Test 1.docx

18 Pages
Unlock Document

University of Missouri - Columbia
Art History And Archaeology
AR_H_A 3640

Topic 1: Introduction: High Renaissance and Mannerism ­Baroque Period­ begins around 1580. Part of Baroque mentality=artists had a great deal  of admiration for High Renaissance artists (but rejected Mannerists). In part, the Baroque  is a reaction against Mannerist style. I. High Renaissance A. Raphael, 1517, Sistine Madonna. Painted for funeral of Pope Julius II  (depicted as Sixtus II). Feature St. Barbara, patron saint of _____ of death.  Covered with curtain, along with many other paintings of that era, to  heighten importance of religious subjects. ­Characteristics of High Renaissance Art • imitation of nature (as faithfully as possible). By nature, we also mean all visible  things. (naturalism) (verisimilitude) • beauty (ideal): idealizing nature even while representing it. ­achieved through harmonious/ideal proportion. Derived from ancient  Greek sculpture. Height of the head used as module. ­also imitates contra posta pose (slight lean) •HR in central Italy= very short­lived (ends about 1530). Around this time,  Mannerism comes about, esp. in Florence. Mannerism comes from maniera,  (style; derived from the word for hands) II. Mannerism (Florence and Parma) A. Pontormo, Annunciation of Christ to the Virgin. 1525­28 ­reversal in every aspect to  HR style ­a lot of turmoil at this  time (rise of  Protestantism); is  Mannerism a reaction to  this? ­Mannerists known for  being slightly neurotic ­Prof. Land’s opinion— these new artists can’t  compete with HR geniuses  so instead they do their  own thing ­color: HR uses “local  color” (seen in nature).  Mannerism uses “arbitrary  colors” (not natural). High Renaissance Mannerism •space and organization of  • Clarity of space and  relation among the  figures are rather confusing figures • ambiguous facial expressions  • Figures look natural,  and often subject matter saintly, serene • distorts nature (elongated  figures). Seems to be in the  • Idealization and perfect  purpose of expression. proportion •highly expressive and thus  • Centralized composition;  center is pretty empty,  emotional components gravitate  toward edges ­But in frescoes by Pontormo, he distorts nature for sake of beauty (graceful and elegant  lines). Kind of s­shaped curves and contours. But this has a long history (14  century art) ­Around 1520, two traditions: 1. classicism (dying out) 2. standard of linear beauty Late Phase of Mannerism (maniera) ­artists overwhelmingly concerned with style more than expression (Pontormo cared  about expression)’ A. Parmigianino, Madonna of the Long Neck. 1534­1540. ­unnatural tapered fingers, brassy­looking curls ­lifting of image away from naturae and to something consciously  artificial (differes from Pontormo, who distroty nature for beauty and  not just for artificiality). ­obsession with style; certain coldness ­Baroque Artists react against this kind of art B. Giovanni de Bologna, 1581­2. Rape of the Sabine  Women ­Late Mannerist sculptures has the same qualities as its  paintings. There’s a brittle coldness to the piercel cares  more about style than subject matter. Demonstrating his  own skill matters more than the topic of the piece.  ­Renaissance art/sculpture is mostly pictoral;  meant to be viewed fron the front like a photo III. Architecture and Sculpture in 16  Century ­very classical A.Michaelangelo: San Loreno/Laurentian Library 1525­24;  1548­71 ­although there are classical/ancient elements here, the stairs are flowing and dynamic;  not as classical ­fantasia­means fantasy, implies novelty, a personal element of use of imagination, a  departure from classical example. B. Palladio, San Giorge Maggiore (1566 begun) ­very influential. Many classical elements; pediments, columns, ancient temple­front  motif, classic molding and pylasters. Imposes one temple­front motif onto another. ­interiror­foreshadows/influences 17  century architects. Very sculptural. Piers are  clusters of columns; very dynamic, unlike flat tendency of HR. More common to  Baroque. ­also as seen in Baroque: no frescoes. ­importance of light; suggests that divine is entering the church from above  IV.  Renaissance Theory of Creative Process A. comes from central Italy 1. invenzione­ mental composing or  imagining of a subject matter  (imagines composition that will best  reflect chosen topic) 2. disegno­ physical embodiment of the invention 3. colore­ coloring of the design; implies the lifelike representation of nature B. Disegno/Colore Debate ­in contrast, Venetian artists create the work all at once with no preparatory  drawing (disegno) ­Disegno­ some people argue that this is the most important part of the  process becayse it is mental (Ren. Italy highly values the work of the mind).  Said michaelangelo is the best of artists because he was the best at disegno (he  has great knowledge of anatomy). Central Italy. ­Colore­ Venice. Titian is a far better artist because of his coloring (warmth of  the flesh of the Venus of Urbino is called into mind). Excelled with imitation  of nature via color, but his anatomical knowledge is not as good as  Michaelangelo’s.  ­many artists tend to combine the two: Raphael Venice and Parma Venetian High Renaissance A. Titian. Pesaro Madonna [High Renaissance] ­1519­26 ­still ideal beauty and representation of  nature; emphasized movement, strong  diagonal composition ­highly influential composition;  asymmetrical composition becomes really  popular; differs from centralized  composition of central Italian High  Renaissance art B. Tintoretto Last Supper 1518­1594 [Late Renaissance] (Instruction of the Eucharist) ­strong play of light  and dark elements;  diagonal thrust of  composition, bold  gestures C. Veronse, Triumph of  Venice. 1585 [Late  Renaissance] ­in Doge’s palace; ceiling painting ­called “Di Satto in su” (from under  and in) ­allegory for triumph of Venice; very  sensuous D. Correggio­works in Parma (northen Italy). [High Renaissance] ­must have traveled; elements of both Central Italy and Venice are seen in his  work ­sort of centralized, but with a very dynamic composition ­with central Italian art, the viewer stands back to admire calm,  beauty, etc; with Venetian art, you feel emotionally drawn into  the action ­Assumption of the Virgin 1526­1530: ceiling painting in dome;  makes you feel as though you’re being drawn into the  composition ­absolute compostion: it’s not the individual figures that are so  important, it’s the overall composition that matters ­Madonna and Child with Saints Jerome and Mary Magdalene (after  1523) Rome at the end of the 16  Century I. 1598­1640, Gisueppe Cesari, Cavaliere d’Arpino [Maniera] ­great financial success; worked mostly in Rome where he executed the  mosaics for St. Peter’s dome; frescoes and number of religious/mythological  oil paintings. Was made a Cavaliere de Christo (Knight of Christ) by Pope  Clement VII • “The Cavaliere d’Arpino”—more financially successful, but just doesn’t  have the power ­“The Arrest of Christ” 1597­8 • yes, imitates nature but it seems  slightly brittle and artificial; flesh is  not  flesh­like • practices late Mannerist style that is  somewat tired and not every inventive.  •poses are Michaelangelo­esque (many  artists  believed he had perfected art) ­“Diana and Actaeon” 1602­03 SUMMARY Central Italy=Rome and Florence 1) High Renaissance: 1490­1520 2) Mannerism: 1520­1630 3) Reaction against Mannerism and the artificiality of style: 1580­90 Caravaggio and Annibale Carraci, who move to Rome, “return art to nature” Early Baroque: Reaction and Recovery ­ Baroque artists reacted against prevalent Mannerist/Maniera style because of the  artificiality and lack of naturalism ­ Wanted to create art based directly on the study of nature ­ Some artists turned to art of HR (Michaelangelo, Raphael, Titian, Carreggio and  Tintorretto” as well as the art of antiquity I. Caravaggio A. Timeline of Life 1571: born at Caravaggio, near Milan 1584: apprenticed to Peterzano in Milan 1592­3: either works with or rents space from Cavaliere d’Arpino in  Rome. Still­lifes of fruit and flowers. 1603: sued for slander by Giovanni Baglione 1606: after a ballgame, kills a man in an argument and flees Rome for  Naples (fiery, unstable temper) 1607: Naples 1608: Malta 1610: Seeks papal pardon, moves north towards Rome. 18 July dies of  fever, perhaps malaria, or lead poisoning. Paints contained led.  Speculation he might have been attacked. B. Reading 1: Piece on Caravaggio’s life. Published 1604. Van Mender. ­says Caravaggio is successful because of his boldness; art only matters if  it imitates life/nature ­no preparatory drawings; worked alla prima (straight on canvas) ­ideology that artist should select the most beautiful parts of nature and put  them all together for ideal beauty ­doesn’t “study art constantly”—spends a lot of time on leisure ­reputation for violence ­art should be combined with wisdom because Mars  and  Minerva are good friends D. Pieces 1. Early Career a. Still Life With a Basket of Fruit 1598 ­seems to be projecting forward from the picture plane ­there are imperfections in the fruit; he paints what he sees, even if  the apple has a wormhole b.  Fortune Teller 1594­95 ­subject matter is hard to interpret;  probably saw this act in nature but  had models pose to recreate it in his  studio (so is it really a genre scene?) ­rectangular format (goes back to  Venetian art, but secular rather than  religious context) 2. First major commission­ Contarelli Chapel ­St. Luigi de Francesi, Rome. 1600. Hired to make series of pictures about  St. Matthew. After this commission is  when he becomes  well­known. ­vault or ceiling for Cavaliere d’Arpino a. Martyrdom of St. Matthew ­ you can see from x­rays of this painting  that he made significant changes before completing the painting. Shows  that he worked alla prima ­open­mouthed screaming child is an invitation to fill in the gaps ­uses elements of Titian’s composition for his own painting but still not a  copycat exactly  ­tenebrism: strong contrast between light and shadow. Hallmark of  Caravaggio after 1579. ­also see influences of michaelagnelo here, such as ignudi from the Sistine  Chapel ceiling ­not original painting; original was rejected ­supposed self­portrait of Caravaggio on the right ­takes into consideration the 45 degree angle at which the viewer sees the  painting b. The Calling of St. Matthew (1599­1600) ­also made some changes to the composition due to alla prima ­based on Mark 2:14; light comes in dramatically from right, lighting up  figures on the left (tenebrism evidenced here) ­some men continue just to count money on the table, implying that they  are oblivious to the spirituality here and just focused on earthly amtters ­uses tenebrism to enhance emotional impact of subject matter upon the  viewers ­decorum: very important in 17  century art. Implies appropriateness.  What misses decorum a little bit here is the inability to see Jesus’ face as  it’s in shadow ­gesture of Jesus’ hand is similar to the hand of Adam in the Sistine  Chapel; perhaps because it’s a creation in it’s own 
More Less

Related notes for AR_H_A 3640

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.