POL381 H1 F - Class Notes .docx

29 Pages
49 Views
Unlock Document

Department
Political Science
Course
POL345Y1
Professor
odedh
Semester
Fall

Description
September 20, 2012 – Class 2  Essay # 2 Due November 15 Essay # 1 Instructions given next class th th th Jews in the 16  – 17  – 18  Century  • In 1800 there were 2.5 million Jews in the world  • 90% of them lived in Europe  • No acceptance of multiculturalism at the time • Segregation was the norm in Europe at the time  • Jews lived in their own communities  • Jews used to live in ghettos of the big cities like in Venice  • Jews not in the city ghettos lived in small towns  • Russians allocated Jews to live in Southern part of Russia (Ukraine) • The Pale of Jewish Settlements (white dots on map) where Jews lived for the  majority  • Inside these Pales, they lived in small towns known as “shtetles” • When the authorities decided that the Jews were not of interest anymore, they  would be forced to leave  • Limited jobs they could have • Most of the time they could not own land  • Jews were sent in to Berlin through the same gates that cows went through to get  in  • They look and speak different language then rest of population • There was very strong anti­Semitism in this period towards Jews  • Jews were blamed for killing Jesus Christ  • Jews used blood of boys to prepare Matzah – rumor – bullshit  • Passover time was therefore a very dangerous time – if a boy went missing it was  blamed on the Jews  • Most of the Jews fear however was of expulsion and having to relocate  • On the other hand, the Jews did not want to assimilate into the overall community  so they didn’t mind being separate • The reason for this is, is cause the Jews are not supposed to stay their for good  because once they have redeemed themselves they are supposed to leave and go  to Zion • Ideologically they wanted this separation  • They had this idea that spiritually, they are not part of mundane history  • God is their connection, not history  • God is the one who is going to redeem the Jews  • Segregation worked for both sides  • Any relationship between Jews and non­Jews must be totally instrumental and not  friendship (business, and get medical aid but not friends)  • If Jews converted to Christianity they would mourn as if they were dead – shiva  •  The Jews could basically have their own little lives in the Shtettles  • This was important because it said that the Jewish way of life because it is based  on deeds  • Jews don’t question God, its what to do to keep the obligation of Shabbat  • You need 10 people to pray and a kosher butcher etc.. and that’s why its so  important for them to live inside this community  • That’s why community is so important to Jews  • This gave Jews a very strong sense of belonging and safety and an extended  family  • One of the ways they established new shtetles:  o When a non­jew was requested to a city cause he was good at his job, he  brought a bunch of people with him cause they needed this community  • There was an obligation that jews help jews  • Communal supervision was also a benefit of living in a community  • If one jew committed a crime against someone, the whole community is in danger  • That’s why it was very important to keep everyone in place  • The Jews had their own legal system  • They could easily excommunicate a Jew – very effective  • **Education – very important o If youre born into a Jewish community you need to be educated about this  community  o Jewish way of ritual life – important  o All Jews have to be able to read the jewish text – read Hebrew/ Yiddish   o Every kid from the age of 3 learned to read and write in Hebrew – this was  a time when everyone outside the jewish community were illiterate so the  jews were advanced in this regard  o A prestigious role for jews is to become a scholar  o They would study the Talmud – Jewish law/code  • **Religion – very important  o In this time, and all over Europe, religion was the norm o There was no such thing as a secular jew  o They were excommunicated if they were not religious  o Jewish nationalism immersed inside religion  o You could not belong to Jewish religion and be Ukrainian as well  o If you were Jewish you were only Jewish o As opposed to Christianity  o Jewish politics was related to religious idea  • 3 most important things – religion, education and community  • How did things change since then?  • Christian Europe before modernity has to be examined  • Being secular for the jews was never an option  • The Church crowns the king in Christian society though because it was just order  • They want you to feel small – religion (the physical size of the buildings too) • You feel how small you are compared to the big picture of god  • Micheal Angelo’s picture of Adam and God – controversial because they were  both the same size – shows the beginning of change • Human beings start to feel more self­worth  • This was revolutionary (modernity) th • *** Enlightenment – idea that started in 17  century and spreaded in France and  England  • Reason is the most important idea in this  • People can think for themselves – Emannuelle Kant – very important philosopher  • Basically he told people to think for themselves and come up with their own ideas  • Started questioning the Church and religious authority and always criticize what  you see  • Led to French Revolution for example  • ** Idea of universalism – everybody has the ability to think – no matter what his  cultural or religious or national background is  • Therefore there is no room for discrimination – unless its against those who refuse  to think  • This led to a certain political understanding ­­ ** Civic Nationalism ** (Western  Nationalism)  • Before this nationalism did not exist because of religion  • In modernity – people have the power to determine their lives for themselves  • They also have the power to create the nation  • The state is a contract between people and it doesn’t matter what religion they  practice  • It means jews kind of also have a place in this nationalism  • Our reason is the most important thing – love is the most important thing in life  not reason  • Culture is more important than reason  • The Romantics were the anti­enlightenment – they were also modern though  • Herder **  • Ethnic nationalism evolves **  • This is based on a group that has a shared past and shared connection of cultural  past  • Creates a problem because you can now exclude specific people from being part  of a state  • Conflicts would arise in states with many different groups – eastern Europe  • At this point the jews lived in this area and were stuck in the middle of ethnic  nationalism  • Jews received emancipation  • By living in these nationalist places, jews needed to learn new languages  • Suddenly the gates collapsed and jews were forced to be part of the overall  community  • One of the implications for the jews was that they were not their own state  anymore  • Jews cannot be part of a state and jewish – to them they are just jewish – but they  could no longer do that anymore they became French jews for example  • The reaction of the jews was freaking out because they lost their separation from  the outside world  • This was the beginning of the orthodox community – some closed themselves  even further • Other jews were happy to be part of the community  • They would assimilate – this is how many levels of Judaism was created  • There was a middle ground of Judaism known as the jewish haskala  • Jewish enlightenment is haskala  • Jews got really excited by the idea of enlightment  • They liked that all human beings were under the basis of being equal  • They wanted them to be part of the oval community  • They could now have more prestigious jobs and dress how they so choose • One of the leaders of Jewish Haskala ­­** Moses Mendelssohn  • Most important philosophers of the enlightenment regardless that he is jewish  • First to promote the haskala  • He was friends with Kant and that was unimaginable before that a jew and a non  jew could be friends • There was pressure on him to convert to Christianity  • He refused because he wanted to proved to you that you can be jewish and  elightened at the same time – jewish and german at the same time • He played chess with a non jew – it was revolutionary  • 50 years after him came a stream of Judaism popular today known as ** reform  Judaism  • Idea was that the jewish religion should be modified just enough to allow them to  be part of modern society  • The important thing now is just to emphasis the constance of Judaism –  monotheism, values etc… • They do not feel all the way obligate dto the Talmud  • Modern (Neo) Orthodoxy ** jews who said that they wanted to be part of the  modern world but we do not want to change religion because we can keep kosher  etc… • What we see in the west is a lot of optimism – that everything is going to be ok  September 28 , 2012 – Class 3 (only need to remember names in lectures for exams) • Especially in Germany and also in Eastern Europe, Enlightenment started to see a  very strong counter­argument – ethnic nationalism and anti­Semitism • In 1893 there were 60 anti­semites German parliament who were open about it • Karl Lueger – mayor of Vienna – became mayor on an anti­semite platform and  tried to limit Jews and was against inter­marriage  • In the past anti­semitism was always on a religious basis – this time around the  anti­semitism became much more racial – they hate them because they are not  German like we are – some races are better than others and mixes races makes  nations un­pure (was the thinking) • Even in French political campaigns it would begin to spread  • These ideas became stronger and stronger until Hitler came to power  • **Borders do not stop ideas**  • In Russia – they also started to absorb liberal enlightened ideas  • Abolished serfdom in 1860 even though it was 100 years behind France  • Some Jews were allowed into Russia proper  • Inside the Jewish community – religion was not the only thing anymore • They started to develop Hebrew literature which was more liberal, nationalism  and socialism  • The walls of the ghetto started to collapse – although formally Jews did not have  equal rights in central Europe  • What held Jews together before that no longer could  • What will keep it together – Zionism begins to spread as a solution.  • 1881 – A backlash in Russia – The Czar Alexander II was murdered by  revolutionaries   o A few of those revolutionaries were Jewish  o It was enough to say that the Jews are the enemy of Russia o All Jews were expelled to the settlements and oppression started  o Between 1881 and 1884 – a wave of pogroms developed because Jews  were expelled and hatred towards Jews – rape, slaughter, burning etc… o 1905 – 810 Jews were murdered in a few weeks  o Church was involved in the pogroms and the police did not interfere   o They did this to divert the political tension off of the idea of a revolution  in Russia which would happen so they tried to get people to focus on the  Jews instead  o Has implications: for those Jews that hoped the emancipation would come  to Russia – They were extremely disappointed (Russia is not the liberal  place they believed and hoped it would be)  o Jews now began to think: what to do now? Several options emerged:   To stay and hope for the best and hold on   Jews joined radical revolutionary groups  • Russia at this time was in political turmoil  • The Russian Revolution was going to happen  • To feel part of the community – join the revolutionaries and  create a society where Jews would be apart of it  • Trotsky for example (Jew)   Jewish cultural autonomy in Russia but want to preserve our  Jewish identity (not zionist but preserve culture and religion)  • Bund movement – many socialist jews who wanted to  cultivate a jewish culture who would be equal members of  the future community  • These were the ones who stayed when the Nazis came and  were murdered   Immigration out of Russia and Eastern Europe to USA, Argentina,  Canada, Australia – it was also a time of mass immigration (Irish  Immigration, Italian immigration) – America was viewed as a safe  haven and a new start in a safe place   Zionism – option of going to Palestine • Religious reason • State for the Jews would be the best thing to do • One reason not many went to Palestine – it was far away  and very desalted – it was not advanced and very  backwards – not prosperous – almost purely a desert  • Ideological movement  • This idea is not something new though it has been part of  Jewish history and prayer since the conception of Judaism  o In 1800s there were 6400 Jews living in Palestine but the Jewish  community in Zion (Palestine) Old Yishuv lived just like a shtettle in  Europe – looked like the Jewish settlements in Russia and spent all their  time studying, but did not have political operation to establish a scheme  o Then came the Zionist Precursors were the ones who started thinking  about the Zionist ideas but no one was really listening to them and were  neglected  o One main one was Rabbi Kalisher: said the Italians and others are dying to  make their own state and we as Jews should start doing whatever we can  to start to prepare for the process of redemption – have to start thinking  about Jewish agriculture and the land in Palestine  o Another was Rabbi Alkalai: He saw the Serbs around him who started  creating their own nation state and he said we need to do the same. All  needed to start learning Hebrew. o The third on is Moses Hess: very good friend of Karl Marx. In 1841 he  thought the Jews would assimilate but changes his mind in 1862 published  a book called Rome in Jerusalem and said that anti­sematism will never go  away – compared to Arab nationalism – awful book and sold such few  copies – no one listened to him o * All three came from central Europe in places where other nations started  to spread nationalism and all three of them were essentially neglected  o The change that led to Zionism was anti­semitism and the pogroms – jews  were in immediate danger and therefore these ideas were heard  o Leo Pinsker  was one of those jews who was allowed to study in Moscow  when most jews weren’t  Encouraged jews to assimilate into Russian society in the hope that  in the near future jews would be able to be part of Russian society   And then in 1881 with the pogroms he was devasted and shocked  cause he realized that his idea was simply not going to happen  In 1882, he published Autoemancipation – first panplet of Zionism  that actually worked   Anti­semitism is based on superstition (back then) and its coming  from an irrational place and therefore Jews can never assimilate –  there is no way to fight it rationally   His solution: Jews should not wait for emancipation (that would  never help) they should emancipate themselves – doesn’t help if  they escape to America because anti­semitism will arise there  They should create their own territory where freedom was ensured   This place is where they are going to gain respect – very important  for the Jews – not going to wait for the nations or for god – we are  going to auto emancipate ourselves   The Jews in western Europe hated him and this book because they  were working so hard to assimilate in society – the Jews in the  settlements and Eastern Europe loved him because they were in  such distress.   Did not want individual jewish emancipation wanted total jewish  emancipation  o Hovevei Zion: Lovers of Zion – movement   People started talking about establishing a jewish Palestine   Talked about building it  In 1884 – 60 associations like this established   The one thing they all shared was they wanted to go to zion   This is new Zionism   Eventually very few of these movements actually came to  Palestine   They are dressed differently than in the shtettles and were dressed  like arabs because they wanted to dress like natives which were  arabs   This would not really workout – they were clueless   They didn’t have money or experience – didn’t know what to do   The Ottomans who were in power hated them  o Between 1882 and 1903 – First Aliya – First wave of Zionist  immigration  Between 20 and 30000 came  Most came and left back to US or Russia but this was the  beginning of the creation of Zionist infrastructure in Palestine  o The Change that would spark Zionism was Theodore Hertzl (most  important) – political zionism   Born in Budapest from a family that was well integrated into the  non­jewish society   Not raised that jewish  Moved to Vienna to study law   In 1893 – after the pogroms in Russia – he was sure the solution  was very simple – convert to Christianity or assimilate   Then the Dreyfus affair occurred that would change all this   Dreyfus was a general in French army and was accused of high  treason – he was innocent – the claim was he was on trial for anti­ semetic reasons  Hertzl was covering the event as a journalist  He noticed they were shouting death to the Jew at his trial and this  was in France – supposed to be a liberal place at the time   This was a turning point in Hertzl’s ideas   If this can happen in France of 1894 maybe anti Semitism is not  going away even if Jews have legal rights  2 years later he published his book Judenstaat   Anti­Semitism according to Hertzl is not going away – jews are  now hated because they are equal – they take jobs and such and  cant be violent towards them before – they are the scapegoat   Hertzl says no to immigration to another place cause anti Semitism  will happen there, emancipation is not happening  Assimilation is an option for few   We should separate ourselves from the Europeans   BUT we should do this the way that people do things in the West –  respectable way – not like Lovers of Zion did – first we need to get  permission to do so – met the German chancellor, the pope etc in a  proper manner to get permission to have our homeland   When he went to world leaders – he was respected but he wasn’t  given permission – he actually put the Zionist idea on the map –  political Zionism (so important)   Died in 1904 – very young   2 years after his book was published there was the first Zionist  Conference   30 years after his death the Balfour Declaration – British  government accepts the idea of Jews in Palestine  o * the Holocaust was not the cause of Zionism but it was tragic proof that  the idea of Zionism was right  o Israel gave the jews a sense of respect around the world  October 4, 2012 – Class 4  • British government accepted the Jewish homeland in Palestine as long as they  didn’t disturb anyone there and the state was established in 1948  • The yearning of Jews to go back to their homeland was there the whole time but  in the past they believed they were exiled for their sins by the Messiah • Emancipation of the Jews failed because of anti­Semitism  • The expectations of the Jews changed with the failure of emancipation – they  were not willing to put up with all this stuff from the past anymore  • Expectations changed because of the emancipation  • Zionism is largely a secular movement  o Idea that people can determine their own destiny for themselves o To do this they had to go through secularism  o Hertzl thought Israel would basically be a Germany, without the anit­ Semitism  o Orthodox Jews opposed Zionism – went against Jewish principles and  they didn’t want to be like everyone else  o The Arabs also opposed Zionism – to them it was a bunch of Europeans  coming to invade foreign land (a form of colonialism)   Zionists though see themselves as a liberation movement   Colonialism is when a strong territory takes over a weaker one for  its land and resources  o Jews who assimilated opposed Zionism too o Also Jews who did not want to assimilate culturally  o One of Hertzl’s arguments: its good for your colonialist ideals  o 3 Arguments for Zionism:  Shelter: own nation state to avoid persecution and idea that once  they have a state they will no longer be persecuted   Jewish Identity and Continuity: ** essay 1: What kept the jews  together in the past was religion – religion collapsed because the  walls of the ghettos collapsed so it cant hold the jews together  anymore and they need something else and what can keep them  together is land and language and that is why they need a state –  led that exile is not going to last – either they would assimilate and  nothing can hold them together and as an alternative we should  build a nation for ourselves   The New Jew: Zionism was about a total makeover – revolution  of the Jew – previously jews were so poor and the jew they knew  was depressing and persecuted, weak, almost degenerative – but  they had the wealth of culture and spirits so they looked past it –  This was the Zionist stereotype of the Old Jew. The old jew is what  we want to overcome and we will do this when we establish our  own modern state in Palestine. New Yishuv – new jewish society –  is going to change the Jew into strong, beautiful handsome,  modern, imposing and self­respected, healthy, and secular chose to  speak Hebrew because in the old Kingdom of Israel jews prospered  during the antiquity – Yiddish was spoken during the years of exile  and during times of persecution so they wanted to completely  pretend like it didn’t happen –  • Other Elements of the New Jew:  o Language – Hebrew instead of Yiddish o Connection to the land – jews in exile were not  connected to the land they were in so basically the  new jew that will come to Palestine is going to be  connected to the land – the youth would go hiking  basically from one place ot another  o Very strong aggriculutre – work the land – the  connection with the land  o Construction – building – it was modern and to  have a permanent location – no longer left a piece  of their house un painted – building our own place –  sense of activism and modernity  o Tel Aviv was to be the place of the new jew – not  Jerusalem cause that was the homeland of the old  jew – tel aviv modernity Jerusalem is religious city  o Hebrew names – changing name – to biblical names  (David, Guidion, etc…) and then later on you find  names of plants = connection to the land  o Lots of emphasis on sports  o Youth movements was very important – because it  was the future  o Militarism: as opposed to the weak persecuted jew,  the new jew will be strong and feared and hold a  gun – different than the victimized jew of the  holocaust and of the exile years – youth learn how  to use guns – necessity (protection and some  ideological reasons)   Conflict between the Arabs and the Jews was almost inevitable  from the start:  o 2 Main Branches of Secular Zionism (who held these views) after Pinsker  and Hertzl:   Labor Zionism (left):  th • Started early 20  century with the young people who  mainly came from Russia – full of socialist ideas that they  absorbed in Russia – main  force that would lead to Israel  • They saw Zionism – as a socialist movement  • Labor element: Gordon  o Zionism is about realizing the Jewish life by  working the land  o Must live close to nature and close to each other  o Particular problem of the Jews – when they left  their land 2000 they got detached from themselves  because they got ditatched from the land – when  they will be redeemed is when they go back to  nature  o Idea of labor is not to make money its to be one  with what you are doing  o Socialism: bourgeoisie and proletariat – revolution  of the proletariat to create a classless society – the  socialist Zionists basically said we are very lucky  because we don’t need to make a revolution we can  start from scratch – the spearhead of this was the  kibbutz (communal settelments) – no private  property one big household and money goes to  shared collective – emphasized gender equality but  there was a lot more women serving men   o You could leave if you didn’t like it  o The kibbutz manifested the best example of labor  Zionism  o 75 % of pilots in Israeli airforce came from Kibbutz  – but since they tried to creae utopia they were not  overly aggressive towards others and always looked  for peace  o Religion: they were very secular (the whole idea of  the new jew) – modern secular jewish culture – do  not find synagogues in a kibbutz (on purpose) –  funerals have no rabbi there (even secular jews had  rabbis but not in the kibbutz) BUT very quickly  they found out they cannot separate religion from  Judaism (too much of a history) ALSO they missed  home, were very young – they had a jewish  sentiment (missed shabbat dinner, synagogue) mind  wanted to create something new but heart wouldn’t  let them – their solution was to reformed religion –  used holiday cause they felt meaning to it but put  their own twist on it – put socialist idea of welfare  of working people into Shabbat but did not go to  synagogue – bar mitzvah they are initiated into the  kibbutz instated of Judaism – sacrifice themselves  in order to achieve higher ideas –  o Ideological commitment for peace –  o Economically: allowed some space for free market  – led to compromise – lots of control over the  market on the other hand did not oppress those who  wanted private markets  o Ben Gurion – head of labor Zionism – when the  state was established it was secular and socialist and  by people who came from Europe – the downside is  that they did not give a lot of place for the religious,  non Europeans   Revisionist Zionism (Right) – now the majority since 1977 ­­:  October 11, 2012 – Class 5 • Revisionist Zionism (continued) – also secular  o  Opposition to Labor Zionism  o Founder of today’s Likud Party (Benjamin Netanyahu)  o Head of Revision Zionism: Zeev Zabotinsky  o Born in Russia and was very impressed by European Nationalism o He helped the British take over Palestine  o Much more assertive against the British and against the Arabs * o He was anti socialist *   Only thing important is nationalism   Wanted free markets – despised equality and centralized  governments   Being a new jew is not about working the land – most important  thing about new jew is to have Hadar (majesty, royalty, pride) to be  gentlemen – war is ugly but militarism is good because it emits  sense of pride – have to be assertive   He had nothing against the arabs but said they would not accept us  so we should not be nice towards them   Blamed Labor Zionism of being too nice and pushovers to the  Arabs and British   Said Palestine included Jordan also not just what it is today and  when it was not given he refused   Very dignified: suits, ties, uniforms    Stern: killed by the British – fought the British during WWII –  terror organization  o Both groups are very secular despite their conflicts  o Both believe Zionism is about creating a new Jew  o Israel is a very ideological place – conflict arose because of this between  themselves, the British, the Arabs and as individuals they were in a way  lost – why Israel is not liberal like the West is because liberalism promotes  the benefit of the individual while Israel promotes the welfare of the  nation and the collective  • Canaanite Movement  o Took the concept of the new Jew to the extreme  o They do not make connection to exile, they came back to their land – and  what happened in between doesn’t matter o Were inspired by the ancient kingdoms  o They loved archeology o Because it enabled them to learn about the ancient nations of Palestine   o Affiliated themselves with the ancient land of Canaan  o They were artists who used Egyptian and Syrian inspiration since they  said they were part of this land thousands of years ago  o Religious Jews did not respect them o Most of the secular Jews in Israel were critical of them saying they went to  far cause they said they had more of a connection with the people of 3000  years ago then their Jewish grandparents back home in Russia  • Ahad Ha’am (opposite of Canaanite Movement)  o Not political and practical its cultural Zionism  o Very critical of Herzl  o Herzl wanted to create a European country in Palestine – nothing Jewish  (Ha’am opposed)  o He said most of the Jews live in Eastern Europe and do care about their  Jewish heritage  o SIcne the walls of the ghettos collapsed, the glue that connected the Jews  together was lost o Therefore, what we should establish is a state that is the cultural center for  Jews in Palestine that will be strong and inspire Jews all over the way and  that will be the way to maintain the Jewish identity  o He said exile will not end soon and said most of the Jews will not come to  Israel and we have to take care of them  o For him culture is to develop the Jewish spirit – connects Jewish people  together – it’s the language, heritage, literature and religion (part of the  heritage)  o Should be proud of jewish history even in exile  • Klatzkin  o Spirit is too vague o Creates chauvinism  ▯nationalism  • Ahad Ha’am 
More Less

Related notes for POL345Y1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit