Study Guides (248,527)
Canada (121,610)
French (45)
FR 152 (9)
Final

FR152 Exam Notes (Full Textbook + Lecture Notes)

16 Pages
282 Views
Unlock Document

Department
French
Course
FR 152
Professor
Cynthia Tremblay
Semester
Summer

Description
Chapter 5: Dans le passé 5.1- Saying what you did (Passé Composé) with avoir Past Participles of Regular Verbs -er verbs  -é -ir verbs  -i -re verbs  u parler  parlé choisir  choisi attendre  attendu étudier  étudié finir  fini perdre  perdu habiter  habité réussir  réussi répondre  répondu C. To make verbs in the passé composé negative, put ne…pas around the auxiliary verb. Je n’ai pas retrouvé mes amis au café. I didn’t meet my friends at the café. 5.2 – Irregular past participles (avoir) BCCDLO PPPRVV Past Participles ending in –u boire (to drink)  bu plaire (à) (to please)  plu connaître (to know)  connu pleuvoir (to rain)  plu courir (to run)  couru pouvoir (to be able)  pu devoir (must, to have to)  dû recevoir (to receive)  reçu lire (to read)  lu voir (to see)  vu obtenir (to obtain)  obtenu vouloir (to want)  voulu CDEF PACM Past Participles ending in –it, -is conduire (to drive)  conduit prendre (to take)  pris dire (to say)  dit apprendre (to learn)  appris écrire (to write)  écrit comprendre (to understand)  compris faire (to do, to make) fait mettre (to put, put on)  mis DOOS Past Participles ending in -ert découvrir (to discover) découvert offrir (to offer, give) offert ouvrir (to open) ouvert souffrir (to suffer) souffert B. The past participles of avoir and être are irregular. Both of these verbs use avoir as their helping verb. Avoir (to have)  eu Être (to be)  été 5.3 – Saying what you did: Passé Composé with être A. The past participles of these verbs agree with the subject in gender and number. Passé Composé: aller (to go) je suis allé(e) nous sommes allé(e)s tu es allé(e) vous êtes allé(e)(s) il est allé ils sont allés elle est allée elles sont allées B. Many verbs conjugated with être in the passé composé denote a change in the location. DR MRS VANDERTRAMP Past participle ending in … -é -u aller (to go)  allé(e) descendre (to go down)  descendu(e) arriver (to arrive)  arrivé(e) venir (to come)  venu(e) entrer (to enter)  entré(e) revenir (to come back)  revenu(e) monter (to go up)  monté(e) rentrer (to go home)  rentré(e) -i retourner (to return)  retourné(e) partir (to leave)  parti(e) tomber (to fall)  tombé(e) sortir (to go out)  sorti(e) Rester (to stay)  resté(e) Devenir (to become)  devenu(e) Naître (to be born)  né(e) Mourir (to die)  mort(e) 5.4 Passé Composé of reflexive verbs A. The reflexive pronoun precedes the helping verb. - À quelle heure est-ce que tu t’es levé ce matin? - Je me suis couché après minuit et je me suis levé à 7 h. B. Because their past tense is formed with être, participles used in past reflexive constructions usually agree in gender and number with the subject. Marie s’est levée à 8 h. Nathalie et Camille se sont levées à 10 h. 5.5 Negative expressions A. So far, you have most often used the expression ne…pas to negate sentences. Here are several other negative expressions, grouped with the corresponding affirmative expressions. Affirmative Negative quelque chose (something) ne…rien (nothing) or tout (everything) rien…ne (nothing) quelqu’un (somebody) ne…personne (nobody) or tout le monde (everybody) personne…ne (nobody) quelquefois (sometimes) ne…jamais (never) toujours (always) un jour (someday) souvent (often) déjà (already) ne…pas encore (not yet) encore (still) ne…plus (no longer) toujours (still) Note that these expressions occur in the same position as ne…pas. They are placed around the first verb (ie. The helping verb in passé composé). -Est-ce que ta soeur fume toujours? - Non, elle ne fume pas. Moi, je n’ai jamais fumé. *Exception: The word personne is placed after the past participle in the passé composé. Je n’ai recontré personne au café. B. The words rien and personne can be used as subjects as well as objects of the verb. In both cases, ne is used before the verb. Nous ne somme pas prêts. Rien n’est terminé. Personne n’est venu me voir. Je n’ai rien dit à Mme Martin. C. As with ne…pas the indefinite and partitive articles (un, une, des; du, de la, de l’) usually become de (d’) after any negative expression. Je n’ai jamais mangé d’escargots. D. The expression ne…que is not negative, but rather is used to express the notion of restriction. It is usually synonymous with seulement (only). Unlike the negative expressions, the position of que varies: it is always placed before the item that is the focus of the restriction. Je n’ai que cinq euros. Nous n’avons visité que la tour Eiffel. Chapter 6: L’enfance et la jeunesse 6.1 Saying what you used to do: The imperfect A. The imperfect (l’imparfait) is a past tense used to describe actions or conditions that occurred repeatedly or habitually in the past. It is often used where English speakers use the phrases used to and would, or just a simple past-tense form. Chaque fois que j’allais à Paris, j’envoyais beaucoup de cartes postales à mes amis aux États-Unis. Each time I went to Paris, I used to (would) send a lot of postcards to my friends in the United States. Que faisait Adrienne le dimanche quand elle était petite? What did Adrienne do on Sundays when she was little? Elle allait toujours à la messe avec ses parents. She always went to Mass with her parents. B. The endings used to form the imperfect are the same for all verbs. The stem is the same as that of the nous form of the present tense. L’Imparfait parler finir vendre parlons  parl- finissons  finiss- vendons  vend- je parlais je finissais je vendais tu parlais tu finissais tu vendais il/elle/on parlait il/elle/on finissait il/elle/on vendait nous parlions nous finissions nous vendions vous parliez vous finissiez vous vendiez ils/elles parlaient ils/elles finissaient ils/elles vendaient C. The verb être has an irregular stem in the imperfect: ét-, être j’étais nous étions tu étais vous étiez il/elle/on était ils/elles étaient Quand j’étais petit, je prenais toujours un chocolat chaud au petit déjeuner. When I was little, I always used to drink hot chocolate at breakfast. D. All other verbs with irregular present-tense forms follow the regular conjugation pattern for the imperfect. Here are some examples. aller: nous allons  all- j’allais nous allions avoir: nous avons  av- j’avais nous avions devoir: nous devons  dev- je devais nous devions dire: nous disons  dis- je disais nous disions écrire: nous écrivons  écriv- j’écrivais nous écrivions faire: nous faisons  fais- je faisais nous faisions lire: nous lisons  lis je lisais nous lisions prendre: nous prenons  pren- je prenais nous prenions venir: nous venons  ven- je venais nous venions vouloir: nous voulons  voul- je voulais nous voulions 6.2: The verbs dire, lire and écrire These verbs have similar forms in the present tense. Note the irregular form vous dites. dire (to say) lire (to read) écrire (to write) je/j’ dis lis écris tu dis lis écris il/elle/on dit lit écrit nous disons lisons écrivons vous dites lisez écrivez ils/elles disent lisent écrivent Passe Composé: j’ai dit j’ai lu j’ai écrit Imparfait je disais je lisais j’écrivais 6.3: Describing past states: More on the imperfect To describe a state of being in the past, French normally uses the imperfect tense. This is because the imperfect presents a situation as existing at some time in the past, without suggesting a definite beginning or end. Je ne me sentais pas bien hier. Je savais que j’étais malade parce que je n’avais pas envie de manger. I didn’t feel well yesterday. I knew that I was sick because I didn’t feel like eating. Quand ma soeur avait 15 ans, elle voulait devenir championne de patinage. When my sister was 15, she wanted to become an ice-skating champion. Eg: aimer(aim), vouloir(voul), pouvoir(pouv), connaitre(connaiss), savoir(sav), devoir(dev) 6.4: Linking ideas: Relative pronouns This is a high school. I attended this high school.  This is the high school that I attended. B. In French, the relative pronoun qui is used for both people and inanimate objects. Qui is used when the preceding noun is the subject of the following verb. J’avais un ami qui jouait dans l’orchestre. (Mon ami jouait…) I had a friend who played in the orchestra. C. The relative pronoun que (qu’) is also used for both people and things. Que is used when the preceding noun is the direct object of the following verb. Comment s’appelait le garçon que nous rencontrions tous les jours à la bibliothèque? (Nous rencontrions le garçon….) What was the name of the boy we used to meet every day in the library? D. Use the relative pronoun où to refer to a place where something happens or to a point in time when something happens. Maman, comment s’appelle le magasin où tu achetais tous nos vêtements? Mom, what’s the name of the shop where you used to buy all your clothes? J’étais malade le jour où Daniel m’a téléphone. I was sick the day (that) Daniel called me. 6.5: Indirect object pronouns A. In French, an indirect object noun is always preceded by the preposition à. Je posais beaucoup de questions à Mme Kaffès. I asked Madame Kaffès a lot of questions. Mme Kaffès expliquait les problèmes de maths aux élèves. Madame Kaffès explained the math problems to the pupils. B. Indirect object pronouns are used to avoid repeating an indirect object noun. You already know most of these pronouns because they are the same as the direct object pronouns. The only forms that are different are lui and leur. Indirect Object Pronouns me/m’ (to) me nous (to) us te/t’ (to) you (familiar) vous (to) you (formal, plural) lui (to) him, (to) her leur (to) them Direct object: me, m’, te, t’, le, la, nous, vous, les J’étais à côté de Madeleine et je lui donnais toujours la réponse. I was next to Madeleine, and I always gave her the answer. Emma et Florence étaient de l’autre côté de la salle. Je leur écrivais souvent des petits mots. Emma and Florence were on the other side of the room. I often wrote them little notes. C. Indirect object pronouns, just like reflexive and direct object pronouns, are placed before conjugated verbs or between a conjugated verb and an infinitive. Georges m’a expliqué la leçon de français. Georges explained the French lesson to me. Je ne peux pas te donner le livre maintenant. I can’t give you the book now. D. In negative sentences, indirect objects precede their verb and are placed between ne and the verb. Je ne lui parle pas souvent. I don’t talk to him/her often. Elle ne leur a pas dit ça. She didn’t tell them that (say that to them.) 6.7: The verbs voir and croire A. The verbs voir and croire have the same conjugation pattern. Notice that the I changes to y in the nous and vous forms. voir (to see) croire (to believe) je vois nous voyons je crois nous croyons tu vois vous voyez tu crois vous croyez il/elle/on voit ils/elles voient il/elle/on croit ils/elles croient Passé Composé: j’ai vu, j’ai cru Impa
More Less

Related notes for FR 152

Log In

OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view

OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit