Study Guides (247,998)
United States (123,267)
Boston College (3,492)
UNAS 1104 (2)
All (2)
Final

Complete Modernism & the Arts I/Perspectives II Notes: Part 1 -- 4.0ed the final exam!

9 Pages
143 Views
Unlock Document

Department
University Courses
Course
UNAS 1104
Professor
All Professors
Semester
Fall

Description
Modernism and the Arts Midterm 1)  The Enlightenment, also referred to as the Age of Reason, was a movement during the  late seventeenth and eighteenth centuries that emphasized rationalistic thought, individualism,  and human reason. Traditional authorities grounded in faith were challenged by the rise of  modern science, which produced numerous discoveries and inventions such as the telescope.  Enlightenment thinkers embraced the notion that humanity could be improved through rational  change. Romanticism, which arose in the eighteenth and nineteenth centuries, was a direct  contrast to the Enlightenment. It was a literary and artistic movement that concentrated on  emotions, creative imagination, and self­expression. Romanticism is characterized by a love and  worship of nature, devotion to beauty, and the belief that imagination is superior to reason. In Madame Bovary, the character Emma embodies Romanticism. She is self­centered and  feels that she was born into the wrong social class by some twist of fate. Her self­proclaimed  sense of superiority led her to become increasingly bitter that she was stuck in a world where no  one shared the same romantic ideals as her. Emma’s life had no meaning in it other than her  fantasies that would never be realized, which made her almost incapable of deep feeling. Even  her love affairs were devoid of real substance; Leon and Rodolphe represented idealized love.  Rodolphe pretended to be a hopeless romantic to reel her in and use her for pleasure, but  proceeded to kick her to the curb once he grew bored with her neediness. Leon on the other hand  engaged in an affair with Emma because he “loved” her, but it became evident that he only loved  her looks once he got to know her better and became disgusted with her true personality.  In stark  contrast to Emma is Monsieur Homais, the town pharmacist who likes to think of himself as a  man of science and reason and symbolizes the Enlightenment. He is a pompous member of the  bourgeoisie who tries to impress the townsfolk by prattling on about theories he really knows  nothing about. As an atheist, he frequently argues with the town priest, trying to prove that there  is nothing enchanted or mysterious about the world. Homais’ vanity is validated at the end of the  novel when he is awarded the Legion of Honor medal that he had long been striving to acquire,  demonstrating the triumph of rationality over romanticism. In Crime and Punishment, Pyotr Petrovich Luzhin represents both the Enlightenment and  Romanticism. He is a man of new thinking and when he comes to meet Raskolnikov he tries to  appeal to him by using lofty phrases and talking about progressive ideas and reforms. Luzhin is  self­absorbed and wishes to be Dounia’s benefactor, ‘saving’ her from a bad reputation and life of  poverty so that he feels like the hero. On the other hand, even though Raskolnikov is a low­ mimetic character he possesses some of the characteristics of a romantic hero. He is searching for  meaning in life and does not want to live confined to the rules of society. He has deluded himself  into believing that he is this over­man that has the right to transgress moral law as he pleases,  which leads him kill the pawnbroker and Lizaveta. Raskolnikov is forced to suffer in the  purgatory of his own guilt and is nearly driven mad by it until he realizes that Sonia’s selfless  love has the power to redeem him. Through suffering seven more years in prison and embracing  the healing power of love he will be able to atone for his sins and be reborn a new man.  Part Two of Notes from Underground is an attack on the Romanticism that Dostoevsky  thought was infecting the Russian soul. The Underground Man is a young man in his twenties  who is heavily influenced by romantic literature and dreams of everyone looking up to him like a  noble hero. His vanity leads to him believe that he is superior to others in society, which makes it  nearly impossible for him to care about anyone around him. One of the best examples of  romanticism of the dream is that the Underground Man sees even his mistakes in terms of the  “beautiful and lofty”, not as ordinary transgressions but glorious ones (Dostoevsky, 58). He is  forced to come to terms with the fact that he is not the intellectual man he thinks he is and that  society will never respect him in the way that he wants, which leads him to become spiteful, self­ loathing, and isolated in his later years. The Underground Man cannot accept Liza’s love (even  though she is the deeper meaning that he has been searching for in life) due to his own  shortcomings. He wanted to be the one to save her, not the other way around, and detests her for  it. The Underground Man is too bitter and knows he cannot rise to her level so he very rudely  rejects her, passing up his chance for redemption.  2) The plot of Crime and Punishment is a fall tragedy due to the fact that it is a murder  mystery, which follows the fall of the protagonist Raskolnikov, as he is slowly driven mad by his  developing conscience and fear of getting caught. Raskolnikov violates the moral law of the  universe because deep down he believes that he is super human and has the right to decide who  lives and dies. Raskolnikov is a low­mimetic character; the day before the crime he overhears that  Lizaveta will be out of the house and the coincidence is so great that he loses all reason and starts  to feel that he was preordained to commit the crime. He becomes subject to foolishness,  forgetting major details and losing control while committing the crime. Afterwards he tries to  rationalize it with all kinds of justifications that place the cause of his actions outside of himself.  At one point he firmly believes that he killed the pawnbroker as an act of humanitarian kindness  that would benefit the people of the city she was sucking money out of, while another time he  tells Sonia “I know myself it was the devil leading me” (Dostoevsky, 414). In Part V Raskolnikov reaches a turning point in his life when he finally confesses his  crime to Sonia who has been acting as his conscience, revealing his true nature to her but also to  himself. Sonia is a low­mimetic character because even though she is a kindhearted, Christ­like  figure she has also been subjected by her father to sinful deeds in order to sustain her family. The  novel concludes with Raskolnikov being arrested and sentenced to suffer in Siberia for eight  years, but in the Epilogue Dostoevsky combines tragedy with the notion of resurrection.  Raskolnikov has months of suffering and solitude to reflect of his deeds and he finally is able to  come by the knowledge that he was wrong and that Sonia’s love could redeem him. Even though  further knowledge and suffering were still required of Raskolnikov, the promise of rebirth was  imminent. Like Sonia and Raskolnikov, the other characters in the book are low­mimetic, even  though Dounia and Razumihin can be seen as reasonably the most noble characters in the book.   Madame Bovary is a fall tragedy filled with low­mimetic characters. Emma’s story  exemplifies one of the defining qualities of tragedy that our destinies may not be realized and  reinforces the fact that romantic plots are not adequate enough to explain all of life’s journeys.  Emma is ruined by her romantic education and fooled by her own fantasies. She is constantly set  up for failure because she imagines herself to be this noble woman deserving of a better life and  finds faults in almost everyone around her who does not share the same ideals as she does.  Emma’s bitterness becomes more self­destructive and self­deluding with time and she begins to  think that the rules do not apply to her as she cheats on Charles at will and revels in it. Her selfish  actions destroy not only her own life, but also the lives of her husband and daughter. Faced with  no way out of her financial hardships and refusing to sell her body, Emma poisons herself with  arsenic. The final twinge of irony is that her death was tough and realistic, not the romantic  departure from the world that she imagined.  The characters in Madame Bovary are low­mimetic because they are very mundane and  in most cases not afraid of being immoral to satisfy their own desires. Rodolphe lives his life  chasing pleasure and in that he is reduced to manipulating women to use them and is never able  to form a meaningful relationship. Leon is foolish enough to think that he loves Emma even  before he took the time to find out what her true personality was like. Charles is foolish in an  entirely different way; he loves Emma blindly and cannot see how unhappy or unfaithful she is  right under his nose. Due to the fact that Charles is too stupid to realize that he is trying to relate  to his wife in all the wrong ways, he is lured into a false sense of security by Emma’s pretenses.  Homais is a disreputable pharmacist and only befriends Charles in the first place to distract him  from noticing. He is foolish in the sense that he does not strive for anything truly meaningful in  life; he is content to wallow in his vapid existence and only longs for things that will validate him  as a man of ‘importance’, such as the Legion of Honor medal.  The plot of Notes from Underground is a winter irony because it is a play on  Romanticism and how it affected Russian culture. The Underground Man’s self­loathing and  isolation from society stem from his romantic fantasies as a young adult and his desire for others  to realize his ‘superiority’. He is an ironic character controlled by his vanity that possesses no  distinguishing attributes that make him special. The Underground Man cannot control his  environment, as he is not a man of action. For example, when the Underground Man insults  Zverkov at the dinner that he invited himself to he tells the men that he knows that they want him  to leave but he is going to stay anyway. For three long hours he sits in silence waiting for the men  to talk to him while they carry on their dinner and do not even acknowledge his presence. The  Underground Man’s quest for deeper meaning in life is unfulfilled by his own hands when he  cannot accept Liza’s love. Since the reader’s view of the characters in the novel is shaped only by  the Underground Man’s warped perceptions of them is it hard to classify them as anything but  low­mimetic. The degree to which they are subjected to folly and vice is however ambiguous  because one cannot tell if the Underground Man is exaggerating his interactions with them or  not.  3) Emma is a hopeless romantic who views herself as a woman possessing all the qualities  of the higher class but doomed by fate and her marriage to be tethered to a middle­class  existence. She feels suffocated by the small town that she lives in and the averageness of the  people around her. Her romantic longings cause her to resent her husband, chase men who only  love her looks, and ultimately ruin her and her family’s lives.  Charles Bovary is a mundane and passionless man who is easily manipulated by his wife.  His narrow cultural upbringing hampered his ability to imagine his own idealized version of the  world like Emma does; rather he sees things as they literally are. Charles acknowledges that he is  not a skilled doctor and is actually afraid of treating peopl
More Less

Related notes for UNAS 1104

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit