Comm 101 Notes

32 Pages
Unlock Document

University of Michigan - Ann Arbor
Communication Studies
COMM 101

Why Media Matter 03/07/2013 • Medhyos: media • Questions are only asked by the media • Hear about war through the media • Images of other cultures presented in media • Ex. Arabs = terrorists Media magnify, distort, and exaggerate some features of society, while ignoring or minimizing others Media is in between us and government/history/religion/social groups Media embedded in everyday lives “Media literate” means understanding that: The media are the main story tellers of our time and the primary forum for debate in our culture The media tell us: What’s good, bad, normal Who’s attractive, dangerous What’s important How to be happy/what we should want out of life (advertising) The media are constructions Choices are made what to show, what not to show, how to show it The media perpetuate and reinforce stereotypes: impede social change Commercial and political forces shape media content Analyzing Media Texts: Semiotics 03/07/2013 Semiotics: study of signs; social production of meanings and pleasures by sign systems; study of how  things come to have significance Analyzing Media Texts: Semiotics 03/07/2013 A sign has 2 parts: the signifier and signified Signifier: physical “thing” Signified: meaning, usually a culturally shaped concept Referent: what both the signifier and signified refer to Example: water bottle Signifier: the word “water bottle” Signified: my mental picture of a water bottle (Poland spring) Referent: all other types of water bottles (Nalgene, Dasani, thermos, etc.) 3 types of signs: difference is the relationship between the signifier and the signified 1. symbol: arbitrary, thoughts constructed by culture i. Names, words, color 2. icon: natural i. onomatopoeia, computer signs 3. index: causable, thoughts constructed by cause and effect i. smoke (visual) ­> fire (cause) ii. yawn ­> tired, bored iii. cough ­> sickness The meaning of a sign often changes when you change the setting in which it is embedded Denote: signify Connote: link things Codes: in relation to wider systems of meaning Polysemic: capable of having several, if not many, meanings and associations Anchoring: captions, commentary, or voice over Used to try and control how a sign is interpreted Intertextuality: the variety of ways in which media and other texts interact with each other, rather than  being unique or distinct Analyzing Media Texts: Semiotics 03/07/2013 Example: Star Wars/Volkswagen commercial Binary Oppositions: meaning is made by pairing things and setting them off against one another Powerful ways to quickly convey meaning Examples: on/off; up/down; left/right Content Analysis: offers ways to generalize and make a case about representations from the  gathering and analyzing of empirical evidence Media Ownership 03/07/2013 The owners of the media are very important influencers The American Commercial Model: Almost every single media outlet is publicly­traded They are responsible to their stockholders Fiduciary responsibility: earn a profit Companies make money in 2 ways: 1. Selling advertisers space • Advertise to mostly young people with extra income 2. Selling subscriptions The Public Sphere Model: Media outlets exist because society as a whole recognizes that there is a need for the kind of  info/entertainment they provide Ultimate responsibility of media companies is to perform in the public interest (no profit) Examples: NPR, PBS Problems with media as a business (for profit): Media serve a critical role in the establishment and health of a democracy by keeping the public  informed of the actions of their government and maintaining platforms for the exercise of free  speech and free expression Media are a vehicle for society to talk to itself and should be accessible to everyone and influenced by  everyone They employ vast numbers of lobbyists to prevent laws that might affect their bottom line Laws reflect what businesses want, rather than what is in the people’s best interests Socialize youth to be good consumers, rather than good thinkers or neighbors “Cheap” news: Press releases, inexperienced journalists, not well­researched, not investigative, not international, designed  to entertain Media Ownership 03/07/2013 “Conflict of interest” news: Lets other businesses in the parent corporation influence news Lets advertisers influence news Leaves out perspectives of labor Distracts people from important stories Political Economy: concern about the possibility that concentrated ownership of media companies by  small groups or control by government agencies could have a detrimental effect on the range of goods and  services available to users Media­ownership wealth comes with unprecedented national and global influence: unfair and  undemocratic Convergence: a coming together of technology, combining previously separate industries Newspaper, Internet, TV Monetization: make income from TV: then, commericals; now, ads online Newspaper: then, ads, used car/movie sales; now, ? Conglomerates: BIG companies, often struggling to survive Operate across national boundaries Operate across media sectors Owned by shareholders and managed by a managerial business class who may have little direct  experience of creative media Have headquarters in US, Europe, or Japan Big enough to lobby effectively against laws that might restrict them Horizontal Integration: buying or merging with firms at the same state of production Use one to promote another Share resources Multiple perspectives Vertical Integration: buying or merging with firms at a different stage of production Synergy: parts of the conglomerate act together to promote something and sell different aspects of it Example: Sesame Street show, stuffed animals, clothing, etc. Consolidation: The trend for large companies to buy up smaller ones Local media outlets can find a niche by focusing on local stories (counter­trend) The internet reduces the cost of publishing to almost zero Analyzing Media Texts: Narrative Analysis 03/07/2013 Narrative: story Analyzing Media Texts: Narrative Analysis 03/07/2013 Narrative Theory: the way a story is told contains and reinforces particular cultural values Stories don’t just tell us what happened, but why The media are the major storytellers of our time Propp’s 8 Character Roles: helps us make sense of characters and how they relate to each other;  identify themes and meanings Villian: struggles against the hero Hero: protagonist, seeks something, motivated by an initial lack Donor: provides an object with some magic property Helper: aids the hero Princess: object of villain’s schemes, hangs around looking decorative, reward for the hero Father: rewards hero Dispatcher: sends the hero on his/her way False hero: takes credit for the hero’s actions, tries to claim hero’s prize Equilibrium(Todorov): emphasizes the stories start with equilibrium, where potentially opposing  forces are in balance “Once upon a time” moment A new equilibrium is often reached in the end Helps establish the status quo of what is normal Identifying disruption in status quo helps find cultural norms Narration: how stories are told Story: the sum total of all the events that are presented to us explicitly, as well as those we infer Plot: everything directly presented to us in the order in which it is presented Analyzing Media Texts: Narrative Analysis 03/07/2013 Story vs. Plot helps us think about how the story is told and its meanings Plays with expectations Keeps you guessing Picking a beginning, middle, end Particularly important in news Helps us discern how the text might be setting us up to side with one person or another Binary Oppositions(Levi­Strauss) Helps us to think about how things have been over­simplified Helps us to dissect how we are being told to view one character as good or evil Helps us to look beneath the story/plot for underlying meaning Rewards and Punishments Teaches us what is good/bad in society Teaches us what is desirable/undesirable in society Narrativization: expresses the imposition of narrative onto events News and reality TV must use Particular media and cultures are able to tell stories in different ways; what can x do that y cannot Written work Photographs: invite us to imagine what has gone on before or what is about to happen Comic strips: combination of Words Line drawings: can exaggerate characters Flashpoint illustrations of key moments involving extreme angles and exaggerations Radio: sounds and silence Cinema: time­based medium that manipulates time and space via camera movement and editing Analyzing Media Texts: Genre & TV Grammar 03/07/2013 Popular media texts address current anxieties and fears, manage them metaphorically Analyzing Media Texts: Genre & TV Grammar 03/07/2013 TV responds to specific inadequacies in society by answering them with utopian visions Scarcity: abundance Exhaustion: energy Dreariness: intensity Manipulation: transparency Fragmentation: Community Genre: theoretical term for classification of media texts into type groupings Track changes in the media, which we believe reflect changes in society Big category: action adventure Smaller category: superhero Even smaller category: group of people that spontaneously develop powers (sub­genre) We become familiar with them, easily and naturally, understand jokes based on genre Repetition and Difference: Convention: a set of rules which will simply reinforce and repeat dominant values If any story were utterly different, we would have no means by which to understand it Semantic Elements: music, character types, familiar objects or settings Syntactic Structures: plot structure, character relationships, etc. Niche: very small but profitable markets which can sometimes support specialist advertising­led media  products Hybrid: media products mixing different set of cultural values, technologies and/or formal properties so as  to produce something new Repertoires of Elements: fluid systems of learnt conventions and expectations Analyzing Media Texts: Genre & TV Grammar 03/07/2013 Verisimilitude: marking of different links to the perceived ‘real’, ‘probable’, ‘likely’ in media forms TV Grammar: the way a camera is used (uses/angles) Frame: a single, still picture from television or film Shot: moving image produced by a single, continuous running of the camera Reverse Angle: switches from showing a subject already in an established position to a the reverse of that  position Establishing: a shot with a distant faming that shows the spatial relations among figures, objects, and  setting in a scene Long­shot: taken from a distance (head to toes) Medium­shot: waist up Close­up: head and shoulders High­Angle: camera looks down (less important person) Low­angle: camera looks up (more important person) Cut: the switch from one shot to another Fade in: from blank to images Fade out: from images to blank Dissolve: one image fades in as another fades out Cutaway: a shot inserted in a scene to show action at another location Jump­cutting: different shots of the same subject/scene put together Crosscutting: a shift back and forth between 2 scenes, usually assumed to be occurring at the same time Scene: a group of shots that comprise a formal unit Camera Movement Stationary shot: camera doesn’t move Hand­held: camera seems to be held by a person (bouncy) Pan: a shot in which the camera is rotated on its horizontal axis (left to right) Swish/Flash pan: a high speed pan Tilt: a shot in which the camera is rotated on its vertical axis (up and down) Crane shot: a moving shot with the camera mounted on a specially constructed crane­like device Tracking/Dolly shot: a shot where the camera is mounted on some moving vehicle or hand­held, and moves  either forward/back, diagonally, etc. Continuity editing: same picture from different viewpoints Lighting Costumes Media Theory 03/07/2013 Prior to the printing press: Media Theory 03/07/2013 Very few books in existence: had to be written and copied by hand Most people were illiterate Schools only for elite Feudal society Oral culture (news at church, priests didn’t own Bible, stories) Information controlled by Church and aristocracy 1450 Gutenburg invented printing press: possible to produce a large number of copies in a short time 1600s newspapers emerge 1700­1800s Industrial Revolution: people moved to cities work for wages in factories with people different from them Mass society, people learn about world from mass media 1900­1920s movies 1920s radio 1950s TV 1980s cable TV 2000s internet Pre­World War 1, USA not a world power American public didn’t want to get involved President Wilson wanted to boost support for war; hired journalist George Creel and put him in charge of  CPI Media Theory 03/07/2013 The Committee on Public Information First official ministry of propaganda in USA Coordinated propaganda efforts at home/abroad Disseminated information about war to press/public Voluntary censorship code Helped make unpopular war popular Omission: left out defeats/reversals Four Minute Men: professional speakers Talked during the 4 minutes it took to change movie reels Spoke at public parks, lumber camps, ferries, factories, streetcars, halftime at football/baseball games In 18 months, 75,000 of them delivered over 7.5 million speeches to 315 million people Propaganda: seeks openly to persuade an audience of the validity of particular beliefs or actions;  information is biased, misleading, incomplete Post WWII Walter Lippmann learned how easy it was to sway people Wrote Public Opinion : introduces pseudo­environment (the pictures in people’s heads) WWII propaganda gave rise to media effects research Direct Effects Model (hypodermic needle) Minimal­effects model Not everybody, not fully, not all the time Not so much changing as reinforcing Selective exposure: people expose themselves to messages they are most familiar with Selective retention: people retain the messages that confirm the values and attitudes they already  hold Media Theory 03/07/2013 Two­step flow: people follow opinion leader Uses and Gratification Model: audiences aren’t totally passive, they have motives for using the  media Learning Emotional satisfaction Relaxation Help with identity Media Effects Research conducted through: Scientific Method Hypothesis Experiments Surveys Content analysis: systematic method of measuring media content that uses coders to record/count  something in a media text Politicians are increasingly claiming to be “outsiders” Contemporary Media Effects Theories: Social Learning Theory: monkey see monkey do Agenda Setting: the media tell us what to think about Spiral of Silence: the media create a false over­rated majority (Roe v Wade) Cultivation Effect Over time, people working more but not being paid more Karl Marx: the ideas of the ruling class are the ruling ideas Ideology and false consciousness Media Theory 03/07/2013 Emphasis on the economy The rich control the syringe; their motive is to stay rich Audience: people’s responses and uses of modern media Kitzinger’s 4 main areas of audience research: Market driven: seeking to track audiences as consumers Concerns about morality and ‘sex ‘n’ violence’: supposed corrupting power of media all on the
More Less

Related notes for COMM 101

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.