Class Notes (835,674)
Canada (509,327)
Philosophy (392)
PP213 (20)
Lecture 2

PP213 Week 2 Lecture.docx

5 Pages
106 Views
Unlock Document

Department
Philosophy
Course
PP213
Professor
Matthew Grellette
Semester
Winter

Description
PP213 – Legal Philosophy Week 2 – January 15, 2014 Chapter #1 – Aquinas’ Theory of Natural Law Legal Norm: A Legal System  ▯all parts of the law put together; the things you need to put together to explain  the legal phenomenon (police officers, courts, plaintiff, defendant, rules, etc.) Basic Building Block of the Legal System = Legal Rules  Legal Rule = Legal Norm Norm = any kind of standard. (Social Norms, Religious Norms, Cultural Norms, Gender Norms [implicit], Manners, etc.) What makes legal norms distinct? A legal norm is “Nothing else than an ordinance of reason, for the common good, promulgated,  by him who has the care of the community” (Question 90, 4  Article  ▯Aquinas)  4 Components of a Legal Norm: Ordinance of Reason Not about our private reasons for wanting something; not a preference. Has to be justified in a  very rich sense  ▯morally justifiable. For the Common Good Has to be in the interest of the whole community. Promulgated Rule has to be made known. Care of the Community If the rule doesn’t come from someone who cares for the community it can’t possibly be a rule.  They must be acting out of care for the best interest of the community.  Eternal Law: For Aquinas, all law begins with God. “..the whole community of the universe is governed by Divine Reason. Wherefore the very idea  of the universe, has the nature of law. And since the Divine reasons’ conception of things is not  subject to time but is eternal.. therefore it is that this kind of law must be called eternal” Eternal Law – gods divine plan for existence  ▯supposed to be God’s laws for the universe; a set  of legal laws, supposed to be a set of norms. Physical laws – governs the behaviour if inanimate objects. Animal Instincts Moral Laws – meant to govern the behaviour is rational creatures, like us (humans) He does not mean to suggest that all laws are promulgated. All laws have different sorts of  capacities, and functions. We need to take the broad view of promulgation.  Aquinas says all we have to accept is that there are 2 different categories of beings in the  universe, Non­Rational Beings  ▯beings that don’t understand/comprehend; they merely are. They come in  all shapes and sizes; plants, animals and inanimate objects. They can’t comprehend, but that does  not mean that they are ignored by laws that are promulgated. Built in course of action. Rational Beings  ▯beings that are able to appreciate their state of affairs; communicate, reason  (humans)  ▯occurs when we are made aware of the enteral law that applies to our behaviour. We  engage with the eternal law; not encoded to us, we appreciate them and learn how to understand  them. We have an awareness of the eternal laws, and we have the capacity to choose it or not (a  rock cannot choose). We have to be made aware, because instincts don’t just cut it for humans. Promulgating the Eternal Law to Rational Agents: 3 distinct manners in which the laws of the eternal law are made known to us: The Natural Law (FIRST) The primary way in which human beings can come to understand God’s divine plan. “The rational creature’s participation in the Eternal Law” It consists of those legal principles that are discernable through reason alone. The answer begins by turning to a self evident truth  ▯something so obvious that it doesn’t  require truth. Ex: Happiness is self evidently good. Fundamental Principle of Natural Law = “That Good is to be done and pursued, and Evil is to be  avoided.” Metaphysical Claim = a claim about the nature of reality.  Teleological = the idea that everything has an end or a purpose. Aquinas’ Teleology: That all things within the universe are naturally inclined towards certain states of being, AND  that the good of an object is defined or understood in terms of end state towards which it is  naturally inclines. All humans should do what we are naturally inclined to do; how we are naturally oriented  towards the world as a human being. Primary Principles of Natural Law: Observations about the what counts as being good for human beings. Example: Humankind “seeks the preservation of its own being, according to it’s nature” Tell us what’s important for the flourishing of life, they do not tell us how to behave. Secondary Principles of Natural Law: Prescriptions about how to order a community, which are deduced from the primary principles of  Natural Law. Natural Law  ▯Application: Directly: X is an end (and thus a good) toward which S is naturally inclined; TEHREFORE it is a  principle of Natural Law that we ought to provide for X. Example: X = human life. Indirectly: X is a means of achieving Y, and Y is an end (and thus a good) towards which S is  naturally inclined; THEREFORE it is a principle of Natural Law that we must provide for X. Example: Health (X) is a means to life (Y). The Divine Law (SECOND) The direction that God gave to his humans subjects through the process of divine revelation. Divine Revelation = When God comes down and give direct instruction to a prophet or comes  down and writes something on a stone; When God gives us specific content (Ex: 10  Commandmen
More Less

Related notes for PP213

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit