MIT 2000 Introduction.docx

32 Pages
Unlock Document

Western University
Media, Information and Technoculture
Media, Information and Technoculture 2000F/G
David Spencer

MIT 2000 Introduction Diana Aucoin Monopoly of Knowledge – if you give enough people enough incentive and enough money they  will do something they would not normally do. McLuhan the medium is the message. Book  comes out called Understanding Media.  Week 2 Reading Notes Article 1 – Havelock: the Literate Revolution in Greece and Its Cultural Consequences Introduction of Greek letters into inscription at about 700 BC altered culture. The greeks did not  invent the alphabet, rather they invented literacy and the literature basis of modern thought. The  alphabet had to be standardized throughout Greece which took a long time. Even after the  technology was standardized there were always two competing versions – the Eastern and the  Western. This invention democratized literacy, or even rather made democracy possible. If  semiotic societies in antiquity showed democratic tendencies, this was not because they were  literate. Democracy was modified by theocracy. Priesthoods held the power to exalt literacy.  Children learned how to read and write so it was more common and easier for them to learn. The  skill was eventually converted into a reflex. Democracy depends upon the organization and  maintenance at an elementary level. New script may have changed the content of the human  mind. Once script is learned you do not have to think about it.  Fluency of reading depends on the fluency or recognition. New system could identify phonemes  of any language. There was the process of having two or three languages within a text.  The alphabet was first used to record a progressively complete version of oral literature in  Greece. The most important and influential statement in any culture is the one that is preserved.  Before literature things were passed down orally through the use of rhythms and chants. The  alphabet stimulated the thinking of novel thought. There were new ways of speaking about  human life, and consequently new ways of thinking about it.  Greece – papyrus paper is moveable and light. Greece probably used sand and slate before  papyrus. Speed of reading is a slow modern practice. Written word carried the value of  commodity in limited supply.  The printing press allowed the alphabet to reach its full potential.  Carey Cultural Approach to Communication The ritual view of communication is a communications theory proposed by James W. Carey,  wherein communication–the construction of a symbolic reality–represents, maintains, adapts,  and shares the beliefs of a society in time. In short, the ritual view conceives communication as a  process that enables and enacts societal transformation.[1] James W. Carey defines the ritual view particularly in terms of sharing, participation, association,  and fellowship.[2] In addition, Carey acknowledges that, commonness, communion, and  community, naturally correspond with the ritual view.[3] In a similar way, the term “ritual” holds  religious connotations. For Carey, this connection to religion helps to emphasize the concept of  shared beliefs and ceremony that are fundamental to the ritual view. In contrast to the ritual view, James W. Carey presents what he considers the more commonly  recognized transmission view of communication. In the transmission view the dissemination of  information constitutes the primary goal. James W. Carey defines the transmission view in terms  of imparting, sending, transmitting and giving information to others.[4] In the transmission view  information is disseminated across geography largely for the purpose of control. To support this  idea, James W. Carey refers to the messaging systems of ancient Egypt wherein, “transportation  and communication were inseparably linked” and served as a method of control.[5] Transmission view of Communication The transmission of signals or messages over distance for the purpose of control. or, A process whereby messages are transmitted and distributed in space for the control of  distance and people Dominant understanding in industry cultures Evangelical, colonial history He is talking about transmitting and giving information to others.  Ritual view of Communication Communication for the maintenance of society in time Not the act of imparting information but the representation of shared beliefs Ancient, archaic def Drawing ppl together in community, commonality, fellowship Our existing models of communication are less an analysis than a contribution to the chaos of  modern culture" (34) The word family, communion an commonness.  Information is the later and the former is the ritual.  Rise of the Reading Public I believe what Ms. Eisenstein is describing is the detachment of man from experience. What I  mean by that is, man is loosing touch with reality, in a sense. Its similar to what we are taught  growing up. You give a kid anything they want, and they become spoiled. It also seems like a  form of conditioning. If you do not go out into the real world and experience things for yourself,  and you tend to only go by what is in front of you, or handed to you, then you are subject to  conditioning. You also become dependent. Dependent on the paper for your information, or  dependent on the t.v. for your entertainment. Ms. Eisenstein makes reference to the fact that no one has really recorded the impact on the lives  of people since the invention of the moveable type. I believe that as mass media progressed,  society became more pluralistic. Things may tend to be more standarized, but, it is inevitable and  it will continue to happen. Elizabeth Eisenstein argues that printing brought about a revolutionary change in the ways in  which knowledge was preserved, used and passed on to the succeeding generations. Unlike the  print era, copying in the scribal era was a laborious process and it was almost impossible to get  exactly similar copies of the original manuscripts. Thus, a number of variant manuscripts would  be in circulation. Due to limited number of copies, each manuscript was unique and had to be  guarded in public places, usually chained to bookshelves, or stowed away in vaults and other  safe places, so it was not lost or destroyed. The distinction that we make now between the  original and the copy came into existence with the rise of the print culture. Printing made it  possible for the mass production of identical copies which could be distributed widely amongst  people separated geographically as well as historically. As printing made ancient as well as  medieval texts available, it also allowed opportunities to future scholars, literary men, or  scientists to be able to study, compare, and synthesize this knowledge and come up with their  own theories. Describing "typographical fixity"as necessary for "rapid advancement of learning,"  Eisenstein notes that what chiefly distinguished the print era from the preprint was the  accumulation of knowledge made possible through the preservative powers of print. In the  preprint era due to the scarcity of manuscripts it was not possible for the general public to have  recourse to the accumulated knowledge of the past. Thus, even before the close of the sixteenth  century, the areas of charting the planets, mapping the earth, synchronizing chronologies,  codifying laws or compiling bibliographies underwent a major change in that the old knowledge  was retrieved and given typographical fixity which made it available for broader study and  perusal, soon to be replaced by new schemes and charts which were continually corrected and  refined by the following generations. The error free compilation and distribution of technical  literature, for example, astronomical or geographical data, maps, charts and so on, freed the  technical personnel to engage in observation and data collection. Eisenstein finally concludes,  that printing by making simultaneous viewing of identical data by people geographically  separated "constituted a kind of communication revolution in itself." "A new confidence in the accuracy of mathematical constructions, figures, and numbers was  predicated on a method of duplication that transcended older limits imposed by time and space  and that presented identical data in identical form to men who were otherwise divided by cultural  and geographical frontiers." (269) in my view, the changes wrought by printing provide the most plausible point of departure for  explaining how confidence shifted from divine revelation to mathematical reasoning and man­ made maps. Week 2 Diana Aucoin The idea that technology cannot be separated from social change. The study of technology will  end up being different then other things. Sociology looks at things after they have been created.  Technology looks at things before they have been created. One thing about humans throughout  the course of existence is that we are creatures that teach, create and destroy. This is all wrapped  up in the ongoing human experience. Example: the wheel. We never really look at monumental  social change because of the creation of the wheel. Steve Job assembled the first Apple computer  in his home town. The reason he brings these factors up because we cannot really study society  and technology separately. In Pennsilvania in 1876, there was an exhibition and it was the first  itinerary after the success of the American Revolution. This thing took up a huge city block – it  supplied motive power to other industries and businesses in the area. This great contest was  brought out and one guy said his engine was so fast that he can take a sheet of paper and tell it to  print a newspaper and it would happen. There was a newsroom in NYC and in Philly. The NYC  newsroom would print out the text and the guyin Philly did the same thing – the cordless engine  pulled into town. The cordless engine didn’t survive because it was far too large.  Monopoly of Knowledge – inability to control the flow of information. By this very presence of  the university we bring in a knowledge seeking environment. Ryerson was established to educate  soldiers with no homes or money. Universal education was not something that was desired. Men  went to work and women went to have children. 1940 – the creation of TV. CBS and NBC came  on the air in 1948. There was a whole new environment. If you control the flow of information  and you create the information that becomes part of the flow you are accessing power. Spreading  false stories – John Carrie ran for the President of USA and they started to spread stories about  him in the Vietnam war. Now we have a bigger and nastier crisis in terms of the flow of  information. It is absolutely incredible. When we start looking at these types of things and  looking at communication it brings again that kind of perspective that changes the way we do  things.  Medieval Times – the time period between the fall of the Roman Empire and the rise of printing  in 1455. During this period, there wasn’t much going on because the culture of that particular  time was primarily moral. Bill Cosby did a skit one day and took a bottle of coke and asked the  audience to all take a good look at the bottle and pass it around. At the end of the viewing he  would take them to a different part of the building think about it and come back and describe the  bottle. There were 12 different variations of the coke bottle. There are different types of critical  arrangement for communication to take place. Week 2 Diana Aucoin What wasn’t oral were the volumes of literature produced by the Catholic church. How did they  do this? They had scribes. The young novelists that went into religions paid part of their dues to  God to work in the scriptorial. They would copy all these texts. This is all they did day in and  day out. There was a press in England and they duplicated the major works that had been  previously printed by the Academies and the Abbeys. By the time you roll up to 1455, or to the  same basic time period in China and Germany – the creation of the printing press. It is a  topological phenomenon as well as social. The first printing press was a flat bed. Compared to the speed with which the novelists worked  this was basically lightening. What it did was it brought to the world a concept that human being  should communicate not only orally but through the offices of right, wrong and print. The line­o­ type was the first son of the printing machines made during the 16/1700’s. The line­o­type used  the qwerty as well. They wanted to set up the material all they would do it set up little pieces od  wen and put them in these trays and heat up the lead and start typing. This would create lead  keys. Wallace Idaho had a line­o­type. We have started to move the technology from the operator  down to the hands on day by day use of individuals who are not connected with that stuff.  End of the 1700’s not only in Britain but in Germany and France people were beginning to  publish their own material. Many people had newspapers. This beginning in the late 1500’s  called modern journalism. Where the line was drawn between information and propaganda was  not very fine. When you look through british history and look at the rise of media and journalism  you will see there are both rhetorical and analytical debates. There is something new and  different about communication.  Railways are part of the communication structure. Cars and trucks and things like that also have  to do with it. Ontario transportation and communication. Communication and the need for  accurate and quick communication is the basis that reverted capitalism. Following the restoration  of the monarchy in GB there were several laws passed on the laws of communication. In 1775,  journalists began to realize that they were not free at all. The ultimate rebellion was in Boston  with the Tea Party. This is why the American constitution has protection over these rights. Week 2 Diana Aucoin There seemed to be no technological development for these types of technologies. We were  about to step out on the world’s stage to more interesting type of devices. Capitalism and the  development of communication is completely related. Prior to the printing press the country of  England is divided into districts. Usually at the head there is a duke or earl. He runs the manor  which is an agricultural industry. On the land serfs had a relationship. There was land that was  shared between the serf and the landlord. This was called the commons. This is where the word  commons in House of Commons came from. Eventually what happens is this printing thing  comes out. These dukes and earls get together and say this looks really interesting so we should  take advantage of this technology. Slowly but surely the lord of the manor shoved the serfs off  the land. Around this whole thing there is a new type of commons developing. Christopher  colombus drops in and says hello to natives. What do the serfs do? They roll on to the big cities.  What we are looking at is a combiniation that starts way back when with the development of  printing into the rise of capitalism, into the growth of communication devices.  1 09/11/2012 Minko Sotiron describes how, in their drive to maximize profits, publishers abandoned partisan  politics and adopted sensationalistic journalism to build audiences for advertisers. He analyses  the changes newspapers underwent in both content and appearance as the number of "fluff"  pieces increased and hard news stories decreased, headlines became larger, prose became  simpler, and illustrations and photographs became more abundant. From Politics to Profit  highlights the increasingly powerful role of the press barons ­ Lord Atholstan, John Ross  Robertson, Joseph Atkinson, Walter Nichol, Clifford Sifton, and the Southam family. Sotiron  provides a case study of the first Canadian newspaper chain, which formed the basis for modern  mass communication empires, and shows how the Southams contributed to the disappearance of  independent newspapers in Canada Yellow journalism – not well researched information. Sensationalistic, un researched type of  news. Get a lot of news out and make a profit.   News, Photography, Advertising Diana Aucoin Readers (Upper Canada) 1. Circulation rates: Growth 2. Social classes of readers 3. Subscription Costs – you can buy a daily newspaper for half a penny/ delivery was always a  problem this is where we got the notion of the paper route. They had newsboys or urchents who  would stand on the side of the sidewalk. Often times they lived communally. They were usually  orphans and they would take a cut of the paper that they sold. 4. Reading aloud/sharing newspapers – the development of the Northern Star. A lot of workers  could neither read or write and the way they got the communication across was to have meetings  in taverns.  A) Non paying readers – they tried to pay all newspapers by subscription. The street became the  market place for journalism with the paper boys. Civic and Mass Newspaper The cost of printing a newspaper was extremely high so they would squish the information  together. The difference in the transition of 100 years of the style and shape of a newspaper. Yellow Press/ Mass/ Entertainment Newspaper Joseph Pulitzer (World) 1883­ ­ Advertising over subscription ­ Sensationalism – local news, crime, scandal ­ Entertainment ­ Self­Advertising ­ Illustrations – this is the time period where eventually the art of drawing comics and editorially  cartoons moves from the magazine sector to the newspaper sector ­ Large Headlines – readers would understand the basic point just by seeing large titles ­ ‘Use Paper’ – recycling of the period ­ Commuter Friendly – community newspapers  ­ Lead/ Inverted Pyramid – putting the important news first News, Photography, Advertising Diana Aucoin There was usually continual expansion, bot only externally but also internally. The original  newspaper only carried hard news, by the time you got to the 1880’s there were entertainment  sections.  Mass/Entertainment Newspaper Hugh Graham (Montreal Start) 1880’s John R. Robertson (Toronto Telegram) founder of the evening telegram newspaper and also the  founder of sporting news.  1. Advertising – whole genre and culture that gets developed during this time period – people  want to buy. There has to be a link between the consumer and the vendor this link became  newspaper advertising.  2. Higher Costs – as the newspaper industry grew, the cost grew with it. You would find in a city  like Barrie Ontario had to localize newspapers.  3. Local news (crime) 4. Entertainment over information function  From Civic to Mass Newspaper Civic Newspaper (1820­1890) 1. Political advocate 2. Public defender 3. Public responsibility 4. Civic education 5. Editor publisher 6. Opinion making – editorial papers 7. Public record of legislative proceedings News, Photography, Advertising Diana Aucoin 8. “public unity” Mass Newspaper (1890­) 1. Commercial Enterprise 2. Advertising reliant 3. Corporations & Chains (Shouthan, Sifton Thompson) 4. Heavily capitalized 5. Decline of editorial pages 6. Less partisan  7. Higher circulation, fewer newspapers 8. Readers over partisanship Space­Based Media (Innis) 1. Dialectic – liberty and monopolies of knowledge/ printing press 2. Balance – time and space (society preserves their own cultures/ merely an expansion);  centrifugal/centripetal (center based and space based); democratic society Newspaper Summary ­ Corantos ­ Press Freedom ­ Democracy/ Responsible Government ­ Postal System News, Photography, Advertising Diana Aucoin ­ Polite Sociability/ Democratic Sociability ­ Civic Newspaper/ Mass Newspaper Photography ­ Daguerreotype, 1839 – unique image ­ wet plate process, 1850’s – multiple prints from single glass negative ­ dry plate process, 1870, ­ no more portable darkrooms (cover that you put over your head),  George Dawson. Disadvantages that it was really hard to make duplicates Photographic Portraiture ­ Mathew Brady ­ 1840s­1870s ­Nationalism – media starts to reflect value; one of the things it does coming out of the civil war  is repaint society.  ­Citizenship ­Character Democratic Portraiture ­ Middle class and working class reach ­ Individual as coherent self  ­ Symbol of Inner Self  ­ Keepsake of deceased­ the keeps of families together. Notice the way they are posed.  News, Photography, Advertising Diana Aucoin Seeing, Believing: War Documentary ­ Burden of Truth ­ Civil War, 1861­65 ­ M. Brady ­ A. Gardner/ T. O’Sullivan ­ Orchestrated Realism Social Documentary ­ Jacob Riis; How The Other Half Lives, 1890 – people living in teninant houses in NYC. This  was the kind of thing that he was doing in the time period. The camera was much more portable  and affordable. ­ Affect Social Change ­ Reform Movement ­ Cultural “Other” Kodak Camera, 1888 ­ George Eastman ­ hand­held, point and shoot box camera ­ portability/ affordable ­ amateur users ­ autobiographical record ­ time machine/ time bias? ­ nostalgia News, Photography, Advertising Diana Aucoin ­ spreads the love of photography to an entire universe that didn’t exist before. The world begins  to take pictures. All of these different technical inventions that we talk about it really shapes the  way that we live. The camera also elimina
More Less

Related notes for Media, Information and Technoculture 2000F/G

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.