Anthro- chap8,10,11,12.docx

9 Pages
55 Views
Unlock Document

School
Wilfrid Laurier University
Department
Criminology
Course
CC100
Professor
Andrew Welsh
Semester
Fall

Description
Chapter 8: Play, Art, Myth and Ritual Play: A framing (or orienting context) that is  consciously adopted by the players;  somehow pleasurable; and  systemically related to what is non­play by alluding to the non­play world  and by transforming the objects, roles, actions, and relations of ends and  means characteristic of the non­play world.  Art: ‘Play with form producing some aesthetically successful transformation­ representation’ (Alland 1997: 39).  • How does this definition of art challenge or confirm your previous understanding  of art? Myth: A representative story that embodies a culture’s assumptions about the way  society, or the world in general, must operate  • May explain or account for various human/animal behaviours and suggest how to  interpret or understand various aspects of life. • Teaches appropriate behaviours through metaphors for social or individual  behaviour. ­ As social charter­ this is why we do as we do. ­ As cognitive explanation­this is why it all makes sense. • Orthodoxy  • ‘Correct doctrine’; the prohibition of deviation from approved mythic texts  • Orthopraxy  • ‘Correct practice’; the prohibition of deviation from approved forms of ritual  behaviour  Ritual: A repetitive social practice set off from everyday routine and composed of a  sequence of symbolic activities that adhere to a culturally defined ritual schema and are  closely connected to a specific set of ideas central to the culture. • May be secular or sacred collective behaviours aimed at maintaining order or  bringing about change.  1) Ritual is a repetitive social practice composed of a sequence of symbolic  activities. 2) It is set off from the social routines of everyday life.  3) Rituals adhere to a characteristic, culturally defined ritual schema.  4) Ritual action is closely connected to a specific set of ideas that are often  encoded in myth.  Ritual as an action: Rites of passage  A ritual that serves to mark the movement and transformation of an  individual from one social position to another  Rites of Intensification  Other rites  Thinking about play Metacommunication   Communicating about the process of communication, talking about talking.  Framing   A cognitive boundary that marks certain behaviours as ‘play’ or as ‘ordinary life’.  Decisions we make about how to see something.  Reflexivity   Critically thinking about the way one thinks; reflecting on one’s own experience.  Active reflection on thought and action.  Some effects of Play: • Imitation­ Learning by trying things out.  • Rehearsal for ‘real world’, experimenting with social roles and behaviours. • ‘Edutainment’ Entertainment & Education • Imagination and innovation, novelty, experiments and possibility. • Undermine the status quo, explore, create and try on new things. Sport:  • An aggressively competitive, often physically exertive activity governed by  game­like rules that are ritually patterned and agreed­upon by all participants • Sport and the nation­state • Sport as metaphor Sculpture and the Baule Gbagba dance Vogel’s four forms of Baule sculpture 1. Art that is watched (performances featuring carved masks)  2. Art that is seen without looking (sacred sculpture)  3. Art that is glimpsed (private sculptures for hunting and for spirit spouses)  4. Art that is visible to all (the profane; everyday objects)  More examples of art   Dance and Gender in Northern Greece  Gender roles in dance  Jane Cowan  Mass media in Egypt  Soap Opera  Lila Abu­Lughod Chapter 10: World View The Role of Metaphor, Metonymy and Symbol  Metaphor: a form of language that asserts a meaningful link between two expressions  from different semantic backgrounds.  Ex: Canada = cultural mosaic (represents the diversity of Canada)  Metaphorical subject: the first part of a metaphor, which indicates the domain of  experience that needs to be clarified.  Metaphorical predicate: the second part of a metaphor, which suggests the familiar  domain of experience that may clarify the metaphorical subject.  Metaphoric entailments: all the attributes of a metaphorical predicate that relate it to the  culturally defined domain of experience to which it belongs.  Metonymy: the culturally defined relationship of the parts of a semantic domain to the  domain as a whole and the whole to its parts.  Symbol: as people increase their understanding of themselves and the wider world by  creating metaphors, they devise symbols to remind themselves of their significant insight  and the connections between those insights.  Summarizing symbols: represent a whole semantic domain and invite us to consider the  various elements within it. Elaborating symbols: represent only one element of a domain and incite us to place that  element in its wider semantic context.  Key metaphors: metaphors that serve as the foundation of a worldview  Worldviews: are attempts to answer the following question: what must the world be like  for my experiences to be what they are?  Social metaphor: a world­view metaphor whose model for the world is the social order.  Organic metaphor: a world­view metaphor that applies the image of the body to social  structures and institutions. Technological metaphor: a world­view metaphor that employs objects made by human  beings as metaphorical predicates. Computer metaphor: a technological metaphor that employs computers as metaphorical  predicates.  Religion Religion: Ideas and practices that postulate reality beyond that which is immediately  available to the senses.  Minimal categories of religious behavior 1) Prayer 2) Physiological exercise  3) Exhortation  4) Mana: superhuman power that is sometimes believed transferable   5) Taboo 6) Feasts  7) Sacrifice  Universal aspects of religion: Altered states of consciousness:   Dreams, alcohol, drugs, hallucinogens provide evidence of the unseen world of  spirit, we see the dead, experience the unreal/sacred domains. Life­Death   We observe the difference, postulate a life force that moves after death, afterlife  speculations, E.B. Tylor Animism­ the spirits residing in things. Totems, Idols      R. Marrett­Animatism or impersonal powers, forces of good and evil. Explanations for our origins and the unknown.  Science is only recent, religions explained complex philosophical questions of  life, death and existence. World­views in operation  Witchcraft, Oracles, and Magic among the Azande  E. Evans­Pritchard  Mangu, or witchcraft beliefs  Magic  Oracles  Patterns of witchcraft accusation­confrontation­resolution  Mind, Body, and Emotion in Huichol religious practice  Barbara Meyerhoff  Wirikuta  Unity symbolized by deer, maize, and peyote  Peyote hunt Magic: a set of beliefs and practices designed to control the visible or invisible world for  specific purposes.  Oracles: invisible forces to which people address questions and whose responses they  believe to be truth.  Maintaining and changing a world­view  Syncretism: the synthesis of old religious practices (or an old way of life) with new  religious practices (or a new way of life) introduced from outside, often by force.  Revitalization: a conscious, deliberate, and organized attempt by some members of a  society to create a more satisfying culture in a time of crisis.  Religion and secularism  Secularism: the separation of religion and state, including a notion of secular citizenship  that owes much to the notion of individual agency developed in protestant theology.  Religious organization:   Religions often use metaphor to communicate.  Religious organization varies, but anthropologists have identified two broad  categories of religious specialists:   Shamans: small scale religions (healers, diviners, part time religious  practitioners with individual powers to communicate with invisible forces,  for the benefit of all, male or female, European witches);  Priests: large scale religions (also rabbis, imams etc., full time  practitioners skilled in ritual and scripture, lead religios activities, bury  and marry, typically found in complex hierarchical societies). World­v
More Less

Related notes for CC100

Log In


OR

Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit