POL300Y Lecture March 21.docx

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Department
Political Science
Course
POL300H1
Professor
Jody Boyer/ Tom Malleson
Semester
Fall

Description
POL300Y  Lecture March 21     Peace and Justice Tensions between “nonviolence” and “justice” • Consistent theme of this course • Can the desire to “make peace” or to “practice principled nonviolence”  sometimes stand in the way of fulfilling the demands of justice? • Debates about he justice of Truth and Reconciliation Commissions (TRC), state  apologies, and various practices of restorative justice provide prime instances of  this continual tension  MLK on Love and Justice • King rejected dualism between justice and love or between love and “the law” • Love just does not simply replace justice • Justice is a constitutive part of love • If you love your neighbor you will fulfill ALL the demands of JUSTICE + the  extra demand of “DISINTERESTED LOVE” • Justice is what love looks like in the secular realm • Aim at love and you increase your chances of getting proximate justice. Perfect  justice is not possible in this world  Truth and Reconciliation Commission (TRC) • Scores of countries have had “truth” commissions or Truth and Reconciliation  commissions including, Sierra Leone, Peru, Liberia, Canada and many more  • South Africa as paradigmatic example  • Why do we need TRCs? o Practical: apartheid regime of South Africa still controlled the security  forces. Would not have settled for “negotiated settlement” if they thought  there would be prosecutions o The apartheid regime wanted collective amnesty   Forgive and forget everything that happened during the apartheid  regime o TRC was a negotiated settlement  Mandela • Mandela “it was during those long and lonely years that my hunger for the  freedom of my own people became a hunger for the freedom of all people, white  and black. I knew as I knew anything that the oppressor must be liberated just as  surely as the oppressed” Religious Aspects: • Reconciliation: mix of political expedience, religion and psychology  • TRC Commissioners each received a candle and an olive branch • Were blessed by Jewish, Christian, Buddhist, Muslim and Traditional African  leaders • Desmond Tutu archbishop of Anglican church • Alex Boraine: president of the Methodist church of S. Africa Ubuntu • Interim constitution: decision on how to deal with gross violations of human  rights • “These can now be addresses on the basis that there is a need for understanding  but not for vengeance, a need to reparation but not for retaliation, a need for  Ubuntu but not for victimization” Promotion of National Unity and Reconciliation Act • Act should have happened between 1960 (Sharpeville) and 1994 (Mandela’s  inauguration) • The act must have been politically motivated • The applicant must make full disclosure of all the relevant facts • Means had to be proportionate to the objective • Victims could oppose amnesty but they could not veto it Desmond Tutu: • Born in 1931 • Educated at a Swedish Mission Boarding School • Teaching diploma • Becomes a priest in 1961 • Not active in political protest until hate 70s • South African Council of Church’s (SACC) • Very active in effort to get international sanctions against S. Africa. Variously  types of economic divestment  TRC: Possibilities and Problems • Tutu’s Perspective: o Third way between Nuremburg and national amnesia o Nuremberg style not possible because the conflict ended in a military  stalemate. It was not possible to dole out this kind of winner’s justice o Apartheid regime still controlled the security forces. Would not have 
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