Study Guides (248,610)
Canada (121,635)
POLC70H3 (20)
Andy Lee (10)
Midterm

Mid-Term Study Guide (2).docx

21 Pages
139 Views

Department
Political Science
Course Code
POLC70H3
Professor
Andy Lee

This preview shows pages 1,2,3,4. Sign up to view the full 21 pages of the document.
Description
POLB70  Mid­Term Study Guide  Part 1 – Multiple Choice Part 2 – Terminology Identification Aristocracy  (rule of aristoi) - rule of +1 philosopher­king - Aristocracy →  Timocracy  caused by civil war in ruling group of aristocracy  iron/bronze types →  life of $­making; gold/silver → life of virtue & order  result is a middle way = mixed constitution of good & bad Shares features of aristocracy Shares features of oligarchy - rulers are respected - won’t appoint wise leaders - fighters not laborers - incline towards ‘spiritedness’ (thumos) - communal life - war-like - physical training - love of $-making - Aristocracy →  Oligarchy Aristoi (best must rule) - Plato: aristoi must rule for polis to act as 1 unit w/ common purpose  b/c matter of justice: it’s just that only best should rule  - aristoi = philosopher­king  kallipolis only exist when philosophers rule as kings  leading genuinely & adequately philosophize, until political power & philosophy entirely  coincide  best of complete guardians – who believes to pursue what’s advantageous to city &  unwilling to kreitton - government of kallipolis = aristocracy - implies inequality   less­than­good members of city obliged to obey rulers  generates resentment w/in city - rule of law (personal rulership) vs. rule of man (institutional/legalistic rulership)  statesmanship = expert knowledge; essence of statesmanship = possession of knowledge,  not power  rulers can’t access expert knowledge of statesmanship :. must have laws Autarkeia (self­sufficient & independent) - describing the polis  Cave Allegory  1. prisoners = us who don’t understand reality & thinks shadows are 2. liberated person = philosopher who sees world as truly is  should rule  Cephalus  - introduced major topic of ‘justice’ via talk of old age  like liberating release from savage tyrannical master; brings freedom from bodily  appetites & desires  fears death & afterlife →  compels evaluation of own life: whether unjust to anyone - foreshadows idea of tyranny, class structure of political society, $­making as way of life,  moral conduct - wealthy, part of $­making class, yet questions why material wealth is thought to be valuable Citizenship (1 who is entitled to participate in office) - right of participation in public life of your polis = citizen  only those w/ proper leisure & ability to take part in public life  not mere residence b/c aliens (like Aristotle) are not, although reside  can’t base on whether have access to legal process; since foreigners can access law­courts  can’t base on privileges/honors form state; since state awards honors to foreigners - exclusions:   women  slaves  children  workers (non­egalitarian Aristotle O equality, Pharmony & virtue of entire state - not moral question:  good person ≠ good citizen  good citizen = function to serve state  can be person of vice & still possess virtue of good citizen Community of wives  Contemplative life vs. active life  - good constitution = good life - good life = contemplative life/active life?  happiness = activity in accordance w/ virtue  but even contemplation can be action of certain kind, when directed towards living­well Democracy (rule of the poor people/mass [demos]) - Plato: suspects it, as not all is fit to rule  never proper regime for kallipolis  b/c rule of demos is not of aristoi  & not according to  virtue  unjust to establish relation of ruling & being ruled contrary to nature = worst rule over  best  not a constitution (but supermarket of constitutions)  unfair:  b/c giving equal share in ruling all = less­qualified in positions of power  injustice b/c lower classes meddling & interfering in work rightfully belonging to  Guardians  dangerous:  b/c driven by freedom of masses to pursue their desires (utilitarianism = society should be  organized to maximize preference­satisfaction)  extreme freedom →   extreme slavery b/c instead of mastering desires, we become slaves to  desires - Democracy →  Tyranny  freedom to pursue & satisfy desires soon become insatiable; more we satisfy existing  desires, more we feel there are more we haven’t satisfied  Internal class conflict in democratic city caused by competition to satisfy their own  desires. People set up 1 man as champion – but man transforms →  wolf = tyrant  Demos (common ppl) Desire/appetitive (Plato’s 3 kinds of desire)  Elenchus, elenctic method  - ‘Socratic method’ of reasoning = questioning   form of inquiry proceeded by question, then exploring diff. possible ways to answer   Republic : Socrates criticizes definitions of justice by telling what it is not, and not what it  is - not designed to show what we know, but what we don’t Ethos (rule of custom) - permanent part of natural order = unchanging  from generation to generation Eudaimonia (happiness/condition of living well) - Aristotle ethical thought: Doctrine of the Good  humans distinctive b/c live according to plan & can deliberate actions & desired goal,  unlike animals   ultimate good we desire for its own sake not just b/c it leads to another good  person who enjoys eudaimonia = fully human, living complete & good life  ‘activity of the soul in accordance w/ virtue’ = human good only achieved when doing  things engaged in purposeful human actions - social good:  humans fully happy when live together (friendship – can’t enjoy by self, have to have  another involved) - eudaimonia impossible w/out politics:  belongs to most authoritative art = master art (politics of this nature)  politics legislates what to do/not do - polis = koinonia to cultivate virtue, intend members to live good life (eudaimonia), telos =  perfect & autarkeia   state exists not for basic protection & survival, but for ethical reasons – make ppl more  virtuous Form of the Good  - ultimate object of knowledge & from the Good things that are just gain their usefulness &  value - humans compelled to pursue the Good, but none can do successfully without philosophical  reasoning - Forms cannot be perceived by human senses, must be seen through the mind's eye - Plato: justice, truth, equality, beauty & others ultimately derive from Form of the Good. Goods (intrinsic vs. instrumental)  Guardians  Gyges' ring  - magical artifact granted owner power of invisibility at will - if owned, would one steal, cheat, commit criminal acts - no one ever wants to be just, only unwillingly b/c forced by bad consequences Household  - ‘state has a natural priority over the household and over any individual among us. For the  whole must be prior to the part…’ - state diff from household  relationship btw members: state = principle of equality, household = inequality &  dependence (master­slave, husband­wife, father­child)  can’t manage private household w/out dependence of members upon head of household - whether distinction btw free & slave is of  convention (nomos)  nature (phusis) = slavery of natural order → naturally­free persons = well suited for  political life, natural slaves = living property/tool  Justice (dikaiosune) - main topic introduce by Cephalus who fears death & afterlife → compels evaluation of own  life: whether unjust to anyone - Thrasymachus: justice = kreitton - is a ‘virtue’ b/c it serves as a necessary function for soul to live happy = Plato concludes: just  person is a happy person - is a ‘good’: 1. intrinsic = valued in itself for own sake, irrespective of outcome; even bad consequences  attached, existence of good itself is enough to justify valuing it 2. instrumental = valued not for itself, but for positive consequences that result (i.e. physical  training b/c produces good health) 3. (justice is) combination  = value justice b/c intrinsically valuable, also b/c is attached to  desirable rewards & consequences (Gyge’s ring) - soul:  mustn’t look at rewards gained in life by appearing just, but how benefits soul  just city (each class performs own designated function) = just man (3 parts of soul  perform own function)  Plato’s justice = doing one’s own work; injustice (civil war)= exchanging & meddling btw  classes City Soul Guardians ↔ Rational Auxiliars ↔ thumos Workers, $­ ↔ Appetitive makers Kallipolis (luxurious city) 1. division of labour = fulfill multiple needs :. multiple crafts  every craftsmen practice 1 craft he’s naturally suited to b/c goods better produced when  attention undivided 2. guardians = to meet luxurious lifestyle, expansion requires ‘special class’ trained in art of  warfare 3. guardian’s lifestyle = austere – no private property, revenue from public funds, common  messes, public housing, sharing of wives 4. class structure  Guardians  Auxiliaries  Labourers/ $­makers - Plato’s ideal city that’s completely happy = just city:  to deny injustice makes for happier life nd  city functions as 1 as soul does :. individual happiness 2  to happiness whole  unity of virtues Knowledge (Plato)  - true lovers of knowledge:   lovers of sights & sounds = love only sight & sound of beautiful things; don’t love nature  of beauty itself  most only appreciate & understand instances of beautiful things, but not nature of beauty  itself = lover of opinion  those no knowledge/opinion of either beauty itself or instances of beautiful things =  ignorance   only philosophers can apprehend nature of beauty = lovers of knowledge & beauty   best rulers shouldn’t rule from ignorance/opinion, but according to reason & full  knowledge Koinonia (association) - every state is an association Kreitton (advantage of the stronger) - Thrasymachus’s definition of justice Logos (power of speech) - is what separates humans from animals - serves to indicate useful /harmful, just/unjust - law has to be inherently rational :. logos = true author of law, not humans Middle Constitution (or mixed constitution)  Monarchy/Kingship  Myth of the metals  - contends that all citizens of the city were born out of the earth  each citizen has certain metal mixed in his soul  most fit to rule = gold  auxiliaries = silver  producers = bronze/iron.  - city must never be ruled by someone whose soul is mixed w/ wrong metal  according to oracle, city will be ruined if that happens - persuades ppl to be patriotic.  - they have reason to swear loyalty to their particular plot of ground and their fellow citizens   plot of ground = mother  fellow citizens = brothers & sisters.  Natural vs. legal slavery  Nicomachean Ethics ­ politics regarded a subset of ethics: branch of philosophy concerned w/ human values & moral  conduct ­ Aristotle: ethics = ‘philosophy of human nature’   to understand politics, we must understanding what humans value & why we value them Noble falsehood  Nomos (law/convention) - rule of law, not rule of man - theory of law: if law should be supreme, then law is:  reason w/out desire  law has to be inherently rational  logos = true author of law, not humans Oligarchy (rule of the wealthy few) - constitution based on a property assessment; rich rule, poor has no share - private accumulation of private wealth & property, encourages selfish behaviour  $­making > virture & necessity for survival  disregard law - haves & have­nots  not 1 city but 2 = 1 of poor & 1 of rich  creates greatest of all evils – poverty & social exclusion - soul of oligarchic man dominated by appetitive part of soul, but still keeps lesser desires in  check - Oligarchy →  Democracy  democracy emerges from insatiable desire to become as rich as possible  when poor victorious kill opponents, expelling others & giving rest equal share in ruling  under constitution & assigning positions of rule by lot Oligoi (the few) Philosopher­King  - philosophers are the best (aristoi) :. aristocracy = rule as kings  philosophy is what makes one best suited to rule  kallipolis only exist when philosophers rule as kings  leading genuinely & adequately philosophize, until political power & philosophy entirely  coincide - Problems with theory:  true philosophers =rare  no true philosophers want to rule (but is precisely why are best suited to rule) :. must  forced to rule, leaser eager = best rulers  bad reputation of vicious/useless, not honored but slandered in cities - must be Guardians:  w/out falsehood  high­minded  fast­learner  good memory  measured & graceful - must not be:   $­making / auxiliary classes  lovers of sights & sounds = love only sight & sound of beautiful things; don’t love nature  of beauty itself  most only appreciate & understand instances of beautiful things, but not nature of beauty  itself = lover of opinion  those no knowledge/opinion of either beauty itself or instances of beautiful things =  ignorance   only philosophers can apprehend nature of beauty = lovers of knowledge & beauty   best rulers shouldn’t rule from ignorance/opinion, but according to reason & full  knowledge - Allegory of the cave = illustration of what it is like to be a philosopher  prisoners (us) only see shadows = world of relative ignorance, but not reality which  produced the shadows  person liberated from the chains restraining them (philosopher) can see the world as it  truly is should rule b/c knows good & beautiful things, but source/Form of goodness &  beauty  only philosophers know what is true goodness & justice for the city = qualified to rule Philosophia (love of learning & wisdom) - like dog   who loves what it knows, hates what it doesn’t   separates knowledge from ignorance  philosopher = lover of knowledge, avoids ignorance Phronesis (practical wisdom) - politics = craft/art of producing good laws practiced by politicians - political skill requires phronesis = ability to calculate & deliberate well abt actions that can  best bring abt eudaimonia for men   those good at managing households/states Phusis (nature) - nature (beyond human control) is different from convention (w/in human control) → natural  world ≠ human world - polis:  natural: b/c customs never change :. part of nature, if anyone challenge authority of  custom  = punish  (So
More Less
Unlock Document

Only pages 1,2,3,4 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit