Study Guides (238,207)
Canada (115,009)
Music (55)
MUSI 1002 (27)
all (12)

Notes for Final Exam (everything you need to know)

10 Pages
Unlock Document

Carleton University
MUSI 1002

October 21, 13 Sampling, Meanings and Interpretation  ­ Stan – Eminem (samples Dido – Thank You); the meaning of the original song; only samples  the first verse; very dark; social commentary; meaning totally changed from the original song;  he chose the sample for the potential meaning; although criticized, skyrocketed Dido’s career  ­ Diamonds Are Forever – Kanye West sample; celebrity status, consumerism turned into a  song about blood diamonds in Sierra Leone Shuker chapter 5 ­ Pop music: refers to any media form that’s self contained and conveys cultural meaning ­ Includes recording, album covers, music videos, live performances ­ Textual analysis: identifying and analyzing the formal qualities of texts, their structures, and  characteristics.  ­ Intertextuality: a text communicates its meaning only when its situated in relation to other  texts ­ Preferred reading: dominant messages set within the codes and conventions that went into the  creation of the text ­ A song’s meaning is not definite ­ Context plays a large role in how meanings are interpreted ­ Cultural meanings are made by consumers  ­ Songs take on a completely different meaning Three forms of text: ­ Graphic; emphasis on cover art, posters; any promotional material that contribute to  advertising/branding ­ Musical; emphasis on lyrics and music o Musical analysis; tensions in the field of musicology; music context best understood  in its social context o Lyric analysis: content analysis deals with the subject matter ­ Videos; promotional devices; pre­occupation with visual style; abolish traditional boundaries  between an image and its real­life event  ­ Rap artists referencing the past; Nas – Can’t forget about you; samples Nat King Cole’s  Unforgettable  October 23, 13 Genres, covers and authenticity  Genres: ­ A category or type ­ An organizing element; characteristics, time periods, uses, types of listeners ­ Defined in part by distinctions made by the music industry  ­ Standardize codes and conventions; musical, lyric, visual, ideological ­ These codes are fluid ­ Genres are merging together; new genres Dimensions of popular music genres: ­ Placed in context of historical roots and social/political context ­ Stylistic traits in music ­ Non­musical stylistic traits ­ Primary audience ­ The style’s durability; will it continue to develop or is it a passing fad   Metagenres; over­arching categories that contain various genres;  ­ Rock, world music, pop  ▯genres; disco – pop; heavy metal rock  ▯subgenres; pop – disco –  Euro disco; rock – heavy metal – death metal  Musical borrowing and appropriation  ­ Appropriation; the artistic use of another’s work in the creation of a new piece  Appropriation in art   ­ Andy Warhol, Campbell’s Soup Cans (1962) ­ Da Vinci, The Last Supper; Warhol reworked art into new pieces  Appropriation in pop music  ­ Remaking pop standards ­ Early rock & roll: a lot of artists borrowing from the blues ­ Elvis – Hound Dog actually a remake; multiple artists have remade it; Big Mama Thornton is  the original artist  Authenticity  ­ Author’s intent ­ Style, genre manipulation  ­ Musical originality   Pop and rock polarized ­ Pop = lie; love, sex, commercial success   ­ Rock = authentic; musicianship, personal creativity, more valued and authentic   Alan Moore (2002)  ­ Authenticity of expression; artificial vs. genuine ­ Authenticity of experience; listeners’ experience is being validated  ­ Authenticity of execution; genre norms, tradition of performance  ­ Authenticity is credited to the performance rather than decorated within it; value judgment   Covers: ­ Originating moment  ­ Spectrum of copies ­ Original  ­ Direct copy ­ Parody ­ Minor/Major interpretation ­ Tribute bands trying to recreate the original  ­ Appropriation  ­ Authenticity ­ Intertextuality  ­ Context; genre, time period, gender, race, location November 6, 13 DOCUMENTARY: ­ Music videos are vital to the music industry; culture  ­ Controversy; uses female sexuality to advertise and draw attention ­ The more bizarre, the better, i.e. coated in silver or gold ­ Women shown dancing around the artist; shown as members of the crowd or band members,  shown hanging around the artist ­ Easy solution found to get attention, regardless of genre ­ Women can play a role in the narrative of the video; i.e. group sex showing status symbol ­ Cultural norms ­ “The most important aspect of a woman is their sexuality”  ­ Women presented as aggressors, hungry for sex  ­ Women using intimate objects when men are absent; they eventually fall apart emotionally  until a man comes around to make her feel better  ­ Shown in detail in music videos ­ When women do wear clothing, it is usually low­cut, lingerie, etc.  ­ Characters drawn straight from adolescent fantasy ­ Nurses, policewomen, the use of water, the schoolgirl, the cheerleader, car washes, bathtubs,  mud fights, girl on girl action etc.  ­ High disrespect; porn resemblance ­ Money showered on women’s bodies; the idea that a women’s sexuality can be bought and  sold by men  ­ Violence, gang violence, racism ­ Blacks portrayed as out of control [rapists] ­ Snoop Dogg: portrays himself as a pimp  ­ Porn stars appearing in music videos; porn directors now shooting music videos ­ Fantasies and what it means to be a man/woman according to the media ­ Women defining themselves through being shown posing in front of a camera; wanting to be  watched and to arouse ­ Open and willing to whatever a man wants ­ Women looking in mirrors; if she looks at herself like that, it’s okay for others to do the same;  they want to be looked at ­ Camera angles reinforces this view; shots from above, between legs, and up her skirt ­ Women are not portrayed as real people with dreams and feelings; they are portrayed as  bodies and objects ­ Not a bad thing; however, in music videos, women are presented as nothing else ­ Images work their way into the real identity of women; how real women portray  themselves/expose themselves ­ Music ability not the only requirement to make it in the ‘dream world’ ­ Even artists who portray themselves as innocent and independent “sell out” giving in to the  pornographic imagination i.e. Mariah Carey, Jessica Simpson, Christina Aguilera, Gwen  Stefani, Jewel, Janet Jackson, etc.  ­ Women also showed as being abused; spanked, pushed against walls, tied up, pushed away,  alcohol poured on them, spread across pool tables, kidnapped; women still never say no and  welcome this abuse ­ Men’s violence taking on erotic quality  ­ Verbal abuse turning into physical abuse in real life; central park incident; women not smiling ­ Sexual assault commonly occurring ­ Robs women of their humanity; self provoked  November 18, 2013 Gender and Sexuality ­ Accounts of pop as artificial and rock as authentic  ­ Reflect gender hierarchies; pop = women, rock = men Frith and McRobbie, “rock and sexuality” (1978);  ­ Cock rock (hair bands, hard rockers) vs. teeny bop (male pop singer, primarily consumed by  girls) ­ Active (men, rock) vs. passive (women, pop) ­ Madonna first considered very superficial; compared to Cyndi Lauper in the 80s; “girls just  wanna have fun” “material girl” ­ The definition of authenticity was later challenged; she was seen as being engaged in politics  of play ­ Provocativeness; Madonna one of the first to use her body ­ Dancing > singing; Madonna in control of her sexuality ­ Justify My Love; banned on TV stations; displaying sexual acts; using it to appeal to viewers? ­ Collaborates with artists who are ‘hot’ at the time; Justin Timberlake, Britney Spears, Nicki  Minaj ­ Artists refer to themselves as bitches, pimps  ­ Women taking more ‘manly’ approaches to music and performing  ­ Resistance to the norm  November 20,2013 Relations between texts and audiences ­ The hypodermic syringe model: an early model; the idea that the audience would accept the  messages they received because they have no other opinions; brainwashed by the media  ­ Producers  ▯text  ▯audience  ­ The two way text – audience relationship ­ A text may be structured in a particular way, but it may be decoded by the audience in ways  not determined by the text itself ­ Fluid interaction between a text, its production and its reception.  ­ Authors/producers  audience  listener  text  ­ Cultivation analysis: studies the long term effects of the media on forms of behaviors and  attributes; real world consequences  Culture: 2 meanings – ­ The works and practices of artistic and intellectual activity ­ A way of life  Subcultures ­ Social groups organized around shared interests and practices ­ Subcultures typically set themselves against other larger social groups 2 components: plastics (dress and music), infrastructural (ritual) ­ Dick Hebdige: there is a symbolic fit between the values and lifestyles of a group: its personal  experience and the musical forms it uses to express or reinforce its main concerns.  Disco: ­ A musical genre ­ A performance site; dance venue, club ­ A mode of participation and fandom; DJ and audience  ­ Tied to race, sexuality and location ­ Emphasis on the body (dance), the DJ and the audience  3 main kinds of disco in the 1970’s: ­ R&B disco: soul and funk; groups keep gospel oriented vocals; self contained bands already  associated with funk  ­ Eurodisco; contained, simple vocals; less syncopated bassline; Donna Summer suggestive  moaning example ­ Pop disco; represented by mainstream pop artists; more commercial, more white, appealed to  more mainstream audiences; The Bee Gees  ­ Disco was a subcultural movement that “crossed over” from dance clubs Kopkind, “the dialectic of disco: gay music goes straight” ­ Rock vs. disco ­ Depersonalized vs. personalized style ­ Physicality; the body and sex; DJ plays with audiences emotions; mix starts, builds, builds,  break = high point; climax ;) fuck me again with your music  ­ Camp: an object or symbol taken out of context and applied to a new situation; sublime or  ridiculous effect; The Village People  ­ Disco Sucks Movement; mass protest leading to the fall of disco; blow ups of disco records in  the middle of a field   Punk ­ A cultural style, an attitude by a rebellion against authority and a deliberate rejection of  middle­class values ­ A back to basics rebellion against the perceived artifice and pretension of corporate rock  music ­ 1975­1978 ­ Lyrical themes:  A challenge against established authority; fascist i.e. swastika logo; drugs,  suicide, violence  ­ Stripping down of rock to its most basic elements; lower recording aesthetic ­ The velvet underground, the stooges, new york dolls, patti smith
More Less

Related notes for MUSI 1002

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.