Body Ritual Among the Nacirema.docx- ANTHROPOLOGY A02

6 Pages
157 Views
Unlock Document

Department
Religion
Course
RLGA02H3
Professor
Elizabeth Page- Gould
Semester
Summer

Description
Body Ritual Among the Nacirema­  01/30/2014 ­Nacirema= are a North American group living in the territory between the Canadian Cree, the Yaqui and  Tarahumare of Mexico ­There nation was originated by a culture hero­ the throwing of a piece of wampum across the river Pa­To­ Mac and the chopping down of a chery tree in which the spirit of Truth resided  ­The fundamental belief underlying the whole system appears to be that the human body is ugly and that its  natural tendency is to debility and disease.  ▯ mans only hope is to avert these characteristics through the use of the powerful influences of ritual and  ceremony ­The more powerful individuals in the society have several shrines in their houses and the opulence of a  house is often referred to in terms of the number of such ritual centers it possess  ­Most houses are of wattle and daub construction, but the shrine rooms of the more wealthy are walled with  stone. Poorer families imitate the rich by applying pottery plaques to their shrine walls  ­While each family has at least one shrine, the rituals associated with it are not family ceremonies but are  private and secret ­The magical packets are so numerous that people forget what their purposes were and fear to use them  again. While the natives are very vague on this point, we can only assume that the idea in retaining all the  old magical materials is that their presence in the charm box before which the body rituals are conducted,  will in some way protect the worshipper  ­In the hierarchy of magical practitioners, and below the medicine men in prestige, are specialists whose  designation is best translated “holy­mouth­men”  ▯the Nacirema have an almost pathological horror of and fascination with the mouth, the condition of which  is believed to have a supernatural influence on all social relationships ▯Were it not for the rituals of the mouth, they believe that their teeth would fall out, their gums bleed, their  jaws shrink, their friends desert them, and their lovers reject them ▯They also believe that a strong relationship exists between oral and moral characteristics. For example­  there is a ritual ablution of the mouth for children which is supposed to improve their moral fiber ­one of the rituals= inserting a small bundle of hog hairs into the mouth, along with certain magical  powders, and then moving the budle in a highly formalized series of gestures  ▯the people seek out a holy mouth man once or twice a year The holy mouth man opens the clients mouth and using the above mentioned tools enlarges any holes  which decay may have created in the teeth, magical materials are put into these holes   If there are no naturally occurring holes in the teeth, large sections of one or more teeth are gouged out so  that the supernatural substance can be applied  In the clients view, the purpose of theme ministrations is to arrest decay and to draw friends  Sadism? Masochistic? ­The theoretically interesting point is that what seems to be a preponderantly masochistic people have  developed sadistic specialists ­The medicine men have an imposing temple, or Lalipso in every community of any size ▯ this is the place  where people will die  ­No matter how ill the supplicant or how grade the emergency, the guardians of many temples will not admit  a client if he cannot give a rich gift to the custodian. Even after one has gained admission and survived the  ceremonies, the guardians will not permit the neophyte to leave until he makes still another gift  ­The Supplicant entering the temple is first stripped of all his or her clothes. In every­day life the Nacirema  avoids exposure of his body and its natural functions. Bathing and excretory acts are preformed only in the  secrecy of the household shrine, where they are ritualized as part of the body rites.  ▯Psychological shock results from the fact that body secrecy is suddenly lost upon entry into the latipso.  ­At other times they insert magic wands in the supplicants mouth or force him to eat substances which are  supposed to be healing  ▯From time to time the medicine men come to their clients and jab magically treated needles into their  flesh.  ▯The fact that these temple ceremonies may not cute, and may even kill the neophyte, in no way decreases   the people’s faith in the medicine men.  ­The “listener” is a witch doctor that has the power to exorcise the devils that lodge in the heads of people  who have bee
More Less

Related notes for RLGA02H3

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit