Class Notes (839,471)
Canada (511,354)
Lecture

Rousseau - January 28th

4 Pages
105 Views

Department
Political Science
Course Code
Political Science 2237E
Professor
Mike Laurence

This preview shows page 1. Sign up to view the full 4 pages of the document.
Description
The General Will and the People As Sovereign Jean­Jacques Rousseau’s Moral Republic January 28, 2014 Background and Context • Said to have inspired the French Revolution – equality of man, etc. Many  prominent liberals actually call his ideas dangerous, and blame his ideas for the  terrors of the revolution (e.g. Robespierre). Critic of the Enlightenment • His break with those who believed that cultivation of reason, the progress in the  sciences and the dissemination of the results of the knowledge…   o Rousseau rejects the glorification of science, progress, and reason.  Claims  that modern institutions have a corrupting effect on human beings (against  Voltaire especially).  o Proclaimed that he “felt before he thought” – human are primarily driven  by sentiment and love.  Fact: Often we feel something and THEN we  rationalize. o Father of Romanticism and modern political thought. Critic of Hobbes • In order to get out of this horrible state of nature, we must transfer our rights to an  authority above the law. – Hobbes o Rousseau disagrees.  The selfish man is not the natural man.   o Just because the man he describes is violent, doesn’t mean men are  inherently violent. Critic of Locke • Rousseau disagrees in that man does not have a natural right to property.   o We need to do away with the old social contract, and institute a new fair  and just one, rooted in morality. o Once money has been introduced, you can accumulate as much as you  want, because money doesn’t spoil (new way of thinking). Claims that Hobbes and Locke do not properly describe the natural man, but rather what  the man is like after he has been corrupted.  The natural man is free, moral, uncorrupted,  and a character of instinct.  Before any society is formed, there exists a natural  compassion for fellow human beings – a sentimental feeling that happens before reason  and thinking. The State of Nature • The natural man is self­governed, and to protect and serve ourselves. • As society progresses, man develops a socially­acquired, corrupting self­love,  reliant on how others see you – it brings into the picture selfishness and violence.   Essentially we become vain – we have pride, and we want to have more (power,  money, resources, etc.) than those around us.  This is the key thing that corrupts  human nature. The TWO Social Contracts • The current one, perpetrated by the rich against the poor (Hobbes and Locke).   o Rousseau claims that scarcity does not exist. The problem arises when  societies form, people acquire more than what they need to better  themselves (over others), and eventually amounts to theft. o People began exploiting others – especially the poor – for personal gain.   The rich are always afraid that their property will be taken (back) by the  poor (in an uprising). o In order to protect their ill­gotten gains, the rich justify self pursuits. o The rich see trickery (by making the poor agree with their illigitamte  contract) as the best way to maintain the status quo.  From here,  illegitimate law is legitimated and re­enforced.  This entrenches  inequalities, unlimited private property, slavery, etc. o THIS is the true origin of our current society.  The rich are the powerful, in  control of the state, and require obedience by all other members of society  to their self­serving laws. • Rousseau: Just because the status­quo is in place, does not make it natural or  inevitable.  Things have not always been (competitive) this way.  o Things can and must change for the better. o The current contract is based on arbitrary power(might makes right) and  not morality or consent.  It is the rich securing themselves against the poor  through increased control – a contract based on false pretenses. o Here we can see the roots of modern critical thought (including Marx).   The movement to challenge the status quo is rooted in this train of  political thought. What Can We Do? • We cannot retreat to the state of nature.   • Doesn’t advocate a utopian reality, but a call to better and change the current state  of society. The General Will • A complex and highly controversial concept.   • Today, we have the poor depending on the rich for food, sustenance, resources,  survival, low­paying jobs, etc.  It reinforces dependency!  • It is not the greatest good for the greatest number (utilitarianism).  Rather, it is  founded on the reciprocal dependence of each on the whole. The new social  contract is supposed to give each citizen to his country, and secure him against  those that offend him. • No one should be so rich and powerful that they sjould be able to enslave others.   Also, no one should be so poor that they should have to give up their rights.  We  have a collective duty to tak
More Less
Unlock Document

Only page 1 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit