Bioethics Review.docx

3 Pages
126 Views
Unlock Document

Department
Philosophy
Course
PHL281H1
Professor
T.J.Berry
Semester
Fall

Description
Noonan's Argument for the Conservative View 1. A fetus is a human being. 2. Human beings have moral rights, including the rights to life and liberty. 3. Hence, a fetus has rights. 4. A fetus' right to life trumps the woman's life to liberty. 5. Hence, abortion is not morally permissible. From Noonan’s conservative view, the criterion was conception (humanist). Warren’s more liberal view involved personhood instead. Warren's Criticism of Noonan's Argument: 1. A fetus is a homo sapiens. 2. Beings­with­moral­standing have moral rights, including the rights to life and liberty. X­3. Hence, a fetus has rights. 4. A fetus's right to life trumps the woman's right to liberty. X­5. Hence, abortion is not morally permissible. Warren's Argument for the Liberal View 1. Only Members of the moral community have rights. 2. Only persons are members of the moral community. 3. Self­consciousness is necessary for personhood. 4. Fetuses are not self­conscious. 5. Hence, fetuses are not persons, not members of the moral community, and not rightsbearers. After personhood comes the wrongfulness of killing, which we don’t need to know. From there, we go to an obligation to assist others (provided by Thomson) Thomson's Revision of Noonan's Argument 1. Human beings have rights, including the rights to life and liberty. 2. A fetus is a human being. 3. Hence, a fetus has rights. 4.1 The right to life entails the right to life support. 4.2 Abortion removes a fetus' life support. 5. Hence, abortion violates the fetus's right to life and is morally impermissible. *Think about the violinist case* Thomson's Argument 1. All ethical concerns are captured either by rights theory or commonsense morality. 2. Rights theory does not require life­preserving Good Samaritanism because the right to life is strict  rather than broad, i.e., a right only not to be killed (unjustly) rather than a right to what one needs for bare  preservation. 3. Commonsense morality requires life­preserving action only when the burden of engaging in such  action is light: in Thomson's terms, it requires only Minimally Decent Samaritanism, not Good  Samaritanism. 4. Hence, abortion is not ethically prohibited except when the burden of preserving the fetus is light. Noonan's Argument Revisited 1. Human beings have moral rights, including the general rights to life and liberty. 2. A fetus is a human being. 3. Hence, a fetus has a general right to life. 4. A fetus' general right to life trumps the woman's general right to liberty. 5. Hence, abortion is not morally permissible. Thomson's Revision of the Noonan's Argument 1. Human beings have rights, including the rights to life and liberty 2. A fetus is a human being. 3. Hence, a fetus has rights. 4.1 The right to life entails the right to life support [JJT rejects; DTSV reinstates] 4.2 Abortion removes a fetus' life support. 5. Hence, abortion violates the fetus's right to life and is morally impermissible Less Respect For Life Argument: 1. In places where culture of death pratices, such as abortion, euthanasia, the death penalty, or PAS, are  legalized, the sanctity of life will lose respect. 2. Where the sanctity of life loses respect, violent crime will become more common. 3. Abortion ha
More Less

Related notes for PHL281H1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit