Class Notes (837,445)
Canada (510,273)
Anthropology (292)
AN101 (143)
Lecture

Anthropology Lectures.docx

22 Pages
37 Views
Unlock Document

Department
Anthropology
Course
AN101
Professor
Anne- Marie Colpron
Semester
Fall

Description
Week 1 Lecture 1 Read first 3 chapters of the Indian book Anthropology  The study of tourism. Anthro is a inter disciplinary study  You have to understand the cultural stand points of it. Example: A system of  bartering where we can barter with a group while they came to America  they’d have to pay full price for the item. Western stereotypes in  ethnocentrism to display how even when we’re trying to be sensitive but  aren’t. Link Ethnocentrism like an example of tourism. People going into a country  and calling them primitive  Week 2 Lecture 1  British Anthropologists something Malnofsky was born 1884 in Poland.  Decided to do a native field study. Went out to study the Mailu people off  the South coast of New Guiana. All aspects f social life was served for basic  human needs like shelter, food, and reproduction. Known as functionalism.  The satisfaction of biological needs is functionalism. Culture creates  implements, weapons, and means of transport.  Breakthrough was he when  he was able to learn the Native English and ask his own questions.  Participant observation is being part of everything and participating in it.   His approach is holistic because living their life and being apart of the tribe  is being able to see the whole picture. Sees multiple lenses of one particular  practice.   Week 3 Lecture 1  Jan 21 Enculturation: When someone learns his or her own culture. Becomes a  natural behavior, but some people as they grow older lose their culture Ethnocentrism: Believing your culture is superior. You judge other cultures  from your own standpoints and see other people’s morals and values as  strange. Anthropology wants to work against ethnocentrism Cultural Relativism: Trying to understand a culture on their own grounds.   Believe cultures have different morals and accept and try to understand them Fieldwork: Working in a different place and stay there for a period of time  while learning about the culture Participant observation: Participating and immersing yourself in everyday  life of the culture. Learned their language and values and beliefs to  experience their culture in the inside th Positivism: An approach (used for the beginning of the 20  century) where  you tried to treat a natural science as a hard science. Criticized because it  doesn’t give you the whole picture because it is human beings that change  and don’t act the same way every single time.   Reflexivity: Being aware that you come from a different culture and being  aware of how you can influence the research. For example, a woman  wouldn’t be accepted as easily to be taken hunting because its more of a man  thing to do Chronicle of the Guayaki Indians ­ Written in 1971 by a French anthropologist ­ Ethnography: Based on direct observation ­ First chapter: Birth process The ethnographer compares the birth process of the Guayaki to the  one of his own culture Holist approach: Birth process is linked to economical, political, and  religious phenomenon  Columbus and the Indians  Columbus depictions of the Indians correspond to his own preconceptions  and fantasies Christopher Columbus ­ Discovered America in 1492 ­ Was loyal to the Spanish Crown ­ Was looking for trade routs to arrive to India Columbus First Impressions on the Natives ­ Absence of clothing (Believed that meant an absence of any customs) ­ Absence of law, religion, and rights ­ A kind of blank page on which Spanish religion and customs could be  inscribed  Columbus Contradictions ­ The Indians are good, peaceful, and generous ­ The Indians are savage,, cruel, and thieves Columbus describes them in both way because it has a huge influence on  later philosophers.  Example Hobbes believed the natives lives in a state close to nature and they didn’t  have any kind of civilization.  Believed the lived without law, had no money,  was brutes, etc. Rousseau criticized Hobbes.  Agreed that Indians lived in the state of nature,  but believed they are good, generous, and peaceful people because  civilization is the thing that corrupts individuals Columbus Misunderstandings He interprets the Natives through his own values: ­ Valorizing material wealth (generosity = stupidity) ­ Valorizing private property (taking = robbing) This is the natives way of making an alliance  Material Culture A culture where you can see, like their goods and social relations Columbus Failed to Consider ­ What is valuable or not is a convention ­ A different system does not mean the absence of a system Projecting our own Values to try to understand the Natives Very problematic because different behaviors are judged to be stupid or  inconsequent because they are misinterpreted as imperfect versions of our  selves (ethnocentrism). This is a way of justifying domination and  assimilation From Assimilation to Enslavement The Natives: Are not to be considered subjects and should be treated as  resources to exploit Epidemiologic Conquest The Natives were not immune to European Viruses, like influenza and  smallpox Modern Colonialism ­ Started with the discovery of America ­ It was the perfect excuse to colonize the Natives because they were seen as  not having laws or anything. ­ Has a historical period.  From the 15  to the 20  centuries, many European  countries have appropriated territories in order to exploit the local people  and the natural resources for their own advantage  Colonialism ­ The political control over another country, which implies an occupation of  settlers and an economic exploitation ­ Extraction of material wealth ­ Imposed and maintained by force Political Economy  ­ Emphasizes the centrality of material interest (economy) and the use of  power (politics) European countries that colonized America: ­ England ­ France ­ Spain ­ Portugal ­ Holland European countries that colonized Africa ­ England ­ France ­ Germany ­ Italy Countries colonized by England ­ Canada ­ UK ­ Australia ­ India ­ South Africa Canada was colonized by France and England ­ The territory was considered an empty wilderness ­ There was an interest in fur commerce ­ The colonizers turned the land into a commodity ­ They elaborated assimilation policies towards the Natives (seeking to  extinguish the Aboriginal titles to the land without violating the British  policy) Colonial Cities Conquered places in which colonial administrators, merchants and local  elites defended their own interest, exploiting local population as their labor  force Impact of Colonialism Colonialism destructed the local order.  An example: ­ People having to start paying taxes to the colonial power.  Hunter­gatherers  (in South Africa) couldn’t pay in game.  This forced local population to find  work and do jobs such as mine work. ­ Destruction of the complementary aspect of the sexual division of labor Neo­Colonialism ­ The persistence of profound social and economic entanglements linking  former colonial territories to their former rulers despite being their own  countries (political sovereignty)  Anthropology was born in colonial times (19  century) ­ Arm­chair anthropologists (Sitting at home making their own judgments  looking at other researcher’s information. No fieldwork) ­ Evolutionism ­ Ethnocentrism  Evolutionism of 19  century ­ A problematic theory that stipulates that all human groups follow the same  stages of cultural evolution ­ All human groups are aligned in a single evolution line from the most  primitive to most civilized Morgan (1818­1881) ­ Evolutionist of the 19  century ­ Believed everyone went through 3 stages in human evolution. 1. Savagery  2. Barbarism  3. Civilization How were evolutionist theories used to justify colonialism? Why are evolutionist theories very ethnocentric, misleading and inadequate? On which grounds can we consider a culture more evolved than another? These theories are ethnocentric since they classify different people based on  Western values Movie: BBQ Area (Babakiuieria) Jan 25 A perspective of colonialism but opposite. The movie makes the white  people  How do you explain the title of the film? The same with Canada, our name is just a misunderstanding and was  misunderstanding. How is the film a satirical role­reversal of colonization? It’s extremely accurate and was a complete reversal on how Canada is with  whites and blacks How does the film make us critically think of the Native situation in  Canada? In the film we saw what it looks like to be treated as if we were the Natives.   Although it happens now a days to the Natives, seeing it in the eyes of this  was happening to us is an eye opener Feb 1 The hungters­ !Kung of the Kalahri 1. How does the band system work? 2. Make note of the economic system and gendered division of labour 3. How are young boys acculturated? The band system: Hunter­gatherer system that is semi­nomatic (they’re  nomatic people) which means the people move to where the food is. Don’t  have distinct settlements but if there was no food systems around they would  move.   Work of the woman is to spend all day to gathering/uncovering roots,  berries, and plants from the ground. Hunting is for the men.  Boys are to  start learning to hunt early in life, but they are not taught they learn from  experience. Depending on how much interest they have in hunting would  show through on who would become better hunters than others. Boys would  be considered a man would be based on their hunting skills. They’re told to  bring a certain animal home, like an ox, after hunting and that is when they  get their scars that show them they’re ready for marriage.  Weapons (like  spears, bows, and arrows) are all handmade. Poison tips are made for the  arrows to kill the animals easier.  Feb 4 Concentrate on chapters 1, 2, 3, & 7 10% enography 60 multiple choice and true and false Look at slides and complete information with the textbook Instead of poor.. They are societies of leisure: They have a lot of free time to spend with their  kin.  They are well nourished, having a balanced diet. They can be picky about  what they choose to eat. Sexual Division of Labor Women gather $70 of the diet Men hunt 30% of the diet Need in a vague concept We can satisfy the need of hunger: By eating rice and beans or steak and  shrimps In the Western World: We valorize quantity and diversity Among the !Kung San: Having enough o satisfy hunger and share kin Are material possessions a universal measure of wealth and poverty? No, material posessions are not a universal measure of wealth and poverty. Herd Man: To be rich means to be well integrated in a community. To be poor is to be  isolated. Economic Anthropology ­ Not all societies set he same economical priorities ­ Different societies use different principles to organize their economic life ­ Economic processes cannot be considered apart from the cultural  institutions in which they are embedded  Capitalist System ­Obtaining the most possible at the smallest possible cost ­ Relatively recent cultural invention ­Not all societies follow his system Making the capitalist system the prototype of human rationality is  ethnocentric and reductionist Marcel Mauss (1872­1950) ­ French anthropologist ­ Gift exchange theory (give and counter given) Contrasting different economic systems Egalitarian societies ­ Gift exchange: reciprocity and redistribution ­ Deeply embedded in social relationships Capitalist societies ­ Gift and market exchange: accumulation ­ What links participants in cash, trading money Gift exchange Egalitarian societies The example of hunter­gatherers bands ­ Institutionalized sharing: Giving and counter­giving ­ The one who has the prestigious position is the one who gives: Giving has  more value than receiving. Why? Because those you gave to are in debt to you Kula (Melanesia)  Cultural example of gift economy: What is important to exchange, not to  accumulate.  Ceremonial exchange: Red shell necklaces traded to the North White shell necklaces traded to the South These Kula necklaces and armbands cannot be sold as commodities:  ­ They do not have an economical value per se.  ­ Nevertheless they are very prestigious and valued Question: What is the purpose of these ceremonial exchanges? ­ If no one keeps the goods, these are circulating around, what is the  interest? ­ To create relationships and links between people. The mutual obligations  such as hospitality, protection and assistance. The relationships that are  created are more important than the good giving and counter­giving is more  important than having. Potlatch (Kwakiutl) Cultural example of redistribution: ­ Potlatch means “to give away” ­ Big feasts where the accumulated goods (food, clothing, etc.) are  redistributed Potlatch The status of any given group is raised not by who has the most resources,  but by who redistributes the most resources Feb 13 Descent Descent allows us to form different kind of social groups and even political  organizations such as: ­ Lineages ­ Clans Lineages A descent group composed of consanguine members or blood relatives who  believe they can trace their descent from known ancestors. The dad’s lineage is passed onto their offspring. The lineage is passed on to  the son’s children but not the daughter’s. The daughter’s children would be  part of her husband’s lineage Patrilineage ­ A social group formed by people connected by father­child links ­ They recognize the patrilineal descent  ­ It is prohibited to marry in the patrilineage; considered incestuous Example: The Nuer (Sudan, Africa) Studied in 1930 by the English functionalist anthropologist Evans­Pritchard As a political organization ­ The lineage is a corporate group (Ie, has a single legal personality ­ As the Ashanti put it, a lineage is “one person” ­ All members of a lineage are equal in law to all others ­ They control property (like land) as a unit Matrilineage  ­ Does that mean that in a matrilineage women rule over man? ­ No, matrilineage is not just the inverted mirror of a patrilneage ­ The most important relation in a matrileanage is the sister­brother pair ­ The real authtority figure for a mother’s son is not his proper father but his  maternal uncle The avunculate relationship ­ The special relationship between a sister’s son and his maternal uncle  Why is the avunculate relationship so important in a matrilineage? Because a son is not a member of his father’s lineage but only his maternal  uncle lineage Example The Trobriand Islanders Studies at the beginning of the 20  century by the English Functionalist Clan ­ A descent group formed by members who believe they have a common  (sometimes mythical) ancestor, even if they cannot specify the genealogical  links Kinship Terminology ­ We find a different kinship terminology same­gender siblings: A father’s  brother’s children or a mother’s sister’s children Parallel  Cousins ­ The children of a person’s parents same gender siblings. A father’s  brother’s children or a mother’s sister’s children Cross­cousins ­ The children of a person’s parents’ opposite­gender siblings; A father’s  sister’s children or a mother’s brother’s children  Classificatory kinship ­ It uses kinship terms that merge or equate with established classes of kin ­ For example: A cross cousin can designate the son of the father’s female  cousin who’s position corresponds to that of a father’s sister Feb 25  Marriage and Mating ­ Marriage is not synonymous with mating. ­ It involves a change in th
More Less

Related notes for AN101

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit