Weber Study Questions.docx

20 Pages
234 Views
Unlock Document

Department
Sociology
Course
SOCB43H3
Professor
Dan Silver
Semester
Winter

Description
Weber Study Questions “Basic Sociological Concepts” p. 312 What does Weber mean by the term “sociology”?  by “interpretative understanding”? by  “action”? by “social action”? ­ Sociology = a science which seeks interpretive understanding of social action,  explain its course and effects ­ Action = human behavior linked to a subjective meaning on part of actor  concerned ­ Social action = meaning intended by actor is related to the behavior of others What does Weber mean by “meaning”?    What for Weber is the difference between “the  empirical sciences of action” like sociology and “dogmatic sciences” like ethics or  jurisprudence? ­ Meaning = an actual intended meaning or subjective meaning conceived as a  pure, conceptual type ascribed to the behavior of one or several hypothetical  actors ­ Unlike the empirical sciences of action, dogmatic sciences seek true and valid  meanings in their objects of study What is the difference between meaningful action and reactive behavior? ­ Meaningful action is action that can be understood while reactive behavior is  unrelated to subjectively intended meaning p. 313 What kinds of evidence does Weber believe can be offered in support of an interpretation  of a piece of behavior as an action?  Why is “rationally oriented instrumental behavior”  easiest to interpret as action?  Give an example.  Why are “ultimate aims” and “values”  harder? ­ Evidence of understanding can be either of a rational character or founded upon  an empathetic re­experiencing, or artistically appreciative in character ­ “Rationally oriented instrumental behavior” is easiest to interpret as action ­ The greater the divergence of ultimate aims and values from our own, the more  difficult it difficult to understand them through imaginative re­experiencing.  p. 314 Why does Weber believe we should treat all “irrational, emotional” behavior as  deviations from purely instrumentally rational action?  Give an example of this method  and explain how it helps to understand a piece of action. ­ An explanation of a stock exchange panic would first establish what would  happen if action had not been influenced by irrational emotions ­ This manner of looking at action allows for the ability to attribute active influence  to the irregularities which determine deviations from this construct ­ A type/ideal type is presented from a scenario in which real action is influenced  by all manner of  irrationalities (emotions/errors) and can be presented as a  deviation from processes directed by purely rational thought Does Weber’s approach assume that people really act rationally all the time?  Why or  why not? ­ No. his theory suggests absolutely nothing about the extent to which actual action  might or might not be determined by a rational evaluation of ends p. 315 What does Weber mean by “understanding”?  What is the difference between “direct and  immediate” vs. “explanatory” understanding? ­ It can mean: o Direct and immediate understanding of the intended meaning of an action o Explanatory understanding refers to understanding the motivational  meaning attached by the person expressing or writing the proposition 2 x 2  = 4. It acquires a contextual meaning. p. 316 What does Weber mean by “ideal type”? ­ A pure type constructed scientifically out of frequently recurring phenomenon  ­ An ideal type of an intended meaning/context p. 317 What are some limitations on the interpretative method of explaining action through  people’s intended meanings? ­ Supposed motives and repressed factors often conceal from the actor himself the  real context forming his action to such a degree that only limited value can be  attached to their motivation ­ External properties of action which appear to be similar can have very different  contextual meanings ­ Humans often find themselves in situations driven by contradictory imperatives  that we understand p. 327 What is “social action”?  What are some examples of non­social action? ­ Social action includes refraining from action or acquiescing to a situation ­ It can be oriented to the past, present or future anticipated behavior of others p. 329 What are the four type of action?  How do they differ? Social action can be determined by: ­ Instrumental rationality = through the expectations of behavior of external  objects/people coupled with the employment of this expectation as a condition or  means for the realization of one’s intended premeditated aims/purposes ­ Value rationality = through conscious belief in the unconditional and intrinsic  value of the action whether this can be understood as ethical, aesthetic, religious  or anything else of a specific form of personal behavior for itself unrelated to its  success ­ Affect = (emotion) through action and feeling ­ Tradition = through ingrained habits “The ‘objectivity’ of knowledge in social science and social policy.” p. 360 What is the question Weber poses in this essay? ­ The same question posed to new social science journals, its tendency  How, according to Weber, did social science arise? ­ In the pursuit of the enlargement of our knowledge of social circumstances of all  countries, the facts of social life, the training of judgment in respect of practical  problems arising from these social circumstance p. 361­362 What does it mean to say, as Weber does, that a science can never determine binding  norms and ideals? ­ It does not mean that value judgments should be kept entirely out of scientific  discussions because of its dependence on particular ideals ­ It cannot determine guidelines from which practical applications may be derived What are for Weber the prime questions available to social scientific consideration? ­ What is the meaning and purpose of scientific criticism of ideals and value  judgments? ­ Question of suitability of means to given ends ­ What does the attainment of the desired cost in context of foreseeable injury to  other values? p. 363 What is for Weber the distinctive feature of social and political problems?  What is the  difference between disputes based in “class interest” vs. “world views”? ­ Social and political problems are distinguished by the fact that they cannot be  resolved by the application of mere technical considerations to fixed ends,  argument can and must arise over regulating standards of value ­ The worldview an individual adheres to tends to be increasingly decisive while  class interest is a concept whose lack of ambiguity is superficial p. 364 What special significance does Weber ascribe to “positive religions”? ­ Only positive religions (dogmatically, ordered sects) are capable of ending the  content of cultural values the dignity of unconditionally valid ethically  imperatives p. 366 How does Weber propose to balance the perspectives of the “thoughtful researcher” and  the “needing human being”? ­ CLASS, STATUS, PARTY pp. 151­152 What does Weber mean by “power”? ­ The chance of a man or a number of men to realize their own will in a social  action even against the resistance of others who are participating in the  action What is the difference between social honor, power, and economic power? ­ Quite generally, “mere economic” power, and especially “naked” money power, is  by no means a recognized basis of social honor. Nor is power the only basis of  social honor. Indeed, social honor, or prestige, may even be the basis of economic  power, and very frequently has been. What is the “social order”?  How is it different from the “economic order”? ­ The social order and the economic order are related in a similar manner to the  legal order. However, the economic order merely defines the way in which  economic goods and services are distributed and used. Of course the status order  is strongly influenced by it, and in turn reacts upon it. p. 152­153 What is a class? ­ not groups; they merely represent possible, and frequent, bases for social action. How are class situations further distinguished, in addition to “property” vs. “lack of  property”? ­ (1) a number of people have in common a specific causal component of their life  chances ­ (2) this component is represented exclusively by economic interests ­ in the possession of goods and opportunities for income ­ (3) is represented under the conditions of the commodity or labor markets. Why is “class situation” ultimately “market situation”? ­ the kind of chance in the market is the decisive moment which presents a shared  condition for the individual’s fate ­ effect of naked possession per se, which among cattle breeders gives over the  non­owning slave or serf into the power of the cattle owner, is only a fore­runner  of real “class” formation p. 153­155 What factors limit or promote the chances that communal actions will flow from shared  class interests? ­ Economic interest creates class ­ Direction of interest can vary according to whether social action of apportion of  those affected by class situation has grown out of the class situation Why are classes not necessarily communities? ­ "classes" are not communities; they merely represent possible, and frequent, bases  for communal action ­ "class" is when (1) a number of people have in common a specific causal  component of their life chances, in so far as (2) this component is represented  exclusively­by ­economic­ interests in the possession of goods and opportunities  for income, and (3) is represented under the conditions of the commodity or labor  markets What, according to Weber, are the main differences between ancient vs. modern class  conflicts? ­ Ancient class conflicts were based on the distribution of property while modern  class conflicts are based on the structure of the concrete economic order pp. 155­157 What is a status group?  Give an example of how status groups can cut across class. ­ Are normally groups that are often fluid. A status situation is determined by a  specific, positive or negative social estimation of honor ­ All classes can belong to the same status group for instance status among  American gentleman is expressed by the fact that outside the subordination  determined by the different functions of business, it would be considered  offensive if even the richest boss, while playing billiards or cards in his club  would not treat his clerk justly. How do common “styles of life” define insiders and outsider of status groups? ­ Restrictions on social intercourse – can confine marriage to within status circle ­ Must live on certain street in order to interact with President ­ Must dress in a certain manner pp. 157­161 When does a status group become a closed caste?  What is the difference between “caste”  vs. “ethnic” segregation? ­ Where the consequences have been realized to their full extent, the status group  evolves into a closed "caste." ­ ethnic co­existence, based on mutual repulsion and disdain, allows each ethnic  group to consider its own honor as the highest one; the caste structure brings  about a social subordination and an acknowledgement of “more honor” in favor of  the privileged caste and status groups Why do status honor groups tend to not give high status to economic, market activities? ­ classes are stratified according to their relations to the production and acquisition  of goods; whereas status groups are stratified according to the principles of their  consumption of goods as represented by special “styles of life. What is the most general economic effect of status groups?  Can you give an example,  from your life, of how a status group removes certain objects from the market? pp. 161­162 What are “parties” and how do they differ from classes and status groups? ­ “Parties” reside in the sphere of “power.” Their action is oriented toward the  acquisition of social “power,” that is to say, toward influencing social action no  matter what its content may be. In principle, parties may exist in a social club as  well as in a state. Power And Authority: When And Why Do People Obey? p. 179 What does Weber mean by power? By “domination”? by “discipline”? ­ Power = implies the likelihood that one person in a social relationship will be  able, even despite resistance, to carry out his own will – regardless of the basis on  which this likelihood rests. ­ Domination = the likelihood that a established command will find obedience  among a specific circle of persons ­ Discipline = likelihood that a command will find prompt, automatic, and blind  obedience among a specific group of people. pp. 191­193 What does it mean for domination to be “legitimate”? What are the three pure types of legitimate domination, and how do they differ? 1. Rational grounds – resting on a belief in the legality of enacted orders [e.g.,  civil service rules] and the right of those elevated to authority under such orders to  issue commands (legal authority).  2. Traditional grounds – resting on an established belief in the sanctity of  immemorial traditions and the legitimacy of those exercising authority under them  (traditional authority); or finally.  3. Charismatic grounds – resting on devotion to the exceptional sanctity, heroism  or exemplary character of an individual person, and of the orders revealed or  ordained by him (charismatic authority). Weber Study Questions (2) THE PROTESTANT ETHIC AND THE SPIRIT OF CAPITALISM What does “asceticism” mean? ­ is a lifestyle characterized by abstinence from various worldly pleasures, often  with the aim of pursuing religious and spiritual goals How does the Franklin quote illustrate the spirit of capitalism? ­ Presents the idea that the duty of the individual to increase his wealth, which is  assumed to be a self­defined interest in itself ­ Presents idea that: o Time is money o Credit is money o Money begets money What is the difference between modern and adventure capitalism? ­ Modern = strives systematically and rationally in a calling for legitimate profit ­ Adventure capitalism has always been around o Wolf of wall street o Greed, take the big gamble o Not ethically sanctioned o Disapproved of ­ Modern capitalism o Not just about rich people and big business o Everyday normal people work day in and day out doing what they can to  earn just a little profit each day o Gain profit through incrementally implementing plan systematically How does Weber describe the Puritan attitude to culture?  What is the connection  between this attitude and capitalistic standardization? ­ culture which had no direct relevance to religious matters was viewed with  suspicion and hostility though not a narrow­minded scorn ­  they appreciated the sciences, humanism of the Renaissance and classical  antiquity, learning was held in high religious esteem ­ Disapproved of nonscientific literature and art that appealed to senses ­ Disapproved of theatre Why, according to Weber, did Puritans avoid spending money on cultural goods?  How is  this attitude significant to the development of capitalism? ­ Protestant asceticism fought with fury against the spontaneous enjoyment of  possessions and constricted consumption, especially of luxury goods. ­ In process shattered the psychological bonds restricting all striving for gain – not  only by legalizing profit but also by perceiving it as desired by God ­ God wanted a rational and utilitarian use of wealth on behalf of the basic needs of  the person and the community What is the Puritan attitude toward the production of wealth?  What does Weber mean by  “work in a calling”? ­ They believed it was God`s desire that they build an earthly kingdom of  abundance to serve Him ­ actual production of wealth by people for a community was a positive sign from  God ­ “work in a calling” refers to the fact that wealth and work acquired a positive  religious significance under Puritan attitude and became sanctified as a sign that  indicated one’s salvation How does the Puritan ethic lead to productive investment of capital? ­ the continuous reinvestment of one’s wealth, rather than its squandering on  worldly pleasures, proved a further effective means to create God’s kingdom of  abundance – and hence great success, which must have come from God’s hand,  also became sanctified How does the Puritan outlook encourage a “bourgeois, economically rational way of life? ­ It encouraged under all circumstances the tendency towards a middle­class life  and organization of life ­ This rational organization of life stands at the source of the economic man How does the intensity for the search for the Kingdom of God gradually pass over into  sober vocational virtue? ­ Through the fulfillment of the duty to work in a vocational calling and through  strict asceticism, which church discipline naturally imposed in particular upon the  propertyless classes – promoted the “productivity” of work in the capitalist sense  of the word In what ways does the modern work ethic require renouncing “an age of full and  beautiful humanity”? ­ this basic component of asceticism in the middle­class style of life – if it wishes to  be a style at all – involves today an inescapable interaction in which the conduct  of “specialized activity,” on the one hand, and “renunciation,” on the other,  mutually condition each other Why are we forced to work in a calling? ­ The life of work is the foundation of the modern economic order RELIGIOUS REJECTIONS OF THE WORLD AND THEIR DIRECTIONS How does constructing ideal­types of religious ethics contribute to “typology and  sociology of rationalism”? ­ proceeds from the most rational forms reality can assume and it attempts to find  out how far certain rational conclusions, which can be established theoretically,  have been drawn in reality What is the difference, according to Weber, between asceticism and mysticism?  Between  inner­worldly and other­worldly forms of asceticism and mysticism? ­ Asceticism = reject the world, believe in God­­willed action of the devout who are  God's tools ­ Mysticism = a state of 'possession,' not action, and the individual is not a tool but  a 'vessel' of the divine, creature must be silent so that God may speak o Action in the world must appears to be endangering the absolutely  irrational and other­worldly religious state ­ Inner­worldly asceticism = mastering the world, seeks to tame what is creatural  and wicked through work in a worldly 'vocation' How does the acetic view the mystic and vice versa? ­ To the inner­worldly ascetic the conduct of the mystic is an indolent enjoyment of  self; to the mystic the conduct of the (inner­worldly active) ascetic is an  entanglement in the godless ways of the world combined with complacent self­ righteousness. What is the practical consequence of a prophetic religion? ­ Prophet legitimizes themselves through the possession of a magical charisma thus  securing recognition and followers for the exemplary significance, the mission, or  the savior quality of their personalities Why do salvation religions tend to be in tension with “the world and its orders”? ­ The tension has been the greater the more religion has been sublimated from  ritualism and towards 'religious absolutism.' Indeed, the further the rationalization  and sublimation of the external and internal possession of­­in the widest  sense­­'things worldly' has progressed, the stronger has the tension on the part of  religion become.  Why do prophetic religions tend to devalue sibling and other family relationships?  What  sorts of ethical principles tend to develop within prophetic religious communities? ­ the more comprehensive and the more inward the aim of salvation has been, the  more it has been taken for granted that the faithful should ultimately stand closer  to the savior, the prophet, the priest, the father confessor, the brother in the faith  than to natural relations and to the matrimonial community. ­ These communities have known two elemental principles: first, the dualism of in­ group and out­group morality; second, for in­group morality, simple reciprocity:  'As you do unto me I shall do unto you.' Why, according to Weber, do salvation religions tend to come into opposition with the  economic sphere? ­ The more the world of the modern capitalist economy follows its own immanent  laws, the less accessible it is to any imaginable relationship with a religious ethic  of brotherliness. What are the two consistent avenues for escaping the tension between religion and the  economic world, according to Weber?  Explain  ­ First, the paradox of the Puritan ethic of 'vocation.' As a religion of virtuosos,  Puritanism renounced the universalism of love, and rationally routinized all work  in this world into serving God's will and testing one's state of grace. ­ In the last resort, this meant in principle to renounce salvation as a goal attainable  by man, that is, by everybody. It meant to renounce salvation in favor of the  groundless and always only particularized grace.  Why, according to Weber, do salvation religions tend to come into opposition with the  political sphere? ­ The problem of tensions with the political order emerged for redemption religions  out of the basic demand for brotherliness. And in politics, as in economics, the  more rational the political order became the sharper the problems of these  tensions became. In what ways are warrior communities and the brotherliness of war in tension?  How do  Puritanism and mysticism propose to resolve this tension? ­ War on its own creates a sentiment of community resulting in a devoted and  sacrificial community consumed with compassion and love for those in need. Idea  of dying for something without meaning ­ Religions of salvations are concerned with the meaning of death and fighting for  the right cause. No longer a blind following of community.  What is the difference between locating the ethical value of an act in terms of success or  in terms of some intrinsic value of the act? ­ The question is whether and to what extent the responsibility of the actor for the  results sanctifies the means, or whether the value of the actor's intention justifies  him in rejecting the responsibility for the outcome, whether to pass on the results  of the act to God or to the wickedness and foolishness of the world which are  permitted by God. Why, according to Weber, do “magical religiosity” and art stand in a “most intimate  relation”? ­ Since its beginnings, religion has been a fountain of opportunities for artistic  creation through traditionalization o in idols, icons, and other religious artifacts
More Less

Related notes for SOCB43H3

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit