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Lecture 5

PP111 Lecture 5.docx
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Department
Philosophy
Course
PP111
Professor
Gary Foster
Semester
Winter

Description
PP111 Lecture 5 Personal Identity: Review • Diotima: “Although we call him the same every bit of him is different...”(34) • John Locke: “As far as this consciousness can be extended backwards… so far  reaches the identity of that person.”(39) • Thomas Reid: “My thought and actions and feelings, change every moment… but  that self, or I to which they belong is permanent…(44) David Hume (1711­1776) • Believed that we are not the same person over the course of our lives unlike  Locke and Reid who believe that you are one self over the course of your life • Of Personal Identity • Hume called the contents of consciousness perceptions • Perceptions can be divided into two types • Impressions­  o These are our immediate sensations, passions and emotions the immediate  data of seeing, hearing, touching, desiring, loving, hating. • Ideas­ o Are copies or faint images of impressions, such as we have when thinking  about or recalling any of our immediate impressions. • The difference between ‘impressions’ and ‘ideas’ is in the greater force and  liveliness of impressions Of Ideas of the Memory and Imagination • An impression makes its appearance in the mind as an idea • It does this in two ways; o As a memory when the impressions is fresh and still retains much of its  original vivacity o When it loses this vivacity and becomes a pure idea created by the  imagination • Hume thinks that our imagination plays a big role in deceiving us into thinking  that the self is a ‘simple’, unified entity A Common Philosophical Idea of the Self is this: • “We feel its existence and its continuance in existence; and are certain… both of  its perfect identity and simplicity. “(49) • “From what impression [experience] could this idea be derived?” (49) • “When I enter most intimately into what I call myself, I always stumble on some  particular perception or other… I never can catch myself at anytime…”(50) • “The mind is a kind of theatre, where several perceptions successively make their  appearance… They are the successive perceptions only that constitute he  mind.”(49) I. To be observed, the Self must appear on stage II. To observe, the Self must be in the audience III. The Self can never be both observer and observed (at the same time) IV. So the Self can never observe itself V. Therefore, we cannot know how we know about the Self • “What then gives us so great a propension to ascribe an identity to these  successive perceptions and to suppose ourselves possest of an invariable and  uninterrupted existence thro’ the whole course of our lives?” (49) • Although we hold these notions, ‘identity’ and ‘diversity’ as two distinct ideas, in  actual experience or in our common ways of thinking we often confound the two • The mind joins together experiences that resemble one another or ideas that we  regularly associate together o Constant injunction is the way we join them together • “Mankind…[is] nothing but a bundle or collection of different perceptions, which  succeed each other with an inconceivable rapidity and are in a perpetual flux and  movement…”(49) • Hume does not believe the idea of Self does not exist o Just a bundle of perceptions and ideas o Observing self: observes the contents of our consciousness Three Metaphysical Views 1. Metaphysical Realism: a. Selves are real; they are distinct from successions of related thoughts,  feelings and perceptions [
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