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Theology
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THEO 1016
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Semester
Winter

Description
February 4, 2014 St. Augustine, Confessions Comparisons between Lewis and Augustine  Lewis page 118­119  Natural loves are good but they must be contextualized by infinite love  Particular truths must be sustained by the search for truth  However, when we find it, it goes bad on us  Lewis page 122  Inordinate love is love out of balance with another love  Says it is impossible to love a person too much, but it is possible to love them  without relating it to infinite love  Augustine  Humans are only fulfilled if oriented towards infinite love  But when they focus on the particular it goes bad—this is inordinate love for  Augustine  Sees sin as misplaced love  He looked for “rest” in finite things  He only had his natural loves in order when he found rest in infinite things  Augustine’s   Confessio   Books 3,4 5 Book 3  He wants to love and be loved  He doesn’t know how to deal with this idea as well as his sexual appetite—hates  himself for it.  Lewis  Relates through Gift–Love and Need­Love  Would have a more positive view because he accepts Venus with or without  Eros  Perhaps A. can’t distinguish Venus and Eros  What is the agent by which we act? Do we author our own desires?  A. wants his soul to lead his desires but it seems that his desires lead his soul  Can sometimes command the body but can’t seem to command the mind  This leads to the question, who is the self.  Despairs over theatrical shows  We get delight from watching a tragedy, we don’t have to experience it ourselves  but can feel it through empathy  There seems to be virtuality in the emotion   Aristotle says when a hero falls tragically we feel pity and tears out of pleasure, it  flushes the emotional system, and he calls this Catharsis.  A. does not like this because we should feel pity and give mercy out of it, we  should not feel pity for pleasure and not extend mercy  He discovers Hortensius February 4, 2014  A. sees the world in a new light from philosophy and because of it wants to  become a philosopher  He sees scripture as pale, dull in comparison to the language of philosophy  A major feature of A.’s conversion is refinement in language  He must learn to be humble to see the beauty and meaning in scripture Book 4  A. cohabitates to achieve sexual satisfaction but is faithful  Death of a friend  He drew his friend away from Christianity  His friend became deathly ill and so was baptized and miraculously became well  again. At this point he draws away from Augustine because he led him astray  from his faith and then he dies.  His friend gains new independence from A.  One soul in two bodies  A. is angry because he sees his friend everywhere in the world but he does not  exist in the world  He wonders why others
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