Religion 2N03.docx

38 Pages
212 Views
Unlock Document

Department
Religious Studies
Course
RELIGST 2N03
Professor
Sherry Smith
Semester
Winter

Description
 Religion 2N03 January 8 , 2014 • Test on the journal articles / book chapters: o Aries reading  o Bedone article o Taylor article  o Excerpts from the sharps book o Simone  • Final: o Sharp o Linche o Green o Thomas o Bennet o Lad o erman o Gracen..? o 1 or two questions articles for the exam  • Tutorials will begin week of the twentieth  Changing Attitudes Towards Death Taboo or Not taboo • In Western society the topic of death is often characterized as taboo • Something people refuse to talk about  • Death is not something we choose to talk about  • However, mass media makes death highly visible • September 11 2001  • Images of death rarely add to understanding of death • Lack of themes in entertainment media = “An impoverishment of death  symbolism”  • Interest in death and dying as the new porn star of popular culture • Seldom do images portrayed in the mass media relate to our images of death /how  to cope with one’s death • The central theme of television programing, it is a staple of news casts • Programming for Children o Cartoon characters can be killed but usually come back to life o The road runner • Do not show our own bodies in the north American context of death • The death of the other is in the public eye • Photographs of dead people in the western world are less common  • Death of the self is something that is very private • The process of death and dying is increasingly privatized  • Funerary rituals in N.A. and some parts of Europe is in the hands of professionals  • The funeral home is seen as some what of a social space A Problem Of Meaning • Peter berger and Anothny Giddens state death presents a problem of meaning for  all societies o Death is a marginal situation that exposes situations of meaning that  society usually ignores o IN face of death ordinary day to day activies/ routines seem pointless i.e.  why bother doing this or that if we’re going to die anyways • Death calls into question basic assumptions about social life  o Regardless of what a person achieves in his or her life: education, love,  life o We all die o Death is also terrifying as it means an end to the experience in the human  body o There is an uncertainty about the fate of the self after death o Despite this fear and sense of futility, societies and individuals must  continue to live and carry on • Societies attempt to avoid or deny the basic fact of human mortality and at the  same time and at the same time attempt to explain that fact in a meaningful way • Berger: One key role of religion is to provide a sense of meaning in the face of a  lack of meaning  • Many/ all systems try to find a way to give death meaning or explain it • Example: Abrahamic tradition: o Christianity, Judaism, Islam o They believe in the idea of a soul  o Continues to exist spiritually after the body dies, it is thought that this soul  exists in another realm after death  o The Kingdom of god/heaven  o However you live your life will lead to either heaven or hell Contemporary Views of Death • Philippe Aries: o French historian  o Wrote a book called the hour of our death o Used historical records/literary works, cemetery monuments, architecture,  and art, to help develop Western ideas of death  • Tony Walter o Sociologist  o Writes a lot about death, described as the world’s only professor of death • Philippe Aries: Patterns of death: o Five dominant patterns of death   1) Tame death • In western history, death was not always denied throughout  western history • We did not always think the same way about death • Early middle ages • Death was accepted as a familiar occurrence  • Seen as unavoidable and a normal part of life, during this  period between sixth and 11  centuries  • Death was not something that was personal, it was a social  affair in which family members were present at the death  bed, wake and funeral • Death was therefore a community event  • When someone died somehow everyone in the community  was involved in some way or another, collective rituals that  emphasize continuity often accompanied death and also  repaired broken ties within the community  • In this period that members of the church go to heaven  • Death was not necessarily desired but it was accepted  • Depicted as sleeping, you sleep until the second coming of  the Christ  • When Christ comes again, you will wake up • People who understood death as being tame, knew that they  were dying, did not try to avoid or escape it • They prepare themselves for death by dealing with  unfinished things   2) The death of the self • Arose in the late middle ages among the elite • Had completely replaced the tame death by the 17  century  th • Period of the late middle ages was the 12  century • People began to view themselves as individuals rather than  as part of the collective  • People also became much more afraid of the decaying  corpse  • During this period ideas of separation from the body and  the soul were developed  • There was an emphasis on the active role played by the  mortal soul on the active life  • When discussing the death of the self aries is discussing the  process of the anxiety about what happens after death in  terms of an internal judgment (whether they go to heaven  or hell) • Humans are essentially religious in Aries view • Judeo­Christian • People dwell on their past histories, make sure that all of  their deeds were honorary ones • Sense of personally accountability for ones own life  • Tend to master their own death through the practice of Ars  Moriendi: literally means the art of dying o Practice that focused on what one should do to die  well o Literature with what to expect in death, practical,  that would lead to a good death and salvation if one  followed  Remote and imminent death • During the renaissance, important somethings took place  • The model where people really began to fear death • Suggest that as the topic of death became a common sight  of this course it was viewed with great ambivalence • Viewed as beautiful and on the other hand, as frightening  • Death is seen as frightening and remote on this hand • Death is paradoxical, it is both near and distant, it is both  enticing and feared • People pushed death out of their consciousness yet they  were also strangely fascinated by it • Such attitudes are associated with the struggle to keep  death related feelings/behaviours under control • Even though aries is writing about the past, we can still see  some of this anxiety in society today  The death of the other • To relate the loss of relationships, social and professional  which arise when someone dies • This modethemerged in the enlightenment period (the end  of the 19  century) • Death in this sense seems like an intolerable separation, not  only from the body from the soul, but the individual from  all of the social networks of which they were apart • It is a family affair • It is a romantic period, of the one who was loved and lost  • Death of the other is experienced emotionally and  sedimentally  • Although death ends a life, it does not end the relationships  people have with others  • This relationship is kept through various memorials,  memories, collective, and individual • Helps keep the sense of self and the other alive • Memorial markers, tomb stones, photographs, videos,  shared stories and discussions of the past also allow us to  live in the collective consciousness of others   5) The invisible death or deatthdenied  • Proposed that in the 20  century, a new attitude towards  death and dying emerged in this period • Structured around the medicalization of western society in  general • Medicine successfully battles diseases  ▯some of the time • Rather than die at home, we die in hosptials • In these cultures, hospises are located in medical  merocracies  • Because the dying are removed from the community, to the  public domain of health care and the medical setting • Death itself becomes invisible in day to day life • Aries said, the denial of death also distances the  • Denies community mourning, creates a new set of funerary  rights, capitalism rather than mourning the loss • Complete denial of death • Death and dying become remote and removed from  ordinary human experience   Sequestration: A term used in thanatology research to connote the  idea that those touched from death, and death itself, is sequestered,  or isolated, from the rest of society – Alan Kemp • Walter’s “Cultural Responses to death” o Unlike aries, western culture is undergoing a revival of death and dying  o Sees this revival interms of death related subjects in terms of films, books,  courses, societies  o Overall: “doing it my way”   Where the dying are choosing how they want to die especially in  terms of care   How they want to be disposed of after death  o Three types of death:  1) Traditional • Bodily context: o Death quick and frequent o The Plague o Life expectancy: 40 • Seeing others die, saw it all of the time • Social context: o Community is involved  • Authority: o Religion   2) Modern • Bodily context: o Cancer o Death hidden o 70 • Rarely see people die • Social Context:  o Public versus private • Authority: o Medicine   3) Neo­modern • Bodily context:  o Death prolonged o Aids, cancer o 80 • Witness dying and not death • Social context: o Private becomes public • Authority: o Self o Sees society as currently undergoing a revival of interest in death – not a  denial o Increase in death related topics in the media o Due to the cult of individualism  January 13, 2014 • Our cultural environment shapes our response to death • Ethnocentrism:  o The belief in the inherent superiority of one’s own ethnic group or culture o A tendency to view “others” or cultures from the perspective of one’s own • Culture is not simply defined by ethnicity • The meanings people attach to a particular culture varies  • People adopt or adapt culture to  • It helps us to stop making judgments to other cultures in terms of our own cultural  assumptions and biases  • Might make judgments about different types of body disposal  Traditional Cultures • Death = status change o Transition from the land of the living to the world of the dead o Human concern for the dead predates history • Atapuerca in Northern Spain – Sima de Los huesos (The most famous site, the pit  of bones) o The first evidence of human funerary behaviour  o 3000 years ago o 1997, have located more than 55 hundred bones  o The concentration of bones may represent a practice of burial  o Competing theory to this, there is a lack of small bones therefore the  remains may have been swept down the chimney and was not a burial site  • Europe – Upper Paleolithic Period – Intentional burials  o Intentional burials, accompanied by manufactured objects  o In some burials the body is stained with red ocar and is placed in the fetal  position  o Suggesting revitalization of the body and rebirth, staining the body with  the colour of blood is a means to revitalize while the fetal position  signifies birth o Neanderthal burials: food, artifacts sometimes buried with the dead  o Believed that they would use them wherever they went to the other realm  • Neolithic burial site in CAtalhoyuk in south­central Turkey • “Lovers of Valdaro”  o Neolithic period, 5000 BCE o It is not the only Neolithic burial to contain more than one person but the  pose is unique  o The man and the woman were no older than 20 years old and about 5’2’’ • “Burial of Teviec” o Brittany, burial of two women who apparently died very violently  o Under a roof of antlers and they have shell necklaces  Causes of Death • Traditional societies embrace an ecological orientation and understanding for  cause of death o Might look at the possible role of such phenomenon  o Socioeconomic o Psychosocial  o Natural or supernatural factors o The cause of death might be related to a persons social interactions: anger,  fright or envy involved in the death • Senufo Funeral in Africa  o Celebration, some people wear masks which signifies a mystical animal  o Evil spirits are driven out through wearing the mask and through dancing  o Also thought to motivate the ancestors welcome the dead into their realm o When a child dies the whole community is disturbed, to restore it animals  are sacrificed  o Illness and death signifies something that is out of balance o The health of the whole community depends on it’s relationship with the  environment including spirits  Power of the Dead • Community is in partnership with the dead, constitutes the clan, the tribe, and the  people • In valenease society belongs to the ancestors  • Ancestor Worship: A term sometimes used to describe customs that can be more  accurately described as reverence for the dead and a sense of communion between  the living and the dead o The dead are often allies who can preform certain things for the living  • Shaman: A visionary who projects his or her consciousness to the supernatural  realm and acts as intermediary between the worlds of the living and the dead • Necromancy: From the Greek, meaning “corpse­prophecy”, a way of contacting  the dead through shamanistic rites and brining back messages to benefit the living  o Offers access to past and future events  o Ancestors serve as role models, they form spiritual links between human  beings powerful though often removed o Keeping alive the memory of one’s ancestor allows people to keep family  loyalties  Names of the Dead • Name avoidance – practice of refraining from using the name of deceased persons  to avoid disturbing the living o The deceased is never mentioned again, or referred to as that one  o Example: “The relative who could hunt any animal” o Living people with the same name as the deceased may take a new name  o Rather than avoiding the name, some people give it a new emphasis i.e.  naming the child after a dead relative – may be done to honour the  deceased to keep the memory alive o In other cultures bestowing the name of the deceased onto a new born  helps the dead in the other realm o A way of control for the bereaved  January 15 , 2014 Western Culture • 5­16th centuries, universe bound together by natural and devine law • The teachings of the church is the manner of which people die • The church also offered hope for the after life • Death: Collective destiny of humanity – everyone dies – “asleep” o Not physical death, just because one’s body dies does not mean life ends,  simply asleep or would wake up when Jesus returned • Began to change: Collective destiny to emphasis on destiny of the individual o That every one dies changed to I will die • Still very much the “tame” sort of death • 20  century major turning point in modern history – WWI o Demonstrated the importance of technology in virtually every aspect of  life  o In health care, technology brought about medicalization of death and  dying • Dying had been a very public and communal event, and it had now become  private  • Events that had been apart of ordinary lives were now placed under the control of  professionals • Death bed scene moved from the home to the hospital  • Communal signs of mourning also disappeared  th • The invisible death – in the 20  century or death denied Changing Attitudes • Aries describes a typical Death Bed Scene:  o Individual laying down, with head facing towards Jeruselum, dying person  would express a sadness  o Family and friends would gather around death bed  o Dying person would seek the pardon from family or friends for what he or  she may have done wron gin a life time o All of these wrong doings would be commended to god o After all of these things were done, the dying person would turn  themselves to heavenly things o Priest would be involved, prayers were giving after a confessions of sins  to a priest  o With the completion of these vows… the person would wait to die • Death and dying was something that was very public, the dying person was  someone who was still very much in charge • Person in death bed was accompanied by spouse, family, friends • Theotocis: The virgin Mary  • Changes in the death bed scene occurred around 12  century o Emphasis on individual and the after life o Demons and angles would be battling for the soul of the individual dying o The focus changed from the dying person to the survivors  o People began hoping for immortality and an eventful reunion with loved  ones who died o This became more important than the churches images of heaven and hell  Burial Customs • Changes in burial customs reveal transformation in attutudes towards death • In roman area people were buried in the outskirts of town o In town were reserved for the elite o Considered a special privilege  o Christianity rising, burials began to change • Christian’s adopted the idea that Christian martyrs were very powerful even in  death • The idea that the saints of the church and avoid sin, and eventual health came into  being • People believed that being buried near a saint had it’s benefits • As Christian pilgrims began journeying to honour martyrs, eventually churches  were built on or near martyrs graves • Overtime ordinary people would be buried in church yards  • Charnel house: An arcade or gallery, usually associated with a church or cathedral  where the bones of the dead were kept being removed from common graves o After a period of time bodies would be exhumed and put into these houses o Storage • Ossuary: A chest, building, well, or site made to serve as the final resting place of  human skeleton remains o Stopped using this after cremation was accepted into the church  • Catacomb: An underground cemetery consisting of chambers or tunnels with  recesses for graves Memorializing the Dead • 12  century: Grave markers • A desire emerged to preserver the identity of a person in a particular place • Prior, there were no grave markers aside from Nobles  Effigy  • At the same time, when grave makers were used  • Image or representation of the deceased person • They were not used for common people, only reserved for the upper classes  • Reflected the emerging belief in the 12  century to perpetuate their memory  Cultural Constructions of Death • Started to see people not being buried in grave yards, so there were secular  cemeteries  • Brittany, France: o Small impoverished  o Roman catholic o La Feuilee o According to local legend, this area has always been haunted by death due  to the harshness of he hills  o Ankou:  Carries away the souls of the dying  Thought that if one hears the sounds of the Ankou heart wills,  someone is going to die in the night  Breton’s believed that death is foretold by omens  • Such as bird calls, naying horses, having dreams about  death or visions  Youdik: turbulent pool of water, thought to be realm to hell • Now the nuclear power station  Ankou: Part of the fairy lord tradition of the Celtic traditions  • Personification of death who comes to collect the souls of  passed over humans • Characterized as a male wearing a black robe costume held  up high around his head • Wears a black veiled cast over his face • For if you see his face you will die • Sometimes depicted as the grim reaper  • His eye sockets depicted as smoldering ashes • Drives a black kart, held by two horses or one who is old  and thin • He is always preceded by a gust of cold wind • No one is foolish enough to leave the safety of the  tavern/bedside to check to see if it really is the Ankou  passing by • An old Irish Proverb, when Ankou comes, he will not go  away empty  o Marie’s husband died while gardening, characterized it as a “bad death” it  was not a good death o A good death is one that comes forewarned, you have time to prepare for it o Widows tend to isolate themselves, they often renounce acts of social lives  likely to avoid conversations that might evoke memories of their spouses o Families mark the first anniversary of the death with mass followed by a  family meal  o There is an annual catholic festival of the dead: All Saints day/All souls  day  ▯La Fete Des Morts  Many people return for this festival, population increase is two­ three times during this festival  Prior to the festival people would go out to the cemetery and clean  them up o The elderly accept their own death as part of the order, Autumn is seen as  the time of death for many elderly people o Plan their own rituals o Will take them and put them away and mark them as prepared for death  (certain linens)  o People excepted euthanasia more than cremation because it destroys the  body/relationship with living and the dead   Corpse must be in the grave not just ashes o Up until the 20  century most had ossuaries  o Jubile des morts: rituals of exhumation of bodies all placed in an ossuary   Practice declined after WWI  Ossuaries now in this region are now used for museums or storage • Donegal, Ireland: o Ankou is always classified as a fairy, the Ankou is always the fairy figure,  has a nicer personality too as a fairy o Death in Ireland   Catholics   Wake: a vigil held before the funeral often held in the home of the  deceased person; source of power for rural catholics; central  concerns are community and social relations  The right of the mass is up to the domains of the church   Bas i­inEirinn: To die in Ireland, it’s a drinking toast  Are no elaborate rituals amongst the Irish  o Connie – 81 year old, waked in his own house for two days prior to the  mass   Laid in a coffin in the house  Men would leave and go to the pub  Wakes were not only religious, religion only had a minor role in  the wake  Priest would come at night and would say the rosary   After the wake the person was taken to the mass th January 20 , 2014 The Medicalization of Death Death and Dying: Shifts • From family, community, religion to professionals • From known people to strangers and from laypeople to professionals o Tending to define dying, death, and grieving as medical problems o Professionals fought dying with high technology, defining death in  medical terms o Recommended the management of grieving through medical drugs • From realm of ordinary everyday life to healthcare institutions  Death as Symbolic Construction • Symbol: any object, act, event, person, idea, narrative, that conveys meaning • IT is an idea/concept, something that our minds have conceptualized from  experience, needs, ignorance  o Subject to the same rules as any other concept that we may have o It is a concept we need because it has so many associations, and  consequences  • Anthropologist Clifford Geertz and sociologist Peter Berger argue that all human  societies use symbols to create or construct meaningful understandings of the  world • Geertz: religions are systems of symbols that provide a meaningful rientation for  the believer o Shape believers’ interpretation of life experiences, including death o These interpretations or definitions are human constructs embedded in  words, concepts and ways of thinking available in particular societies at  particular historical moments o Thus, definitions of death vary within Western society and cross culturally • We are left with the feeling that dead and death are concepts still under  constructions, subject to challenge and religion  o Ex. A person unresponsive or has been given very little hope for recovery  If I judge this person as dead, then I would have little reason to  have communication with this person Changing definitions of death in thethest • Over the latter half of the 20  century, definitions of death in our society has  changed as a result of changes in biomedical technologies • WW1 was a major changing point • Biomedicine plays key role in defining death in our society, separating it from life Conventional Signs of Death • Brain death: irreversible cessation of all functions of the entire brain including  brain stem • Someone without a heart beat was considered dead historically • Clinical death: Determined on the basis of either cessation of heartbeat and  breathing or the criteria for establishing brain death • Cellular death: the death of cells and tissues of the body, which occurs as a  progressive breakdown of metabolic processes, resulting in irreversible  deterioration of the affected systems and organs of the body o When a person’s heartbeat and something stop temporarily  o We die because our cells die Advanced signs of death: • Lack of eye reflexes • Algor mortis o Fall of body temp • Livor mortis o Purple red discoloration of the tissues • Rigor mortis o Rigidity of the muscles  Robert Veatch • 1. Defining death: Death means a complete change in the status of a living entity  characterized by the irreversible loss of those characteristics that are essentially  significant to it o Encompasses the death of both humans, plants, and animals o Can be understood metaphorically  • 2. Pinpoints the significant diff between life and death: what is so significant  about life that it’s lost to death…? o Vital flow of bodily fluids o The soul  o Consciousness  • 3. Where one should look for signs of significant change • 4. What technological tests must be applied at death to determine if an individual  is living or dead Approaches to the Definition and determination of Death • Irreversible loss of flow of vital fluids  ▯Used most often o But when artificially sustained, no clear definition can be made • Irreversible loss of the soul from the body o Duncan Macdougall  Six dying people placed on a scale to determine whether the people  had lost weight  ▯1­2 ounces   Whether the loss indicated the loss of a soul  Follow up on dogs: with no observed weight lost, assumed that  they did not have souls • Irreversible loss of the capacity for bodily integration o The loss of the organisms power to do something o Jay Rosenberg • Irreversible loss of the capacity for consciousness or social integration  o The Harvard Criteria • 1. Lack of receptivity and response to external stimuli  • 2. Absence of spontaneous muscular movement and spontaneous breathing • 3. Absence of observable reflexes, including brain and spinal reflexes • 4. Absence of brain activity, as signified by a flat electroencephalogram (EEG) Uniform Determination of Death Act • “An individual who has sustained either o 1) Irreversible cessation of circulatory and respiratory functions, or o 2) Irreversible cessation of all functions of the entire brain, including the  brain stem, is dead • A determination of death should be made in accordance with accepted medical  standards” • In Canada, it depends on the province. In the states it is consistent across the  states Nancy Scheper­Hughes  • Americans spend more $ on end of life care and deferring death but are more  anxious and distrustful of institutions and professionals charged with the care of  the elderly, terminally ill and dying • Death in America has been transformed into a treatable condition • When death is seen as technological failure, the evidence (dead body) is disposed  of quickly  • Death is a medical error • Vulture capitalism: bio­piracy of the dead  o The wrong body o The person’s bones had been cut out and sold • Ireland “Good Death” o There’s no mystery to death  o Happy death attended by family and friends o Death would be slow and gradual  o People died of old age/natural death, untreatable infections  • Senescence (Neena Chapple) o The wearing out of the body o Tends to be overlooked as a cause of death • “Happy Valley” Vignette  January 22, 2014 Movie  January 27 , 2014 T­28 Midterm Helen Stanton Chapple • “Ideology of rescue” in ICU o Arises from technology, equality, heroism, individualism which in turn  allows the country to pretend that all people are important  o In the atmosphere of emergency all patients receive heroic attention • Dying happens in the shadows: “Death should happen with as little dying as  possible” • “Ritual of intensification” o key component of her description of dying in American hospitals and it  explains the process by which lines are drawn between the living and the  dying  o Involves increasing efforts of stabilizing the patients until all options have  been used  o After everything has been used the patient is deemed as un­rescueable and  therefore dying • The biggest failure of something ethics is that they do not challenge the ethics of  rescue  • Ideology continues to endure because of the ideology of death as unnatural  o Then it must be resisted  • Death management or death construction  o Medical  o Not all scholars would see the ICU as a social space, describes the ICU as  public because she wants to describe it as a damaged ritual Sharon Kaufman • A time to die – “The grey zone” – threshold between life and death o Emerged in the 1980s  o They also seek the tools to prolong life o Few people ever prepare or have decisions made when the time of death is  near  • People must acknowledge how death occurs in our society  Chapple/Kaufman themes in Readings • Death is a failure of medicine • ICU is seen as a place of last chances • People do not complete advance directives or make their wishes known • Most Canadians die in hospital despite wish to die at home ­> 69%  • ICU beds are very expensive  The Hospice Alternaive • The world health Organization defines palliative care as: o An approach that improves the quality of life of patients and their families  facing the problems associated with life­threatening illness through the  prevention and relief of suffering by means of early identification and  impeccable assessment and treatment of pain and other problems,  physical, psychosocial, and spiritual.”  • Nursing homes, hospitals, home, hospice  • Palliative: lessen pain without hope of cure o Can still receive radiation, chemo, etc o Provided at the place the person calls home • Hospice: it is a health care delivery system under which the patient ops out of  curative treatments  o Reflects changing expectations of life care from cure to care o Aims to relieve suffering and improve the quality of living and dying  o Not oriented to lengthening life  o Emphasizes the management of symptoms   Making the dying person as comfortable as possible Comparison of Hospice and Hospital­based Palliative Care Patient population • Hospice Programs: o Life­limiting  Sites of Care • Hospice programs: o Home, nursing home,  Services provided: • Hospice programs: o Pain and symptom pamangement, psychosocial and spiritual support o Interdisciplinary team o Medical equipment, medication supplies o Family bereavement support for 1 year after death Length of stay: • Hospice programs: o Average is 2 months o Median is 21 days • Hospital based Palliative Care: o Varies, may be episodic care based on needs Role of primary Care­giver • Hospice programs: o Usually continues to provide overall management of care o Hospice medical director consults with primary care provider • Hosptial based palliative care: o Primary care provider requests formal consult with palliative care team Key Differences • Hospice: o Focus on caring for patient and family or carefivers at the end of life after  efforts at curative treatment are no longer effective or patient decides to  stop treatment with curative intent • Palliative: Origins of Hospice and Palliative Care: • Maintained by early Christians and travelers • Hospitium: “a place that receives guests” • Hospices aided injured travelers o Seen as spiritual pilgrims  • Fabiola: Saint Jerome  o Earliest founder of hospices in western Europe o Wealthy Roman widow who became a nurse, and patron saint o She became a cure for the sick  o Supported the hospice both financially and serving as a nurse herself  Dame Cicely Saunders • St. Christopher’s hospice in Sydenham, England  • During the 1940s she trained as a medical social worker • Met a man named David Tasma, a Jewish refugee from Poland  • He had cancer, together they formulated a vision of relief where people could die  pain free with dignity  • When Tasma died, he left money to her and it was used for a window  • 19 years later opened the Hospice  • Considered the founder of Modern Hospice • St. Christopher also founded morphine as a use for pain control  January 29 , 2014 Tutorial: • Is it ethically correct to put someone on life support for 119 days February 3 , 2014 Euthanasia • Eu (Happy) thanasia (death) • The act of deliberately causing the death of another for reasons that are believed  to be beneficial • Distinguished as denying treatment • Dying without pain or suffering  • It involves a deliberate act to end a person’s life, it is the intentionally act of  killing someone wh
More Less

Related notes for RELIGST 2N03

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit