Study Guides (248,619)
Canada (121,639)
York University (10,209)
Music (106)
MUSI 1530 (25)
Midterm

Second Test Midterm Study Guide.docx

8 Pages
460 Views

Department
Music
Course Code
MUSI 1530
Professor
Rob Bowman

This preview shows pages 1,2 and half of page 3. Sign up to view the full 8 pages of the document.
Description
1530 Rock & Popular Music Second Test: Midterm Study Guide Alana Mammoliti Music 1530: Section A 2013­14 Second Test: Sample Questions 10 MARK QUESTIONS Discuss the particular hybrid of white and black musical aesthetics that Chuck Berry’s  1950s recordings represent. Be sure to talk about his resulting chart success. • 1950s: legal segregation and discrimination against African Americans was common ­ Racists attacked rock and roll because it mixed black and white people ­ They saw it as black music’s power to corrupt through vulgar and “animalistic”   rhythms • White cover versions of hits by black musicians ­ Often outsold originals ­ It seems that many Americans wanted black music without the black people in it • Elvis as a cultural impact ­ Respect for racial and sexual boundaries ­ Derived his style from the Negro rhythm and blues performers of the late 1940s ­ “Elvis stole black music” • Sang country music because the blues industry was failing ­ Huge hit in 1955: “Maybellene” • One of the first black musicians to do well with a white audience ­ Benefit from his middle­class background, energetic performing, and youth­lyrics ­ Broke through the racial barrier as one of the first “rock stars” • Became successful with the teenage generation even though he was 29 • Very aware of the musical tastes that broke down along racial lines ­ White radio stations: country western music ­ Black radio stations: rhythm and blues • Catered to different styles and different crowds ­ Played in a blues band to blacks every weekend ­ Played love songs to whites at parties and events ­ Made sure to pronounce his lyrics clearly to white audiences, fearing they would   be turned off by a "colored" dialect • Chuck Berry's rise to popularity in the 1950's did not influence rock and roll, it defined  rock and roll • At the same time, teenagers were coming into their own as an economic and cultural  force and they adopted rock and roll music as their own ­ His arrival on the Billboard charts in 1955 began a mutual relationship with the   first of several teenage generations that would discover his music ­ Reflected teenagers' exit in racial attitudes, musical tastes, and general interests   from their Depression­ era parents • Without Chuck Berry teenage culture would not have developed in the way it did, but  without teenage fans, Chuck Berry might never have recorded a song 1 [Type text] [Type text] [Type text] Discuss the moral panic about the start of rock and roll music in the 1950s. • Threatening to the accepted norms and patterns found within our culture • 1950s and 1960s: widespread concern over the influence of rock 'n' roll music ­ Fears that it led to promiscuity and anti­social behavior • Elvis’s sensual performance moves appeared hostile and aggressive ­ Feared the younger generation would rebel • Fear that rock and roll will erode the entire moral structure of man ­ Christianity, Holy Marriage, etc.  ­ All the white man has built through his devotion to God • Hartford, CT psychologist calls rock and roll “a tribalistic and cannibalistic” style of  music—“a communicable disease” • Actions were taken across the U.S ­ December 1956: all events with mixed races in performing personnel banned from   Municipal Auditorium ­ Summer 1956: Louisiana passes laws that prohibit interracial dancing, social   functions and entertainment ­ July 1956: San Antonio Parks Department bans rock and roll from juke boxes at   city swimming pools ­ Summer and Fall 1956—dozens of city councils across United States ban rock and   roll performances Discuss the development and subsequent advantages of multi­track recording.  ▯Development • Use tape recorders • Previously required studios to use record and playback machines with one or more tracks  onto a single tape • Allow recordings to be built up in stages rather than a “single take” ­ All the instrumental parts of a song can be recorded and finalized before the vocalist   performs • Taken the emphasis in the recording process away from the performers/artist now on the  music producers (to an extent) ­ The performers/artist’s task was to ensure that a complete performance was delivered   and recorded together in one take ­ Now it is multiple takes all joined together to sound like one complete track ­ Music producers responsibility using the new multi­track recording technology to direct   the creation of the recorded product: develop ideas, sounds, and arrangements • Shows that the recording studio has evolved  ­ Began as a place where live recordings were simply recorded  ­ Now a place where recorded performances are processed and manipulated ­ More complex recording process  ▯Advantages • Isolate individual parts for playback and critique ­ Allows for various effects to be applied to the recording of any part • Punching in/overdubbing 2 1530 Rock & Popular Music Second Test: Midterm Study Guide Alana Mammoliti • Composite tracks • Post­recording mixing ­ Later remixes • The addition and/or deletion of parts at any point in the recording process ­ Recording parts separately gives one better control of the sound ­ Can record different parts in different locations (studios/cities) 20 MARK QUESTIONS During the period 1958­1966 there were significant model shifts in popular music in the  areas of production, arrangement, sonic resources, and approaches to writing music and  lyrics. Write an extended essay that explores these changes being sure to reference musical  examples played and discussed in class. Production and Management • Girls were treated as ragdolls • Top girls groups experienced celebrity and sometimes traveled the world • A number of the less successful girl groups struggled ­ Especially those younger ladies in their teens and early twenties  ­ Became dependent on the producers and the songwriters for their recordings and   their careers ­ Because they were young, they lacked the experience and social skills to advance   their concerns • Girl Groups were often last inline when it came to copyrights, publishing recognition,  and compensation ­ They were so flattered to be discovered and professionally recorded ­ Became so caught up in the music scene ­ Didn’t always realize what was happening ­ Too often, they trusted what they were being told • When the Shirelles discovered in 1964 that their trust fund had evaporated, they went on  strike ­ Were told it had been spent on production, promotion and touring • After a lawsuit and countersuit in the mid­1960s, an agreement was reached, but the damage had been done ­ Believed they were lied to and deceived • In an interview some years later, Shirley Owens of the Shirelles would explain that their manager and record label owner, Florence Greenberg, had put on a “mother routine” which the girls had fallen for completely Sound Resources • Lack of media notice ­ Racism and sexism were more prominent  ­ Female acts were not promoted or covered by the media and music press as much   as male artists, who in the industry’s words were “easier to sell” 3 [Type text] [Type text] [Type text] • Managers and producers did not always acknowledge the talents of their charges or treat  them with professional respect in the recording process ­ Sometimes regarding them as interchangeable parts to be plugged into the pop   music machine wherever they were needed Approaches to writing music and lyrics • Girl group members who wrote their own songs sometimes had to fight for years to get  their music publishing rights as song authors • Girl groups ­ Lyrics that were mostly innocent and naïve ­ Distinctive musical sound  ­ The huge Baby Boomer market sent the music to the top of the charts • The Shirelles are often regarded by rock historians as the opening act of the 1960s “girl  group era,” and perhaps more representative of the girl group sound that followed in  those years • “Will You Love Me Tomorrow” was a Shirelles’ No. 1 hit of December 1960­January  1961  ­ Remained in the Top 40 for 15 weeks ­ Sometimes credited as the first major girl group hit of the rock era  ­ The first all­girl song to ever hit Billboard’s No.1 position ­ Polite, lady­like, conversational lyrics ­ The long­term concerns of a young woman involved in a physical consummation of   love ­ The  lyrics also expressed new social territory  ­ Raising the question all girls wanted answered after one night’s romance Write an essay that outlines the history of the folk revivals of the 1930s and 1950s/early  1960s. Be sure to highlight the various aspects of the folk revival that had a significant  influence on rock music in the 1960s and beyond. • Folk music had two rivals in the US:  ▯The growing labor movement in Urban America (1930s/40s)  ▯Civil Rights and the peace movements (1950s/60s) • The Great Depression – stock market crash of 1929 ­ Affected the societal context in the 1930s ­ Sign that capitalism was a failure ­ Brought forward unionization 
More Less
Unlock Document

Only pages 1,2 and half of page 3 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit