  evolution over time is common to genetics , and growing in medicine in gereal but this model has the  potetioal to shift the imageru from the negative in which the female repro is seen for not producing eggs  after birth and wasting too many eggs overall, to something more positive  ← ­ the sperms and eggs interaction can be described in cybernectic terms and female repro could be  seen as responding to the env, adjusting to monthly changes, and chaning from reproductivity to  nonreproductivitu laster in life ­ but must be aware that cybernectic models are not always neutral where in  the past they have had a part in social control ­ like the 1950s medicine recognized the psychosocial  environment of the oateint like the family and jobs like social work began to focus on this new environment  and the result was one way to control where they were seen as not isolated individuals but as psychosocial  entities located in "ecological" system (18)  ← ­ bringing social imagery on nature is a natural explanation of social phenamona  ← ­ now they are beigng written in a new form creates a powerful move to make them see natural as  to be beyond alteration ­ this leads visibility to be hidden like court­ordered restrictions on a pregant  woman's activities to protect her fetus ­ with acceptance of technological acceptace  ← ­ even with more egaltarian , interactive metaphors to descrie the activities of eggs and sperm and  avoid the flaws of the cyernectic models ­ we wuld stil be guilty of endowing cellular entities with  personhood ← ­ feminists must wake up sleeping metaphors in science , lke egg and spem and to call them dead  are not so much dead , instead hidden in scientific texts ­ instead we should wake them up becoming ware  of their impliciations , that will allow us to rob them of their power and naturalize our social conventions  about gender ← ←  ost­Colonial  ← They are responsible because their "psychology;' the relations they construct among themselves  exhibit a "lack." According to a discourse which blends psychological terms with postmodern notions, the  Creole remains caught into the present, the group and magic thinking whereas a postmodern self demands  an autonomous individual, capable of projection into the future and abstract thinking. ← Through a strategic adaptation of psychological and psychoanalytical terms, French psychiatrists  have defined a "Creole pathology" which describes the Creole family as a site producing neurotic behavior ← Creoles tend to be petty criminal, incestuous, unable to express their feelings, and to exhibit a  compulsion to repetitive behavior. Among the groups, which constitute the Creole societies, the  descendants of slaves are said to be more prone to this pathology than any other group. ← Psychiatrists describe a family in which the father lacks authority and is often indifferent to his  children. But it is foremost the Creole woman who is responsible for the supposed lack of maturity of Creole  minorities. ← Psychiatrists and psychologists have lent their expertise to a project of disciplining the poor, and  their discourse is a blend of colonial assumptions and post­ colonial critique. It is this discourse I wish to  examine here. Confronted with a different culture, a different language, different ways of talking about pain  and suffering, doctors and psychiatrists have interpreted the paroles of their patients according to  assumptions they have usually left unquestioned. ← Its al has been to defi"e a itarian poli, whose intent is to protect the peacefulness of  the majority, but also to teach in this majority a certain way of being reasonable." The role of the  psychiatrist has been to authenticate and certify the "illness" of the soul and to teach a "certain way of  being reasonable" ← Michel Foucault has proposed a history of psychiatry and discipline that echoes Mannoni's  remarks. Their true aim is not to eliminate asocial behavior but to produce ways discipline. In the colony, psychiatry's goals and aims have been informed byism and  Eurocentric assumptions. Understanding postcolonial psychiatric discourse  implies thus examining the assumptions of colonial medicine and psychiatry . ← a school of "colonial psychiatry" emerged in the French colonial empire. Natives suffered  psychological break­ downs, and it was necessary to discover their sources. ← colonial psychiatry assumed that traditional societies protected natives from madness. This  approach was corresponding with the idea that industrialized societies, with the breakdown of traditions, led  to degeneration. But then, colonial psychiatry indicted non­European cultures, their traditions, and their  social organization for the mental disorders their population experienced. ← 1 ← native customs and beliefs as it tried to understand them as parts of a psychological making. Yet it  remained faithful to colonial discourse and its hierarchical construction of the colonial world. On the one  hand, it presented a modern, adventurous individual, open to scientific speculations, trusting technological  progress and medicine. On the other hand, it proposed a series of features said to characterize the  colonized: a poor language and consequently an inability to conceptualize, a faith in magic, a belief in  spirits, fatalism, credulity, mimicry, and no access to feelings of guilt. ← french colonial psychiatrists were committed republicans, secular and progressive people. Their  discourse was not alien to a republicanism that believed in its destiny: progress through colonization. ← After World War II, a radical critique of the assumptions of colonial psychiatry emerged. It came  from the colonized. It was colonialism that produced madness, the Martinican Frantz Fanon and the  Tunisian Jew Albert Memmi said, and not the social and cultural organization of a society ← The colonized's nervous condition was inevitable, considering the violence, racism, and  ethnocentrism of colonialism. Yet even to these critics, who often were com­ mitted anticolonialists, native  ways of healing were rejected, for they kept the population "under the power of superstition." They  defended a modern social medicine, attentive to the parole and needs of the patients but inscribed into a  progressive and modernizing project. ← Today, the concerns and goals of contemporary psychiatric practices, like transcultural psychiatry  or ethnopsychiatry, are still trying to answer to the ques­ tions raised by colonial psychiatry: What is the  relation between culture and the psyche? What is the nature of madness? Is it part of the human condition  or a temporary loss of consciousness? What is the place of culture in madness?  ← Tough there was a contest around mas­ culinity­native masculinity being constructed as a "lack"  (lack of a post­Oedipal masculinity) against a mature European masculinity­the figure of the native woman  haunts the psychiatric narrative. Her sexuality, her relations with her chil­ dren and her men are  reconstructed to reinforce a discourse that opposes a European "decolonized," "free" psyche against an  alienated, dependent non­ European one. ← eturning to the notion of "Creole pathology," I now present the ways in which psychiatric discourse  has affected social policy in the Creole society of Reunion Island. ← it created a Creole language and culture and offered syncretic beliefs. Yet the French colonial  administration long denied its complex character and history, imposing the French language and  Catholicism, and proposing a total identification with French culture. Resistance to French hege­ mony took  multiple forms, from developing underground a music inherited rna/ora) nd keeping  alive traditional ways of healing and oral cnlture to anticolonial political and social movements. ← Mannoni's remark about the colonial personality can still be applied to French metropolitans of the  postcolony. The (postlcolonial European finds refuge in a world in which he or she does not have to  confront competition and the world of others ← ← the movement of decolonization, new research, and new developments in psychiatry has  transformed postcolonial psychiatry. It claimed to explain the violent or self­destructive acts of the  (posticolonials by presenting those people as "victims" of a brutal history.  ← Apparently opposed to a racially determined history, psychology argued that colonized people  experienced mental disorders because of slavery and colonialism, which had wounded their psyche,  shattered their world, and subjected them to physical harm and mental anguish. Yet the way this history  has been acknowledged has paradoxically perpetuated its denial. It has tried to transform popular memory  (ghosts of slaves, memories of victim­ization) into a neurotic symptom ← Slavery and colonialism have producedspecific psychological symptoms: persecutory  hallucinations, a backward con­ception of honor, inhibition of emotions, incest, violence in interpersonal  rela­tions. The discovery of a postcolonial pathology legitimates the psychiatrists'presence and their  expertise. As Foucault has remarked, the "power that theasylum gives to the psychiatrist will be justified (as  well as being masked as aprimordial power) through the production of phenomena which can be inte­  grated into medical science,"? ← though it is perfectly clear that slavery and colonialism have affected social and interpersonal  relations in specific ways, I want to argue that when European psychiatrists (and their local allies) are those  who present a psychological expla­ nation of their consequences, there is a dehistoricization of colonial  crimes. Careers are made explaining the crimes and mental disorders of women and men of color in a  French (post)colony. ← Moreover, as the majority of mental patientsare poor men (and this connection­masculinity­ colonization­modernization_ madness­has yet to be fully investigated), the psychiatric encounter is fraught  with ambivalence. ← ← two languages, two worlds: The Creole language, a (post)colonized soci­ ety and its oral culture,  and a world in which the written word, the word of the law and of the administration, is the word of French  men. And between these two men is the Creole woman, whom the European man will either indict as the  source of pathological behavior or protect against a violent native man. The colo­ nial contest is replayed  on the psychological scene. ← two interrelated phenomena:metis rigin of the population and the specific family  organization, the matrifocal family. The former creates confusion about the individual's origins, a confusion  leading to a lack of psycho­ logical foundations and a weakness of the sense of "self:' The latter hinders,  psy­ chiatrists contend, individuation, or the possibility for the individual to separate from its first object of  love, the mother. Togetmetissage and matrifocality, psychiatrists claim, block the access of the  individual to language and the law ← Adapting a psychoanalytical reading of the phallic mother, French psychiatrists examine its  consequences in Reunion. Though psychotic behavior could be expected from men unable to escape their  mother, it remains a rare diagnosis because, even if male patients exhibit "psychotic attitudes, like  alcoholism and violence, they do not exhibit defiant attitudes; they are passive." They act out, rape, and  fight against each other, forever caught under the power of their mother hindering their access to  adulthood. ← Normative ideas about the family intersect with a narrative about the cul­ ture of poverty, the  pathology of dependency. The narrative of French psychia­ trists echoes the narrative of the Moynihan  Report in the United States, which has defined in the last thirty years federal and state policy toward  African­ American communities. These discourses are the expression of a "ideological war by narrative  means," as Wahneema Lubiano puts it.s ← the narrative about the welfare single mother has become a "truth," a text whose assumptions and  methodology are not even questioned. It based its conclusions upon the theory about matrifocality. The  French psychiatric narra­ tive has blamed slavery for the role and function of the mother. ← it is important to grasp this historical element, because it has marked the behavior of the group and  the indi­ vidual as well as the collective unconscious, and has been perpetuated under the name of sexual  freedom and loose morals." Through the campaign about the normalization of the family, what emerges is,  as Foucault said, the "imperative of a new relationship between parents and children, a new economy of  intra­familial relations: a strengthening and intensification of the relations father­mother­children (at the  expense of the multiple relations that characterized the extended family).'" ← female figure, the single mother is said to retard the develop­ ment of the child because "she  denies the existence of the child's personality. She ignores the importance of prime infancy and of the role  she has to play at that moment." She debases the father and instills in her children an indifference, if not a  contempt, for masculine power." ← Psychiatry borrows the vocabulary of child psychology to indict the native mother. Moreover, it  reorganizes Reunion's society along ethnic lines in order to give tzoreys in Creole) the  best position on the social and cultural scale. ← yhezorey, Jean­Michel Porte has written, "who brings with him hope and civilization, is both  admired and rejected." He is the "Other, who, because of his radical alterity, represents the principle of  heterogeneity with which the native has an ambiguous relation ofidentification and rivalry." Living in a  culture with "fixed, stagnant cultural refer­ences, in which old habits are confused with identity," in a society  which is not"open to the outside world," the Creole man takes refuge in a maternal world which keeps him  in infancy. ← hough women's organizations in Reunion have denounced rape and other forms of violence  against women, it has been the dis­ course of male French legal and psychiatric experts that has shaped  the structures of legal and medical discourse. French experts have used rape as a framework to capture  both the way Creole women experience sexual harassment and the way the French law protects them. ← Rapes of maids and of sales­ women by their bosses, the sexual harassment of women that is  prevalent in the workplace, do not appear in the studies about violence that focus on poor Creole men, who  are easier to catch and indict. 10 ← Creole male bestiality, French psychia­ trists and legal experts contend, is the Creole woman's  behavior. According to Nicole Hamann, a police inspector at Saint­Denis, the passivity of the Creole  woman, her resentment, her repressed sexuality lead the Creole man to violence. Women are thus the  source of the male pathological violence or mental disorder. ← The Creole female, herself pathologically passive, produces a pathological violent son, to whom  she teaches respect neither for the father nor for other women. The son, in turn, will attack the Creole  woman because of his mother, who has not encouraged in him autonomy and access to symbolization. ← the discourse about pathological matrifocality has a great seductive power. It posits characters that  are easy to identify: the powerful mother, the powerless father, the protected son, and the subjugated  daughter, and its stories sound familiar. It has created a rhetorical field and a vocabulary in which anyone  can become fluent. Proverbs, tales, daily events are used to support its hypotheses, for misogyny and  celebration of the son are connected phenomena.  ← The mother, who exercises power through the control over her daughters' sexuality and through  her son, is a mythological figure, whose existence is verified daily. Reunion's society is certainly not  different from other societies constructed on the celebration of the reformed mother and at the expense of  the woman. ← only one model is retained about the Creole family, a family without a father which is said to be the  source of psychological abnormalities,"!" To Lesne, the separation of this discourse from anthropological  studies is possible because the "particular thesis, that this dis­ course develops and argues, rests on the  selection of the data, among a multiplicity of cultural data, that are complex, interactive, even contradictory,  and which often vary from one group to another, that would sustain the thesis." ← Creole pathology" appears as a device to maintain a minority under a patronizing tutelage.  Psychology and psychiatry no longer refer to a knowledge with their history, ideology, and limits as well as  possibilities. They emerge as the accomplices of the French state in its project of disciplining Creole  women and men. They remain truthful to the colonial project of defining the native psyche. Their goal is still  to integrate a minority through force and violence into a society that keeps it in dependency. ←  IDS ARTICLE    • For the 
More Less

Related notes for BIO120H1

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.