Class Notes (806,696)
United States (312,146)
Boston College (3,489)
Sociology (143)
SOCY 6670 (9)
Lee (9)

Media and Technology

13 Pages
Unlock Document

Boston College
SOCY 6670

Technology & Society Media & Technology Lecture 21,22,23,24,25,26 • Media = plural of “medium”; a means (a container or a vehicle) of carrying or  communicating information o Mass media = decscribes a section of the media specifically designed to  reach a very large audience  Mass media includes: TV, movies, the internet, and print such as  newspapers, magazines, books, video games, Twitter, podcasts,  radio, etc. o Media doesn’t get you with quality, it gets you with quantity  Digital natives consume more media than digital immigrants • The Internet (PRE) o Internet access is officially a Human Right o 78% of the U.S. is on the Internet o 22% of U.S. households have no internet service provider and no plans to  get one  the poor – can’t afford it  the rural – can’t get it; companies do not provide it  the elderly – don’t see the benefit of it • Media conglomerates o Six major studiothproduce and distribute 95% of all film (Columbia,  Paramount, 20  Century­Fox, Universal, Time Warner, Walt Disney  ▯do  not have to know these)  Those 6 studios owned by 6 parent companies, which create 90%  of all media (Sony, Viacome, News Corporation,  Comcast/NBCUniversal, Time Warner, and Walt Disney  Corporation, etc.)  Disney is the biggest media conglomerate (owns ABC, 80% of  ESPN, Marvel, Star Wars)  ▯do not really make this known o Vertical integration – when a company controls several related aspects of a  business at once (i.e. from manufacturing to retail)  Control – more efficient and do not get gouged because you  control every aspect  Downsides: • gatekeeper idea (can all get together and choose what to  produce and what to charge, etc.) o homosexuality used to not be approved in media,  like movies o ideal of female pleasure/orgasm  ▯taboo o Susan Crawford  Conglomerates have no competitions; they have areas of monopoly  so you cannot go to a competitor because there are none • “Summer of Love”  ▯Conglomerates get together and  decide on who controls each region of the Internet;  minimize how far they have to spread their network and get  areas of monopolies  They do not compete on prices  ▯illegal; the FCC is allowing this to   happen  We don’t know this is happening because these media people are  not reporting this o M.P.A.A.  Motion Picture Association of America  Financed by the 6 major studios  Administers the film ratings systems: G, PG, PG­13, R, NC­17  It operates outside of government supervision  Murdock scandal – tapping phones; only 5 of 6 stations report it  because Fox’s boss was Murdock • Socialization = the process of learning one’s culture and how to live  within it; media is a huge socializer • Class and the Media o Common themes about social class found in the media  The Poor are Faceless  The Poor are Undeserving • Deserving poor – people who are poor because of forces  outside of their control (i.e. they got cancer, etc.) • Underserving poor – people who just steal from us; they are  doing something bad  The Middle Class is Us and is Not a Working Class • People always hanging out in the media, not working  The Middle Class is the Victim • They are always the victims of crimes, we don’t care about  crimes against poor people  The Concerns of the Wealthy are the Concerns of us All • We don’t ever see poor people on reality TV shows • We know all the designer brands but we will never have  any of these; the wealthy dominate television  The Wealthy do not Exist • We know all these celebrities but we don’t know really rich  people (i.e. Warren Buffet, Murdock) • Gender and the Media o Television programs typically offer more male than female  characters o Male characters are typically aggressive, constructive, and direct  “I’ll make a man out of you” from Mulan o female characters tend to defer to others or manipulate them by  acting helpless, seductive, or deceitful  Disney princesses  Halloween costumes  Gendered media (i.e. Disney, music videos, the gym) • Misogyny? (i.e. rap lyrics)  Bechdel Test = a piece of media passes if it includes at least  2 women that talk about something other than a man • Race and the Media o Minorities tend to have secondary roles o Minorities tend to play stereotypical characters  including  The slang­talking Black person • Mammy • Jezebel  The computer genius Asian person  The passionate and sexy Hispanic person • Others? Middle Easterners are not pilots • We live in a world of post­scarcity because we have so much food so being thin is  a good thing whereas weight used to be a sign of wealth • FCC = Federal Communications Commission o Regulates all non­Government use of the radio spectrum (including radio  and television), and all interstate telecommunications (wire, satellite, and  cable) o FCC does not monitor the television and radio but levies fines based on  citizen complaints o We do not even know who they are • Media Rules (regulated by FCC = gatekeepers): o Advertising  Cigarettes – FCC did not want to indoctrinate the young with  images of people having fun smoking  Condoms – restrictions to when we can show these commercials  Alcohol – you are allowed to advertise it; can have it in a  commercial but you are not allowed to drink it o Sex  What is shown? (Durex commercial)  How is it discussed? • Only ever hear “I had sex”…no “I gave a blowjob”, etc. o Language  Why is okay for some things to be said, but not others? o Others (ways media is changing)? Binge watching (Netflix is playing a  huge role in this…Breaking Bad), we’re not restrained by schedules  anymore, also changing because of us • YouTube (YouCHK!) o Launched in 2005 by Chad Hurley, Steve Chen, and Jawed Karim o How big is YouTube? rd  3  most popular website in the world  2  most popular search engine in the world  800 million monthly unique visitors  THIS IS BIG DATA! o YouTube has changed the way we view media o “Me at the Zoo”  ▯first video put up on YouTube (about elephants); made  by one of the creators o “Evolution of Dance”  ▯first viral video; demonstrates viral capabilities of  Web 2.0 o “Never Gonna Give You Up” by Rick Astley (Duck rolling  ▯ Rick Rolling)   ▯next iconic video, people sent it instead of a duck rolling o Justin Beiber got famous on YouTube (noticed by Usher) “Baby”  ▯ creation of the YouTube star o Rebecca Black’s “Friday”  ▯became the most hated song  ▯watch things  ironically o “Gangham Style”  ▯first video to ever reach 1 billion views, and it did it in  6 months, dance became famous too  ▯technology had changed culture o YouTube has become a verb, just like Google o Corporations and Education use it; it has changed these things  We are being socialized differently • The Internet World o “Remix” Culture  ▯covers, acoustic versions, etc.  originally applied to music, especially hip hop • “Rapper’s Delight”, “Good Times”, etc. use the same base  line/sound from “Rapper’s Delight” in the background of  their song • anyone can make a remix  Paris 1961  ▯William Burroughs creates “heavy metal” and  “remixes”  ▯Led Zeppelin • Artists taking pieces from other artist’s songs • Zeppelin did not credit where it got pieces and they usually  only took instrumental sounds (Legal Remixing)  In our culture, remixing is normal, but digital immigrants may  view it as a rip off  Parody Twitter accounts  Twitter and YouTube at core of pushing these culture forward o Trolls  Online commenters who write inflammatory or derisive things in  public forums, hoping to provoke an emotional response • Lulz  ▯make these horrible comments to get you to make a  response  Anonymity • Disinhibition effect = frequency of unethical behavior  increases among anonymous people • Stop accepting the social norms that shape the way we act  in these communities • Should we get rid of anonymity on the Internet? o Rise in cyberbullying, hating comments o Can make a creative environment, collaboration,  data collection o “Man is least himself when he talks in his own  person. Give him a mask and he will tell you the  truth.” ~Oscar Wilde  #1 rule: Don’t feed the trolls  ▯do not respond, because that’s what  they want o No more gatekeepers! No longer have to go through proper channels  (thanks to things like Twitter and YouTube) • Twitter (Twitter opens the Dor) o Launched in 2006 by Jack Dorsey  Microblogging – 140 character max.; not the first of its kind, just  the most popular  #1 digital social platform for digital natives (62% of users are 18­ 34 year olds)  40% of the users have never tweeted/have any followers • 1% rule = more people lurk in a virtual community than  actual use it/participate o incredible amount of power in being that 1%  Juthin Bieber is the #1 most followed person on Twitter…Obama is  5   ▯what does that say about our culture? What we value?  Prioritize? Think is important? o Cultural Impacts of Twitter  Breaking News • Hurricane Sandy, Election, SPORTS!!!  Interactive Media • TV rating, real­time commenting, data collection o “chatterboxing” = new ratings system o can be gamed (i.e. Sharknado – people don’t really  want it, they just want to make fun of it)  Empowerment • Arab Spring, Occupy Wall Street • Gladwell: on the surface, it looks like so many people are  involved, but really there is very little action being done  (less is required of people due to weak vs. strong  relationships)  Connect with others • Celebrities, companies, politicians, athletes • Gatekeepers that used to restrict us do not really exist  anymore • Twesume (Twitter resume)  ▯send it in 140 characters or  less • But a filter does not exist anymore (BC women’s soccer  player suspended for tweet)  Art? • Weird twitter = writes complex, artistic pieces in 140  characters or less • What’s “real” anymore? o Photoshop – the ability to manipulate photographic images (digital  immigrants still may think every photograph is real)  Big advantage for models (ex. Dove commercial) o Auto­tune and digital music  Where have all the musicians gone? • Benefits & Drawbacks o Talent is not as important anymore o No longer have to go through the proper gates to  make your music available o C.G.I. (Computer Generated Imagery)  “If you can dream it, we can make it.” • Audrey Hepburn chocolate commercial • Do we really respect it? Battle between generational lines o Gollum not even nominated as best actor because it  wasn’t “really him” o Toy Story 3 and Up did not win awards either  Now a question of ethics o Video Games  The basics: • Video game industry has an estimated value of over $20  billion • 49% of U.S. household own a dedicated game console o Average 2 per household o This does not take into account the number of  people who play games on their smartphones or PCs • 42% of game players believe that computer and video  games give them the most value for their money o compared to DVDs, music, or going out to the  movies  Myths about Video Games…Debunked! • Video games have led to an epidemic of youth violence o Youth violence is at a 30 year low o U.S. Surgeon General has linked mental health and 
More Less

Related notes for SOCY 6670

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.