The Politics of Economic Development - Classical Approaches.docx

7 Pages
Unlock Document

Harvard University
Government 20

Economic Development: Classical Approaches Introduction to the Problem of Economic Development 1. Why and how did the west industrialize? 2. Why was so much of the world unable to follow that path? 3.  What does it take for poor countries to industrialize? • Types of industrialization o Market­led (US and UK)  o State­led (USSR) o Mixed (Japan and East Asian countries) Weber’s Cultural Approach • Weber believed that capitalism is rooted in a set of religious ideas and  practices that came out of Protestantism • Spirit of capitalism is defined as a focus on individualism, hard work,  austerity, savings and investment • Protestantism helped foster a focus on worldly achievements and  individualism which Catholicism lacked • Competition eventually replaced religion as the spur for capitalism, allowing it  to survive long after strict Puritanism faded away. • Weber’s approach clashes with classical economists because they view  capitalist characteristics as natural in all human beings o All human beings are fundamentally individualistic and wish to make  money etc. • However, Weber does not believe that this is natural to human beings and can  only be explained through the rise of Protestantism o Classical economics too Western­centric? • If we take Weber seriously, then regions that are largely Catholic have  problems undergoing economic development o E.g. Latin America Modernization Theory • Modernization theory links industrialization to a whole package of other  changes o Social changes (e.g. urbanization) o Cultural changes (e.g. secularization) o Political change (e.g. democratization) • Modernization theory has its roots in the 1950s and 60s, a unique time in  world history o Western economies experiencing post­war boom o New nation­states being born due to decolonization – dozens of new  countries that were undeveloped and building new social and political  systems from scratch • Modernization theory founded by a new, young generation of social scientists  who had their experiences shaped by WW2 and the prevailing economic  atmosphere. o Optimistic – development would only take a generation or two o Western­centric – as they developed, countries would begin to  resemble Western economies • Unlike Weber, they believed that this could happen everywhere – i.e. England  represents Bolivia’s future • Convergence theory was used to explain the existence of  USSR o USSR will slowly liberalize and Western countries will become more  socialist with spread of the welfare state • However, modernization theorists were good at describing the process of  modernization but bad at explaining it • For some, it was a cultural or value shift that happens through contact with  modern institutions like schools or factories o See Alex Inkeles, “The Modernization of Man.” o Therefore, colonialism could facilitate modernization because it  encourages contact with modern institutions • But this is circular reasoning? Schools and factories are themselves products  of modernity and therefore cannot be their cause o Modernization theorists never really managed to resolve this –  currently is largely discredited • Modernization theorists claimed to be able to describe a path of modernization  that all countries will follow o Rostow’s stages of development – US and western countries were at  point of mass­consumption, with all other countries behind.  o But everyone can get there.  • All countries expected to follow the same road from traditional agrarian  society to an industrialized (Westernized?), mass­consumption one o Similarities to Classical Marxism –  Marx believed all countries would  evolve on the same path, and he used England as a model.  • Above all, modernization was good! o Supposed to result in economic development, positive social change,  democracy • After collapse of USSR in 1990s, people started to believe that market  oriented growth represented a similar specific path to growth  Criticism of Modernization Theory • Modernization downplays differences across countries. • Crucially, it ignores historical timing and international context • Historical timing is important because England and Honduras are developing  at totally different points in history. o Now we have access to different inputs (steam power vs fossil fuels)  and forms of communication (telegraphs vs the internet) • This affects who your mthel is and who your rivals are o Russia in the 19  century saw other countries industrializing, giving  them an incentive to industrialize and a model to follow. o Yet they also had to compete with the pre­existing industrial powers of  Western Europe and Japan • International context is important because developing countries face a totally  different international scene o England had no industrial and few military rivals o Africa has many industrial rivals and was colonized by militarily  superior world powers • This also results in the international demonstration effect – expectation that  is created by the outside world • People’s expectations were low in the 18  century when England  industrialized  o No need for unions, 8 hour work day, employer provided healthcare,  willing to wait 250 years for development • People were willing to accept this because they didn’t know that anything else  was possible o Therefore capitalism in England was able to develop gradually • People today know what the fruits of the industrialization look like and don’t  want to wait 250 years to get there o Changes consumer consumption patterns in an unproductive fashion  (buy ipods instead of saving) o Greater pressure on governments – the need to provide goods like  public healthcare, draws resources away from infrastructure investment o Changes government consumption – tendency to buy high­tech  military technology instead of investing in infrastructure Readings Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (The Problem) • Protestants tend to dominate both capitalist and technical industries • National or religious minorities tend to be driven to economic activity by  virtue of being excluded from positions of political influence o Yet dominance of Protestants defies this • Spirit of Capitalism is the “earning of more and more money, combined with  the strict avoidance of all spontaneous enjoyment of life” o “Man is dominated by the making of money” o Capitalism = rationalism? • Main enemy of capitalism is “traditionalism” o Traditional tendency of workers to work less when they earn more per  hour – unconscious target of wealth to reach beyond which leisure is  more worthwhile o Refusal to abandon inherited methods of work in favor of more  efficient ones • Large enterprises may be capitalist in nature but they often carry out their  business in traditionalist ways o Small retail firms are the true capitalists • First innovators tend to be hated, for they destroy the leisureliness of  traditional methods of business o Requires strong character to withstand such resistance • Catholicism historically views the making of money for its own sake to be a  sin, or at least undesirable – basically promotes traditionalism o Church doctrine on usury; capitalism a necessity but not a virtue o “Everyone should abide by his living and let the godless run after  gain”; Our Father – “Give us this day our daily bread” • On the other hand, Protestantism preaches that fulfilling one’s duty in worldly  affairs is the “only way to live acceptably to God” – “the calling” o Preaches that monkhood, and its renunciation of the duties of this  world, is selfishness and a sin • National character unimportant; Cavaliers and Roundheads are different in  spirit yet English and Hanseatic merchants are similar and Protestant Max Weber, The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (Calvinism) • Calvinism’s idea of predestination and lack of free will (i.e. people who go to  heaven have been chosen already and what we do doesn’t matter)  o Encourages individuals to spurn all sensuous and emotional elements  in culture and religion as they are pointless since the “elect” are chosen  already o Fundamentally rationalist – only way to glorify god is through  objective “good works” in this life o Further encourages
More Less

Related notes for Government 20

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.